Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat sammanställa sydnarguriernas historia. Kommer snart!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter strålande!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

skall vi dra in något av det röda på wikin eller vill någon annan ge mig lite tips osv?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Fann nedanstående på Wikin. Är det genomklubbat?
937 f.O.
Ur den aidniska härstyrka som är på väg genom Melashebergen för att invadera Drylo försvinner spårlöst en hel legion någonstans i dagens Triska. Trots flera expeditioner som senare skickas upp i bergen kan ingen hitta svaret på vad som hänt. Starka dylska stammar finns dock i området.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ursäkta att det gått lite trögt men här kommer några för Triska relevanta årtal ur sydnarguriernas historia. Årtalet du hittat i wikin är mitt påhitt från länge sen och borde passa med annat nytillkommet.

Angående wikifieringen är det bara att börja! :)

Tillägg till Triskas historia

”Det trisiskiska folkets ursprung döljs av det skrivna ordets frånvaro från det gamla Drylos historia. Barbarfolken som här bodde i tiden före Kejsardömet Jorpagna verkar inte haft sådan kunskap och de enda källor som därför finns tillgängliga är de joriska. Utifrån dessa är det dock möjligt att utleda vissa fakta och troliga händelseförlopp.” – Melbin Stenhugge, 602, Lyceet i Argald

938 fO
Kejsardömet Jorpagnas legioner marscherar in i Drylo och med utgångspunkt i bergsfästningen Clorsodium etableras provinsen Drylo Meridionalis i östra Melashebergen. Sydnarguriska folk och dylska stammar finns i området men drivs tillbaka.

935 fO
Sydnargurierna tvingas sluta fred med jorerna. Några mindre grupper ser detta som ärelöst och lämnar sina forna fränder. De bosätter sig på bergssluttningarna ner mot den stora Izeskogen och blir kända av som yhtguhrer – folket som lever utanför. Långt senare i historien kommer dessa att bli kända som trisker.

892-889 fO
Kejsardömet Jorpagna vill säkra sin nordgräns i Drylo och fältherren Argmamus Nitka lyckas i en serie militärkampanjer pacificera sydnargurierna. Hahmerstammens ledare svär trohet till den joriska Kejsaren och behåller sitt självstyre. Yhtguhrerna fördrivs från sina få fasta bosättningar men överlever i ytterkanterna av den nu utvidgade joriska provinsen.

772 fO
Dyler från Klomellerbergen invaderar Drylo Meridionalis och får stöd av yhtguhrerna. Clorsodium belägras i åtta månader. Jorerna är hårt trängda men lyckas till sist besegra barbarerna tack vara undsättning från Mirellien. Flera dylska stammar lyckas dock stanna kvar uppe i bergen.

599-598 fO
Den Tredje Konfluxen inträffar och Köttbitarnas härjningar drabbar även Drylo. Jorerna i de södra provinserna drar sig norrut.

596 fO
En stor grupp mireler på vandring från stridigheter i sitt gamla hemland tar sig genom Melashebergen från öster. Jorerna har lämnat stora jordbruksmarker och mirelerna hittar nya hem här. Dyler och yhtguhrer är för upptagna med inre stridigheter och härjande svartfolk till att kunna hindra invandrarna.


Karta som visar Hamehrstammens lydrike i gult innom den joriska provinsen Drylo Meridionalis i mörkrött. De ljusare röda områderna är yhtguhriska samhällen:
Bild

Passar detta med ditt Triska? :?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Detta låter mycket bra. Jag får se till att yhtguhrerna vandrar in i triska tidigare än vad jag skrivit förut men det går ju att ordna.

Några synpunkter:
Jag skulle vilja veta var fästet Clorsodium var beläget som då även helst yrka på att detta skulle ligga i gränstrakten Bozsa, hamur och Nya Arno? Jag vill helst se att proto-triskerna är något lömskt i perifirin även tidigt i historien.

Gällande dylerna och yhtgurernas tidiga samarbete vill jag ställa mig avvaktande förräns vi kommit överens när Halvlängdsmännen kom till sandzas. Har dessa redan anlänt är det tveksamt om samarbetet med dylerna var så stort. Beakta att triskerna har utökat sitt levnadsområde på senare tid och att man troligtvis aldrig regerat över ett så stort område som nu. Avståndet till klomellerbergen är långt och var förr än längre, speciellt då ythugurerna inte var så flinka på det där med transporter på vattnet. Alltså var troligtvis kontakten med dylerna inte så fasligt kraftig så som jag förstår det.

En annan fråga. När grundas egentligen Yolev? det är väl äldsta staden i Klomellien eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Detta låter mycket bra. Jag får se till att yhtguhrerna vandrar in i triska tidigare än vad jag skrivit förut men det går ju att ordna.

Jag skulle vilja veta var fästet Clorsodium var beläget som då även helst yrka på att detta skulle ligga i gränstrakten Bozsa, hamur och Nya Arno? Jag vill helst se att proto-triskerna är något lömskt i perifirin även tidigt i historien.
Clorsodium låg i vad som i dag är det östligaste Hamur.

Angående proto-triskerna är dessa tänkt ha sitt ursprung i vad övriga sydnargurier kallade yhtguhrer, en otydligt definierat grupp vars kännetecken endast var att de motsatte sig fred med jorerna och att de inte tillhörde varken hamherstammen eller någon annan grupp/klan/stam sydnargurier. Några yhtguhrer blev trisker, några dog ut, några kanske blev till något annat. Informationen tänkt vara så utvecklingsbar som möjlig.
gtjorgo skrev:Gällande dylerna och yhtgurernas tidiga samarbete vill jag ställa mig avvaktande förräns vi kommit överens när Halvlängdsmännen kom till sandzas. Har dessa redan anlänt är det tveksamt om samarbetet med dylerna var så stort. Beakta att triskerna har utökat sitt levnadsområde på senare tid och att man troligtvis aldrig regerat över ett så stort område som nu. Avståndet till klomellerbergen är långt och var förr än längre, speciellt då ythugurerna inte var så flinka på det där med transporter på vattnet. Alltså var troligtvis kontakten med dylerna inte så fasligt kraftig så som jag förstår det.
Dylernas och yhtguhrernas samarbete kan gärna modifieras. Helt med på att dagens trisker har utvidgat sitt område kraftigt på senare tid. Vad tros om att halvlängdsmännen i dagens Sanzas är ättlingar efter joriska hälvlängdsmän som överlevde både konfluxen och den påföljande Mörkertiden?
gtjorgo skrev:En annan fråga. När grundas egentligen Yolev? det är väl äldsta staden i Klomellien eller?
Grunderna till dagens Yolev lades av joriska fiskare från Mirellien på 800-talet fO. Området blev sen jorisk provins 711 fO under namnet Drylo Iolevatica. Hela södra Klomellien överges av jorerna efter den Tredje Konfluxen (norra Klomellien blir för en tid in i Mörkertiden del av vad sentida historiekr kallt "det kontinentaljoriska riket") men staden Yolev överlever förmodligen som ett litet samhälle. Nästa upplysning är att solvandreskan S:ta Inneda på 190-talet eO sprider Den Lysande Vägen bland yoleviterna då regionen dominerades av pirater från Jorduashur. Sen har vi angett året 392 eO som då Yolev går med i Klomelliska Unionen.

Merk att jag bygger många av dessa "fakta" på vad jag själv hittat på tidigare för att binda samman olika skribenters delar av Klomellien och övriga Ereb. Hjälp gärna till att göra det bättre! :)

Här är vad jag tidigare skrivit om Drylo och Klomelliens tidigare historia:

Klomellien

937 fO
Kejsardömet Jorpagnas legioner går in i Drylo och grundar provinsen Magillia i dagens Magilre och nordvästra Klomellien. Kort tid senare grundas provinsen Drylo Meridionalis i Melashebergens sydöstra delar. Det övriga Drylo behärskas av svartfolk samt olika vilda människofolk.
800 talet fO
Joriska fiskare från Mirellien bygger upp en bosättning längst in i viken mellan Aidne och Drylo. Området är undanskymt och lämnat i frid av svartfolken från inlandet. Kejsarmakten bryr sig inte om utvandrarna.
711 fO
Från Aidne skickas legioner sjövägen in i södra Drylo för att få kontroll över regionen och säkra handelsvägarna. Med utgångspunkt i den joriska fiskarkolonin grundläggs Drylo Iolevatica. Svartfolk och sydnarguriska stammar hindrar dock en större utvidgning av provinsen.
621 fO
Från Magillia i norr leder jorerna en erövring in över Ishnaslätten. Svartfolken flyr upp i bergen där de drabbar samman med det mäktiga dylerfolket.
620 fO
Staden Catonave vid Maureflodens mynning styckas av från Magillia och blir huvudstad i en ny provins kallad Mercana. En kolonisering av det tidigare svartfolkshärjade landet inleds.
599-598 fO
Den Tredje Konfluxen drabbar Ereb i form av miljontals köttätande insektoider. Kejsardömet Jorpagna faller och lämnar endast isolerade grupper av överlevande runt om i imperiet. Centralstyret i provinserna Iolevatica och Meridionalis kollapsar medans det i Mercana lyckas kvarstå. Svartfolk och dyler drabbas även de hårt av insektoiderna.
595-530 fO
Catonave räknas som en del av riket den tidigare ståthållaren av Magillia skapar i västra och norra Drylo.

Mercana

621 fO
De styrande i Magillia beslutar att en gång för alla krossa svartfolken och med utgångspunkt i staden Catonave skickas legioner in över Ishnaslätten. Svartfolken är hårda motståndare men drivs till sist upp i bergen. Här drabbar de samman med det mäktiga dylerna och jorerna lämnar de två folken att förhoppningsvis utrota varandra.
620 fO
Catonave styckas av från Magillia och blir huvudstad i den nya provinsen Mercana. Kolonisatörer från både det övriga Drylo och farsegels provinser följer den mäktiga Maurefloden inöver i landet.
617 fO
Staden Dargo grundläggs.
599 fO
Från sydöst kommer först vansinniga rykten och sedan de första köttbitarna. Den Tredje Konfluxen har drabbat Ereb. Prokurator Iyula som i väntan på ett ämbetsbyte i provinsen styr Mercana äts upp under en rekognosering tillsammans med flertal övriga ledare.
598 fO
Magillias ståthållare Nartaloz flyr provinshuvudstaden Amazunga och tar tillflykt i Catonave. Efter vart kommer även ledare från Iolevatica och Meridionalis till staden. Härifrån försöker de få kontroll över regionen. Ett rykte säger att kejsaren är på väg hit från det fallna Grivela.
595 fO
Nartaloz återvänder till Magillia efter att ha plundrat Catonave på allt av värde. Han avser bygga upp ett nytt styre i Drylo och beslutar att Mercana är återinlemmad i Magillia.
Hamur

938 fO
Grunderna till en jorisk bergsbefästning läggs uppe bland Melashebergen i dagens östligaste Hamur. Den får namnet Clorsodium.
937 fO
Den stora invasionen av Drylo inleds och går via Clorsodium västerut in genom bergen. Sydnarguriska klaner som finns i området drar sig undan mot söder och lämnas i frid.
935 fO
Drylo Meridionalis etableras i de sydöstliga Melashebergen. I området har stora metallförekomster hittats och provinsen bli snabbt mycket viktig för vapenproduktionen i de västra delarna av kejsardömet. Svartfolk och sydnargurier finns talrika längs gränserna så mängder av små befästningar byggs vid bergspass och gruvorter.

Triska

937 fO
Ur den aidniska härstyrka som är på väg genom Melashebergen för att invadera Drylo försvinner spårlöst en hel legion någonstans i dagens Triska. Trots flera expeditioner som senare skickas upp i bergen kan ingen hitta svaret på vad som hänt. Starka dylska stammar finns dock i området.

Yolev

800 talet fO
Joriska fiskare från Mirelien grundar en bosättning längst in i viken mellan Aidne och Drylo. Området är undanskymt och lämnas i frid av svartfolken i inlandet. Kejsarmakten bryr sig inte om utvandrarna.
711 fO
Från Aidne skickas legioner sjövägen in i södra Drylo för att försöka få kontroll över regionen och säkra handelsvägarna. Med utgångspunkt i den joriska kolonin erövras en del av dagens södra Klomellien och provinsen Drylo Iolevatica etableras. Svartfolk och sydnarguriska stammar som organiserat riken i bergen hindrar dock en större utvidgning av provinsen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Clorsodium låg i vad som i dag är det östligaste Hamur.

Angående proto-triskerna är dessa tänkt ha sitt ursprung i vad övriga sydnargurier kallade yhtguhrer, en otydligt definierat grupp vars kännetecken endast var att de motsatte sig fred med jorerna och att de inte tillhörde varken hamherstammen eller någon annan grupp/klan/stam sydnargurier. Några yhtguhrer blev trisker, några dog ut, några kanske blev till något annat. Informationen tänkt vara så utvecklingsbar som möjlig.
Låter som en bra beskrivning. Jag har tänkt att triskerna någon gång de senaste två-trehundra åren erövrat en annan sydnargurisk stat i nuvarande norra/nordöstra triska vilka också då är ur ythguhrernas grupp.

Dylernas och yhtguhrernas samarbete kan gärna modifieras. Helt med på att dagens trisker har utvidgat sitt område kraftigt på senare tid. Vad tros om att halvlängdsmännen i dagens Sanzas är ättlingar efter joriska hälvlängdsmän som överlevde både konfluxen och den påföljande Mörkertiden?
Bra att dylerna och ythgurernas relation kan filas till något. Rörande Halvlängdsmännen är jag helt med på din sida. Någon som vill skriva lite om sandzas och denna stats framväxt?
Triska

937 fO
Ur den aidniska härstyrka som är på väg genom Melashebergen för att invadera Drylo försvinner spårlöst en hel legion någonstans i dagens Triska. Trots flera expeditioner som senare skickas upp i bergen kan ingen hitta svaret på vad som hänt. Starka dylska stammar finns dock i området.
Detta år finn ännu inga dyliska stammar i triska. Kanske försvinner legionen längre norrut i dagens Brikho eller så har dyliska stammar lagt ett bakhåll i dagens triska trots att de ännu inte bosatt sig här?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Jag har tänkt att triskerna någon gång de senaste två-trehundra åren erövrat en annan sydnargurisk stat i nuvarande norra/nordöstra triska vilka också då är ur ythguhrernas grupp.
Låter bra. Före eller efter Garrikas fall?
gtjorgo skrev:Bra att dylerna och ythgurernas relation kan filas till något. Rörande Halvlängdsmännen är jag helt med på din sida. Någon som vill skriva lite om sandzas och denna stats framväxt?
Vi har då åtminstonde två fakta om Sanzas:

1) Halvlingarna bosatte området som jorer före den Tredje konfluxen (och överlevde den), förslagsvis under utvidgningen av provinsen Drylo Meridionalis 892-889 fO.
2) Sanzas var en av tre stater som lade grunden till Klomelliska Unionen 374 eO och hade då rimligtvis existerat som sammanhållen enhet sedan en tid tillbaka.
gtjorgo skrev:Detta år finn ännu inga dyliska stammar i triska. Kanske försvinner legionen längre norrut i dagens Brikho eller så har dyliska stammar lagt ett bakhåll i dagens triska trots att de ännu inte bosatt sig här?
Ändrar till Brikho.

Edit: Ändrat 392 till 374 ...tror skall vara så.
Senast redigerad av birkebeineren den 2010-08-03 00:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Halvlingarnas försvar med emuer och svartfolk diskuterades för länge sedan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Halvlingarnas försvar med emuer och svartfolk diskuterades för länge sedan.
Hittar du den tråden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Halvlingarnas försvar med emuer och svartfolk diskuterades för länge sedan.
Hittar du den tråden?
viewtopic.php?p=26222#26222

viewtopic.php?p=26230#26230

forts...
viewtopic.php?t=14&postdays=0&postorder=asc&start=495
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Diskussioner kring Sandzas försvar berörde även legostyrkor, främst från Mercana men även Triska och Addiaska om jag minns rätt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

gtjorgo skrev:
Jag har tänkt att triskerna någon gång de senaste två-trehundra åren erövrat en annan sydnargurisk stat i nuvarande norra/nordöstra triska vilka också då är ur ythguhrernas grupp.

Låter bra. Före eller efter Garrikas fall?
Efter Garrikas fall. Triskerna hade dock redan tidigare börjat gnaga på sin nordligare ythguhrernas rike/stat. ivägen för fullständig erövring var dock Erfalaklostret med dess Garnison och Jordiska "Reden". Jag tänker mig att den nordliga grannen var vasall åt de jordiska piraterna...mer om detta sen dock.
gtjorgo skrev:
Bra att dylerna och ythgurernas relation kan filas till något. Rörande Halvlängdsmännen är jag helt med på din sida. Någon som vill skriva lite om sandzas och denna stats framväxt?

Vi har då åtminstonde två fakta om Sanzas:

1) Halvlingarna bosatte området som jorer före den Tredje konfluxen (och överlevde den), förslagsvis under utvidgningen av provinsen Drylo Meridionalis 892-889 fO.
2) Sanzas var en av tre stater som lade grunden till Klomelliska Unionen 392 eO och hade då rimligtvis existerat som sammanhållen enhet sedan en tid tillbaka.
Det är nog troligt att kejsardömet förde med sig halvlängdsmännen (från Hyle/Hule?) som experter på odling av exempelvis tobak. Kanske var de indelade i kolschosliknande byalag och därigenom började sandzas organisera sig som samhälle? Man ser sig själva lite som en arvtagare till jorerna eller i alla fal delvis?
gtjorgo skrev:
Detta år finn ännu inga dyliska stammar i triska. Kanske försvinner legionen längre norrut i dagens Brikho eller så har dyliska stammar lagt ett bakhåll i dagens triska trots att de ännu inte bosatt sig här?

Ändrar till Brikho.

Kanske blir bäst så.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Efter Garrikas fall. Triskerna hade dock redan tidigare börjat gnaga på sin nordligare ythguhrernas rike/stat. ivägen för fullständig erövring var dock Erfalaklostret med dess Garnison och Jordiska "Reden". Jag tänker mig att den nordliga grannen var vasall åt de jordiska piraterna...mer om detta sen dock.

Garrika föll senhösten 412 eO så senare än det altså. Jordisk vasallstat låter interessant men glöm inte att deras sista (egna) fäste i södern föll med Harald Krokigs död 456 eO. Mellan här någongång?

Berör kanske inte Triska då du i historien lagt oligarkstyret till ca 120 eO men kan vara något att ha i bakhuvudet att fram till ca 140 eO fanns det ett belgothisk rike på nordsidan av Melashebergen.

Historia: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... ockupation
Karta: viewtopic.php?p=24197#24197

Annars kanske också Hisskov kan ha förlorat mark till Triska? :?
gtjorgo skrev:Det är nog troligt att kejsardömet förde med sig halvlängdsmännen (från Hyle/Hule?) som experter på odling av exempelvis tobak. Kanske var de indelade i kolschosliknande byalag och därigenom började sandzas organisera sig som samhälle? Man ser sig själva lite som en arvtagare till jorerna eller i alla fal delvis?
Låter bra. Har börjat skriva lite om hur den joriska koloniseringen av Sanzas gick till men det blir helt kortfattat.
Skriv svar