Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:Jag börjar också gilla idéen med en kvinnlig häxmästare. Litegrann som exempelvis drottningen i tornet i filmen Bröderna Grimm.

"När hjältarna har smusslat sig in i tornet så finner de häxmästaren vara en till synes underskön kvinna. Alla manliga RP måste slå på motståndstabellen. Misslyckas de blir de häftigt förälskade i henne".

Det kan också vidareutveckla Brända jorden klanens "religösa" motstånd mot svarta tornet.

"Inte nog att det är en sådan där suspekt magikunnig människa som leder de västra stammarna. Dessutom är det en hona. Inget svartfolk värt namnet skulle drömma om att ledas av en hona. Än mindre en människohona! Det bevisar bara att stammarna under svarta tornet är veklingar".

Kan man utveckla det här eller ska vi hålla oss till det som är beskrivet i Aidne?
HM tycker jag inte skall få nytt kön, men jag ser gärna att han har flera kvinnliga allierade bland bergen. (Tidigare nämnda Regils Casper Orchervän är väl man.) Jag ser gärna någon mäktig häxa och/eller en barbarprinsessa som agerar som HMs allierade, men med egna agendor och intriger. Alla tävlandes om HMs gunst och gåvor.
Ja det låter bättre! Men det måste utvecklas lite mer. Var har han sina mänskliga allierade. Infiltrerar de hoven i området? Vilka är deras agendor etc.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En kvinna dyker upp hos nargurerna i östra Snoarskogarna för att där utge sig för att vara Gudinnan reinkarnerat, och de aesirdyrkande kasenerna börjar tveka i sin tro och påminns av vindarna om sitt svek mot sitt ursprung. Kan detta vara sant?

Eller är hon bara en av Häxmästarens utskickade i simpla maktpolitiska ärenden?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Ja det låter bättre! Men det måste utvecklas lite mer. Var har han sina mänskliga allierade. Infiltrerar de hoven i området? Vilka är deras agendor etc.
Jag tror vi kan räkna med att han ständigt har ett par spioner vid hoven i Ekeborg och Pendon. Dessa är vanliga människor som har köpts av häxmästaren. Med jämna mellenrum avslöjas dessa spioner, bara för att ersättas av nya.

Vore jag häxmästaren så skulle jag också lägga mig i storpolitiken i de båda länderna. Understödja allt som leder till konflikt. Försöka liera sig med olika maktfraktioner. Inte nödvändigtvis direkt utan kanske genom bulvaner.

Kan också se att han borde försöka kontrollera någon av de stora politiska spelarna, antingen genom mutor eller genom magi.

Öppna allianser med adeln i de båda länderna torde väl vara uteslutet? Jag tänker att de som underhandlar med HM omedelbart utesluts ur samhället.

Att ta makten över någon del av kyrkan - solriddarkloster eller dylikt - vore väl också ett mål att sträva efter?

Två andra tankar:
* Tycker att tanken på sporadiska inbördeskrig i bergen är trevlig
* Samt att häxmästaren periodvis lämnar sitt torn och beger sig ut i multiversum/någon annanstans. Återvänder sedan x år senare och tvingas att återta sin makt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Häxan tänker jag mig som Madame Octopussy med en skola för föräldralösa flickor som tränas till kvinnliga lönnmördare/krigare. Dessa används sedan för att infiltrera hoven i Aidne. Man planterar rykten, spionerar, förför härförare och bontisaler, stjäl och lönnmördar för att skapa bästa förutsättningar för HMs kommande planer för Aidne. Häxan kan ha en mogen förälskelse i HM som enda svaghet. Hon avskyr barbarprinsessan för hennes skönhet, men känner sig ändå trygg i sin position som viktig, pålitlig och av HM respekterad bundsförvant. Häxan är själv väldigt vacker, men det är magi som uppehåller det då hon är måååånga decennier äldre än prinsessan.

Barbarprinsessan kommer från skogarna norr om bergen och öster om Goiana (Kasenubarbar?). Hennes far erbjöd henne som gemål till HM i en allians, något HM artigt godtog, för att sedan strunta högakteligen i. Prinsessan som egentligen inte alls ville hamna hos någon gubbe i bergen blev än mer förnärmad av att ha blivit så avsnäst av nämnda gubbe. Hon ruvar på en hämnd, bara hon finge komma fysiskt när HM. (Emellan henne och HM står bl.a. "Octopussy".) Under tiden tränar hon sina trupper av ilskna barbarkrigare (oftast fredlösa eller utstötta från sina egna klaner) och gör räder mot Goiana, Zorakin, landen norr om Fristaden, dvärgarnas karavaner samt södra Klomellien. Hennes far är döende och dement men vidhåller sin fred med HM. I skuggorna väntar arvingarna på att göra upp, även här försöker prinsessan vara med. Att få hela klanen på sin sida skulle säkert imponera HM, och i vilket fall skulle hon då kunna börja härja än mer för egen vinning.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Ja det låter bättre! Men det måste utvecklas lite mer. Var har han sina mänskliga allierade. Infiltrerar de hoven i området? Vilka är deras agendor etc.
Jag tror vi kan räkna med att han ständigt har ett par spioner vid hoven i Ekeborg och Pendon. Dessa är vanliga människor som har köpts av häxmästaren. Med jämna mellenrum avslöjas dessa spioner, bara för att ersättas av nya.

Vore jag häxmästaren så skulle jag också lägga mig i storpolitiken i de båda länderna. Understödja allt som leder till konflikt. Försöka liera sig med olika maktfraktioner. Inte nödvändigtvis direkt utan kanske genom bulvaner.

Kan också se att han borde försöka kontrollera någon av de stora politiska spelarna, antingen genom mutor eller genom magi.

Öppna allianser med adeln i de båda länderna torde väl vara uteslutet? Jag tänker att de som underhandlar med HM omedelbart utesluts ur samhället.

Att ta makten över någon del av kyrkan - solriddarkloster eller dylikt - vore väl också ett mål att sträva efter?

Två andra tankar:
* Tycker att tanken på sporadiska inbördeskrig i bergen är trevlig
* Samt att häxmästaren periodvis lämnar sitt torn och beger sig ut i multiversum/någon annanstans. Återvänder sedan x år senare och tvingas att återta sin makt.

Jag stödjer allt det här direkt. Det är tankar jag själv hyst om vår Häxmästare. :D

I synnerhet vill jag peka på försök att infiltrera kyrkan

Vore det inte häxmästarens dröm att sätta igång ett storkrig mellan Caddo på ena sidan och Kardien och/eller Zorakin på andra sidan. Eller förmå något av länderna (Kardien i synnerhet om det nu är Kardien som är huvudmålet) att skicka iväg sina riddare på Soltåg igen och därigenom försvaga landet/länderna militärt

Givetvis kan det finns det någon makthungrig adelsman/hertig som själv vill få mer makt / bli kung.

Dessa är efter första kontakten med häxmästaren dennes redskap och alltmer knuten till honom för om exempelvis kungen och folket får reda på adelsmannens allians med Svarta tornet...då är han illa ute.

Den brända jordens klan erkänner inte Svarta tornet. Åtminstonde inte ledarskiktet i klanen.

Det kan vara därför som de anfallit Östra Zorakin till och från. Då deras folk blir rastlösa av att de västra klanerna får plundra i Goiana så måste ledarna i Brända jorden klan tillfredsställa sina män med plundringar på annat håll...eller anfalla Svarta tornet när dess klaner strider i Goiana.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Har lagt till en karta över Karidens hertigdömen i början på denna tråd enligt Regils önskemål.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-08-23 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Uppdatering: Har lagt till en karta över Karidens hertigdömen i början på denna tråd enligt Regils önskemål.
Tack ska du ha! Ser trevligt ut.

Skulle du kunna lägga in "Divra" så där snyggt på den första kartan? (på samma vis som "faltraxnäs".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon tanke bakom skillnaden mellan landgränsen och hertigdömesgräns mot Goiana?

Inte rester av hertigdömet Goiana? :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Birke: Var lite osäker på landsgränsen mot Goiana. Följer den floden?
Regil: Ska göra om alla landskartor framöver, så det ska jag fixa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har inte Aidne-modulen tillgänglig men på din karta första karta följer gränsen älven...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Länk till ordenstråden där en ny kardisk riddarorden har formats:

viewtopic.php?p=8956#8956
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Framtiden

Inlägg av Regil »

Kommer fokusera mina insatser till kortare (nåja) historiska texter under närmsta tiden. Exempel på sådant som kommer att avhandlas:

* Inbördeskriget i Grinfara
* Häxmästarens intagande av Philmark
* Elfstan Fagerkinds ödesdigra räd upp i Aidnebergen
* Kardisk-Zorakiska kriget mot Svarta Tornet 546-555

Sedan bör även något faltrakiskt uppror beskrivas kortfattat.

I övrigt finns en artikel om krigföring i Kardien i mitt bakhuvud (sett genom en zorakisk greves ögon).

Samt en beskrivning av kungens riddare.
Samt tre äventyrsuppslag, en artikel om att vara godsägare, en omskrivning av faltrax m.m.

Men fokus på historia hoppas jag. Om jag får någon tid över, lönearbete är förödande för kreativiteten.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Inbördeskriget i Grinfara (469-473)
Inbördeskriget i Grinfara började som en vanlig arvstvist mellan två grevar. Konflikten eskalerade dock snart och ledde till upprepade våldsamheter som spred sig som ringar på vatten. Gamla oförrätter kom upp till ytan och krävde hämnd och de maktlystna såg sin chans att genom kriget svinga sig upp på statusstegen. Det vackert utarbetade systemet av ömsesidiga trohetseder, som normalt sett hedras in i döden, bröt samman och vapenmakt var nu den enda makten som erkändes, lagen tillhörde den som kunde upprätthålla den. I ständigt skiftande allianser svepte riddarna över hertigdömet och lämnade brända fält och plundrade gårdar efter sig. Snart drogs även delar av Ridmark och Havsmanland med i kriget. I övriga Kardien ledde detta till bestörtning då echt stod mot echt och krigets lagar upphört att gälla. Kungens enda reaktion var en ”skarp uppmaning” till hertig Mayok av Grinfara att få slut på stridigheterna. Hertigen som till en början varit passiv valde så sida och gav sig in i kriget. Dock valde han inte med omsorg utan stod slutgiltigen så på den förlorande sidan och förolyckades vid det stora slaget vid Karmarbrink (472 e.O.). Ledare för den vinnande alliansen var nu baron Arnulf Rödesköld. Under det följande året stärkte baronen sin makt över hertigdömet genom att slå ner alla kvarvarande motståndare. Så avled kung Valur I plötsligt. Vidar III ärvde så kronan vid 18 års ålder och gjorde omedelbart vad han ansåg att fadern borde ha gjort fyra år tidigare: samlade hären och red mot Grinfara. Så stod så till slut baronen och kungen öga mot öga framför varsin här. Baronen föll så ner på knä, bad om nåd och svor sin trohetsed till kungen. Kungen beviljade honom nåd och utnämnde honom till ny hertig över Grinfara. Efter fyra år var så inbördeskriget över och Grinfara och delvis Ridmarks politiska karta fullständigt omskriven.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Wikin uppdaterad.

Samhälle samt flora och fauna.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Spännande! :)
Skriv svar