Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Då tycker jag att vi godtar arealerna på staterna.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Tycker oligarkfästena skall stå med - det ger den oinsatte en indikation om var de håller hus.

Tycker också att Mercana (mäktigast i landet) ska få behålla marken in till bergen i norr och öster.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om gränserna istället ser ut så här i norra Klomellien, är vi färdiga då?
Bild

En dimmfylld dal, svartfolksinfesterade bergsluttningar, längre gräns mot det vilda dylerfolket och kanske ännu lite mera salthaltig jord (om man silar bort stenen). Har verkligen Handelsrådet i Mercana gjort goda affärer här? De har förmodligen det. Om regionen hade varit överlämnad till till sig själv hade man inte lika tidigt kunnat förutse hot härifrån och inte haft samma möjlighet att med växelvis infiltratörer och legosoldatstrupper hejda svartfolk och dyler som planerar stråttåg eller bygger upp större invasionsstyrkor. Att låta Brikho ta på sig dessa uppgifter har säkert varit en fråga i både Handelsrådet och på Stadsmästarkontoret sedan den svartfolkspräglade statsbildningen togs upp i Unionen. Men troligen vågar man inte lita på varken viljan eller förmågan hos de ledande i Brikhstaden till att skydda Klomelliens nordgräns i något större omfång än vad de gör. Brikho är dock lämplig att ha som är ursäkt när räder från särskillt dyler ändå tränger igenom gränsförsvaret, något de inte alltför sällan gör, även om det troligen nästan lika ofta är över Mercanas del av gränsen de korsar.
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-02-25 07:52, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Triskas oligarksäten låter kanske inte helt som de kvalifierar till den stora kartan men de kan kanska få stå med på en politisk karta där likt Zorakins länskarta de olika statsstaternas gränser är markerade?

Även den plundrade och halvt bortgömde dvärbosättningen nere i Dvärgsten ställer jag mig frågande till om skall stå markerad? Och vad med reptilstaden K´Trssh, skall denna verkligen synas?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Dimmiga Dalen och K'Trssh skulle ju kunna vara dolda, och triskeroligarkfästena skyfflas undan, men då kartan inte är det minsta plottrig, långt därifrån, kan de lika gärna stå med. Men det är inte så viktigt.

Mercanas nya gränser ser bra ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förslag:

*Mercans gräns ändras enligt kladdkartan ovanför

*Följande platser tas bort från kartan:
-Triskas högsäten Peffomir, Vildbete och Cudda
-Ruinen K'Trssh som befolkats av reptilmän
-Dvärgbosättninge Basadaz-mûh som stått tom sedan 380 eO
-Dimmiga Dalen

*Staden Joraga på Diamor markeras som ruin (gult istället för vitt i markören)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående Dimmiga Dalen så skulle vi kunna göra något mera ut av den än det ytterst lilla som står i EASL. Först tänkte jag med den nya kartan att hela den dal som sen blev Nagnagordalen skulle få vara en välkänd men föga utforskat dal ständigt fylld med slingrande dimslöjor och onämnbara fasor som annars bara hittas i Samkarnas fuktiga djunglar. Men sen kom det fram att det behövs en väg lämpad för handel, invasioner och gamla folkförflyttningar i södra Klomellien OCH att Dimmiga Dalen enligt källorna skall ligga i norra Klomellien.
Där ligger den nu, liten och inklämd, utan större utvecklingspotential och bortönskad från kartan.

Men vad om vi förskjuter dalen något, upp mot nordöst och in i djupet av Klommellerbergen och det vilda Dylerlandet? Här mellan Klomellien och Magilre skulle vi kunna lägga in (och Spelknepe rita in) en längre slingrande dal som är lika känd för sin existens som okänd i sina hemligheter. Den är definitivt stor nog att få sitt namn på kartan då alla har hört talas om den och vet att den skall finnas där inne bland bergen. Ett av passen in i dalen leder även ner i Klomellien där gränsen mellan Mercana och Brikho är dragen på kartan och härifrån kan både dimslöjor och annat ibland leta sig ner på Ishnaslätten. ...men ingen vet vad som döljer sig längre upp och inne i själva dalen förutom möjligen det nästan lika hemlighetsfulla dylerfolket?

Vad tros om något sådant? :?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Låter bra. Men en outforskad dal kanske inte ska vara med på kartan...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tänkte att även om man inte vet vad som döljer sig inne i dalen så har man hört otaliga historier om den, man har utforskat dens ytterkanter och man har sett dimman i dalmynningarna. Borde inte det kvalificera till kartan?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sedan har vi en "klippa" som Brior Brådfot sitter och skriver sina reseskildringar i. Jag minns inte namnet men den finns i Trakorien, och jag föreslår att det är en mindre stad på Yolevs kust.

Jag tycker gott många av de platser som getts namn kan få vara med, som sagts av andra så är Klomellien inte direkt fullt av namngivna platser eller städer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bestäm ni om stora och små platsnamn på kartan, geografin som vi nu äntligen har fått ordning på har varit viktigast för mig. :)

I Stangvallers klippa är det Brior Brådfot kommer att pränta sin 618 eO. Yolev låter bra, förslagsvis någonstans norr om staden Yolev då stadsstatens södra del består av träsk. Kanske den utstickande del av kusten precis söder om Morezeskogen?

Det står i klippan så antingen rör det sig om en stad/plats/byggnad som fått sitt namn efter en klippa eller så rör det sig om en byggnad/plats inuti en klippa. Kanske är Stangvallers klippa namnet på ett erebisk såkallad Bibliotek?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Röstar för att alla namn får vara med.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gör som i Morëlvidyn och markera platser som inte är städer med gul prick.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har faktiskt redan marketat "platser som inte är städer" med en gul prick. Ruinerna t.ex. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra. Alla platser markerade, städerna med vitt och övriga med gult.

Då återstår bara frågerna om Mercanas gräns och om Dimmiga Dalen skall flyttas till precis norr om landgränsen och in i en nyskapad dal (...som då iofs kommer hamna i Magilre)?
Skriv svar