Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:HAR FUNNIT KÄLLAN! Till illusionistakademin i Stabul. Mindes halvfel. Det ligger en magiakademi där, ej angett vilken typ. Att jag mindes det som en illusionistakademi var fel, tom fel från min egen anpassning där den är en symbolistakademi. Anledningen till att den blev en symbolistakademi var Hadrian i äventyret "Skuggor över Nohstril" som enligt mig tidvis befunnit sig i Stabuls akademi under namnet Hechler.

(Källan avslöjas i helgen, se om ni finner den? 8) )
Egentligen for trött for att skriva något i kväll men kunde inte låta bli att ta utmaningen (skriver dock ur minnet):

Spelarboken i Magiboxen, Shaul-kortlekens bakgrund?

...eller är jag helt på villspår? :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Shaulkortlekens historia nämner Arkhaz, men bra försök, Krun fanns ju med. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Shaulkortlekens historia nämner Arkhaz, men bra försök, Krun fanns ju med. :)
:evil:

Jag måste alltså gå till källorna?!

:wink:
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Oj, det verkar som om Krun är ett av de mer populära länderna här på sidan :)

Förmodligen för att det nästan helt saknar information i böckerna, så att det därför är lätt att spinna fram mkt på egen hand :)


Jag har själv skrivit en hel del information kring historia & styrelseskick mm, kring Krun.

All denna information är tänkt som bakgrundsinformation till ett äventyr, som kommer köras på ett svenskt konvent i framtiden, och den dockar inte till 100% med den lilla information som vi har om Krun i dagsläget:

- "Kejsaren" ersatts av "Storwaziren" (på joriska) eller "Akragallen" (från ett lokalt krunskt språk).
- Det finns här en del skrivet om "Den första Konfluxen" (ni vet, den här som radikalt ändrade på fysikens lagar, kontinenternas utformning mm).
- Jag har dessutom lagt till att Krun f n slits sönder i ett inbördeskrig mellan Städerna (som domineras av Khanerna) och Nomaderna/Stammarna (som domineras av folkgruppen Hasiter, Hudheker & Haraker)

Jag har inget anspråk på att försöka "overrida" det som redan är nedtecknat om Krun här, utan om ni tycker att något är bra, roligt eller spännande, så ta gärna & använd det!

Tänkte även ta & bifoga en egen *mycket* primitiv karta, som kanske kan ge lite uppslag kring Kruns olika folkslag och religioner, samt bifoga en liten Jorisk/Hudhekisk (lokalt språk) parlör. Coming soon.. :D

Mvh/Perry


DET GAMLA KRUN
Altors äldre tid var problematisk…Världen var ung och ny. Vulkaner dominerade landskapet. Elementen härjade fritt. De som innebodde Ereb var främst Drakar, elementarvarelser och diverse andra varelser av magisk natur.
Av dessa var Drakarna de högst stående och intelligentaste varelserna. De hade förmågan till social interaktion, självständigt handlande och skapande, och var väl bevandrade i Multiversums uppbyggnad samt magi. Dessutom var de ärelystna…
Vid ett Drakråd enades de främsta drakarna, om att man inte längre ville vara underkastade gudarna. Man började i hemlighet konstruera vapen och artefakter, som skulle hjälpa dem i kriget.

Nu upptäcktes planerna innan alla drakarna var samlade. Gudarna angrep de drakar som vaktade artefakterna, när de var samlade, i nuvarande Krun. Uppgörelsen blev fruktansvärd och skoninglös. En yta, ungefär motsvarande östra Ereb, lades i aska, totalt förödd av drakeld, lava och gudamagi…Krun var särskilt illa drabbat. Gudarna avgick med segern, och artefakterna förstördes, beslagtogs eller försvann. Etin själv såg den fruktansvärda förödelsen, och steg ned till Altor, och förändrade världen…
Kontinenter vräktes ner i havet eller omvandlades, och nya steg upp i dess ställe. Fysikens och magins lagar gjordes om i grunden. Gudarnas värld separerades från människornas värld. Från och med nu höll gudarna till i de Pannotiska Trädgårdarna (fånig stöld av Elyseiska fälten, jag vet, men kom inte på något klatschigare just då), medan övriga varelser fanns kvar fysiskt på Altor. Många drakar förvisades ut i Multiversum och de övriga berövades sina mäktigaste förmågor och magi. Aldrig mer skulle drakarna kunna utmana gudarna.
Detta var den Första Konfluxen, i Altors Historia. Fler skulle följa, men aldrig någon så kraftig. Ty här förändrades kontinenters utseende och naturlagar skapades om…

Det dröjdes tusen år innan östra Ereb någonsin kunde bebos igen. Drakarnas eld hade förbränt all levande materia, och förvandlat området till en död draksandsöken.

Draksanden är giftig för allt levande att inandas. Det räckte med några få korn för att döda en mänsklig varelse. Flera spökstäder ligger därför som i en ring runt Hon-Hajjak (Inre Öknen), som har ödelagts när kraftiga vindar spridit Draksanden utanför dess vanliga områden.

Så småningom började landet befolkas igen. Numer finns draksandsöken kvar, på endast ett område på Altor. I det inre av Krun, i öknen Hon-Hajjak (Inre Öknen).

Flera av de mäktiga artefakterna har fortfarande inte återfunnits...
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

KRUN AV IDAG (år 610 eO)

Krun är ett av de fattigaste länderna i Ereb. Ett land stekt av solen, till stora delar ofruktbar öken. Landets grannar är Hynsolge, plågat av ett gruvligt inbördeskrig, och det slutna Nidland, med vilka ytterligt lite handel och kommunikation varit möjligt.
Med jämna mellanrum har draksanden från den Inre öknen, spridit sig utanför dessa vanliga områden, och dödat stora mängder människor, och ibland även lagt hela städer i ruiner. Dessa spökstäder ligger nu spridda runt Hon-Hajjak (den inre öknen), där den vilda draksanden fortfarande finns.
Förutom joriskan så talas en uppsjö av lokala stamspråk, som Hasitiskan, Harakiskan och Hudhekiskan. Alla är att betrakta som barbarspråk, med mycket liten möjlighet till nyanserade språkliga uttryck
Landet har traditionellt sett aldrig haft någon stark centralmakt. Traditionellt så har inlandet varit styrt av klaner och stammar, ute på slätterna, och av Khaner och statsstater längs kusterna. Khanerna har i grunden till stor del haft jorisk eller hynsiskt ursprung. Stammarna och klanerna har haft huvudsakligen akrogalliskt påbrå. I samtliga fall har den starkes rätt har fungerat istället för lagstiftning. Blodsfejd, vendettor och folkfördrivning har varit vardagsmat genom den krunska historien.
Landets formella styrelse har delats av Akhragallen/Storwaziren, som samlat städernas och khaneranas folk samt Ceregallen, som samlat slätternas folk. Akhragallen och Ceregallen har turats om att bära den Krunska Dubbelkronan, symbolen för enighet mellan folken.
I över femtio år har dock ett fruktansvärt inbördeskrig härjat landet. Orsakerna till kriget har nu sedan längre glömts bort. Man tror att kanske hälften av befolkningen under denna tid har gått under eller flytt landet. Akrogaller, hynsolgiska revolutionärer, Felicien och Berendien, har alla antingen deltagit i kriget eller ockuperar fortfarande delar av Krun.
Nu drar det ihop sig till ett avgörande. För cirka 15 år sedan lyckades Wazir Hamar-Akam Ilumentar ena Khaneran runt om i landet. Hamar-Akam valdes till Storkhan (eller Storwazir). Men förutom khanerna så finns det även åtskilliga stammar och folkslag, som i princip behärskade över hälften av allt territorium i landet. Klanerna vägrade att erkänna någon khans överhöghet över deras fria liv. Istället tog de till vapen.
De största makterna som kvarstår är Det Hasitiska Förbundet, en sammanslutning av traditionella krigar- och nomadstammar och klaner. De främsta folkgrupperna är i sammanslutningen är Hasiterna (huvudsakligen västra, samt en del av centrala och östra delarna av landet), Harakerna (som dominerar de bergigare och skogsbeklädda norra delen av landet) samt Hudhekerna (som är de blodtörstiga och kraftfulla ökenhärskarna).
Det kommer bli Storwazirens trupper mot Hasitiska Förbundet. Vinnaren avgår med herreväldet över ett av Erebs största riken.
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Följande riktlinjer är framavlade av oss användare själva och ska respekteras när arbete eller diskussioner om ämnen uppstår.

• Om det gamla materialet inte är skevt eller direkt dåligt behövs det inte ändras.

• Man ska i första hand undersöka det officiella materialet och verkligen ställa sig frågan om det är bra, om det behöver förändras.

• Använd det officiella materialet som utgångspunkt. Bibehåll så mycket som möjligt, ändra endast på det som verkligen är knasigt eller behöver ändras på.

• Ifall man ska förbättra eller putsa upp äldre material, låt det gå hand i hand med resten av Ereb Altor - d.v.s. inga tydliga avstickare, inga dramatiska förändringar och inget som skulle kunna fnysas åt av en stor skara Ereb Användare.


Jag läste de här riktlinjerna först efter att ha postat mina tidigare inlägg :oops:

Nåväl, inget illa ment. Om jag postar mer material ska jag försöka hålla det mer stringent.
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Om man ska renodla lite i texten "Krun av idag" ovan, för att få den att hänga ihop med riktlinjerna för forumet:

- Alla referenser tilll Storwaziren är synonyma med "Kejsaren". Titeln "Kejsare" är den joriska beteckningen. Wazir & Akhragall är beteckningar från lokala krunska stamspråk
- Istället för ett sönderslitande inbördeskrig sedan många år tillbaka, så finns det en pyrande motsättning mellan stamfolken/nomadbefolkningen (akrogallerna) och stadsbefolkningen (jorerna). Det är också orsaken till varför Krun har en "stor men svag" armé och flotta. Den del av kejserliga hären som kommer från stammarna är helt enkelt inte pålitlig.

Det mesta andra går eventuellt att passa in.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Perry: Vi har nog alla svävat iväg från de riktlinjerna mer än en gång. De är däremot bra att ha som grund ifall man skulle bli oeniga om saker och ting. Tycker inte du ska ursäkta dig. Du lägger ner tid på att visa ett arbete som du har gjort, och det är ju guld värt för oss. Jag väntar dock på Bergdahl som är ansvarig för krun och låter honom tycka till om ditt material. Allt är av värde och som du själv skrev så kan det i minsta fall användas till inspiration. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Såg på klimatkartan i EAK att Kun tycks ha 3 klimatzoner: i väster kopparhavsklimat, centralt tempererat inlandsklimat och ...ja gissa den tredje (enligt karten arktiskt klimat, men det är naturligtvis way off!).

Är den tredje klimatznen subtropiskt eller är det golwyndaklimat vi ser i Krun och halva Nidland?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Är den tredje klimatznen subtropiskt eller är det golwyndaklimat vi ser i Krun och halva Nidland?
Subtropiskt klimat borde det inte vara. (Troligen är det bara slarv från personen som gjorde kartan, Östra Efaro och Sombatze verkar vara subtropiska.) Man skulle kunna tänka sig att Golwyndahavet som du säger ger upphov till ett rätt speciellt klimat.
Påverkar en gigantisk sötvattenkälla exempelvis vindar? Vilken temperatur har källan? Det skulle kunna påverka kustklimatet runt havet. Är det någon här som är en hejare på spekulativ klimatologi?

Tittar man vidare på kartan ser man hur vindarna fungerar. Västanvinden är vanligast i hela Kopparhavet men verkar bli svagare och svagare ju längre österut man kommer. På östra sidan om Ereb, inkluderat sötvattenshavet verkar vindarna snarare vara ostliga. Hur påverkar detta klimatet? Återigen, förstår någon sig på klimatologi utom på en väldigt basal nivå (Det som man lärde sig i geografin på gymnasiet)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Finns klimattråd i Övrigt som nästan höll på att ställa hela Erebs natur på ända, Mycket matnyttiga tankar finns det där!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Perry, intressant läsning men det mesta stämmer inte så bra överens med min "syn" av och mina planer för Krun. Jag har bl.a. försökt att hålla mig i så stor grad som möjligt till det officiella materialet och du har ju som du skriver tagit dig lite mer friheter. Sen så tycker jag, även om det är en fräck idé, att det räcker med en "magisk" öken i regionen, och det finns ju redan en i Nidland. Men vi får väl se, kanske kan det arbetas in något från din text i Krun, när mitt arbete vaknar upp ur sin dvala.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:Finns klimattråd i Övrigt som nästan höll på att ställa hela Erebs natur på ända, Mycket matnyttiga tankar finns det där!
Ja, jag skulle faktiskt önskat att vi gemensamt kunde komma fram till något när det gäller det övergripande klimatet för Ereb och dess grannar, bl.a. vad ett golwyndaklimat innebär. peterb hade ju en del intressanta tanakr kring det hela som jag tycker vi hade kunna arbeta vidare på. Men det skulle ju fått rätt stora konsekvenser på bl.a. Kopparhavet. Vilket innebar att det havet skulle skilja sig en hel del från sin inspirationskälla Medelhavet. Men istället skulle ju Ormsjön kunna bli detta mer lugna medelhavsinspirerade hav, men det är kanske att gå för långt från det officiella materialet?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tror nog att det är visast att behålla Kopparhavet som det medelhavsinspirerade hav det är. För min del så ser jag hellre att vi anpassar lösningen till orsaken än vice versa.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe, misstänkte det och jag har inget problem med det, även om en del andra av peterbs konsekvenser var rätt intressanta.
Skriv svar