Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Hallå!

Efter att ha blivit hitlockad av Spelknepe så tänkte jag ta mig an att göra en karta över Kartotum. Min undran är om det redan finns någon skiss eller annan info om staden utöver det som går att läsa i dokumentet? Tanken är att först försöka skissa upp staden innan jag börjar med något finlir.
Peter skrev:Jag tänkte göra följande ändringar i statistiken för att göra relationen till bla Ransard lite mer, realistisk.

Invånare: 230 000 c.a.
Invånare Kartotum 60 000 c.a.

Ser detta ok ut?

(upp från 118 000 och 10 000 i Kartotum)
En liten kommentar kring de uppgraderade siffrorna. 60.000 personer i Kartotum låter inte troligt tycker jag. Då skulle 25% av befolkningen bo i staden. 60.000 är en väldigt stor stad. Även om man räknar in permanenta invånare samt vintertida gäster. Jag tror att 15.000 permanenta och möjligen det dubbla antalet (30.000) vintertid känns mer realistiskt. Men nu har jag inte läst alla 46 sidor i denna tråd så det kanske finns en otroligt bra anledning som ja inte tänker på.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan hålla med om att 60 000 känns för stort. Men motfrågan är: var bor alla människor? Palinor är ingen grönskande feodalstat. Det finns ingen välmående bonde eller bybefolknkng - snarare nybyggare och en klick av riddare. Tar gärna (som sagt) emot era tankar runt detta och lämplig befolkningsmängd
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om man räknar redan avlidna palinriddare så kommer man kanske upp i de något större talen? :P

Men att få in en större befolkning i Palinor börde ändå inte vara helt omöjligt. Landet är ganska stort så även om det er glesbefolkat borde det gå att få in en del i kasaler, små bondbyar och de större städerna/förläggningarna Kartotum, Karneke och Tila skans. Området Ängarna skall ju också vara lite tätare befolkat, vilket går tillbaka till den ganska fruktbara jorden och den östbelgothiska befolkningen som engång bosatte sig här (östbelgotherna var mer bofasta än de halvnomadiska strövnargurena de eftervart uppgick i)?

Sen kan ju vissa strövnargurstammar vara ganska stora. De halvbofasta i Vinterstaden, hur många tänkte du där? Kan en tillsynes väldigt hög befolkning förklaras med att beräkningen görs när stora mängder strövnargurer under en period gästar staden i sina tält?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

OK här kommer mina fem cent kring befolkning i landet samt lite funderingar kring Kartotum. Nu är jag inte helt insatt i vad som skrivits redan, jag har läst Palinor dokumentet men kan ha missat en del diskussioner på forumet som kanske klargör en del tankar som inte redogörs i dokumentet.

För det första så är det två saker som är av yttersta vikt för att en stad skall kunna växa till en storlek av Kartotums storlek, vatten och mat. Om jag tittar på kartan nu så verkar Kartotum inte ligga direkt gynsamt för något av detta. Mitt förslag skulle vara att det rinner en biflod till Brå fyle (heter det så, kan inte riktigt tyda texten på kartan?)från Kartotum. Det skulle ge staden det vatten det behöver, det kan t.o.m. vara som så att i vinterstaden kan det finnas en mindre fördämning som skapar en grund sjö vilket ger gott om vatten till alla hästar som kommer hit över vintern. Om vi antar att det varje vinter kommer in 15.000 nomader till staden så lär det vara ungefär lika många hästar. Detta borde också innebära att det behövs ganska stora ytor för alla att tränga in sig på. Vinterstaden skulle kunna vara den bebyggda delan av staden som ligger närmast de permanenta delarna. Här bor en liten klick av nomaderna, de mest betydelsefyllda, smeder etc. bortom vinterstaden tar ängastaden över som sommartid mest är ett väldigt grönområde men som vintertid blir en väldig tältstad som ändrar utseende från år till år.

Vidare skulle det längs bifloden ner till Brå fyle kunna ligga en hel del bondgårdar och odlad mark, vilka förser staden med mat. Bördigast mark borde du ha längs floderna i övrigt också vilket skulle innebära att det är där majoriteten av befolkningen bor. Fossa och Turdh skulle kunna vara två mindre städer som främst har bildats för att hålla koll på bönderna längs med floden så att de kan brandskattas på mat som sedan skickas till Kartotum.

Då man inte direkt har några sunda relationer med Ransard så borde relationerna till Mirel vara av yttersta vikt för Palinor. Troligen är det härifrån som handelsvägarna rör sig fram och tillbaka, vilket också skapar en del mindre städer och byar där handelsresande behöver nattvila, mat etc.

Litegrand om mina tankar kring Palinor. Jag kanske upprepar vad som redan sagts här i forumet tidigare. Vad tror ni?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tror definitivt på biflod till blå fyle (med källa i kärnmassivet) och bördigt hinterland till kartotum (med alla mysiga konflikter detta ger upphov till i vintertid mellan jordbrukare och nomader. Köper dessutom helt vinter och sommarbefolkningsresonemanget. Så låt oss säga 20 000 - 40 000 för rimligare proportioner (inkl odöda - de är nu inte så många :) ). Ang handelslänkar via Mirel så är de inte så strålande. Handel sker via Mirel och Nargur och är begränsad, främst p.g.a bristande infrastruktur o politisk stabilitet. Det finns en liten text runt hanxelsvpgar via Mirel annorstädes. Palinors problem är just avsaknaden av en stabil handelsrutt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sitter just nu och ritar karta över Palinor. Ritar in en biflod genast!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Sitter just nu och ritar karta över Palinor. Ritar in en biflod genast!
Du är en hjälte! Den behöver inte vara stor. Skulle du kunna låta den ha loppet Kartotum och sedan ansluta Blå Fyle vid Turbh? Stort tack för hjälpen
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter skrev:
Spelknepe skrev:Sitter just nu och ritar karta över Palinor. Ritar in en biflod genast!
Du är en hjälte! Den behöver inte vara stor. Skulle du kunna låta den ha loppet Kartotum och sedan ansluta Blå Fyle vid Turbh? Stort tack för hjälpen
Redan fixat! :) Har lagt till en del andra biflodar (på andra ställen), sjöar, kullar och småskogar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tankeläsare - tack! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Glöm nu inte att tärrengen är sådan i Palinor att floden Ogorolihn försvinner ner i marken och det går ett vattenskilje (åtminstonde över mark) i en linje nord-nordöst - syd-sydväst. Här ligger det torra Barghan. Längst väster slutar landet ner mot Alermarks skogar/södra Kardskogen och floden Aesel.

Tror du har koll Spelknepe men vill bara vara säker. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kartotums källa till vatten kan ju vara stora underjordiska källor (underjordiska biflöden) som ju genomkorsar Palinorslättens underjord, som alternativ förklaring.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vart mellan går de stora/största vägarna/handelsvägarna i Palinor?
Har de olika länen några namn? Vart hittar jag namnen på dessa?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Snibben skrev:Palinordens och Palinors vapensköldar.

Bild
Skulle man kunna få dessa lite större Snibben? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hade varit snyggt om till erebs mörkaste hörn stod med joriska eller dalkiska runer istället.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skriv svar