Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jag ville inte göra allt övertydligt, men en viss miniminivå kan man väl kräva...
Ursäkta om jag inte lever upp till dina nivåkrav!
Regil skrev:Vad gäller de edsvurna så är det inte så noga hur alverna vet att de skall komma. De ser till att det blir gjort.

...

Behövs det förtydligas att Goianas jarl kanske inte är helt nöjd med beslutet? Han är dock i det här läget en Jarl utan land och har ingen makt att lägga bakom sina ord


"..inte så noga..", "..behövs det.." ? Jag tycker det är bra att du lämnar mycket öppet för SL att bestämma själv, men här känns det lite som om du inte riktigt har kommit på något förslag själv och undviker problemet, eller?

Men som jag sagt tidligare så tycker jag dina ideer i övrigt är bra (saknar dock logiken och sammanhanget). :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Jag ville inte göra allt övertydligt, men en viss miniminivå kan man väl kräva...
Ursäkta om jag inte lever upp till dina nivåkrav!
Regil skrev:Vad gäller de edsvurna så är det inte så noga hur alverna vet att de skall komma. De ser till att det blir gjort.

...

Behövs det förtydligas att Goianas jarl kanske inte är helt nöjd med beslutet? Han är dock i det här läget en Jarl utan land och har ingen makt att lägga bakom sina ord


"..inte så noga..", "..behövs det.." ? Jag tycker det är bra att du lämnar mycket öppet för SL att bestämma själv, men här känns det lite som om du inte riktigt har kommit på något förslag själv och undviker problemet, eller?

Men som jag sagt tidligare så tycker jag dina ideer i övrigt är bra (saknar dock logiken och sammanhanget). :)
OK. Nu skall jag vara MYCKET tydlig.
Nivåkraven syftade till MIG. Jag menar att man kan kräva en viss nivå av författaren för att det skall vara möjligt att förstå texten. Det var absolut inte menat som en förolämpning. Min allmänna uppfattning är att när en text är svårbegriplig även för de som är relativt insatta så krävs det förtydliganden.

Ber om uräkt om du uppfattde mitt inlägg som snäsigt, det var (återigen) absolut inte meningen :oops:

Logik:

HM vill ha makt över Goiana. det kan han få ganom att bli Rättmätig furste över Goiana. Den ENDA som kan göra honom till det är Beronrik. han ger Beronrik ett deal enligt de matafysiska lagar som gudarna ställt upp.

Beronrik säger ja, med stöd av rådet, och svär en bindande ed. Inte i juridsik mening utan snarare inför gudarna.

Alverna blir pissed. HM har fått mycket större makt av avtalet mellan Beronrik och HM. de måste gör något åt saken. En plan tar form som kombinerar
1) hämnd mot beronrik
med 2) åtgärdandet av problemet (HM blir inte längre rättmätig härskare över Goiana).
Man söker sig till den ende fursten i området (Vidar) som har makt nog att överta kronan och lockar honom att ingå avtal. återigen är det ett bindande avtal inför gudarna - juridik är alverna & co helt ointresserade av.

Alverna lägger förbannelsen, fixar så att några faltrakier åker söderut och förhandlar med Vidar.

Vidar uppför sig som en god marionett och gör precis som alverna vill. problemet löst. Senm kan man stärkta både på det metafysiska planet och det fysiska (200 riddare) gå till motangrepp mot Svarta Tornet. Problem solved.

Det enda som jag tycker kan behövas definieras ytterligere är "föremålet". Men vissa förtydliganden är möjligen på sin plats.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lungt, var lite närtagande där då intaget av coffa ännu inte varit tillräkligt! :)

Med metafysik och ondskefulla alver blir det nog bra!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Casper Orchervän (554 - ?)
Casper föddes under enkla omständigheter i Haperike. Han visade tidigt en sällsynt begåvning och traktens riark såg till att han blev skrivkunnig. Han kom sedan att studera till riark. Under sina studier fick han en våldsam vision direkt från Etin - det var Caspers uppgift att föra in svartfolken under Etins ansikte. Uppeldad av sin vision lyckades han så få stöd från Kardiens Kersigass och anlade 562 ett munkkloster i norra Philmark. Då klostret stod färdigt begav sig Casper snart upp i bergen tillsammans med två bröder för att predika Etins lära för svartfolken. Ingen förväntade sig att han skulle återvända. Det gjorde han dock - i triumf! Ty med sig hade han en flock orcher bestående av en hane och dennes fem honor samt en skock orcheryngel. Överallt blev det stor uppståndelse där de drog fram. Åter i klostret upptogs orcherna som lekmannabröder och fick i uppgift att odla jorden och bringa kött åt klostret. Triumfen blev dock inte långvarig. Snart dök Hertigen av Philmark upp med sina riddare och begärde att få träffa orcherna. Casper gömde dessa inne i klostret, men det hindrade inte hertigen som bröt sig in och högg ihjäl samtliga orcher inklusive ynglen. Casper sökte sedan förgäves att få hertigen dömd för mord. Till en början hade hans kyrkans tysta stöd, men sedan Kung Vidar V slutligen avslagit Caspers begäran om en rättegång tog kyrkan sin hand ifrån honom. Bittert sökte sig Casper återigen till bergens svartfolk och har aldrig synts till sedan dess.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spännande förslag, men när lär sig HM nekromanti till den nivå han idag besitter? (För det är väl HM:s bakgrund eller? :?

Ett annat förslag:
Häxmästaren
Historia.
Ca 320 e.O.
Cornelius Ceasarion föds som elfte sonen i en familj av gammal kejserlig börd. Tidigt upptäcker pojken att han kan göra saker som andra inte kan och börjar läsa böcker om magi.
335 Cornelius blir antagen till Arwan Hades Nekromati-Akademi, gömd i Jorpagnas djupa skogar. Arwan själv tog Cornelius till novis och ”lärde honom allt han kunde”. Cornelius var en duktig och snabb lärljunge.
Ca 390 Cornelius hunger för makt och annat världsligt gör att han bryter med Arwan och reser västerut till Aidnebergen där han snart lyckats samla flera svartfolksstammar under sig.
396-402 Jättearbetet med Svarta Tornets byggande tar sex år och stora mängder svartfolk. Materialet bryts runt om i bergen, och timmer avverkas i skogarna norr om bergen.
399 Hovet i Faltrax, Kardien, hör talas om en mäktig nekromantiker i de obebodda delarna av bergen. Han får namnet Häxmästaren.
403 Häxmästaren framträder öppet och tillkännager sin makt över bergens svartfolk.
405-415 Svarta Tornets trupper försöker utvidga sitt rike till de stora bergen som Kardien då gjorde anspråk på. Kardiens riddare har inte en chans mot svartfolken och massakreras. Kardien förlorar också Goiana till svartfolken. Skogsalverna gör dock motstånd och med hjälp av större skaror invandrade älvfolk driver man Svarta Tornets armé upp i bergen igen.
415-550 Aidnebergens människobefolkning lever under ständig skräck för upprepade räder och mordiska plundringståg från svartfolken. Svarta Tornets välde utvidgas att omfatta så gott som hela Aidnekedjans västra delar och en bra bit av den östra.
479 Svarta Tornet försöker värva klanen Brända Jorden i östra Aidnebergen, men klanen dödar kallsinnigt de utsända. Fiendeskapet beror på religiösa faktorer, stolthet och avund.
484-486 Brända Jordens klan belägrar Svarta Tornet, men får ge sig. Häxmästarens inflytande över bergens svartfolk minskar.
536-540 Svarta Tornets ledarskap har lett till goda tider för svartfolken och bergen börjar överbefolkas. Inbördeskrig utbryter mellan de många klanerna i bergen. Då ingriper Häxmästaren genom att föreslå och uppmuntra ny utvidgning mot Goiana. Detta leder till fyra års krig mellan svartfoken och alverna. Häxmästaren eller Svarta Tornets banér syns aldrig och inget hörs öppet om Häxmästarens deltagande, men alverna har sina misstankar.
546-555 Zorakin och Kardien har tröttnat på Svarta Tornets härjningar i deras bergsområden. Zorakin och de kardiska adelsmän som berörs anfaller Svarta Tornets styrkor och lyckas splittra svartfolken och grusa Häxmästarens makt över dem. Flera av Svarta Tornets legioner krossas. Riddarna belägrar Svarta Tornet i två år, men utan resultat.
555-610 Trots att Häxmästarens makt försvagats och gamla områden återerövrats är inte många villiga att flytta tillbaka till bergen. Snart efter kriget är svartfolken åter i kontroll. Svarta Tornets makt är skakad i grunden, men inte slut. Sakta men säkert samlar Häxmästaren nya och gamla skaror under sitt ledarskap. Det uppstår dock en buffertzon mellan kungarikena i söder och bergen, dit varken svartfolk eller människor gärna färdas för fruktan av varandra. I 50år råder fred och detta har skapat den allmänna uppfattningen att Häxmästaren nöjt sig med bergen och dess svartfoksriken. Rapporter talar också om att Svarta Tornet idag endast styr över små skaror, och att de flesta svartfolk härjar fria från ledarskap. Detta är dock i mycket falskt. Häxmästaren har tålmodigt invaggat Kardien och Zorakin i trygghet, medan hans lydstyrkor sakta samlats under honom. Faktum är att hans armé och legotrupper nu är större än någonsin.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Spännande förslag, men när lär sig HM nekromanti till den nivå han idag besitter? (För det är väl HM:s bakgrund eller? :?

Ett annat förslag:
Häxmästaren
Historia.
Ca 320 e.O.
Cornelius Ceasarion föds som elfte sonen i en familj av gammal kejserlig börd.
403 Häxmästaren framträder öppet och tillkännager sin makt över bergens svartfolk.

Riddarna belägrar Svarta Tornet i två år, men utan resultat.
555-610 Trots att Häxmästarens makt försvagats och gamla områden återerövrats är inte många villiga att flytta tillbaka till bergen. Snart efter kriget är svartfolken åter i kontroll. Svarta Tornets makt är skakad i grunden, men inte slut. Sakta men säkert samlar Häxmästaren nya och gamla skaror under sitt ledarskap. Det uppstår dock en buffertzon mellan kungarikena i söder och bergen, dit varken svartfolk eller människor gärna färdas för fruktan av varandra. I 50år råder fred och detta har skapat den allmänna uppfattningen att Häxmästaren nöjt sig med bergen och dess svartfoksriken. Rapporter talar också om att Svarta Tornet idag endast styr över små skaror, och att de flesta svartfolk härjar fria från ledarskap. Detta är dock i mycket falskt. Häxmästaren har tålmodigt invaggat Kardien och Zorakin i trygghet, medan hans lydstyrkor sakta samlats under honom. Faktum är att hans armé och legotrupper nu är större än någonsin.
Ehh. Tjaa. För två veckor sedan hade jag sagt "visst, jättebra" lett, varit glad och kommit ytterligare en bit i projektet. Jag tycker att tidslinjen är bra, men...

Vi (jag, med visst konsensus) har beslutat att utöka Svarta Tornet som hot. Jag tycker inte att det här upplägget gör det. Senaste femtio åren - inget har hänt. tex.

Jag vill att folk i Kardien ständigt oroar sig för häxmästarens aktiviteter. Att kungen alltid har minst ett par hovmagiker - häxjägare - vars uppgift det är att avslöja HMs infiltration.

Att HM vid ett flertal tillfällen tidigare i historien försökt infiltrera Kardien inifrån.

Att Goiana är hans främsta mål. Kardien vill han åt för att utöka sin makt - bergens svartfolk räcker inte till som maktbas.

Att HM makt är starkare ju närmare Tornet man kommer. Därför kommer hären aldrig att nå så lång som till tornet. (Sen får jag erkänna att jag fick den här visionen "HM flydde efter belägringen från tornet. han befinner sig nu i Sanzas i Klomellien där han har förslavat hoberna och bygger fabriker en masse" :D )

Däremot så ser jag gärna att Kardien deltog i kriget. Vidar Hjältekonung skulle aldrig ha missat chansen!

Att kampen mellan Goiana och HM sker till stor del på ett metafysist plan. Dock är Psipos förslag om att det avspeglas i landskapet lite over the top kanske.

Dessutom tycker jag att HM sanna identitet inte skall vara känd. Samt att han inte i första hand är nekromantiker - då skulle han väl anfalla med odöda horder?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe:

Du sa att du kunde fixa till kartan. En karta med Kardiens hertigdömen inlagda vore ju rackarns trevligt.

Sen behöver jag lite feedback på texten om den faltakiska förbannelsen. Ifall det är en allmän uppfattning att den är svårbegriplig måste jag förtydliga. Själv hoppas jag att den inte är det utan snarare lite öppen för tolkningar. Men det kan ju inte jag bestämma villket den är.
Alternativet är också att skriva kortversion, länka till den längre versionen.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Och de hertigdömena hittar jag... i Ivanhoe? Jag ska fixa det. Kommer vara ledig 5 dagar nu och då ska jag ta tag i nya kartuppdrag.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Regil: Och de hertigdömena hittar jag... i Ivanhoe? Jag ska fixa det. Kommer vara ledig 5 dagar nu och då ska jag ta tag i nya kartuppdrag.
Japp. Längst bak.

Tycker att det räcker med hertigdömena, grevskapen är lika mycket hinder som hjälp.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Zorakerna är hela tiden på tå vad gäller Svarta tornet. I synnerhet de nordliga hertigarna och kungen.

Just denna nervositet har gjort att man håller sig med stora militära styrkor i Zorakin. I synnerhet riddare och kavalleri då det också är en statusfråga att kunna hålla sig med mycket kavalleri. Det är också kostsamt och är en delorsak till de nordliga hertigarnas allt svagare ekonomiska ställning.

Kungens åsikter om saker och ting håller han för sig själv. Ingen vet vad kungen planerar eller vilka adelsfraktioner han stödjer men det finns en allmän uppfattning att de nya välutrustade kungliga infanteri"legionerna" som håller på att byggas upp har Svarta tornet och svartfolken som mål.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Ehh. Tjaa. För två veckor sedan hade jag sagt "visst, jättebra" lett, varit glad och kommit ytterligare en bit i projektet. Jag tycker att tidslinjen är bra, men...

Vi (jag, med visst konsensus) har beslutat att utöka Svarta Tornet som hot. Jag tycker inte att det här upplägget gör det. Senaste femtio åren - inget har hänt. tex.

Jag vill att folk i Kardien ständigt oroar sig för häxmästarens aktiviteter. Att kungen alltid har minst ett par hovmagiker - häxjägare - vars uppgift det är att avslöja HMs infiltration.

Att HM vid ett flertal tillfällen tidigare i historien försökt infiltrera Kardien inifrån.

Att Goiana är hans främsta mål. Kardien vill han åt för att utöka sin makt - bergens svartfolk räcker inte till som maktbas.

Att HM makt är starkare ju närmare Tornet man kommer. Därför kommer hären aldrig att nå så lång som till tornet. (Sen får jag erkänna att jag fick den här visionen "HM flydde efter belägringen från tornet. han befinner sig nu i Sanzas i Klomellien där han har förslavat hoberna och bygger fabriker en masse" :D )

Däremot så ser jag gärna att Kardien deltog i kriget. Vidar Hjältekonung skulle aldrig ha missat chansen!

Att kampen mellan Goiana och HM sker till stor del på ett metafysist plan. Dock är Psipos förslag om att det avspeglas i landskapet lite over the top kanske.

Dessutom tycker jag att HM sanna identitet inte skall vara känd. Samt att han inte i första hand är nekromantiker - då skulle han väl anfalla med odöda horder?
Håller med om allt. :D
Häxmästarens identitet skall inte var känd, men var det inte honom du namngav själv, Casper Orchervän? :o Det är väl Endast för SL info.

Vad jag menade med att lägga ett eget förslag var att Du skulle ta de bitar du kunde använda och kasta resten. Vill dock ha med något om hans magiska bakgrundshistoria. Han är ju en rätt duktig Nekromantiker och mentalist om jag minns Ivanhoe rätt (Medeltidshäftet långt bak tror jag). Arméer av odöda kräver oerhörd kraft och är inte så bra att slåss med då de är rätt dumma. Dock bör väl en eller annan odöd dyka upp som härförare för svartfolksarmén! :twisted:
Alternativt, om vi nu skall ge flera rykteslika histroier om vem HM verkligen är, så kan jag renskriva min version utan kronologi.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Är vi överens om att Kardien deltog i det senaste kriget mot Svarta Tornet? (Ifall de inte fick vara med så skulle Vidar V anfallit själv ändå, bara för att vara värst).

Jag kommer att skriva ihop några skrönor om hur HM försökta att sätta klorna i Kardien.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Håller med om allt. :D
Häxmästarens identitet skall inte var känd, men var det inte honom du namngav själv, Casper Orchervän? :o Det är väl Endast för SL info.

Vad jag menade med att lägga ett eget förslag var att Du skulle ta de bitar du kunde använda och kasta resten. Vill dock ha med något om hans magiska bakgrundshistoria. Han är ju en rätt duktig Nekromantiker och mentalist om jag minns Ivanhoe rätt (Medeltidshäftet långt bak tror jag). Arméer av odöda kräver oerhörd kraft och är inte så bra att slåss med då de är rätt dumma. Dock bör väl en eller annan odöd dyka upp som härförare för svartfolksarmén! :twisted:
Alternativt, om vi nu skall ge flera rykteslika histroier om vem HM verkligen är, så kan jag renskriva min version utan kronologi.
Du får hemskt gärna utveckla en teori om vem häxmästaren egentligen är. Fläska på! Men den kommer bara att vara en av många möjligheter.

Casper Orcvän var ren kuriosa, en liten historia som pockade på att bli skriven. Poängen med den är väl att visa på en annan syn på orcher. Samt echternas syn på desamma. Och en SLP som SL kan slänga in någonstans. Kanske Casper numera i bitterhet har lierat sig med häxmästaren?

Som du själv skriver. jag har redan snott iden att Kardien understöder anfallet på Svarta Tornet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Om vi skall ha odöda i HM armé så borde det vara lätter för honom att ge dessa kraft nära sitt fäste enligt vanlig metafysisk logik.

Det skulle kunna vara så att det var de odöda som tvingade Kardien & Zorakin att stanna upp och vända innan de nådda Svarta Tornet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra Regil. Nära tornet finns den kraft han behöver för att odöda skall bli effektiva i större antal. En eller annan dödsriddare, gast eller nattulv kan ju få marchera med svartfolken i krig.

Casper...min missuppfattning, men skulle kunna vara en teori till vem HM är? Annars ser jag honom som en självklar adjutant i HMs ränkspel, utan att veta att HM är nekromantiker såklart. Han vill ju ändå sprida den rätta läran. Spännande typ för RP att möta.
Skriv svar