Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Ja, jag skulle faktiskt önskat att vi gemensamt kunde komma fram till något när det gäller det övergripande klimatet för Ereb och dess grannar, bl.a. vad ett golwyndaklimat innebär. peterb hade ju en del intressanta tanakr kring det hela som jag tycker vi hade kunna arbeta vidare på. Men det skulle ju fått rätt stora konsekvenser på bl.a. Kopparhavet. Vilket innebar att det havet skulle skilja sig en hel del från sin inspirationskälla Medelhavet. Men istället skulle ju Ormsjön kunna bli detta mer lugna medelhavsinspirerade hav, men det är kanske att gå för långt från det officiella materialet?
Har även diskuterats lite klimat i tråden för Altors Universum!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Bergdahl, är följande text något du tänker använda i Krun?
Dvärgar och Krun. Efter järnkriget slöts ett avtal mellan krunierna och de besegrade dvärgarna där dvärgarna erkände kruniernas rätt till slättlandet och även skulle ”stötta” vid behov, samt handla med människorna. De skulle också årligen erlägga en tribut på X (lämplig viktenhet) järn, betydelsefull summa då men symbolisk nu. Utöver detta skulle man också skicka ”gisslan” på X antal dvärgiska ädlingar till det kejserliga hovet i Arkhaz eller som staden då kallades Hysix. Avtalet slöts under överseende av Hysix överstepräst och så länge detta ämbete finns kvar i Krun känner sig dvärgarna tvungna att hedra avtalet. Översteprästens roll har traditionellt varit att även kröna kruns kejsare, och Ashinas söner lät det ”hedniska” ämbetet finnas kvar även efter övertagandet av Hysix och kejsartiteln, för att få med sig den joriska befolkningen. Idag finns inte många kvar som dyrkar de ”gamla” gudarna men ämbetet har institutionaliserats och dvärgarnas avtal ser inte ut att upplösas under en överskådlig tid. Förbindelserna mellan dvärgar och människor har med tiden blivit allt mer vänskaplig och runt den dvärgiska ”gisslan” har det med tiden vuxit upp en liten dvärgkoloni i Arkhaz. Dvärgagisslan har med tiden allt mer kommit att fungera som ambassadörer och rådgivare till kejsaren och när dvärgagisslan byts ut när en ny kejsare tillträder tronen, tar de som inte väljer att stanna i dvärgakolonin med sig sina kunskaper om människorna på slätten, och inte sällan sina vänskapsband till hovet, till dvärgriket Tharath-Khôn.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har inte lagt så mycket tankemöda på kruns relation till dvärgarna sedan det var på tapeten sist. Det lutar väl fortfarande åt ett sådant upplägg eller åtminstone liknande, om ingen annan lägger fram något bättre alternativ. Får man fråga varför du undrar över detta?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Har inte lagt så mycket tankemöda på kruns relation till dvärgarna sedan det var på tapeten sist. Det lutar väl fortfarande åt ett sådant upplägg eller åtminstone liknande, om ingen annan lägger fram något bättre alternativ. Får man fråga varför du undrar över detta?
Har på senaste tiden funderat en del på dvärgarna och då Järnkriget är rätt centralt ville jag bara försöka samla trådarna lite...

Om ingen annan opponerar sig så kan vi kanske spika fast ett ungefärligt sådant händelseförlopp?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ahh... ok. Av någon konstig anledning tycker jag att det händelseförloppet funkar rätt bra. :P Så jag tycker vi kör på det, om nu ingen annan har nått att invända som sagt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterade kalaspuffar på första sidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Precis som Mikael skriver i Nidland-tråden om Golwyndahavets utflöde så bör kanske Raas Naram smalnas av lite?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Precis som Mikael skriver i Nidland-tråden om Golwyndahavets utflöde så bör kanske Raas Naram smalnas av lite?
På färgkartan ser fallet ut att vara ca 10 mil brett! :shock:
But why not?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, håller med Mikael här, vill inte ha Raas Narram för smalt. Själv ser jag Raas Narram som en mycket bred variant av t.ex. Niagarafallen med en fallhöjd på runt 50-100 meter.

Snygg karta föresten spelknepe.... om man bara hade fått tummen ur och blivit nöjd med några namn så du hade kunnat få in dem på kartan också... :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från tråden for Bankvasendet:
Lite OT, men en tanke som slagit mig efter att ha läst denna tråden är om inte det skulle kunna vara ett möjligt upplägg, med tanke på de goda förbindelserna mellan Krun och Caddo, att låta dalkiska handelshus vara inblandade i finansieringen av återuppbyggnaden av slusstrappan vid Raas narram. Detta genom frikostiga lån till den krunska kejsaren. Kanske får de för detta tullättnader och antagligen andra framtida fördelar...
Skulle detta innebara caddiska vardetransporter som trots en mångenhet pricksaka bågskyttar vore perfekta att ligga i båkhåll for? :D

Vet namligen om en skyddad vik på ostkusten av Targero som...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Från tråden for Bankvasendet:
Lite OT, men en tanke som slagit mig efter att ha läst denna tråden är om inte det skulle kunna vara ett möjligt upplägg, med tanke på de goda förbindelserna mellan Krun och Caddo, att låta dalkiska handelshus vara inblandade i finansieringen av återuppbyggnaden av slusstrappan vid Raas narram. Detta genom frikostiga lån till den krunska kejsaren. Kanske får de för detta tullättnader och antagligen andra framtida fördelar...
Skulle detta innebara caddiska vardetransporter som trots en mångenhet pricksaka bågskyttar vore perfekta att ligga i båkhåll for? :D

Vet namligen om en skyddad vik på ostkusten av Targero som...
Om jag får föra Caddos talan så är det mycket väl något vi kan tänka oss investera i. Så länge vi också får ut någonting av affären. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:
birkebeineren skrev:Skulle detta innebara caddiska vardetransporter som trots en mångenhet pricksaka bågskyttar vore perfekta att ligga i båkhåll for? :D

Vet namligen om en skyddad vik på ostkusten av Targero som...
Om jag får föra Caddos talan så är det mycket väl något vi kan tänka oss investera i. Så länge vi också får ut någonting av affären. :)
Inte meningen du och dina dalker skal veta om bakhållet!! :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

om man bara hade fått tummen ur och blivit nöjd med några namn så du hade kunnat få in dem på kartan också...
Vad säger du Bergdahl? Ska vi namnge skogar, floder, byar, län, berg, kullar och avkrokar i Krun nu? Släng upp förslag, sen får folk tycka till. Bara man sätter bollen i rullning. Jag har alltid hoppats att Krun ska bli en intressant och spännande plats med dig i spetsen. Bara säg till om du behöver hjälp med något! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Precis, vi vantar master Bergdahl! :)

Det du hittills gett oss lovar mycket gott...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... står upp över öronen med annat att göra för tillfället, men ska försöka få fram lite namn. Kan inte säga hur lång tid det kommer ta dock. :oops:
Skriv svar