Landori

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
Psipo skrev:
birkebeineren skrev:Imperium Iorpagnum-tråden
Var ligger den tråden?
Kan det vara denna under Histroia:
viewtopic.php?t=156
Precis den jag avsåg, första sidan den mest relevanta.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ok, tack.

Som jag ser det så satte alverna sig emot joerernas vägbygge, men misslyckades. På lång sikt segrade de iofs eftersom vägen faktiskt övergavs efter ett tag. Nargurerna i Torshem var även de inblandade och var antagligen de som gjorde så att vågskålen tippade över och jorerna övergav skogen.

Det är vad jag har kunnat läsa mig till i de andra trådarna, och jag tycker att det funkar bra.

Har jag missat något?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vägen var säkert heller aldrig särskilt vältrafikerad. Oxkärror genom skogen var säkert mer skrämmande och tidkrävande än att använda båt och ev. vägar på Tolan. Avlösning i Grafferburg skedde säkert med förhållandevis långa intervaller. En och annan kurir i sporrsträck genom skogen kanske.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kom faktisk på att jag redan gjort en sammanställning av det vi tills nu skrivit om jorer, nargurer, alvriker och leder... :oops:

http://www.erebaltor.se/wiki/Torshem#Historia

Texten bör kanske redigeras något men hur jag tolkat det hela borde framgå.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kastar mig in utan att ha läst på, men kan alverna tillochmed gjort minimalt om ngt motstånd mot vägbygget. Då de kände skogens kraft och ålder insåg de att jorernas väg omöjligt skulle hålla för evigt och med tiden på sin sida behövde dom inte agera och spilla liv, utan låta saken ha sin gilla gång och lungt åse hur skogen skogen återtar sina domäner , sakta men säkert...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Fafnir: Låter ju faktiskt ganska alviskt. De har ju liksom tiden på sin sida.

Å andra sidan är jag helt för mer "naturalistiska" (Darwin-alver, typ) alver som skyddar sina skogar med näbbar och klor (bokstavligt talat då). Speciellt då det rör sig om Landori som väl vad jag förstått i princip ÄR Tevatenu.
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:Kastar mig in utan att ha läst på, men kan alverna tillochmed gjort minimalt om ngt motstånd mot vägbygget. Då de kände skogens kraft och ålder insåg de att jorernas väg omöjligt skulle hålla för evigt och med tiden på sin sida behövde dom inte agera och spilla liv, utan låta saken ha sin gilla gång och lungt åse hur skogen skogen återtar sina domäner , sakta men säkert...
Nice. Passar bra in med vad jag skrivit om dem i övrigt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alverna gjorde heller ingen motstånd nar ovater och andra narguriska folk vid flera tillfallen trangde sig ner langs vagen for att doda jorer... :twisted:

Eller skulle detta helt strida mot deras filosofi?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett försok till att klargöra lite kring gränser och vägar genom Landori:

Bild

-Olivgrönt är Landoris gräns ca 1500 fO, innan de gamla krunierna koloniserade Tolan och Jorpur och innan de narguriska ovaterna(howatherna) bosatte sig söder om Nidapasset.
-Ljusgrönt är Landoris gräns ca 1000 fO, innan Kejsardömet Jorpagna anlägger sin väg över norra Tolan
-Mörkgrönt är Landoris gräns 610 eO, då har alverna under Kejsartid och Mörkertid dragit sina gränser ännu längre tillbaka.

-De mörkröda prickarna är joriska vägar som kejsardömets legionärer anlade genom Landori.
-De ljusröda prickarna är vägar Berendien 610 eO använder.

Grafferburg är det joriska fort (numera ruiner) som Kejsardömet Jorpagna anlade i Nidapasset.
"Omlastningshamnen" är den berendiska hamn/utpost där flodbåtarna upp till kolonien Torshem utgår ifrån och även vartifrån karavanvägen österut mot Masevabukten leder (mindre handelsväg, diskuterat i Berendien-tråden).
"Stenstöderna" är de två stenstöder som den joriska kejsarinnan Zenobia lät resa 828 fO när hon återupprättade kejsar Tiberions brutna fredsavtal med Landori från 1017 fO.

Området jag har gjort brunfläckigt är ett område som under Mörkertiden härjades av en fruktansvärd brann. Erebs lärde vet inte varför men av någon anledning har skogen alldrig återvändt. Området präglas av en öde hedmark och där endast små buskar och enstaka svarta stubbar sticker upp bland mossa och gräs. Kallas gärna "Brända Skogen" även om den stora branden ligger århundraden tillbaka i historien. Vad som egentligen hände har möjligtvis sammanhang med den borttynande Tevatenu men det vet endast alverna själva och de vill inget berätta. Säkert är dock att de undviker området, även den del som räknas ligga innom Landoris gamla gränser.

Varför Landoris skogar har minskat i söder är tänkt bero på kruniernas ankomst till Tolan möjligtvis i sammanhang med en naturlig(?) tillbakagång. Senare anlade Kejsardömet Jorpagna sin härväg och då lämnade alverna skogspartierna söder om vägen, vilka eftervart jorerna delvis avvarkade. Sen branden under Mörkertiden.

Handelseden genom östra Landori mot Cereval och Masevabukten är tänkt att vara användt endast av berendierna som har gamla "tillstånd" av alverna att färdas här (likt de har med leden upp till Torshem). Möjligtvis följer den en fortsättning av den gamla joriska härvägen som efter Stenstöderna blev resta slutade användas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag utvidgar gärna den olivgröna gränsen i både väster och öster så att den sträcker sig in i dagens Jorpagna och Hynsolge.

Den östra handelsvägen vet jag att du talat om tidigare Birke, men jag trodde den skulle gå upp längs floden Fargals Löpe från Olséhem, först per båt, men längre norröver bitvis per land för att komma förbi fall och strömmar, tills den kom i höjd med "sjön" där den sedan fortsatte både längs land och flod österut mot Lirvella.

Det gillade jag, men är inte så förtjust i den markering du nu gjort.

Vad tycker ni andra?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den olivgröna gränsen kan vi utvidga mot öster, passar bra med hur skogarna ser ut i norra Hynsolge. Då blir också Gormowaks skog en del av det forna Landori och kan ev kopplas till blodsalverna/drömalverna som diskuteras. Om vi utvidgar mot väster så "spärras" det Annoniska passet, ännu ett bergspass utöver Nidapasset - gör inte det Landori till allt för mycket av ett gammalt "lås" i centrala Ereb med tanka på att alvskogarna redan blockerar Nidebergen och Tolan?

Eller kan det kanske utnyttjas på något vis i alverna riktigt gamla historia? Att Tevatenu engång placerade alverna i Erebs centrum?

Om den östra handelsvägen börjar vid Fargas löpe (där förövrigt staden Olsehem ligger) så kommer den gå genom en stor del av Hynsolge vilket känns lite konstigt. Vi kan låta den börja vid en av flodmynningarna norr om Fargals löpe, då passerar den endast en liten del av hynsolgiernas land och kan ev förklaras med något slags avtal berendierna har med den lokale bovaren (mutor, tull, gamla släktskap).
Fast med någon av dessa lösningar försvinner lite av ideerna bakom "Omlastningshamnen" vid Leipterflodens mynning. Kan någon slags kompromiss göras?

Kladdat lite mera på kartan: http://img210.imageshack.us/img210/6582 ... orixt7.png

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Landori ser bra ut, tack Birke.

Jag trodde Hynsolges gräns följde just Fargas löpe, innan den rinner upp för mycket i vildmarken? Spelis karta ser visserligen inte sådan ut men det beror på att originalkartan hade en hel del ingemansland som spelis hägnat in.

Omlastningshamnen vid Leipter har jag sett som länken mellan Lindaros djupa hamn och den mer grunda floden Leipter, dvs frakt t/f Torshem och dvärgarna.

Naturligtvis behövs varorna även lastas om på Hynsolgesidan för att gå vidare på floden. Att det sker i Olsehem tycker jag är OK. Något pris får väl berendierna betala för sin vågade satsning i öster. Annars tror jag nog de giriga nordliga adelsmännen i hynsolge skickar trupp och tar tull när man tangerar/passerar landets nordligaste delar. Så OK från vissa maktfaktorer i norra hynsolge får nog köpmännen räkna med.

Inget av detta är hjärtefrågor så du bestämmer slutlig lösning Mäster Birke!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då funderar jag lite till över den östra handelsvägen medans kanske någon mera kommer med åsikter. Behöver även kopplas med Hynsolge om den skal korsa detta lands territorium.

Vad som är viktigt avseende en karta över Landori och angränsande länder (vilket var det huvudsakliga avseendet bakom dessa kartografiska frågor) är dock att sätta ut vissa namn och att reglera/bestämma det skoglösa området.

Mina önskemål till Spelknepe:

*Landoris gräns markeras på en karta över alvriket och denna läggs upp i trådens början och på wikin. Den behöver inte nödvändigtvis synas på de stora kartorna

*Gränsen går längs skogsranden i väster, längs Berendiens och Hynsolges gränser i söder och sydöst och längs skogsranden i öster. I norr följer den Nidabergen och går runt Torshem enligt förslaget i följande tråd (den rödsvarta markeringen): viewtopic.php?p=19953#19953

*Landoriska höglandet som ett geografiskt regionnamn uppe i nordväst (väster om floden där). Representerar endast en stigning i terrängen och "syns inte" under skogen.

*Den diskuterade ”Omlastningshamnen” markeras på östsidan av Leipterflodens mynning, precis på gränsen till Landori. Den behöver dock ett namn först.

*Det skoglösa området i södra Landori möjligtvis göras lite mindre men annars ges en lite brunaktigare färg för att representera hedmark/stäpp. Det får även gärna sträcka sig en bit in i Berendien och en liten bit in i norra Hynsolge. Namnförslag varit Brända Skogen efter den skogsbrand som en gång härjade här men jag vet inte helt vad jag själv tycker om det?


Andra namn vi kan sätta ut på en Landorikarta? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi har i trådarna för Felicien och Hynsolge diskuterat timmerexport från Torshem men inte riktigt kommit fram till en bra lösning. Alverna i Landori kommer liksom lite i vägen. Smuggling är en ide men då i Landoris östra gränstrakt mot Hynsolge. Vad tros om att i tråd med ett försvagat Landori så har alverna till stora delar övergivit Östra Landori (s. Landori liestare) och det är har som den omtalade berendierhandeln med Cereval och Akrogal förekommer samt mera ljusskygga företeelser som smuggling? Östra Landori skulle beteckna hela skogsområdet öster om Leipterfloden och avfolkningen vara störst i den södra delen nedanför berendiernas handelsväg (Blåvägen kallat i annan tråd, efter handeln med lapis lazuli från Akrogal) och mot Hynsolge och bovariet Baldors gräns. Alvbosättningarna är få och hjälp från kung Thargalion uppe i centrala Landori är långt borta. Försvagade alver i denna region skulle även kunna passa in med de hjälplösa alverna från äventyret Svart Duell som vi funderat på att skall ligga här uppe mellan Berendien och Hynsolge.

Så här ser den gamla kladdkartan ut:
birkebeineren skrev: Bild
-Olivgrönt är Landoris gräns ca 1500 fO, innan de gamla krunierna koloniserade Tolan och Jorpur och innan de narguriska ovaterna(howatherna) bosatte sig söder om Nidapasset.
-Ljusgrönt är Landoris gräns ca 1000 fO, innan Kejsardömet Jorpagna anlägger sin väg över norra Tolan
-Mörkgrönt är Landoris gräns 610 eO, då har alverna under Kejsartid och Mörkertid dragit sina gränser ännu längre tillbaka.

-De mörkröda prickarna är joriska vägar som kejsardömets legionärer anlade genom Landori.
-De ljusröda prickarna är vägar Berendien 610 eO använder.

Grafferburg är det joriska fort (numera ruiner) som Kejsardömet Jorpagna anlade i Nidapasset.
Remos är den berendiska omlastningshamn där flodbåtarna upp till kolonien Torshem utgår ifrån och även vartifrån karavanvägen österut mot Masevabukten leder (mindre handelsväg, diskuterat i Berendien-tråden).
"Stenstöderna" är de två stenstöder som den joriska kejsarinnan Zenobia lät resa 828 fO när hon återupprättade kejsar Tiberions brutna fredsavtal med Landoris alver från 1017 fO.

Området jag har gjort brunfläckigt är ett område som under Mörkertiden härjades av en fruktansvärd brann. Erebs lärde vet inte varför men av någon anledning har skogen alldrig återvändt. Området präglas av en öde hedmark och där endast små buskar och enstaka svarta stubbar sticker upp bland mossa och gräs. Kallas gärna "Brända Skogen" även om den stora branden ligger århundraden tillbaka i historien. Vad som egentligen hände har möjligtvis sammanhang med den borttynande Tevatenu men det vet endast alverna själva och de vill inget berätta. Säkert är dock att de undviker området, även den del som räknas ligga innom Landoris gamla gränser.

Varför Landoris skogar har minskat i söder är tänkt bero på kruniernas ankomst till Tolan möjligtvis i sammanhang med en naturlig(?) tillbakagång. Senare anlade Kejsardömet Jorpagna sin härväg och då lämnade alverna skogspartierna söder om vägen, vilka eftervart jorerna delvis avvarkade. Sen branden under Mörkertiden.

Handelseden genom östra Landori mot Cereval och Masevabukten är tänkt att vara användt endast av berendierna som har gamla "tillstånd" av alverna att färdas här (likt de har med leden upp till Torshem). Möjligtvis följer den en fortsättning av den gamla joriska härvägen som efter Stenstöderna blev resta slutade användas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Som jag ser det finns ett kärnland Landori, skogar med fantastiska lindar och andra underbara träd. Detta är kungadömet där de flesta alver bor. Hit har ingen utanför riket tillträde och dödas eller avvisas bryskt. Detta område tänker jag mig inte gränsar mot någon av floderna utan är ett mindre område. Alverna är trots allt på tillbakagång och minskar stadigt i antal. Dessa gränser är stenhårda men samtidigt omarkerade och okända. Här finns även magiskt skydd. Alla vet dock att hålla sig borta från Landoris skogar då både alver och skogen skrämmer.

Utöver detta ser sig alverna som beskyddare av skogarna kring dess kärnrike. Förr hela Landoris skogar, idag framförallt området stenstod-stenstod/flod(Atrema) - Leipter, men i öster även fram till nästa flod för att i sydöst enbart bevakas sporadiskt så som du föreslår Birke.

I söder och norr tror jag knappast att trädgränsen likt Fangorn är gränsen för beskydd. Alverna har gett Ovater, svartfolk, dvärgar och jorer Torshemsområdet i norr. (Den svarta gränsen för Torshem som område stämmer väl inte helt med boken, men då är dina gröna linjer bättre.) Man håller sig nog med en hyfsad buffert borta från Torshem för att inte dras in i de dödligas gräl. Santono, alvhelaren i Torshem uppfattar jag som vara långt från sina fränder, en utpost i fiendeland.

Jag har heller inte uppfattat våra (Peters) alver som så rabiata trädkramare som jag tycker det låter som att du anser dem vara. Jag tycker alverna bör ha överseende med att viss begränsad avverkning sker i både söder och norr. Inte heller bör man då ha något mot att godkänt timmer fraktas på floder genom rikets skogar. Det förbjudna kärnlandet (som jag sett det) ligger ju inte vid floderna. Vad som dock kan vara källa till konflikt och smuggling (intrig och äventyr) är när människorna/svartfolken/dvärgarna avverkar och/eller transporterar mer än alverna anser vara hållbart.

Jag ifrågasätter dock fortfarande logiken i att berendiska karavaner tar sig från stenstoden/Remos genom östra Landori skogar som ju måste vara vildmark och där väg sannolikt inte finns eller godkänts av alverna. Tycker gamla tillstånd inte riktigt håller heller. Det blir motsägelsefullt om alverna har synpunkter på gods i de på Leipter godkända transporterna, men inte på att karavaner av hästar som tar sig genom deras skogar utan godkännande, eller hur? Jag förstår dock problematiken med att berendierna inte vill beskattas av hynsolgiska bovarer och undvika inbördeskriget. Låt oss dock fortsätta den här delen av diskussionen i Hynsolge eller Berendientråden. Tycker dina idéer om berendiska karavaner till Lirvella är strålande som koncept, det är bara var de färdas som vi behöver fila på lite. :D
Skriv svar