Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Gillar din Amasita och Bhu-Mir är ju toppen, Birke!

Bild

Bild
(Vijes orginala kladdkarta är borta men ett utklipp finns med några nya påritningar. /Admin.)

Tappade bort mig i geografin, så här är ett förslag till namngivning av diffusa ödemarker och ett förslag till tänkbara handelsrutter (säkerligen inga väldigt traffikerade, men ändå)
Med är också lite preliminära Mirel-platser.

Tex trakoriska varor går till Staden O och genom de osunda Karlockerträsken till Mirhamn. Från Staden O kommer varor också landvägen längs den mödosamma Oxpiskarleden (orange) och från Mirhamn fortsätter handelsleden till Bhu-Mir.

Det röda Blästrarståket är en gammal jorisk handels- och legionsväg från Jorpagna till Bohr-Kraglagg, en numera sjunken hamnstad.

Till Blästrarstråket fogas sedan Riddar Agadrims dödståg från Fristaden i Zorakin. Den borde förstås förgrena sig till Klomellien.

Amasitas "rike" slängde jag dit med grönt och en alternativ "rutt" för henne med lite smalare grön.

Vad tror folket?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är tanken att jag skal se dina handelsleder när jag klickar på länken vije? Händer nämligen ingenting... Vad gör jag för fel? :oops:
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Du gör inget fel, det är jag som klåpar.

Nu kanske:

http://img179.imageshack.us/img179/7036 ... el3xp6.jpg
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

vije skrev:Några snabba frågor åt herrar Fafnir och Birke (och till alla andra också förstås):

- Hurudant är förhållandet mellan Ransard och Mirel? Jag kunde tänka mig att Mirel inte skulle vara mycket till match för ransarderna om de skulle önska att expandera söderut... Finns det nåtslags vänskaplig brödrakänsla mellan de båda "djurvännerna" ( :roll: ), avskräcker vildsinta jättar i det nordliga Mirel, eller har ransarderna nångång fått smisk av mireliska eldskrigare bland dimma och rasande björnar, eller är Mirel helt enkelt ointressant i Ransards ögon? Eller är det helt enkelt så att Mirel är nästa på den ransardiska att-göra-listan?
Har funderat på saken och kommit fram till följande:
Jättar: Jajemän, instämmer med Birke på den biten.
Fler själ (Då jättar ju trots sin storlek bara är halvfolk som ranerna bankar på en kvart(kanske inte riktigt, men självförtroendet är det inte fel på...)):
1. Anledning: Varför skulle Ransard vilja införliva Mirel (Förutom den klassiska orsaken -för att dom kan) Mirel uppfattar jag inte som särskilt rikt, den är inte väldigt uppodlat, och dom har (mig veterligen) inte trampat ranerna på tårna/stoltheten. Trots allt så finns det bättre själ att slåss mot trakorierna (pösmunkar som ranerna fått pisk av) och palinorerna (Det är ju faktiskt DOM som invaderar Ransard, vanligtvis inte tvärtom...)
2. Möjlighet: Det säger sig självt att ett fälttåg mot skogstäta Mirel inte blir en promenad i parken. Risken att ett fälttåg skulle urarta i flerårslång ockupation mot ett guerillakrigsförande folk är överhängande och inte särskilt lockande
3. Timing: Och även om ransarderna skulle vilja införliva Mirel så är inte läget det bästa. Upprustning sker för närvarande för ett storskaligt och ädelt krig mot altors varböld -Trakorien, och (förutsatt att inte ranerna har välsignats med guldfiskars minneskapacitet) ett soltåg från Palinor torde stå för dörren.

Möjligen kan ransard kanske tänka sig att skicka över en emisarie och förklara att ranerna enkom vill dem gott och ser fram emot lite återkommande välvilliga frivilliga generösa fredsgåvor i form av bra timmer etc från sina barbariska kusiner i söder, så slipper dom en invasion :twisted: men det kan vi lämna öppet för diskution...

Ljusna däremot är intressant för där vill jag minnas att ransard har haft en koloni, vilket gör att det indirekt fortfarande är deras ju :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Ljusna däremot är intressant för där vill jag minnas att ransard har haft en koloni, vilket gör att det indirekt fortfarande är deras ju :wink:
Var det inte fröken Kornella Byxlös av Klavykiska riket som fördrev belgoterna från Ljusna 130 eO?
Tror förresten att denna ransardiska koloni är ända officiella källa till kunskap om Ljusna, förutom att upptäcksresenären och kentauren Herikolla Glurestip kom härifrån och att alver är utsatta på befolkningskartan i EA-boxen. Ser gärna att historien kring denna belgotiska koloni utvecklas! :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Fafnir skrev: Har funderat på saken och kommit fram till följande:
Låter utmärkt!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Tappade bort mig i geografin, så här är ett förslag till namngivning av diffusa ödemarker och ett förslag till tänkbara handelsrutter (säkerligen inga väldigt traffikerade, men ändå)
Med är också lite preliminära Mirel-platser.

Tex trakoriska varor går till Staden O och genom de osunda Karlockerträsken till Mirhamn. Från Staden O kommer varor också landvägen längs den mödosamma Oxpiskarleden (orange) och från Mirhamn fortsätter handelsleden till Bhu-Mir.

Det röda Blästrarståket är en gammal jorisk handels- och legionsväg från Jorpagna till Bohr-Kraglagg, en numera sjunken hamnstad.

Till Blästrarstråket fogas sedan Riddar Agadrims dödståg från Fristaden i Zorakin. Den borde förstås förgrena sig till Klomellien.

Amasitas "rike" slängde jag dit med grönt och en alternativ "rutt" för henne med lite smalare grön.
Dina handelsleder ser mycket bra ut mäster vije, gillar även din namnsättning, Bohr-Kragglagg är klockrent! :)

Ditt förslag till en ny flod som mynnar ut vid Bhu-Mir råkar faktisk vara precis den sträcka jag tänkt mig Limes Narguricus följer. Vi skal kanske konferera med mäster Spelknepe innan flod och/eller gränsvallsruiner utsätts på kartan, jag har nämligen lite flera funderingar kring kartografin i området.

Tänkte mig förövrigt att det nuvarande "Kalterstranden" och området österut fram till Limes Narguricus (Nargurervallen) tillhörde det historiska Mirelien och efter att ha erövrats 944 fO av Kejsardömet Jorpagna fick provinsnamnet Trasimo Superior. Varför dagens Mirel inte länger innebefattar detta land är ännu ovisst ...men kan kanske förklaras så småningom?! :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sådär ska en karta se ut Vije! Fylld med information, nya floder, berg och platser.

Konferera du med Birke angående nya floder eller annat, och meddela mig så gör jag förändringarna på kartan.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Strålande karta! Och vilket område. Som gjort för äventyr med gravplundrare, karavanvakter etc. Säkert finns mycket att upptäcka i de gamla ruinerna efter gamla Kejserliga kastell och sjunkna städer. Säkert finns det vättestammar som idogt gräver silver och metaller i någon gruva och som svartsjukt bevakar densamma eller konkurrerande svartfolkstammar som då och då kräver "tull" av förbipasserade karavaner och som internt slåss om "tullrätten" vid någon del av karavanleden.

Och om jag minns rätt från det officiella materialet så handlades det fortfarande friskt med slavar i Jorpagna vilket ger en marknad för dessa söderut. Slavtraden går då sannolikt längst Blästerleden. Feliciska köpmän kommer sedan till Jorpagna för att handla med slavar.

Utöver det så är salt norrifrån och från Klomellien mycket viktiga handelsvaror i Zorakien och Jorpagna.

Det ger dessutom ytterligare en tvist i det konfliktfyllda Jorpagna. I Jorpagna finns konkurrerande aidniska, dalkiska OCH feliciska falanger med såväl ekonomiska och religösa motiv. Utöver Jorpagnernas egna sårade stolthet av att inte längre vara den mest framstående makten i Kopparhavet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev: Har funderat på saken och kommit fram till följande:
Jättar: Jajemän, instämmer med Birke på den biten.
Fler själ (Då jättar ju trots sin storlek bara är halvfolk som ranerna bankar på en kvart(kanske inte riktigt, men självförtroendet är det inte fel på...)):
1. Anledning: Varför skulle Ransard vilja införliva Mirel (Förutom den klassiska orsaken -för att dom kan) Mirel uppfattar jag inte som särskilt rikt, den är inte väldigt uppodlat, och dom har (mig veterligen) inte trampat ranerna på tårna/stoltheten. Trots allt så finns det bättre själ att slåss mot trakorierna (pösmunkar som ranerna fått pisk av) och palinorerna (Det är ju faktiskt DOM som invaderar Ransard, vanligtvis inte tvärtom...)
2. Möjlighet: Det säger sig självt att ett fälttåg mot skogstäta Mirel inte blir en promenad i parken. Risken att ett fälttåg skulle urarta i flerårslång ockupation mot ett guerillakrigsförande folk är överhängande och inte särskilt lockande
3. Timing: Och även om ransarderna skulle vilja införliva Mirel så är inte läget det bästa. Upprustning sker för närvarande för ett storskaligt och ädelt krig mot altors varböld -Trakorien, och (förutsatt att inte ranerna har välsignats med guldfiskars minneskapacitet) ett soltåg från Palinor torde stå för dörren.

Möjligen kan ransard kanske tänka sig att skicka över en emisarie och förklara att ranerna enkom vill dem gott och ser fram emot lite återkommande välvilliga frivilliga generösa fredsgåvor i form av bra timmer etc från sina barbariska kusiner i söder, så slipper dom en invasion :twisted: men det kan vi lämna öppet för diskution...

Ljusna däremot är intressant för där vill jag minnas att ransard har haft en koloni, vilket gör att det indirekt fortfarande är deras ju :wink:
Gillar din uppställning Fafnir över varför inte Ransard invaderar Mirel, Men Mirel är väl snarare dimma, fukt, regn och rullande kullar än skogar. Alerien och Timoria har väsentligen mer skog (appråpå möjlighet). Och att möta björnförstärkta arméer i dimman där vana skumsynare leder trupperna kan inte bli annat än en mardröm. Gripryttare som från luften hör skriken men inget kan se och gripar som oroligt försöker nå fri sikt ovanför. Mirel verkar helt enkelt inte vara en trevlig plats att varken äga eller erövra. Begära tribut kan man dock alltid göra!
Ljusna å andra sidan är vilda skogar med mängder av mindre stammar av folk, sk ociviliserad vildmark. Vad skulle vara belöningen av en invasion dit? Slavar?

Kan det föresten vara något annat än jättar? De dyker upp lite varstans nu tycker jag. Stora trollstammar? Fast helst inte svartfolk heller utan hellre någon bortglömd fara ur Monsterböckerna!?

Strålande karta Vije, handelsrutterna ser helt rätt ut! Ormvidderna låter lovande.
(Vill bara som ordningsman påpeka att Mefimors östra och sydliga strand talade vi om att lämna med ytterst lite info för att SL skall få ha något kvar. För mig är det likgiltigt, men om vi ändrar inställning bör vi kanske komma överens och inte bara köra på?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:(Vill bara som ordningsman påpeka att Mefimors östra och sydliga strand talade vi om att lämna med ytterst lite info för att SL skall få ha något kvar. För mig är det likgiltigt, men om vi ändrar inställning bör vi kanske komma överens och inte bara köra på?)
I mitt forna Ereb lät jag Mefamirs sjö breda ut sig helt intill Mörkerbergen, inspirerad av kartan i Monster-boxen (som iofs markerar inte bara berg utan även högland). Vijes "gröna stråk" för Amasita skulle kunna flyttas ut i sjön och gå med båtar, fast då kan hon ju inte domunera den med sina Hästmän...? :?

Kanske är området i huvudsak en outforskad och mörk vildmark som först på senare tid någon (läs: Amasita) har lyckats ta sig igenom?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mikael skrev:
Fafnir skrev: Har funderat på saken och kommit fram till följande:
Jättar: Jajemän, instämmer med Birke på den biten.
Fler själ (Då jättar ju trots sin storlek bara är halvfolk som ranerna bankar på en kvart(kanske inte riktigt, men självförtroendet är det inte fel på...)):
1. Anledning: Varför skulle Ransard vilja införliva Mirel (Förutom den klassiska orsaken -för att dom kan) Mirel uppfattar jag inte som särskilt rikt, den är inte väldigt uppodlat, och dom har (mig veterligen) inte trampat ranerna på tårna/stoltheten. Trots allt så finns det bättre själ att slåss mot trakorierna (pösmunkar som ranerna fått pisk av) och palinorerna (Det är ju faktiskt DOM som invaderar Ransard, vanligtvis inte tvärtom...)
2. Möjlighet: Det säger sig självt att ett fälttåg mot skogstäta Mirel inte blir en promenad i parken. Risken att ett fälttåg skulle urarta i flerårslång ockupation mot ett guerillakrigsförande folk är överhängande och inte särskilt lockande
3. Timing: Och även om ransarderna skulle vilja införliva Mirel så är inte läget det bästa. Upprustning sker för närvarande för ett storskaligt och ädelt krig mot altors varböld -Trakorien, och (förutsatt att inte ranerna har välsignats med guldfiskars minneskapacitet) ett soltåg från Palinor torde stå för dörren.

Möjligen kan ransard kanske tänka sig att skicka över en emisarie och förklara att ranerna enkom vill dem gott och ser fram emot lite återkommande välvilliga frivilliga generösa fredsgåvor i form av bra timmer etc från sina barbariska kusiner i söder, så slipper dom en invasion :twisted: men det kan vi lämna öppet för diskution...

Ljusna däremot är intressant för där vill jag minnas att ransard har haft en koloni, vilket gör att det indirekt fortfarande är deras ju :wink:
Gillar din uppställning Fafnir över varför inte Ransard invaderar Mirel, Men Mirel är väl snarare dimma, fukt, regn och rullande kullar än skogar. Alerien och Timoria har väsentligen mer skog (appråpå möjlighet). Och att möta björnförstärkta arméer i dimman där vana skumsynare leder trupperna kan inte bli annat än en mardröm. Gripryttare som från luften hör skriken men inget kan se och gripar som oroligt försöker nå fri sikt ovanför. Mirel verkar helt enkelt inte vara en trevlig plats att varken äga eller erövra. Begära tribut kan man dock alltid göra!
Ljusna å andra sidan är vilda skogar med mängder av mindre stammar av folk, sk ociviliserad vildmark. Vad skulle vara belöningen av en invasion dit? Slavar?

Kan det föresten vara något annat än jättar? De dyker upp lite varstans nu tycker jag. Stora trollstammar? Fast helst inte svartfolk heller utan hellre någon bortglömd fara ur Monsterböckerna!?

Strålande karta Vije, handelsrutterna ser helt rätt ut! Ormvidderna låter lovande.
(Vill bara som ordningsman påpeka att Mefimors östra och sydliga strand talade vi om att lämna med ytterst lite info för att SL skall få ha något kvar. För mig är det likgiltigt, men om vi ändrar inställning bör vi kanske komma överens och inte bara köra på?)
Rätt där Mikael. Skrev ur minnet och fick för mig att Mirel var skogsbeklätt. :oops: Tittade på kartan efter mitt inlägg och såg att jag var ute å cyklade på en belghotisk enhjuling.
Men Alerierna bad faktiskt om det. Det var de som anföll det ransardiska Narim 599. Det ser vi som ett rent försvarskrig :twisted:

Och Ljusna har ju faktiskt indirekt tillhört Ransard. Jag tror ingen ser någon större nytta med att lägga det under sig, men det tär säkert på somliga att det är en del som dom förlorat. Heder kan komma att kräva att det återerövras, men först efter att stolta ranfötter trampar de brända jordarna på trakorien och Palinor.

Och Mirel låter inte mer lockande att invadera i gröttjock dimma med kullar och gömslen än om det hade varit skog. Men som sagt. Det skadar ju inte om dom uygör ett tillskott till krigskassan mellan varven, vare sig det är med torv, björnkött( :twisted: ) eller vad de nu kan hitta på...

Kan förvisso vara annat än jättar, men det...passar onekligen in bland björnryttare, dimma, kullar och nordkrigare.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Eller så låter vi Amasitas rutt gå längs det övre (tunnare gröna linjen på min karta) stråket, så att hon behärskar Sar-Saru och kontrollerar handel genom Mirels högland ner till Ormvidderna.

Å andra sidan så skulle det passa bra med Bhu Mir och den södra rutten. Hursomhelst för min del, jag slänger fräckt bollen till Birke. :wink: (men röstar nej till båtar...)

Huvudsaken är att vi etablerar och slår fast Amasita, för jag är lite förälskad.

Angående att låta mefamirs östra och södra stränder vara vita fläckar, så tycker jag det lite minskar potentialet med sjön, som jag ser som en ganska rolig möjlig handelsled och förenare av olika delar på kartan. Mirel slutar också så väldigt abrupt på ett konstigt sätt mitt på sjön, och är i princip omgivet av vita fläckar (Ljusna, det jag kallar Sar-Saru, Bortre Ormvidderna och allt på andra sidan Mefamir), så nånting borde kanske få lite kött på benen och isf är ju sjöns stränder lättare att utforska än djupa vildmarker ... eller? (Tyckte om birkes förklaring med Trasimo vaddetnuvar)

Men det behöver ju visserligen inte bli några uttömmande förklaringar.

Ang. jättar och eventuell jätte-inflation: Har hela tiden tänkt mig att jättarna har en eteblerad plats i Mirel, men om folket tycker så kan jag nog ändra till nåt annat otyg.

Angående den "nya" floden till Bhu Mir, så tycker jag lugnt vi kan slopa den, Birke, om den inte passar in med dina tankar om Limes. Som jag fö vill höra mera om :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Eller så låter vi Amasitas rutt gå längs det övre (tunnare gröna linjen på min karta) stråket, så att hon behärskar Sar-Saru och kontrollerar handel genom Mirels högland ner till Ormvidderna.

Å andra sidan så skulle det passa bra med Bhu Mir och den södra rutten. Hursomhelst för min del, jag slänger fräckt bollen till Birke. :wink: (men röstar nej till båtar...)

Huvudsaken är att vi etablerar och slår fast Amasita, för jag är lite förälskad.

Angående att låta mefamirs östra och södra stränder vara vita fläckar, så tycker jag det lite minskar potentialet med sjön, som jag ser som en ganska rolig möjlig handelsled och förenare av olika delar på kartan. Mirel slutar också så väldigt abrupt på ett konstigt sätt mitt på sjön, och är i princip omgivet av vita fläckar (Ljusna, det jag kallar Sar-Saru, Bortre Ormvidderna och allt på andra sidan Mefamir), så nånting borde kanske få lite kött på benen och isf är ju sjöns stränder lättare att utforska än djupa vildmarker ... eller? (Tyckte om birkes förklaring med Trasimo vaddetnuvar)

Men det behöver ju visserligen inte bli några uttömmande förklaringar.

Ang. jättar och eventuell jätte-inflation: Har hela tiden tänkt mig att jättarna har en eteblerad plats i Mirel, men om folket tycker så kan jag nog ändra till nåt annat otyg.

Angående den "nya" floden till Bhu Mir, så tycker jag lugnt vi kan slopa den, Birke, om den inte passar in med dina tankar om Limes. Som jag fö vill höra mera om :D
Jag tycker vi skal behålla de nordmireliska jättarna, de kommer ändå inte att synas så mycket i dimman (fast kanske mistas som höga stenstöder?). :)

Amasita ärklärar jag som etablerad!

Bhu Mir kan vi behålla även om en handelsled söder om Mefamir blir omöjlig (fast jag börjar luta åt att faktisk kämpa lite för den), om ingen sjöhandel förekommer så skal nog något annat kunna hittas på... :wink:

Skal fundera lite mer på området, detta ett forna Trasimo Superior (eller Mirelia Cislacia?) öster om Mefamir....
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ok, då tycker jag vi spikar jättarna och fortsätter tankegången med en sydlig rutt för Amasita tills någon ber oss sluta :D

Här ett lite hastigt förslag om prinsessan Amasita (som skall ses som just ett förslag och fritt bearbetas, ändras och revideras - (Hon är ju lite Birkes domäner då hon ju är nargurer, men jag kan inte hålla fingrarna i styr :wink: Men allt från namn och detaljer till grundprincip skall alltså ses som endast lösa förslag - och jag väntar ivrigt på Birkes utvecklingar om Trasimo/Kalterstranden))


Amasita
Amasita är en nargurisk stamledare och för befäl över en mäktig hord av hästkrigare och uppfödare. Horden är ett organiskt begrepp och varierar både i omfång och densitet enligt hordfamiljernas inbördes förhållanden. Trots tillfälliga fluktuationer är horden dock stadigt på växande i takt med dess makt, och det sägs att till och med svartblod från Mörkerbergens sluttningar har slutit upp under Amasitas fana.
Vanligtvis styrs tre större delar av horden av Amasitas tre älskare, alla brutala krigare och trollkunniga blodspräster.

Amasitas hord kontrollerar de vilda hedmarkerna kring Bhu Mir och den forna Nargurervallen. Härifrån rör den sig nomadiskt i väldiga massor västerut över Kalterstrandens omarker, genom södra Mirel och ner över de bortre Ormvidderna ända ner till Kalklanden och Staden O.
De för med sig hästar, slavar och elfenben från handelsplatsen i öst, och byter till sig purpur, salt och plundringsbyten nere på slätterna i väst. På vägen handlar de med mireliskt ylle och månskenshonung. Också kreaturshandeln blomstrar upp vid bosättningarna i södra Mirel när nargurerna väller in med ett myller av krumhornade pälsmulor, ullgetter, mjölkfår och hästar, allt från stickelhåriga bergsmanar till palinoriska springare. Handlen, plundrandet och den kontroll horden utövar över annan varutransport i området, har gjort Amasita mycket förmögen och inflytelserik.
På vägen upp från Ormvidderna hämtar horden ibland med sig de mest besynnerliga varor; evig is från det fjärran Orghin, sjungande giftormar, drakfågelägg eller små amforor av silversten som blir osynliga i nymånens sken.

Genom krigföring och klok diplomati har Amasita tagit kontroll över i stort sett hela det gamla Unurien, dvs det södra Mirel, och kan ostört föra sitt folk därigenom. Hon besitter ett antal rundborgar och bevakar de bästa färdlederna, vaden och lågpassen genom området. Därtill har hon en elittrupp av stadfasta hästkrigare i Bohr-Ba, den gamla joriska fästningen där handelslederna från såväl det forna Jorpagna som Staden O sammanflödar.

Hon är en viktig maktfaktor i Mirel, uppehåller sig ofta flera månader i landet när horden drar igenom, och börjar alltmer uppvisa en mirelisk halvnomadisk levnadsstil. Det finns rentav mireler som menar att hon skall återinta kungasätet Am-Korum och krönas till drottning över hela Mirel. Hur det än är med den saken så har hon kuvat ett flertal av de södra klanerna, och framtvingat fred med de flesta övriga.
Ett symboliskt tecken på hennes makt och status i Mirel är det faktum att hennes livgarde lyckats med bedriften att fånga en levande dimbest. Odjuret lär lyda Amasitas order och ses alltid i hennes sällskap.
I Mirel har hon i folkmun fått titeln prinsessa, och ryktena om hennes skönhet, farlighet och mod, florerar vilt.
Skriv svar