Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Alltså, vad jag tänker mig är att trakterna i nordväst (Runt Blå Fyle och Aesel) består av blandjordbruk av nybyggastuk, och större delen av resten av landet består av karg stäpp och alvarsmark. Det jag blev orolig för är hur väl detta stämmer med de olika kartorna (både de officiella och spelknepes). Är det något jag måste omvärdera?

När jag nämner jordbruk så tänker jag mig alltså inte alls att det skulle ske i större skala än i Ransard: det rör sig om små nybyggarbyar, gläntbruk och småskaligt jordbruk. Möjligen förutom trakterna runt Blå Fyle, där det kan finns mer storskalig latifundier, kopplade till överklassen.

I söder och öster är det istället mycket sparsmakat jordbruk

Anders: Jag skall fösöka avsluta vad jag påbörjat. Du har ju gjort ett strålande jobb med Caddo, och något i den omfatttningen tror jag inte att det blir (vilket är helt rätt, eftersom Palinor är ett ganska perifert land).

Birke: Stora hagar runt kasalerna låter stämningsfullt, och det är nog så det funkar i öster och söder, medans man rekvirar hö från bondebefolkningen i nordväst.

Låter det som en rimlig ekonomi?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Anders: Har börjat titta närmre på Palinorrelatede saker i Caddotexten. Tycker att äventyrsförslaget verkligen är Spot On: det är såhär turerna skall gå :)

Även bägge tummar upp till St: Palintadosen. Här känns det som St: Palin i den miljö där han verkligen hör hemma: som fromt helgon i den dalkiska traditionen. Att sedan det finns ett gäng militant kufar i norr som grundat sin kyrka runt honom, det är liksom sekondärt. Det är där han är "hemma".

Läser vidare :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nuv. nomenklatur för Palinor

Landet: Palinor
Adjektiv: Palinorisk eller Palinorsk
Innvånarna: Palinorer
Orden: Palins Orden, Palinorden
Riddarna: Palinbröder, Palinriddare


Nya förslag

Innvånarna: Palinorier (eller är Palinoréer bättre)
Orden: St:Palins Orden, Palinorden
Senast redigerad av Peter den 2009-06-25 17:18, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

St: Palin låter bra.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jan Erik Söderman skrev:St: Palin låter bra.
Rättning: Det är S:t Palin, med kolon mellan "S" och "t".

Sedan skulle jag lägga till "Palinism" som utlänningars term på den avart av Lysande Vägen som praktiseras i landet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
Jan Erik Söderman skrev:St: Palin låter bra.
Rättning: Det är S:t Palin, med kolon mellan "S" och "t".

Sedan skulle jag lägga till "Palinism" som utlänningars term på den avart av Lysande Vägen som praktiseras i landet.
:oops: S:t skall det ju vara förstås.

Jag funderade själv på att ta med Palinitisk, som ju är adjektivformen av Palinism. Så: Palinbröderna i S:t Palins Orden ägnar sig åt palinitisk mission bland palinorierna i Palinor. Palinism har även spridit sig utanför landets gränser, och både palinbröder och andra paliniter finns över hela Ereb, men palinorier kommer förstås alla från Palinor.

Alternativ 2: att skippa att ha ett "etniskt" namn på invånarna i Palinor, eftersom dessa inte är en tydlig folkgrupp (utan flera). Fast det kanske bara leder till krångligheter. Kanske är det så att en Palinorier är en nybyggare från nordvästern...
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Är inte de flesta Palinorier även de av Nargurisk eller Mirelisk härstamning?
Nationen har funnits i många hundra år. Jag är säker på att de har en nationalkänsla som effektivt gör dem till ett folk vid det här laget om det inte finns extremt stora slitningar mellan olika folkslag som hindrar detta. Kan isåfall vara att det finns nomader (förmodligen Nargurer) som driver boskap och jordbrukare (förmodligen Mireler) som är av olika usprung och sedan finns S:t Palins orden, som betstår av både dera samt eventuellt en del missionärer av Jorisk härstamning, som håller dessa grupperna i schakt.

De kan för allt i världen alla tre känna lojalitet mot landet och varandra men ändå se sig själva som separata entiteter. I så fall kallas nog nomaderna och jordbrukarna för andra saker inom Palinor och endast S:t Palins ordensbröder och deras direkta undersåtar kallas för Palinorier inom Palinors gränser medan alla tre kallas Palinorer av utlänningar som inte vet bättre. Eventuellt är de till och med stolta över att kallas det av andra och det är bara inom det egna landet man gör distinktionen mellan folken?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jan Erik Söderman skrev:Är inte de flesta Palinorier även de av Nargurisk eller Mirelisk härstamning?
Nationen har funnits i många hundra år. Jag är säker på att de har en nationalkänsla som effektivt gör dem till ett folk vid det här laget om det inte finns extremt stora slitningar mellan olika folkslag som hindrar detta. Kan isåfall vara att det finns nomader (förmodligen Nargurer) som driver boskap och jordbrukare (förmodligen Mireler) som är av olika usprung och sedan finns S:t Palins orden, som betstår av både dera samt eventuellt en del missionärer av Jorisk härstamning, som håller dessa grupperna i schakt.

De kan för allt i världen alla tre känna lojalitet mot landet och varandra men ändå se sig själva som separata entiteter. I så fall kallas nog nomaderna och jordbrukarna för andra saker inom Palinor och endast S:t Palins ordensbröder och deras direkta undersåtar kallas för Palinorier inom Palinors gränser medan alla tre kallas Palinorer av utlänningar som inte vet bättre. Eventuellt är de till och med stolta över att kallas det av andra och det är bara inom det egna landet man gör distinktionen mellan folken?
Palinor är ingen nation, det är en ordensstat. Grunden för samhörigheten är alltså snarare relgiös och makt/administrativ än "etnisk". Invånarna i Palinor består av tre grupper: stora skaror narguriska (och för den delen mireliska, eller?) nomader som inte alltid håller sig inom statens gränser, en elit av riddare och munkar, och en stor grupp nybyggare, ofta uppflyttade från resten av kontinenten i samband med Soltåg och handelsflöden. Nybyggarna talar ett joriskt blandspråk sinsemellan: en sorts patois, som är Palinoriskan. (språket alltså).

Det sammanhållande är alltså kulten och dess administration. Faktiskt en stadigare grund än många moderna och historiska statsbildningar stått på. Det här med nationsstat är ju inte alltid normen.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Sant. I så fall gissar jag att nybyggarna och ordensbröderna går under namnet palinorier. Mirelerna är i allmänhet bofasta bönder om jag inte minns fel ifrån Mireltråden. Så de kan ju definitivt vara en del av nybyggarskaran men med ett konstigt eget språk plus att de mycket väl kan ha bott i området redan innan. Förmodligen finns det ett namn för dem om de har kvar sitt språk, kanske kallas de bara för Mireler även här trotts att de liksom irländare, kineser eller italienare i USA har bott där i flera generationer. Vad gäller Nargurerna så har väl varenda stam i Nargur sitt eget namn så eventuellt finns det till och med fler än en stam men att dessa alla ingår i en nation. (Se Siouxindianer och the lakota nation för ett exempel på vad jag menar) Denna nation har dock förmodligen för länge sedan erkänt S:t Palinordens överlägsenhet och konverterat till Lysande Vägen men har förmodligen kvar sitt egna språk tillsammans med Palinoriskan. Det är ju förmodligen dessa Nargurer som ifrån början introducerade koncepten Vanir och Gaerim för nybyggarna också.

Eftersom Caddiska är det heliga språket i Lysande Vägen så kommer det ju förmodligen vara det som används bland religiösa figurer i hela området och således kan det till och med vara det som är det officiella Palinoriska språket?

Edit: Även om det alltså inte är detta språk som talas av gemene man.
Edit 2: Försöker för övrigt ge dig idéer med mina tankar. Hoppas du inte tar det som att jag ogillar det. Jag är ganska förtjust i det jag sett hittills av DITT palinor.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter, skulle du kunna skriva några stycken om Palinors "soltåg"? Behöver detta för LV-modulen. Om du kollar på Wikin ser du vart det kommer passas in.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Peter, skulle du kunna skriva några stycken om Palinors "soltåg"? Behöver detta för LV-modulen. Om du kollar på Wikin ser du vart det kommer passas in.
Får jag föreslå att de skrivs kortfattat och ur kyrkans perspektiv kanske, tillskillnad ifrån hur det beskrivs i Palinor och i Ransard. Vi skulle då få tre versioner av samma soltåg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Jag funderade själv på att ta med Palinitisk, som ju är adjektivformen av Palinism. Så: Palinbröderna i S:t Palins Orden ägnar sig åt palinitisk mission bland palinorierna i Palinor. Palinism har även spridit sig utanför landets gränser, och både palinbröder och andra paliniter finns över hela Ereb, men palinorier kommer förstås alla från Palinor.
Låter bra.

...

Angående "nargurerna" i Palinor så tillhör dessa vad som kan kallas västnargurier (dvs folk som talar språk tillhörande språkfamiljen västnarguri ), alltså de folk som bosatte nordvästra Ereb efter den Fjärde narguriska vandringen 900 fO. Vi kom för länge sen fram till att de av västnargurierna som lever innom ordensstaten Palinors gränser och området mot syd-sydöst på båda sidor om Mefamirsjöns östra ände (regionen kallat Sar-Saru av Vije i Mireltråden) kallas för Strövnargurier. Vad som skrivits om dessa folk/grupper/stammar/klaner finna att läsa i Nargur-tråden ( viewtopic.php?p=20267#20267 ) och om språket står det kort i wikin under Strövnarguriska.

NB! Jag har gett strövnarguri det alternativa namnet palinoriska men jag tycker detta namn passar bättre på nybyggarnas språk så jag tar bort det om ingen mistycker?

Vad strövnargurierna innom Palinor kallar sig själva och hur Palinbröderna benämner dem får vi gärna komma fram till, att de senare endast säger narguriska nomader skulle egentligen funka bra...

...
Mikael skrev:
anders skrev:Peter, skulle du kunna skriva några stycken om Palinors "soltåg"? Behöver detta för LV-modulen. Om du kollar på Wikin ser du vart det kommer passas in.
Får jag föreslå att de skrivs kortfattat och ur kyrkans perspektiv kanske, tillskillnad ifrån hur det beskrivs i Palinor och i Ransard. Vi skulle då få tre versioner av samma soltåg.
Hemskt gärna!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
anders skrev:Peter, skulle du kunna skriva några stycken om Palinors "soltåg"? Behöver detta för LV-modulen. Om du kollar på Wikin ser du vart det kommer passas in.
Får jag föreslå att de skrivs kortfattat och ur kyrkans perspektiv kanske, tillskillnad ifrån hur det beskrivs i Palinor och i Ransard. Vi skulle då få tre versioner av samma soltåg.
Nja, jag skulle gärna ha det ganska faktamässigt, men jag kan gärna lägga till ett stycke on hur den officiella kyrkan ser på de palinoriska soltågen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birke: Det vore strålande, har börjat inse att vi har lite väl många varianter av Palin-. Strövnargurier tycker jag är ett bra namn som dessutom gärna få vara lite luddigt: det innefattar alla nargurstammar som lever nomadiskt i området.

Anders & Mikael: Jag skriver gärna en fakta-sammanfattning av varje soltåg och så kanske vi kan spåna fram lite mer om hur dessa företeelser passar in i den större soltågsrörelsen och ett panerebiskt lysande vägen perspektiv. Här finns egentligen en del frågor: Till hur stor del ägnar sig samma samhälls- och riddargrupper åt soltåg både i österled och nordled s.a.s.. Vad är Lysande Vägens kyrkas inblandning i Palinors soltåg? Finns det några andra riddarordnar som deltar i soltåget? Lite mer helikopteröversikt av soltågen helt enkelt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker det skall klart framgå att när Kyrkan talar om sina ärorika soltåg avser man inte de i palinor även om man inte uttalat utesluter dem heller. Mer insatta i LV-frågor kanske känner till att det varje århundrade återkommer soltåg i det barbariska norr. förstår ni vad jag menar?
Skriv svar