Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Lukas Sjöström skrev:
En generell fråga bara, är dvärgar och alver generellt ovänner eller är de som folk är mest och krigar då och då? Kan vara allierade i andra sammanhang?
Då alver och dvärgar är bland de mest populära icke-mänskliga raserna bland spelare bör man nog inte helt stänga dörren för att de kan samarbeta. Skillnaden ligger nog mest i filosofi -- dvärgarna ser naturen som en resurs, alverna som en moder. Dessutom kan det ju ha funnits stridigheter mellan folken tidigare -- krig inträffar då och då mellan de flesta riken som ligger i närheten av varandra, så varför skulle alver och dvärgar vara något undantag? Jag skulle likna dem vid engelsmän och fransmän närsomhelst innan första världskriget -- traditionella fiender, men ser fortfarande varandra som civiliserade (även om den andra parten givetvis har en mängd obehagliga vanor) och hänger inte i strupen på varandra om man släpper in dem i samma rum. En alv och en dvärg kan bli vänner, men de kommer nog alltid att utbyta pikar och småelaka skämt.
Låter jättebra. Precis något sånt jag tänkt mig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hittade nånstans att Palinor har riddare, och att de gör ett korståg mot Ransard vart 100'e år. Tror inte riktigt på detta med att det ska vara en sekt eller att de har mycket med Nekromanti att göra. Tycker mer de känns som Rohan i Sagan om Ringen. Mycket kavalleri, Palinoriska stridshästar... samarbete med dvärgar låter bra.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Kanske det. Men vi måste göra någonting vettigt av deras religion. Antingen så uppfattar dom sig själv som upphöjda och vill omvända dom barbariska Ransarderna, eller att dom har någon slags halvmörk religion som ogillar allt som Ransarderna står för. Att dom uppfattar sig som upphöjda talar väl emot nomadstuket lite grann. Varför skulle ett land som "Rohan" dra i korståg mot Ransard om och om igen? "Rohan" och Ransard är väl lite lika kulturellt sett osv...

Vad jag försöker få fram är en meningsskiljaktlighet som man kan sätta fingret på.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har uppdaterat en karta över Palinor samt lagt till ett sköldmärke som jag själv har hittat på.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Nice! Den ser dock lite tom ut! :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jepp... för oss att fylla ut...
Hittar du officiella namn och städer på Palinor så säg till :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Hej alla ni på ErebAltor.se.

Min första post på ert intressanta forum. Men det riskerar att bli fler. Ser fram emot givande och roliga diskussioner :)

Vad gäller Pallinor så känner jag att en uppenbar och intressant inspirationskälla vore Tyska Orden, som ju var en stormakt i östeuropa och ryssland under medeltid, och som både bedrev korståg och erövringskrig och dessutom som riddarorden hade kontakter över hela Europa. Hur långt man vill dra dessa paralleller är en smakfråga, eftersom koppling är lite väl uppenbar, men samtidigt är Tyska Orden en fräck och intressant statsbildning. Jag antar att den fick fungera inspiration för Pallinor när landet skapades.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Korståg, teokrati, riddare, Lysande vägen, nekromanti...Jag tycker att det låter som en fantastiskt hälig blandning! Gör inte Rohan av det här! Hittar man en koncept som sammafattar allt det där har man ett spännande rike! Lysande vägen kan ju vara ordentligt omtolkad i Palinor? Iaf, ta till vara på det som finns även om det verkar krocka.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tror inte det är några problem att kombinera dessa element, snarare tvärtom. Den förenande faktorn heter riddarorden, och det räcker med att påminna sig tempelriddarnas blodig slut och anklagalserna man reste med dem för att hitta en historisk förebild. Resultatet vore en ordenstat som styrs av ett militärt brödraskap som samtidigt är ett hemligt sällskap med förgreningar över hela kontinenten. De bekänner sig till en kättersk Lysande Väg, som de antagligen anser är den "dolda sanningen" inom den officiella kyrkan (en inställning som delades av många tidiga kristna gnostiker), men som den officiella kyrkan å sin sida antagligen inte kan svälja. De ser Ransard i väster inte bara som ett väldigt hot, utan även som lovligt rov som gör det möjligt för de Pallinorska riddarna att fortsätta sitt hovliv så långt upp i norr, långt från ära och redlighet.

Deras undersåtar är antagligen underkuvad och konverterad lokalbefolkning, och man kan lätt tänka sig att riddarna och spelar rollen av inkvistörer för att hålla efter resterna av undersåtarnas hedendom.

Ett intressant och dynamiskt rike alltså, med en inneboende konflikt. Men tyvärr för nära inspirerat av historiska förebilder för att vara riktigt intressant.

Åh, och att det är just nekromanit man ägnar sig åt är väl inte så konstigt att allt? Vad kan vara religiösare än döden?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om du blandar in nekromantin i ovanstående så får vi nog något unikt och riktigt bra. =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Om du blandar in nekromantin i ovanstående så får vi nog något unikt och riktigt bra. =)
Frågan är hur nekromanti skall blandas i. Det finns dussintals läckra infallsvinklar slog det mig just. Min favorit är nog:

Hjältedyrkan!
Fallna pallinorska riddare mumifieras och läggs i heliga kryptor. Har ber riddarna inför de helgia och modiga fäderna inför strid och religiösa högtider. De mäktigaste kämparna åkallas av riddarmästarna i pallinors inre cirkel när rikets behov är stort. Då vaknar de ur sina kryptor och strider sida vid sida med sina släktingar som Dödsriddare. Pallinorska riddarkryptor är hemsökta och fruktansvärda platser. Mer till vardags ägnar sig riddarinitater av pallinor åt olika typer av nekromanti såsom att tala med döda för att få råd inför viktiga beslut i livet. Antagligen har den pallinorska nekromantin kopplingar till de dödskulter som hedningarna i trakten ägnade sig åt innan de underkuvades. Fortfarande ligger det stora högar och kurganer i det pallinorska landskapet. De är ohelgia platser för de trogna, men i krig och nöd har det hänt att de pallinorska nekromantimästarna har kallat på även dessa döda, och skickat smyckesprydda skelett ur kumlen för att fylla ut korstågshärarna.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag gillar dina ideer Peter, fortsätt spåna vidare...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Hjältedyrkan!
Fallna pallinorska riddare mumifieras och läggs i heliga kryptor. Har ber riddarna inför de helgia och modiga fäderna inför strid och religiösa högtider. De mäktigaste kämparna åkallas av riddarmästarna i pallinors inre cirkel när rikets behov är stort. Då vaknar de ur sina kryptor och strider sida vid sida med sina släktingar som Dödsriddare. Pallinorska riddarkryptor är hemsökta och fruktansvärda platser. Mer till vardags ägnar sig riddarinitater av pallinor åt olika typer av nekromanti såsom att tala med döda för att få råd inför viktiga beslut i livet. Antagligen har den pallinorska nekromantin kopplingar till de dödskulter som hedningarna i trakten ägnade sig åt innan de underkuvades. Fortfarande ligger det stora högar och kurganer i det pallinorska landskapet. De är ohelgia platser för de trogna, men i krig och nöd har det hänt att de pallinorska nekromantimästarna har kallat på även dessa döda, och skickat smyckesprydda skelett ur kumlen för att fylla ut korstågshärarna.
Fy fan va bra! :shock: Det köper jag rätt upp och ner. MEN, det är viktigt att riddarna inte utmålas som "onda". Här används nekromani på det skönaste sätt! Om sedan en och annan riddare trillar dit efter att ha lekt med svartkonst må väl vara hänt men det är ingen ond dödskult vi snackar om.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Psipo skrev:
Peter skrev: Hjältedyrkan!
Fallna pallinorska riddare mumifieras och läggs i heliga kryptor. Har ber riddarna inför de helgia och modiga fäderna inför strid och religiösa högtider. De mäktigaste kämparna åkallas av riddarmästarna i pallinors inre cirkel när rikets behov är stort. Då vaknar de ur sina kryptor och strider sida vid sida med sina släktingar som Dödsriddare. Pallinorska riddarkryptor är hemsökta och fruktansvärda platser. Mer till vardags ägnar sig riddarinitater av pallinor åt olika typer av nekromanti såsom att tala med döda för att få råd inför viktiga beslut i livet. Antagligen har den pallinorska nekromantin kopplingar till de dödskulter som hedningarna i trakten ägnade sig åt innan de underkuvades. Fortfarande ligger det stora högar och kurganer i det pallinorska landskapet. De är ohelgia platser för de trogna, men i krig och nöd har det hänt att de pallinorska nekromantimästarna har kallat på även dessa döda, och skickat smyckesprydda skelett ur kumlen för att fylla ut korstågshärarna.
Fy fan va bra! :shock: Det köper jag rätt upp och ner. MEN, det är viktigt att riddarna inte utmålas som "onda". Här används nekromani på det skönaste sätt! Om sedan en och annan riddare trillar dit efter att ha lekt med svartkonst må väl vara hänt men det är ingen ond dödskult vi snackar om.
Där har vi det! Strålande förslag, men som sagt inte onda, bara av en viss bestämd uppfattning. 8)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En grym inspirationskälla som f.ö. måste användas i rollspel på NÅGOT sätt är de här: http://en.wikipedia.org/wiki/Khevsureti
Skriv svar