Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Inlägg av mikon83 »

Måste säga att vije har utvecklat Mirel till en mycket intressant plats. Vill dock bara påpeka att Kalterstranden (dvs. Mefamirsjöns södra strand) enligt Ereb-kartan (den färgglada som man fick i EA-boxen) är det enda uppodlade området i Mirel. Detta bör innebära att det är någorlunda tätbebyggt område. Kanske ligger det t.o.m. en stad eller större by här, och kanske leder någon viktig handelsled förbi här. Att Mirels östra gräns skulle ligga mitt i detta mkt bördiga område som det gör nu är inte så lätt att förklara.

Om det nu inte är så att det bor ett annat folk på andra sidan floden som också odlar marken ("onda" människofolk som allierat sig med mörkeralverna eller orcherna i Mörkrets Berg? Eller ett folk med så nära band till orcherna att det vimlar av halvorcher i trakten?).

Detta folk (Kalterfolket?) skulle kunna vara en liten rest av ursprungsbefolkningen i Mirel som varit tvungna att bosätta sig mellan Mörkrets Berg och den avgrundsdjupa Mefamirs sjö. I väst trängda av det "nya" Mirel och i öst av stäppbarbarer. I söder av orcher, vättar, troll och mörkeralver och i norr endast av sjöns ohyggligheter. Med offer till djupen vill de blidka de vidunder som där dväljs så att de får ryggen fri i kampen mot sina fiender. Detta folk kanske inte har ärvt förmågan att hamnskifta utan istället litar på sina prästers ord om att sann styrka endast kan fås genom att inmundiga det sjön bjuder. Att äta landlevande djur ses som ett tecken på svaghet och degenerering. Dessutom förorenar det kroppen, som vid döden skall återbördas till sjöns djup. Om det Stora Odjuret skulle smaka landets frukter kanske det inte skulle nöja sig med att bida sin tid i slammet på botten utan kasta sig upp och sluka allt levande. Därför är man mycket noga med vad man äter och med att inte åkalla Odjuret utan att ha offer beredda.

Detta folk ser med avsky på hur mirelierna i väst har beblandat sig med björnarna, ett landlevande och smutsig djur som till och med sover i marken halva året. Ett sådant brott mot dyrkan av den Stora Ormen kan inte förlåtas och därför härskar mycket dåliga relationer mellan Mirel och Kalterstranden. Att staden Bohr Kragglagg sjönk ses som ett tecken på att inte heller Mefamirsjöns invånare ser med blida ögon på mirelernas seder och bruk. För tillfället råder inte öppet krig, eftersom man har fullt upp med plundrande orcher. Men förhandlingar med mörkeralver och vättestammar har gått framåt sedan man lovat att dela med sig av framtida plundringsgods från Mirel. Man har även sänt bud till sina allierade från fornstora dagar; jättarna i norr. Dessa har alltid stått Kalterfolket nära och det sägs att det var dem som gav prästerna kunskapen om runorna och deras magi. Deras fiendskap till mirelerna är känd och kan vara det som väger över i ett eventuellt krig. Det enda problemet är Amasitas ständiga förflyttningar genom området. Man har dock förhoppnignar om att kunna erbjuda henne Mirels krona för att sedan hetsa orcherna mot hennes folk av hästälskare.


Kommer Kalterfolkets planer att gå i lås så väntar dystra tider i Mirel...
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Bra idéer Mikon! Gillar ditt kalterfolk mycket.
Nu hade jag dock för mig att Kalterstarnden egentligen var en vit fläck och att den helst skulle lämnas väldigt vagt beskriven. Någon erebkunnig får reda ut detta.

Hursomhelst så kan dina idéer absolut användas. Om inte annat kan jag tänka mig att ditt kalterfolk kunde anpassas till en beskrivning av de mireliska halvlängdsmännens tankar och leverne. Jätte-alliansen kanske går bort, men annanrs låter allt bra.

Eller så inarbetas dina idéer i mina tankar om "de klanlösa" - mireliska klaner som är bofasta (nomadiskt ju) i Mirel, men som aldrig erkänt konungen i Am-Korum. Egensinniga, konservativa och allmänt hatade har de bitit sig fast i de oländiga delarna av landet; vid Mörkerbergets sluttningar, vid skogsranden till Ljusna, i kanterna av Ormvidderna osv. och motstått alla (upprepade) försök till utrotning från sina mireliska släktingar.
Jag tänkte dem just med eventuellt lite (iaf rykten om) svartblod i ådrorna, klipper av traditionella skäl aldrig hår eller skägg, färgar sina tänder svarta och avrättar och pålar direkt och utan frågor alla inkräktare på deras marker.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Berendien-tråden:
vije skrev:Själv hade jag tänkt mig ett litet berendiskt handelshus i Mirhamn i Mirel... :D Det är ganska rejält långt borta, men jag tänkte mig tunga vete- och tobakskaravaner upp till Bhu-Mir vid Mefamirs sydöstra strand och sedan båttransport till Mirhamn. Från Mirel är det främst vildeld som man är ute efter (ett bra ämne att ha i bakfickan mot feliciens flotta?) Givetvis kommer annant med på köpet; hampa och skinn och vad man nu kan tänkas handla med nargurerna i Bhu-Mir.

Vad tros? Att frakta vete över land är säket ingen picknick. Kanske med rejält tungt tornpackade mammutar? Eller med gaur-horder som sedan slaktas i Bhu-Mir...
Jag tycker det låter bra. Vad tror du om ett Norderebiska kompagniet" som namn på handelshuset?

Jag föreslog saktmodiga stäpphörningar på en eventuelltrad ner i Berendien men kanske tornpacckade mammutar mellan Bhu-Mir och Trasimo?
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Inlägg av mikon83 »

Kul att du gillade idéen vije.
Vet inte om Kalterlandet är en vit fläck, på min EA-karta är det inte en vit fläck. Men det kanske inte var exakt så du menade.

Du får gärna placera om mitt Kalterfolk lite varsomhelst, tycker din idé om svartmuskiga barbarfolk som pålar folk skulle passa bra ihop med Kalterfolket som ju inte är så vänliga. =)

Men tänk på att det folk jag beskrivit bor vid Mefamirs sjö, så att de kan dyrka de väsen som döljer sig i djupen. Men du får gärna flytta runt dem. Vissa kan ju ha varit tvungna att ge sig av från sjön, blivit fördrivna av mirelerna kanske?

Jätte-alliansen kan man ju slopa om det inte passar. Kanske har prästerna fått sin runkunskap av dvärgarna istället? Eller vättarna eller t.o.m. mörkeralverna?

Skulle vara jätteroligt om de kom med på något hörn av Mirel!
Senast redigerad av mikon83 den 2008-04-16 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

mikon83 skrev:Kommer Kalterfolkets planer att gå i lås så väntar dystra tider i Mirel...
Jag gillar beskrivningen mikon och med några anpassningar borde det gå att få in i regionen! :)

Kalterstranden har beskrivits så här tidigare:
Mefamirs södra brädder, öster om det mireliska Unurien, kallas Kalterstranden. Namnet kommer av att här finns mängder av kaltbitar – en slags meterlånga ödlor som lever av fisk i de många iskalla strömmar som rinner ner från Mörkerbergens norra glaciärer. Kaltbiten är rätt fridsomlig men har ett mycket giftig bett som den oförsiktige kan råka ut for i de grunda vattendragen. Längre innåt landet består tärrengen mest av skarpa stenar och rasbenägna grusslänter for att närmast Mörkerbergen stiga raskt med otaliga sprickor och stup dolda under mörk granskog. Under Kejsardömets tid fanns här en omfattande gruvdrift men under 600-talet fO uppstod konflikter med dvärgarna i Tang Kauzher och området avfolkades efter det. Gruvgångarna går fortfarande att hitta men de djupaste är förseglade från insidan. Förutom den ogästvänliga tärrengen är Kalterstranden infekterad av vättar som överalt har sina små bosättningar rundt nya och gamla gruvhål. De ända civiliserade varelser som här går att hitta är jagare från Unurien ute efter skinn från de svartmanade bergslejonen.
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Inlägg av mikon83 »

Vad bra att du också är med på det birke! Då finns det ju en framtid för dessa illvilliga människor i Mirels utkanter! :D

Jag läste igenom ditt stycke om Kalterlandet innan jag skrev mitt, och tyckte att det kanske fanns plats för lite folk vid kusten, som kanske antingen är allierade med vättarna eller dvärgarna och därför tolereras, eller ligger i krig med båda eller ett av folken? Gillade speciellt dem isande bäckarna och de skarpa stenarna och mörka skogarna upp mot Mörkrets Berg. Det gav en bra stämning för att placera ett lite ondskefullt folk där. :)

Hoppas att det går att förena med din version!
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här med om "Mefimorbananen" skulle behållas som vår vita fläck var uppe tidigt i erebaltor.se historien. Dessa områden som inte beskrivits av ÄS har ibland beskrivits som semi-vita fläckar och det diskuteras fortfarande vad vi skall göra med dem. Jag tycker iaf det inte är hugget i sten att bananen skall lämnas tom. (Tanken, tror jag, var att lämna vissa områden åt SL, men det rimmar samtidigt illa med forumets ambition att beskriva Ereb, så jag vet inte.) Det tycks heller inte möjligt när nu detaljerade Mirel, Palinor, Mastika Agga och Nargur (samt handelsleder och Kalklanden) växer fram.
:?: Skall bananen diskuteras i ny tråd Mefimor.

:!: Tycker dock det är viktigt att de områden som inte har riken idag får förbli i huvudsak vildmark (kanske med mindre hövdingadömen eller begynnande riken, som Kopparhavet vi Mörkertidens senare del).
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Inlägg av mikon83 »

Mikael jag förstår hur du menar. Det jag har beskrivit är inte något nytt rike utan verkligen ett litet folk som lever i utkanten av civilisationen. Eftersom området redan beskrivits lite av birke så lade jag bara till dessa. Men såklart kan en diskussion om detta vara intressant.

Jag vill ju bara rädda mitt onda folk! :)
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ok, Kalterstranden är således en grå fläck :wink:. Då passar ju Mikons beskrivning bra in i området.
Om du inte misstycker, Mikon, så skulle jag gärna införliva kalterfolket med "de klanlösa", dvs de är mireliska klanmän och hamnskiftare, men utstötta från det officiella Mirel/har aldrig låtit sig kuvas av varken jorer eller mireliska kungar.
De klanlösa finns utspridda runtom Mirel och kring dess utkanter. Alla klanlösa fruktar "Odjuret i djupet" och de flesta undviker Mefamir nogrannt, men i Kalterstranden har man börjat med en skräckblandad dyrkan av abyssens vidunder för att blidka dess ohämmade hunger och hat. (Kanske en primitiv och förvrängd avart av Enkidyrkan?)
Kalterfolket har som Mikon skriver goda förhållanden till vättestammar och annat otyg från Mörkerbergen. Andra klanlösa har uråldriga pakter med de vilda vargflockarna på Ain-Ezehs högmarker eller ondsinta illtyg från Ljusnas skogar, och allmänt anses det att många klanlösa har speciellt goda förhållanden till jättarna i norr (så kom det med också :wink:)

Hur ser det ut?

EDIT: "De klanlösa" är egentligen ett idiotiskt namn, då jag ju tänkt mig att de skall leva i klaner precis som mirelerna. Kanske tronlösa?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vije Skrev i Berendien
Själv hade jag tänkt mig ett litet berendiskt handelshus i Mirhamn i Mirel... Det är ganska rejält långt borta, men jag tänkte mig tunga vete- och tobakskaravaner upp till Bhu-Mir vid Mefamirs sydöstra strand och sedan båttransport till Mirhamn. Från Mirel är det främst vildeld som man är ute efter (ett bra ämne att ha i bakfickan mot feliciens flotta?) Givetvis kommer annant med på köpet; hampa och skinn och vad man nu kan tänkas handla med nargurerna i Bhu-Mir.

Vad tros? Att frakta vete över land är säket ingen picknick. Kanske med rejält tungt tornpackade mammutar? Eller med gaur-horder som sedan slaktas i Bhu-Mir...


Om man har några riktigt schyssta packdjur så kanske det kan gå!
Det bästa är förståss om det går att dra lasten bakom djuren. Tänk ett långt godståg, draget av en väldig mammut, med stäppnoshörningar eller liknande som används för att putta upp vagnarna när de suger fast i gyttjan. Du kan säkert utveckla...

Det går långsamt framåt, mammuten måste stanna och äta typ halva dagen, men en mammut kan å andra sidan dra ett enormt lass. Kostnaden blir inte mycket högre än för flodtransport.

Vad gäller slavar - glöm inte Trakorien som avsättningsmarknad.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

glöm inte den enhornade buffeln/oxen som ju är ett av de tidigast domesticerade djuren. Den kan ju också vara lämplig som packdjur för dessa karavaner. Det står ju inte i det officiella materialet hur stora dessa är så det kan ju göras förhållandevis stora om man vill det och det kan ju finnas olika varianter. Hade tänk att använda mig att dessa själv i Krun, bl.a. för att driva hissanordningar i Stabul och för transporter vid omlastningarna i staden.
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Inlägg av mikon83 »

Jag gillar din idé vije. Svårt det där med namnet bara, "klanlösa" blir ju onekligen lite dumt, eftersom det lever i någon slags samhälle, men utanför Mirels civilisation. De kan ju kalla sig själva lite vadsomhelst: Kalterfolket, Mefamirs folk, Drakens folk, de utstötta, de utvalda, Drakens barn, Sjöfolket, Kaltermän etc.

Bara att spåna på!
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

De handelsleder i Mirel som fanns uppskissade på en karta, gäller de fortfarande?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Visst, fast de är väl inte 100% officiella. Men i mitt bakhuvud finns de, så de är aktuella för Mirel.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

vije skrev:Visst, fast de är väl inte 100% officiella. Men i mitt bakhuvud finns de, så de är aktuella för Mirel.
Ok, när det gäller handel med trakterna i öst, t ex Trasimos byar vid Nargurs skogar, vad för slags exportvaror skulle vara de mest dominerande? Vildeld?
Skriv svar