Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fördelning enligt hertigdömen (antal inv., ca):
Darensslätt 1 milj - överbefolkat
Satgherin 600 000 - stort, men lite torrt
Ekenfara 400 000 - tätbefolkat
Videlrike 400 000 - stort
Haperike 300 000
Grinfara 300 000
Inmark 250 000
Nordmark 250 000 - stort, men glesbefolkat
Philmark 200 000 - litet och skogigt
Ridmark 200 000 -
Havsmanland 150 000 - kargt och stenigt
De där siffrorna ser riktigt bra ut och stämmer rätt bra med vad jag satt och räknade på i julas... I Darensslätt och Ekenfara är det bara att ställa sig på närmsta kulle så ser man alltid åtminstone tre-fyra byar, medan man i Nordmark måste vandra minst en dag eller två för att komma till granngården...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:
Fördelning enligt hertigdömen (antal inv., ca):
De där siffrorna ser riktigt bra ut och stämmer rätt bra med vad jag satt och räknade på i julas... I Darensslätt och Ekenfara är det bara att ställa sig på närmsta kulle så ser man alltid åtminstone tre-fyra byar, medan man i Nordmark måste vandra minst en dag eller två för att komma till granngården...
Bra, då är det de som gäller. Sänkte Philmark en aning, det är ju mest skog.

Vad gäller Normark - vid kusten är det nog lite tätare, men inåt landet... i mitten härjar svartfolk och där bor knappt en människa. Svartfolken lever i jägar-samlar kultur och är ganska fåtaliga. Överlag så är de inte inkluderade i befolkningssiffrorna, borde dock vara ganska långt under 100 000 totalt. (finns i Inmark + Nordmark)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kardien! Kardien! Kardien! :D

Strålande Regil!

Skulle även vilja veta relationerna till Monturerna och Morëlvidyn?

Morëlvidyn utgör med sina pirater naturligtvis ett återkommande hot mot kustbönder och handelsmän, men jag tror även viss handel korsar havet med oliver, dadlar, salt, marmelad, filigranhantverk, getost, samt exotiska varor som ödleskinn, färggranna djur, skinn och fjädrar, m.m.
Snart borde kanske Kardien åter försöka göra något åt piraterna?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Kardien! Kardien! Kardien! :D

Strålande Regil!

Skulle även vilja veta relationerna till Monturerna och Morëlvidyn?

Morëlvidyn utgör med sina pirater naturligtvis ett återkommande hot mot kustbönder och handelsmän, men jag tror även viss handel korsar havet med oliver, dadlar, salt, marmelad, filigranhantverk, getost, samt exotiska varor som ödleskinn, färggranna djur, skinn och fjädrar, m.m.
Snart borde kanske Kardien åter försöka göra något åt piraterna?
Handel - Ja!
Pirater - Hmmm.
Inte att förglömma. De återkommer ju ibland, men de har det lite svårt gentemot de echtiska riddarna. Enstaka kusträder kan man dock komma undan med. vad gäller bekämpning av dem... med vadå?! :D alla Kardiens 7 krigsfartyg? man överlåter med varm hand åt ärkefienden Caddo att aktivt bekämpa piraterna. Sen vet man ju aldrig när en ny storhövding träder fram, enar piratfurstarna och skickar ut armador på storskalig plundring... Vet dock inte riktigt vad jag skall skriva, har du lust att komma med en text? :roll:

Monturerna jag tänkte precis detsamma, men vet inte vad jag skall skriva i brist på tydligare definition av Monturerna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Nåt sånt?

Monturerna
Det lilla öriket som styrs av ättlingar till faltrakiska emigranter har idag ingen god relation till ursprungslandet. Det beror till stor del på att man har avvikit från den rätta tron och hemfallit åt kättersk personkult. Kardien har idag inga officiella kontakter med Monturerna, men det finns ett informellt kultur- och handelsutbyte.
Senast redigerad av Regil den 2008-06-25 07:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Nåt sånt?

Monturerna
Det lilla öriket som styrs av ättlingar till faltrakiska emigranter har idag ingen god relation till ursprungslandet. Det beror till stor del på att man har avvikit från den rätta tron och hemfallit åt kättersk helgondyrkan. Kardien har idag inga officiella kontakter med Monturerna, men det finns ett informellt kultur- och handelsutbyte.
Inte dumt, men jag skulle säga "kättersk personkult" hellre än "helgondyrkan", då helgondyrkan primärt är protestantisk polemik mot katoliker. Echterna vördar ju själva sina helgon högt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Morëlvidyn
Har historiskt varit ett gissel för Kardien och det tredje soltåget var delvis ett försök att krossa piraterna. Även om Kardiens städer idag sällan utsätts för piratflottors attacker så är det varje år ett antal fiskebyar som plundras av skränande svartankor och andra morelvidyner. Oftare är det handelsskepp på väg till och från Kardien som är i fara. I övrigt så förekommer det mindre import av oliver, dadlar, salt, citrusfrukter, filigranhantverk, getost, samt exotiska varor som ödleskinn, färggranna djur, skinn och fjädrar, ebenholts m.m.

Korta gärna ner så att det passar ditt format Regil.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:
Regil skrev:Nåt sånt?

Monturerna
Det lilla öriket som styrs av ättlingar till faltrakiska emigranter har idag ingen god relation till ursprungslandet. Det beror till stor del på att man har avvikit från den rätta tron och hemfallit åt kättersk helgondyrkan. Kardien har idag inga officiella kontakter med Monturerna, men det finns ett informellt kultur- och handelsutbyte.
Inte dumt, men jag skulle säga "kättersk personkult" hellre än "helgondyrkan", då helgondyrkan primärt är protestantisk polemik mot katoliker. Echterna vördar ju själva sina helgon högt.
Ser din poäng. Ändrat.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Morëlvidyn
Har historiskt varit ett gissel för Kardien och det tredje soltåget var delvis ett försök att krossa piraterna. Även om Kardiens städer idag sällan utsätts för piratflottors attacker så är det varje år ett antal fiskebyar som plundras av skränande svartankor och andra morelvidyner. Oftare är det handelsskepp på väg till och från Kardien som är i fara. I övrigt så förekommer det mindre import av oliver, dadlar, salt, citrusfrukter, filigranhantverk, getost, samt exotiska varor som ödleskinn, färggranna djur, skinn och fjädrar, ebenholts m.m.


Taget!
Tackar :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Pirater - Hmmm.
Inte att förglömma. De återkommer ju ibland, men de har det lite svårt gentemot de echtiska riddarna. Enstaka kusträder kan man dock komma undan med. vad gäller bekämpning av dem... med vadå?! :D alla Kardiens 7 krigsfartyg? man överlåter med varm hand åt ärkefienden Caddo att aktivt bekämpa piraterna. Sen vet man ju aldrig när en ny storhövding träder fram, enar piratfurstarna och skickar ut armador på storskalig plundring... Vet dock inte riktigt vad jag skall skriva, har du lust att komma med en text? :roll:
Glom inte Solriddarnas skepp som aven om de primart har som uppgift att skydda LVs interessen utgor ett skydd mot pirater i de områden orden verkar. Deras vastflotta med sate i Kardien tanker jag mig dock som mindre an ostflottan (med sate i Zorakin) och den ser också lite annorlunda ut pga skillnaderna mellan Vasterhavet och Kopparhavet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Visst står det någonstans i källorna att just solriddarnas skepp utgör Kardiens starkaste sjöstridskraft?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Utifrån vad som står på sidan 66 i EA-Kampanj har jag tolkat det som att solriddarna åtminstonde har en hyffsat stark flotta och att denna således delvis finns i Kardien. Sen står "kyrkans flotta" navnt i Kopparhavets Kapare-modulen sidorna 29-31 vilket jag vidare tolkat som att betyder solriddarnas flotta.

Skal forsoka skriva ihop Solriddarorden snart men kom garna med tankar, ideer och åsikter. Viktigt att det passar med "ditt" Kardien.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Det jag undrar lite över är vad de egentligen sysslar med om dagarna... eller ja, en vanlig dag så tränar de väl lite, dricker vin och har det gott.

Men vad är deras syfte?

En riddare hos en baron har att visa sig på styva linan i torneringar, försvara baronens egendomar mot andra baroner, rövare och svartfolk. Om kungen kallar så samlas man i hären.

Vad gör Solriddarna när de gör nytta?
Vakttjänst i munkkloster mot Aidnebergen till?

Nu blir det här lite OT...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Det jag undrar lite över är vad de egentligen sysslar med om dagarna... eller ja, en vanlig dag så tränar de väl lite, dricker vin och har det gott.

Men vad är deras syfte?

En riddare hos en baron har att visa sig på styva linan i torneringar, försvara baronens egendomar mot andra baroner, rövare och svartfolk. Om kungen kallar så samlas man i hären.

Vad gör Solriddarna när de gör nytta?
Vakttjänst i munkkloster mot Aidnebergen till?

Nu blir det här lite OT...
Viktiga kurirärenden åt kyrkan. Väpnad eskort till viktiga bontisaler och pilgrimer. Administrativa tjänster för kyrkans "militär". Studier och undevisning. Mentorskap...

Så tänker jag mig det hela i alla fall. Bortsett från det du redan skrivit naturligtvis: träning, vinpimplande och klosterbeskydd. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kanske är också en uppgift att se till att inga länsherrar trilskas och undanhåller kyrkan sin rättmätiga tempelskatt som i allmänhet samlas in samtidigt som övriga skatter? Baroner tenderar att bli mer medgörliga om ett par tionden (min terminologi) solriddare dyker upp och övervakar insamlandet av skatter.
Skriv svar