Orghin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Själv skulle jag gärna spika att det var tjugerna som en gång drev dalkerna på flykten från norr... Passar det in tidsmässigt med tjugernas vanding norr månne? Jag vet att vi snackat lite om det tidigare, men vad tycker ni?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Själv skulle jag gärna spika att det var tjugerna som en gång drev dalkerna på flykten från norr... Passar det in tidsmässigt med tjugernas vanding norr månne? Jag vet att vi snackat lite om det tidigare, men vad tycker ni?
Inget står i officiella kallor om nar tjugerna fanns i Orghin men vi kan ana att de fanns dar så tidigt som mot slutet av Bronsets Ålder från någon mening i EA boxen historiedel. Jag har daterat handelsen till 1800-talet fO, 1837-38 fO for att vara exakt eftersom jag tankt mig att den vintern lade sig isen i både Ardibukten och sjalva Drakrannan (ytterst sallsynta handelser).

Att dalkernas forfader då fanns i Orghin och blev fordrivna ser jag inga problem med. Har du forresten tankt att gora dessa handelser till fakta som dagens larda dalker vet om?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Själv skulle jag gärna spika att det var tjugerna som en gång drev dalkerna på flykten från norr... Passar det in tidsmässigt med tjugernas vanding norr månne? Jag vet att vi snackat lite om det tidigare, men vad tycker ni?
Inget står i officiella kallor om nar tjugerna fanns i Orghin men vi kan ana att de fanns dar så tidigt som mot slutet av Bronsets Ålder från någon mening i EA boxen historiedel. Jag har daterat handelsen till 1800-talet fO, 1837-38 fO for att vara exakt eftersom jag tankt mig att den vintern lade sig isen i både Ardibukten och sjalva Drakrannan (ytterst sallsynta handelser).

Att dalkernas forfader då fanns i Orghin och blev fordrivna ser jag inga problem med. Har du forresten tankt att gora dessa handelser till fakta som dagens larda dalker vet om?
I alla fall som fakta för spelledaren. Men visst skulle det vara kul om t.ex. Odosorden också kände till detta, och några få andra lärda män...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:I alla fall som fakta för spelledaren. Men visst skulle det vara kul om t.ex. Odosorden också kände till detta, och några få andra lärda män...
Holder dessa larda kunnskapen sedan hemlig eftersom de misstanker att det var i Orghin deras forfader påverkades av erdir - detta språk som så mycket magiskt har skrivits med... ?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:I alla fall som fakta för spelledaren. Men visst skulle det vara kul om t.ex. Odosorden också kände till detta, och några få andra lärda män...
Holder dessa larda kunnskapen sedan hemlig eftersom de misstanker att det var i Orghin deras forfader påverkades av erdir - detta språk som så mycket magiskt har skrivits med... ?
Kankse (och nu spekuleras det!) var dalkerna ett mycket magikunnigt folk innan de lämnade norden... I striden mot tjugerna var dock tjugernas råstyrka större än dalkernas besvärjelsekonst. Dessa fick då lämna norden och fly för sitt liv till kopparhavsområdet. Kanske har Odosmunkarna lyckats tyda en gammal färdskrift från de första generationernas dalker och känner till sitt besvärjande ursprung. Det skulle inte kyrkan tycka om... Eller riksrådet. :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevlig läsning Birke. Angående...
Holder dessa larda kunnskapen sedan hemlig eftersom de misstanker att det var i Orghin deras forfader påverkades av erdir - detta språk som så mycket magiskt har skrivits med... ?
... för mig känns det lite väl extremt att lokalisera erdirrester ända uppe i Orghin. Är det inte mer troligt att dalkerna fick del av erdirernas språk och kultur när de seglade in i Kopparhavet, eller iaf i trakterna kring kopparhavet?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev:Trevlig läsning Birke. Angående...
Holder dessa larda kunnskapen sedan hemlig eftersom de misstanker att det var i Orghin deras forfader påverkades av erdir - detta språk som så mycket magiskt har skrivits med... ?
... för mig känns det lite väl extremt att lokalisera erdirrester ända uppe i Orghin. Är det inte mer troligt att dalkerna fick del av erdirernas språk och kultur när de seglade in i Kopparhavet, eller iaf i trakterna kring kopparhavet?
Nja, det vet jag inte. Erdir talades väl i hela västra Ereb (i olika dialekter och versioner naturligtvis) innan Jorpagna tog över och introducerade jori. Jag har inga problem med att se erdir följa människorna så långt norrut de vågade bosätta sig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu spekulerar jag fritt... men kanske har erdir något med Isherrarna att gora? Finns det något latent i detta språk som var tankt att oka koldens inflytande på Altor? Var det något liknande som var bakgrunden till Sanithsids upphojelse mer an 1200 år senare; ca 600 fO, en plan som denna gången gick fel som foljd av den Tredja Konfluxen?

Tankar...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Troligast är väl att dalkerna erdirifierades när de först kom till Caddo. Erdirerna var väl inte direkt tänkta som en polarkultur. Kanske dalkerna helt enkelt tog över språket i området?
Den omvända situationen, att erdirerna kom från norr med dalkerna, och att ett invandrande folk befolkade och behärskade ett större område är mindre trolig men inte omöjlig. Jag trodde dock att Erdirerna fanns i området innan dalkerna kom dit...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Personligen har "västra" ereb för mig varit liktydligt med området kring Aidne och Magilre, att erdir skulle ha talats i större delen av västra ereb i bemärkelsen västra halvan av kontinenten känns fel för mig. Hade språket och kulturen varit så utbrett borde det väl lämnat mer spår efter sig känns det som, utan att vara någon språkvetare. Skulle det vara så utbrett skulle ju det inte räcka med att det Jorpagniska riket bredde ut sig och introducerade jori till de områden som imperiet lagt under sig, för du skulle ju erdiriskt språk och kultur finnas utanför Jorpagnas gränser.
Sen så har jag svårt att se Orghin som en del av "västra" ereb, men det må va för att jag är trångsynt... Ser att jag inte är ensam om detta, Adragoor verkar ju ha ungefär samma uppfattning som mig iaf.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Erdirerana fanns nog som Adragoor påpekar i området redan innan dalkernas ankomst. Det unika med dalkerna är att de behöll sitt språk under hela det jorpagniska imperiets tid. Men det sägs också: "Dalkiska är ett unikt språk som inte är släkt med något annat i regionen. Detta tyder på att dalkerna är relativt sena invandrare till en region som domineras av helt andra folkslag." (EA Spelledarbok, sid.5)

Det får det att låta som att dalkerna förde med sig sitt språk till ön... Men den här diskussionen hör kanske hemma i Caddo-tråden.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Erdirerana fanns nog som Adragoor påpekar i området redan innan dalkernas ankomst. Det unika med dalkerna är att de behöll sitt språk under hela det jorpagniska imperiets tid. Men det sägs också: "Dalkiska är ett unikt språk som inte är släkt med något annat i regionen. Detta tyder på att dalkerna är relativt sena invandrare till en region som domineras av helt andra folkslag." (EA Spelledarbok, sid.5)

Det får det att låta som att dalkerna förde med sig sitt språk till ön... Men den här diskussionen hör kanske hemma i Caddo-tråden.
...i vilket fall dalkiska inte är släkt med erdir, men kanske har många lånord från det språket. Det är nog bäst att lämna frågan öppen. Jag hade inte tänkt att skapa erdir på samma sätt som dalkiska i vilket fall som helst...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

For att gora ett fortydgiande rorande tjugernas religion; froken Inashtar - elden, krigets och de ohämmade lustarnas gudinna, harstammar från master Briors skapelse Trakorien! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

nordliga isbarbarer som kör iväg fördalcoiska dalker behöver inte, och skall inte anser jag, betyda att det låg i Orghin. det räcker som sagt att de befolkade någon av öarna (eller kustoråde) vid västerhavet, Aidne - Magilre-Klomellien-Kasenu-Ljusna -Trakoriska öarna-Kard...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:nordliga isbarbarer som kör iväg fördalcoiska dalker behöver inte, och skall inte anser jag, betyda att det låg i Orghin. det räcker som sagt att de befolkade någon av öarna (eller kustoråde) vid västerhavet, Aidne - Magilre-Klomellien-Kasenu-Ljusna -Trakoriska öarna-Kard...
Denna losning skulle funka, urhemmet behover ju inte heller defineras exakt (an så lange). Det skulle aven forklara varfor inga expeditioner har skickats hit från Caddo senare... eller har det kanske det?

Precis det område du beskriver - (Aidne)-Magilre-Klomellien-Kasenu-Ljusna-(Trakoriska öarna-Kard), har jag alltid tankt mig anknuten till erdir!!
Skriv svar