Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

För att inte tala om det sammelsurium till mix som måste existera!

Faltraker i gemen har helt enkelt bytt ut orden, de offrar fortfarande till den stora eken, men nu kanske de motiverar det med att den får sin kraft från solen (Etin)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Tycker det är bra skrivit! Mycket bra. Men jag efterfrågar mer information på en spelares nivå. Jag är en helt ny spelare av Ereb Altor och vill spela en "Kardier". Vilka olika etniciteter finns det, vad skiljer dem åt. Har de speciella kläder?

Nu resarverar jag mig för att du säkerligen redan har tänkt på detta och att det är något som komma skall. :)
Jag lägger ut hela texten i forumet trots allt. Det känns som att det blir mer synligjort så.
Gör du helt rätt i. Låt användarna kolla vad du har skrivit. Låt de påpeka eller finputs en detalj. Efter det så kan det wikifieras.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Re Spelknepe:

Så jag får alltså inte saxa ur materialet? Det vore ju den allra bästa användningen förståss...

(Känner igen en del formuleringar som tagna direkt ur Aidne)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Tyvärr strider det mot upphovsrätten. Men vi jobbar på att detta ska bli möjligt. Försök att ha texterna som inspiration, skriv de med egna ord. Det ska inte kunna gå att säga "Aha.. den meningen är exakt likadan som den i Ivanhoe boken".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det Kardien som har vaxer fram ser mycket lovande ut Regil! :)
Regil skrev:Angående Faltraker:
Det står i Aidne att i och med att Echterna tog över styret av Kardien så anslöt sig hela landet till Lysande Vägen. Det betyder att faltrakerna tidigare tillbedde något annat. Vad? Finns det något som är självklart? Andra bra förslag?
Vi diskuterade detta kort i Lysande Vägen-tråden for ett tag sen och jag och mäster Mikael "kom fram till" något som lät så här:
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jag tror det var Nordmark som förblev hedningar, ja och Goiana men där var det ju glest med annat än älvfolk. Eventuellt gjorde väl karderna anspråk även på barbarernas områden öster om Goiana.
Det där låter rätt.

När det gäller varför den nya exarken fick säte i Ekeborg kan det kanske motiveras med att echterna mycket tidligt var stärka tillhängare av LV, redan innan Kardien enades under Ovar år 60 eO, och därför alltid varit ett starkt centra för LV?

Dock är det kanske rimligt att en intern maktstrid mellan kerigasserna i Ekeborg och i Faltrax utspelade sig precis innan den stora schismen var ett faktum 281 eO, en strid echterna slutligen vann. Detta nederlag för LV trogna i Kardien var möjligtvis bidragande till att det Tredje Soltåget 287 eO utbröt, så att kung Brand av Kardien kunde visa sig på styva linan inför Etin och lika värdig som echternas hövding och exark.
Dessa tankar var nog delvis anledningen (för jag kan inte komma på någon officiell källa) till att jag så bestämd hävdade att exarken i Ekeborg alltid har varit echt, men som du skrev tidligare så måste kanske inte så vara fallet... :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående Faltraker:
Det står i Aidne att i och med att Echterna tog över styret av Kardien så anslöt sig hela landet till Lysande Vägen. Det betyder att faltrakerna tidigare tillbedde något annat. Vad? Finns det något som är självklart? Andra bra förslag?

Jag tänker mig att omvändelsen inte har skett fullständigt, sådana saker kan ta tid, och att den gamla tron lever kvar vid sidan av LV. Undangömd i små tempel utanför de fattiga byarna. Aktivt motarbetad, men inte förfölkjd så länge som utövandet sker i smyg och folket ger LV en läpparnas bekännelse. Det blir en småskalig religion utan horder av präster. Centralt blir istället varje mans förhållande med gudomen/ gudarna.

Tron är givetvis central för de (ännu så länge mycket svaga) krafter som verkar för att faltrakerna skall bryta sig ur förtrycket.
De skulle eventuellt ha dyrkat de någon/några av de gamla jorpagniska gudarna, se följande tråd: viewtopic.php?t=214&postdays=0&postorder=asc&start=15

Frågan är om alla gudarna dyrkades eller om endast någon/några och i sådana fall vilken/vilka av de arketypiska som dyrkades. Om man vill göra det lätt för sig kan man ju låta dem ha dyrkat en lokal gud, som get området och folket sitt namn. Då skulle han/hon troligtvis hetat något likande Faltrax, Faltraxus, Faltraxis... Kanske dyrkar Faltrakerna honom även som ett helgon/ängel? i den Lysande Vägen, men att han inte blivit helgonförklarad av Exarken i Ekeborg.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:
Frågan är om alla gudarna dyrkades eller om endast någon/några och i sådana fall vilken/vilka av de arketypiska som dyrkades. Om man vill göra det lätt för sig kan man ju låta dem ha dyrkat en lokal gud, som get området och folket sitt namn. Då skulle han/hon troligtvis hetat något likande Faltrax, Faltraxus, Faltraxis... Kanske dyrkar Faltrakerna honom även som ett helgon/ängel? i den Lysande Vägen, men att han inte blivit helgonförklarad av Exarken i Ekeborg.
Låter som en bra idé. Kanske den hedniske guden Falter, numer St Fals?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Hade glömt soltågen.

Om Kardien deltog som land i soltågen måste kungen rimligtvis ha varit troende.

Så här står det i Aidne, s. 55: (echterna) ...flyttar huvudstaden från Faltrax till Ekeborg. Man utser sig själva till adel. Den Lysande Vägen införs i norra Kardien"

Det här är ju två uppgifter som verkar motstrida varandra.
En syntes vore att adeln har tillbett LV och har arbetat för att omvända befolkningen, men varit ganska toleranta. När echterna tar över blir det nya, hårdare tag och den gamla kyrkan förbjuds. Alla faltraker måste bekänna sig till den rätta läran och vi hamnar i nuvarande läge.

De gamla jorpagniska gudarna är ju rimligt. Skall kolla upp.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Regil: Tycker det är bra skrivit! Mycket bra. Men jag efterfrågar mer information på en spelares nivå. Jag är en helt ny spelare av Ereb Altor och vill spela en "Kardier". Vilka olika etniciteter finns det, vad skiljer dem åt. Har de speciella kläder?
Visserligen är det helt rätt att vända sig till spelaren, men med tanke på att de flesta erebier inte har någon aning om vad etnictet är för något är det nog bättre att som Regil fokusera på "riddarlandet" Kardien. Dessutom så är ju just konflikten och skillnaderna mellan faltrakier och echter det enda vi tjatat om i tråden nästan. Kanske dags att läsa alla inlägg den här gången Spelis? ;)


Regil: Att faltrakierna är hedningar är ju klockrent. De är alltså undermåliga på alla sätt. I echternas ögon. Det enda jag orar mig för nu är att vi blir lite för anglofierade och gör faltrakierna till irländare/skottar eller annan form av brittiska kelter. Speciellt som jag redan flörtat med irländsk mytologi när det gäller älvfolken. Men bara vi tänker på det är det nog ok.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Psipo skrev:
Spelknepe skrev:Regil: Tycker det är bra skrivit! Mycket bra. Men jag efterfrågar mer information på en spelares nivå. Jag är en helt ny spelare av Ereb Altor och vill spela en "Kardier". Vilka olika etniciteter finns det, vad skiljer dem åt. Har de speciella kläder?
Visserligen är det helt rätt att vända sig till spelaren, men med tanke på att de flesta erebier inte har någon aning om vad etnictet är för något är det nog bättre att som Regil fokusera på "riddarlandet" Kardien. Dessutom så är ju just konflikten och skillnaderna mellan faltrakier och echter det enda vi tjatat om i tråden nästan. Kanske dags att läsa alla inlägg den här gången Spelis? ;)


Regil: Att faltrakierna är hedningar är ju klockrent. De är alltså undermåliga på alla sätt. I echternas ögon. Det enda jag orar mig för nu är att vi blir lite för anglofierade och gör faltrakierna till irländare/skottar eller annan form av brittiska kelter. Speciellt som jag redan flörtat med irländsk mytologi när det gäller älvfolken. Men bara vi tänker på det är det nog ok.
Det verkar som om det med att norra kardien ansluts till LV måste avses de tre nordliga, fattiga, hertigdömena, men inte själva faltraxnäs. Sedan kan man tänka sig att det även levt kvar i tysthet på faltrax, för att sedan snarare öka än minska efter maktövertagandet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att Faltrakernas övre skikt var LV troende/anhängare redan innan exhtern tog över låter väl rimligast. När Echterna tog över stärktes kyrkans makt och även det faltrakiska folket kunde fås in i fållan (häxprocesser förekommer fortfarande?). Faltrakiens nordligare län och Nordmarkarnas områden anses av kyrkan också ha förts in fållan, men på plats kan man se att LV:s inflytande är begränsat. Exarken må räkna Nordmarkarnas stormän till fåren, men de ser honom som en maktfigur lååångt bort. Av Aidne framgår det väl att bergsområden och de nordliga och mest västra delarna erkänner kungen men kungens makt där är svag!?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag tror att det blir något sånt här:

I söder - faltakerna ansluts till lysande vägen ganska tidigt. Den tidigare tron lever kvar som vidskepelse eller i integrerad form som en del av LV. St Falter eller liknande.

I Kardiens norra delar lever den gamla tron kvar. Då de varmt troende echterna tar över tvingar de alla faltraker att ansluta sig till LV. Därefter kommer det tidsödande arbetet att utrota gamla föreställningar. Det här har under de två följande seklerna bara lyckats delvis. Den gamla tron lever kvar i smyg, sida vid sida med LV. För tillfället så accepteras den gamla tron av makthavarna så länge den utövas i tysthet och Lysande vägen får en läpparnas bekännelse och sitt tionde.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Huvudet på spiken. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Här kommer an artikel jag skrev till min kampanj. Har omarbetat den för att bli mer allmängiltig. Håll till godo.

Släkten Måne
Släkten Måne är Kardiens mäktigaste och inflytelserikaste, men är inte så känd under det namnet. Oftast så går de under namnet från det hertigdöme som de behärskar: Satgherin. Deras vapensköld är styckad, det nedre vänstra fältet har hos alla släktens medlemmar svart bakgrund och en silverfärgad månskära (vit) det övre högra har oftast en bakgrund i silver (silver = vitt för den heraldiske analfabeten) och ett färgat motiv. Hertigens familj har en röd grip vars ställning varieras för att skilja mellan de otaliga sönerna. Den son som skall ärva färgar sin måne röd. Andra motiv som förekommer är lejon, örn och olika vapen (svärd, sporre, yxa m.m). Den okunnige blandar ofta ihop hela släkten med hertigens familj och tror att det är samma sak. Då skall man veta att tre av fyra grevar och många av baronerna i hertigdömet också tillhör släkten. Detta kommer sig av att släkten redan innan det echtiska maktövertagandet hade en mycket framskjutande position som stormän i området. Efter maktövertagandet föll det sig naturligt för Vidar II rättråde att tillsätta släktens medlemmar som Satgherins adel. De här släktbanden gör att sammanhållningen i hertigdömet är osedvanligt stark och även om hertigen kan få motthugg från sin hetlevrade släkt så slutar de samman som en man när han ryter till och slår näven i bordet. Släkten ser sig som Kardiens äldsta och mäktigaste näst efter den kungliga. Detta speciellt efter att man erövrat och införlivat hertigdömet Divra med sitt eget.

Detta skedde under Elfstan Fagerkinds regeringstid. Det hände sig att hertigen av Divras son var trolovad med hertigen av Satgherins dotter. Hon var inte känd som en skönhet, men ansågs av alla vara ett gott parti. Äntligen skulle man slutligen råda bot på de stridigheter som tidigare rått mellan de båda hertigdömena. Allt var frid och fröjd till dess att hertigen av Divra under lysningsfesten råkar antyda den blivande brudens brist på skönhet. Hertigen av Satgherin brusar då upp, spottar, svär och likställer Divraätten med en hoper faltrakiska bönder. Trolovningen bryts och klanen Måne beger sig hem. Hertigen av Divra kan dock inte svälja förtreten, samlar sin här och går till anfall mot sin granne. Han möter dock till sin förvåning inte en överrumplad hertig på väg hem utan hela hertigdömets samlade ridderskap, förstärkt med caddiska legoknektar. Hertigen av Divras armé blir fullständigt förintad och hertigdömet ockuperas. När sedan kungen saktionerar erövringen med orden ”om man anfaller hertigen av Satgherin får man väl skylla sig själv” så har man säkrat positionen som kardiens starkaste adelssläkte. Kungens ord har sedan upphöjts till valspråk för släkten.

Släkten har som sedvänja att äldste sonen vid sin 21 årsdag erhåller den del av hertigens mark som ligger närmast ekenfara som appanage och blir därigenom greve. Greveskapet återgår till hertigdömet då hertigen dör, för att sedan återigen bli grevskap då den äldste sonen fyller 21. Man anser att detta ger den övning som krävs för att kunna styra Kardiens främsta hertigdöme på bästa sätt.

Sönerna. Den nuvarande länsherren Hertig Riddar Chestiern Måne av Satgherin har alltid varit en viril man. Två fruar har avlidit i barnasäng, hans tredje är för närvarande gravid. Han verkar också ha förmågan att mestadels avla pojkar, över tjugo söner sägs han ha (Överklasstil SG Sv => 22 st för närvarande). Till detta kommer ett okänt antal bastarder som när de kommer upp i mogen ålder kan se fram emot en plats bland riddarna ifall de duger och har en echtisk mor. Det vore lögn att säga att sönerna alltid kan hålla sams då de är många att dela på kakan så att säga, men Chestiern har inga problem att kontrollera deras käbbel.
Skriv svar