Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Den där listan hittade jag på nätet... så jag är fortfarande oskyldig!*morrar som en Mammuth* ;)
anders skrev:
Regil, du kan kanske skicka mig en lista på illustrationer du behöver?

Regil skrev:
Det behöver du inte säga två gånger!!!
Pfft.. kolla han Regil, lyckograbben...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:Adragoor: Är du sugen på att göra en bård? Det vore ju helt suveränt i sådant fall... :D

Jag har funderat lite på en inspirerad av Bayeux-tapeten med spinkiga riddare och kanske någon drake, men det är bara en lös tanke.
Naturligtvis börjar jag fila på en bård... :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Solriddarordens priorât

-Skapen
-Kastellien
-Faltrax
-Ispin
-Arntuna
-Anneborg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Solriddarordens priorât

-Skapen
-Kastellien
-Faltrax
-Ispin
-Arntuna
-Anneborg
Samt:

-Zobral (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Avenna (hamnstad på Divras sydspets)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Solriddarordens priorât

-Skapen
-Kastellien
-Faltrax
-Ispin
-Arntuna
-Anneborg
Samt:

-Zobral (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Avenna (hamnstad på Divras sydspets)
är det Ok om jag byter Kastellien om Vallat (borg i Videlrike). Jag tycker att de blir lite för stadsbaserade, tycker egentligen att en solriddarborg skall ligga som en solitär i landskapet med omgivande byar som försörjer borgen med mat.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Birke: Solriddare OK?

Militärmakt
Kardiens samlade härsmakt består av de trupper som dess baroner, grevar, hertigar, fria städer, tornriddare och kung förfogar över. Då inget yttre hot föreligger är hären sålunda splittrad och tjänar dess länsherres lokalpolitiska syften. Men när kungen kallar läggs gammalt groll åt sidan och trupperna samlas mangrant för att bilda en här som i första hand består av riddarkavalleri med visst understöd av infanteri och för dåligt tränade bågskyttar. Kardiens flotta är ytterst svag.

Kungsriddarna
Kärnan i Kardiens här består av kungens egna trupper, de 333 man starka Kungsriddarna. Dessa utgör ett elitkavalleri känt runt om kopparhavet både för sin slagstyrka och för sin prakt. För en utförligare beskrivning, se Kungsriddarna nedan. Kungen har även riddare som är vasaller på län med sätesgårdar runt om i Ekenfara.

Kungsgardet
Är kungens stående infanteri. Liksom Kungsriddarna så utgör de en vältränad och disciplinerad styrka. Deras högborg är Echterborgen i Ekeborg där cirka 300 man är stationerade. 100 finns i Faltrax slott och övriga är utstationerade i kungliga borgar runt om i Ekenfara. Tillsammans med Kungsriddarna skall de utgöra 150 lansar i hären samt kunna bemanna de kungliga borgarna. Sammanlagt omkring 1500 man, varav 250 är långbågskyttar. Beväpningen är klassisk: svärd, sköld och långspjut. Som pansar bärs en ringbrynjehauberk, ovan den en röd tabard med en förenklad variant av det kardiska riksvapnet på bröstet – den svarta bården och den vita sparren, men kronorna saknas. Alla kungsgardister är echter och de har ett gott anseende bland övriga echter. Till vardags så ansvarar kungsgardet för att hålla Ekenfara rent från stråtrövare, pirater och landstrykare (läs faltrakier). Kungsgardet har även trossgossar, ingenjörer, spejare, kurirer och andra trängtrupper som en modern armé behöver. Det enda som saknas är luftburna spejare och magiker, men i krig förväntas Akademin för Elementaristernas Skolning bidra med den funktionen.

Flottan
Den stående flottan består av en handfull krigsfartyg förlagda i Ekeborg och ett par i Faltrax. Utöver det kan hertigen av Havsmanland bidra med några skepp. Starkaste flottan i Kardien har Solriddarna. Den kardiska flottan tillåter inga som helst offensiva företag till sjöss.

Solriddarna
Solriddarna lyder under Glath-kerîgassen och Exarken och behöver inte ta några order från kungen. Men varje gång häxmästaren har anfallit har de anslutit sig till hären och kämpat sida vid sida med sina kardiska bröder. Sammanlagt finns ett knappt tusende solriddare i Kardien, uppdelade på sju priorât, var och en ledd av en prior och med säte i en borg. Idag finns solriddarborgarna i Faltrax, Vallat, Ispin, Arntuna, Anneborg, Zobral, Avenna samt ordens huvudfäste i den kyrkliga fristaden Skapen. Solriddarna och Kungsriddarna är av tradition rivaler då båda ordnarna anser sig vara Aidnes mest ärorika och framstående. För en faltrakier eller losdriv är Solriddarorden enda möjligheten att erövra riddarsporrarna, men då ordens kardiska kompanier domineras fullständigt av echter blir livet hårt för den som inte accepterar sin naturligt underordnade ställning. För utförligare beskrivning, se Solriddarna under Lysande Vägen.

Hären
Samtliga länsherrar i Kardien svär en ed direkt till kungen och denna räknas före alla andra lojaliteter. Att svika sin kung är något av det skamligaste en echt kan göra och när kungens kallelse till full härsamling kommer kan han räkna med att nästan samtliga landets riddare ansluter. Vare vassal ålades efter maktövertagandet att bidra med ett fastslaget antal lansar till hären och det är faktiskt lika vanligt att en vassal anländer med fler än färre lansar än vad som krävs av dennes ed. Härens styrka ligger helt hos riddarna, det medföljande infanteriet är oftast dåligt tränat eller består kanske till och med av tvångsrekryterade bönder. Bågskyttarna är likaledes eftersatta och består i bästa fall av skogvaktare, men lika ofta av en stallgosse som getts en pilbåge och får stränga order om att träna hela vägen till Ekeborg. I Kardien är det endast riddarna som räknas och så länge ingen yttre fiende tvingar till förändring så är detta inget som man ämnar ändra på.

Termer
Tionde Enhet bestående av tio man samt en ledare. Denne kalls för sergeant i infanteriförband och kapten bland riddare.
Kompani Tio tionden bildar ett kompani och leds av en fältkapten.
Lans En härs styrka räknas i antalet lansar. En lans består av en riddare och dennes väpnare (eller två riddare), två fotsoldater och en bågskytt.
Gardeskaptenen Leder Kungsriddarna och Kungsgardet samt i kungens frånvaro hären.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:är det Ok om jag byter Kastellien om Vallat (borg i Videlrike). Jag tycker att de blir lite för stadsbaserade, tycker egentligen att en solriddarborg skall ligga som en solitär i landskapet med omgivande byar som försörjer borgen med mat.
Jag har borjat fundera på om inte priorâten ar en slags militardistrikt under LV, altså en indelning av hela Aidne. Ett priorâts huvudsate eller borg (ser också fore mig att solriddarordens borgar oftast ligger ute i landskapet) behover således inte ha samma namn som sjalva priorâtet, aven om de kan ha det. Priorât Kastelliens huvudborg kan såleds vara ditt Vallat.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:är det Ok om jag byter Kastellien om Vallat (borg i Videlrike). Jag tycker att de blir lite för stadsbaserade, tycker egentligen att en solriddarborg skall ligga som en solitär i landskapet med omgivande byar som försörjer borgen med mat.
Jag har borjat fundera på om inte priorâten ar en slags militardistrikt under LV, altså en indelning av hela Aidne. Ett priorâts huvudsate eller borg (ser också fore mig att solriddarordens borgar oftast ligger ute i landskapet) behover således inte ha samma namn som sjalva priorâtet, aven om de kan ha det. Priorât Kastelliens huvudborg kan såleds vara ditt Vallat.
Aha!
Det tycker jag låter bra. Får jag komma med förslag på prioratens namn och borgarnas placering?

Övre Kardia - Vallat (Videlrike, Inmark, Nordmark)
Faltrax - Kettlaborg (Darensslätt)
Faltraxnäs - Zobral (Havsmanland)
Grinfara - Vesspeta (Grinfara + Ridmark)
Satgherin - Arntuna
Ekenfara - Anneborg
Divras udde - Avenna

Flyttade bort de flesta från städer. Kettlaborg och Anneborg är då städer som har vuxit upp omkring borgen.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:
Regil skrev:Adragoor: Är du sugen på att göra en bård? Det vore ju helt suveränt i sådant fall... :D

Jag har funderat lite på en inspirerad av Bayeux-tapeten med spinkiga riddare och kanske någon drake, men det är bara en lös tanke.
Naturligtvis börjar jag fila på en bård... :)
Det låter ju onekligen trevligt! :D
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Regil

Har några frågor om militärmakten, har inte läst igenom hela tråden än och det var ett tag sedan jag så wikin så ber om ursäkt ifall du redan har skrivit om detta.

Lans
Jag undrar hur du resonerade avseende lans begreppet. Själv så tolkade jag lans som en kavallerienhet som består av fyra ryttare vanligtvis följande; 1 riddare (adlig krigare med överlägsna vapen och rustning, hög social ställning), 1 väpnare (vuxen adlig krigare, men ej lika bra utrustning eller social prestige) och 2 sergeanter ( beridna ej adliga krigare med medelmåttiga vapen och rustningar). Det är som sagt en grupp beridna krigare som strider gemensamt. En lans leds vanligtvis av riddaren och även tjänare för rustning och hästar ingår. Vidare så utgör hundra lansar ett kompani under en kapten. Min tanke att bågskyttar och infanteri har seperata organisationer. Du har om jag läste rätt riddare, väpnare, fotsoldater och bågskytt. Det blir en salig blandning bland de olika vapenslagen. Är det för signalera att kardien har starka element av långbågskyttar och infanteri som efter 100-årskriget.

Kungsgardet
Det är alltså en stående arme som betalas kontant och saknar kavallerielement, har jag uppfattat det rätt?

Kungsriddarna
Tog bort frågan om kungsriddarna, såg att du beskrivet dessa detaljerat i wikin. Blev för övrigt imponerad på hur mycket du har skrivit.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Din små andringar Regil kan kanske forklaras med några gjorts av echterna efter Maktskiftet och med lite forslag jag har kommer med:

Priorât: Skapen
Ordensborg: Skapen

Priorât: Övre Kardia
Ordensborg: Vallat
-Övre Kardia kallades tidigare Kastellien och ordensborgen flyttades till Vallat.

Priorât: Faltrax
Ordensborg: Kettlaborg
-Ordensborgen låg tidigare inne i Faltrax men flyttades till Kettlaborg då echterna inte ville att den tidigare kardiske huvudstaden skulle vara ett sate for solriddarmakt.

Priorât: Faltraxnas
Ordensborg: Zobral
-Priorn av Faltraxnas har fått den folkliga benamningen "Amiralen av Grinfara" då staden och borgen Zobral ligger inne i hertigdomet Grinfara och den faltrakiska priorn i egenskap av amiral over solriddarordens vastflotta ar en av få icke-echter som står hogt i rang innom orden.

Priorât: Ispin
Ordensborg: Vesspeta
Då Vespetaalvens ostra mynning slammade igen på 300-talet eO flyttade befolkningen till vastmynningen och samhallet som har vaxte upp tog namn efter priorâtet och blev staden Ispin, senare aven hertigsate.

Priorât: Divraslatt
Ordensborg: Borg Arntuna
-Priorâtet kallades tidigare Arntuna men nar samhallet kring ordensborgen vuxit till en stad bytte det namn till Divraslatt. Borg Arntuna blivit en del av den nuvarande stadsmuren kring staden.

Priorât: Anneborg
Ordensborg: Anneborg

Priorât: Avenna
Ordensborg: Sydspetsen
-Priorâtet Avennas ordensborg låg tidigare i staden Avenna men efter ett piratoverfall 527 eO då borgen totalforstordes av magi flyttades den till Divras yttersta sydspets.

Hertigdomet Philmark tankte jag forovrigt låta hamna i priorâtet Stirpazklyfte belaget norr om Tofia i Zorakin (kanske lite krångligt men ger en utmaning, både till oss att forklara och de aidniska makthavarna. :P ). Annars kan det ligga i Priorât Skapen.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:Regil

Har några frågor om militärmakten, har inte läst igenom hela tråden än och det var ett tag sedan jag så wikin så ber om ursäkt ifall du redan har skrivit om detta.

Lans
Jag undrar hur du resonerade avseende lans begreppet. Själv så tolkade jag lans som en kavallerienhet som består av fyra ryttare vanligtvis följande; 1 riddare (adlig krigare med överlägsna vapen och rustning, hög social ställning), 1 väpnare (vuxen adlig krigare, men ej lika bra utrustning eller social prestige) och 2 sergeanter ( beridna ej adliga krigare med medelmåttiga vapen och rustningar). Det är som sagt en grupp beridna krigare som strider gemensamt. En lans leds vanligtvis av riddaren och även tjänare för rustning och hästar ingår. Vidare så utgör hundra lansar ett kompani under en kapten. Min tanke att bågskyttar och infanteri har seperata organisationer. Du har om jag läste rätt riddare, väpnare, fotsoldater och bågskytt. Det blir en salig blandning bland de olika vapenslagen. Är det för signalera att kardien har starka element av långbågskyttar och infanteri som efter 100-årskriget.

Kungsgardet
Det är alltså en stående arme som betalas kontant och saknar kavallerielement, har jag uppfattat det rätt?

Kungsriddarna
Tog bort frågan om kungsriddarna, såg att du beskrivet dessa detaljerat i wikin. Blev för övrigt imponerad på hur mycket du har skrivit.
Lans - snodde det mer eller mindre från Frankrike, 1300 tal tror jag. En lans är inte en enhet i strid utan en strategisk enhet. I strid så slänger man fotfolket åt sidan, låter bågskyttarna missa en salva och ägnar sig sedan åt den ärofulla striden riddare mot riddare! Anfall!!! :P
Väpnare som egen titel har jag spolat, tycker inte att det känns som riddarromantik alls (lite sådant vill jag ha kvar mitt i allt grisodlande), sergeanter är fotsoldater i Kardien.

Ereb har kommit så långt teknologiskt att bågskyttar har möjlighet att spela en viktig roll på slagfältet. Kardien har lite motvilligt anpassat sig en aning, men vill inte ta steget fullt ut.

Kungsgardet - Precis. Stående armé, kotant betalning, associerad med kungsriddarna.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Lans - snodde det mer eller mindre från Frankrike, 1300 tal tror jag. En lans är inte en enhet i strid utan en strategisk enhet. I strid så slänger man fotfolket åt sidan, låter bågskyttarna missa en salva och ägnar sig sedan åt den ärofulla striden riddare mot riddare! Anfall!!!
Väpnare som egen titel har jag spolat, tycker inte att det känns som riddarromantik alls (lite sådant vill jag ha kvar mitt i allt grisodlande), sergeanter är fotsoldater i Kardien.
Jag bara nyfiken det finns många olika uppgifter om lans och tänkte att det skulle ha en viss koppling på en förlänad riddare skulle mönstra ett antal lanser enligt hans förläningsavtal och att fokus för riddarna låg på kavalleri så därmed lansen skulle vara ryttare.
Ereb har kommit så långt teknologiskt att bågskyttar har möjlighet att spela en viktig roll på slagfältet. Kardien har lite motvilligt anpassat sig en aning, men vill inte ta steget fullt ut.
Där ser man. Jag trodde, då det är finns England-anknutning till Kardien att det kanske var någon slags walesiska bågskyttar någonstans i Kardien, losdriver kanske, men det kändes lite anti-echtiskt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:
Lans - snodde det mer eller mindre från Frankrike, 1300 tal tror jag. En lans är inte en enhet i strid utan en strategisk enhet. I strid så slänger man fotfolket åt sidan, låter bågskyttarna missa en salva och ägnar sig sedan åt den ärofulla striden riddare mot riddare! Anfall!!!
Väpnare som egen titel har jag spolat, tycker inte att det känns som riddarromantik alls (lite sådant vill jag ha kvar mitt i allt grisodlande), sergeanter är fotsoldater i Kardien.
Jag bara nyfiken det finns många olika uppgifter om lans och tänkte att det skulle ha en viss koppling på en förlänad riddare skulle mönstra ett antal lanser enligt hans förläningsavtal och att fokus för riddarna låg på kavalleri så därmed lansen skulle vara ryttare.
Ereb har kommit så långt teknologiskt att bågskyttar har möjlighet att spela en viktig roll på slagfältet. Kardien har lite motvilligt anpassat sig en aning, men vill inte ta steget fullt ut.
Där ser man. Jag trodde, då det är finns England-anknutning till Kardien att det kanske var någon slags walesiska bågskyttar någonstans i Kardien, losdriver kanske, men det kändes lite anti-echtiskt.
Lansen är ryttare. Det är de som räknas. men en modern armé behöver också andra trupper, om inte annat för att vakta trossen och foragera. Men, som sagt, det som är viktigt och räknas är riddarna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Din små andringar Regil kan kanske forklaras med några gjorts av echterna efter Maktskiftet och med lite forslag jag har kommer med:

Priorât: Skapen
Ordensborg: Skapen

Priorât: Övre Kardia
Ordensborg: Vallat
-Övre Kardia kallades tidigare Kastellien och ordensborgen flyttades till Vallat.

Priorât: Faltrax
Ordensborg: Kettlaborg
-Ordensborgen låg tidigare inne i Faltrax men flyttades till Kettlaborg då echterna inte ville att den tidigare kardiske huvudstaden skulle vara ett sate for solriddarmakt.

Priorât: Faltraxnas
Ordensborg: Zobral
-Priorn av Faltraxnas har fått den folkliga benamningen "Amiralen av Grinfara" då staden och borgen Zobral ligger inne i hertigdomet Grinfara och den faltrakiska priorn i egenskap av amiral over solriddarordens vastflotta ar en av få icke-echter som står hogt i rang innom orden.

Priorât: Ispin
Ordensborg: Vesspeta
Då Vespetaalvens ostra mynning slammade igen på 300-talet eO flyttade befolkningen till vastmynningen och samhallet som har vaxte upp tog namn efter priorâtet och blev staden Ispin, senare aven hertigsate.

Priorât: Divraslatt
Ordensborg: Borg Arntuna
-Priorâtet kallades tidigare Arntuna men nar samhallet kring ordensborgen vuxit till en stad bytte det namn till Divraslatt. Borg Arntuna blivit en del av den nuvarande stadsmuren kring staden.

Priorât: Anneborg
Ordensborg: Anneborg

Priorât: Avenna
Ordensborg: Sydspetsen
-Priorâtet Avennas ordensborg låg tidigare i staden Avenna men efter ett piratoverfall 527 eO då borgen totalforstordes av magi flyttades den till Divras yttersta sydspets.

Hertigdomet Philmark tankte jag forovrigt låta hamna i priorâtet Stirpazklyfte belaget norr om Tofia i Zorakin (kanske lite krångligt men ger en utmaning, både till oss att forklara och de aidniska makthavarna. :P ). Annars kan det ligga i Priorât Skapen.
Det här börjar ju se riktigt trevligt ut!
Enda invändningen jag har är Ispin som jag har tänkt mig som:
1) Stad med Joriskt ursprung (namnet +losdrivisk)
2) Fristad (ej hertigstad)

Stirpazklyfte - Utmärkt! :D Mer av sånt.
Skriv svar