Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Har letat runt på forumet och wikin men hittar inte kartan uppladdat någonstans. Har du frågat osbjer?

Annars finns det väl en karta i Rösten från forntiden, eller avviker denna från utvecklingen här?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag hittade den här i mina dammiga hoarderrullor. Är det kartan ni söker?

Bild

Jag gjorde en egen Faltraxkarta baserad på den där skissen för några år sedan som jag hade tänkt använda i en kampanj. Den är väl inget mästerverk och hade nog haft högre standard om jag hade gjort den idag, men den kanske kommer till användning? Ni får nyttja den som ni vill.

https://ufile.io/yoxnfld4
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

Tack!
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Kardien

Inlägg av crilloan »

Tack!

Tänkte utgå från Faltrax

Är det ngn som har haft med tjuvgillet i ngn form i ett äventyr?

C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Har lagt upp Grisodlar'ns karta över Faltrax i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Faltrax#Karta

Har inte mitt exemplar av Rösten från forntiden tillgängligt så jag kan inte dubbelkolla om alla detaljer stämmer mellan denna karta, kartorginalet och den beskrivning av Faltrax som gjorts här på forumet (och som finns i wikin). Hittar någon konstigheter så får vi lösa det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

crilloan skrev: 2020-04-02 13:05 Tack!

Tänkte utgå från Faltrax

Är det ngn som har haft med tjuvgillet i ngn form i ett äventyr?

C
Ett äventyrsuppslag som rör Faltrax och tjuvgillet där skulle kunna vara följande:

RP befinner sig i Faltrax. Anledningen kan vara som en del i ett annat äventyr eller göras helt fristående. Inledningen är att RP blir bestulna på något föremål. Inga spår finns till vem eller varför. Sen kontaktas RP av vinhandlare Vigorel Skarptunga. Enligt beskrivning är han kontaktperson och mellanhand mellan tjuvgillet i staden och beställare av tjuvgillets tjänster. Vigorel är mycket stolt över sin förmåga att sköta detta med stor skickligthet men nu har han råkat göra ett alvarligt fel. Han har nämligen fått till det så tjuvgillet har utfört fel tjuveri. Det var inte RP som skulle bli bestulna utan någon helt annan. Som en följd av detta har även tjuven Guster, Kråkan kallad, blivit fängslad av stadsvakten och står nu i stupstocken ute på Paradplatsen till allmän beskådning och förnedring för stadens laglydiga invånare. Där kommer han stå i tre dagar från det Vigorel kontaktar RP. Vigorel berättar att RP blivit bestulna av ett misstag och om de befriar Kråkan kan han troligen återlämna det stulna föremålet. Diskreta förfrågningar hos stadsvakten har nämligen avslöjat att Kråkan inte tillfångatogs med något stöldgods. Troligen har han gömt undan det. Vigorel berättar dock inte att det är han själv som råkat göra misstaget. Detta har han heller inte berättat för tjuvgillet som nu knorrar över att ett av deras medlemmar blivit fängslad och straffad. RPs uppgift blir att befria tjuven Kråkan från mitt ute på en öppen plats i staden. Sen att ta reda på vart han har gjort av stöldgodset.

Lite beroende på hur RP agerar kan de få framtida goda kontakter med tjuvgillet i Faltrax eller eventuellt dödliga fiender (gillet sysslar även med lönnmord) om de behandlar Kråkan illa. Lyckas de sköta sig väl kan även Vigorel bli en användbar bekantskap.

Äventyret kan även byggas ut med att Vigorel måste hitta någon som kan göra den stöld som han egentligen skulle förmedlat. Han har redan tagit betald av uppdragsgivaren (och vem är det?) men kan nu inte använda tjuvgillet som då skulle få veta att han gjort ett misstag. Tjuvgillet kan då plötsligt upptäcka att de har fått konkurenter i staden och det gillar de inte.

Kanske kan det även vara så att den mystiske uppdragsgivaren egentligen är vaktkapten Gabriel Ekendal eller rent ut av borgmästare Filio Dunhere som vet om vinhandlaren Vigorel Skarptunga och har arrangerad en stöld för att på så vis hitta bevis och komma åt själva tjuvgillet?
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Kardien

Inlägg av crilloan »

Det där kan jag nog plocka en del av, tackar

En av karaktärerna är en fattig ung tjuv (från livegna bönder) som kommit på kant med tjuvgillet i Faltrax och har en fiende där (tvingade dom att hitta på lite bakgrund (fiender, allierade och mål på kort o lång sikt)

Tänkt att inkorporeras med Rösten från forntiden som jag aldrig han spela när det begav sig, men nu jävlar :D

C
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kardien

Inlägg av skaraborgarn »

Jag längtar till Kardien,
till Kardiens sköna land,
där små citroner gula,
de växa uppå strand.

Finns det citroner i Kardien? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Citerar dig från annan tråd Grisodlar'n:
Grisodlar'n skrev: 2020-04-09 01:42 Echterna är väl lite förmer än alla andra, oavsett folkgrupp/art? Men att Ker-Bosh och reptilmän får hållas i Marsklandet, tillsammans med skumma magikersällskap och dylikt när folk i nejden kunde dika ut skiten och förvandla det till åkermark och inkomst för den lokale länsherren, det är en liten gåta för mig. I min planerade version av Marsklandet så skulle hela området dikas ut, värderas och beskattas. Tjära lär det kanske också finnas gott om i all sump. Vad mer av värde för en markägare skulle kunna finnas i ett träsk? Myrjärn?
Det är ganska gott om fantastiska saker i Marsklandet redan som det är så jag skulle föreslå några mycket jordnära skäl till att vilja dika ut träsket. Det första är odlingsbar mark. Hertigdömet Nordmark är kargt och möjligheterna till jordbruk är begränsade. Ny fruktbar mark skulle kunna åtgärda det. Det andra skälet kan vara religion. Marsklandet anses vara ett tillhåll för ogudaktiga läror och att sprida Odos budskap även hit borde vara ett mål för Lysande Vägens präster. Att sen ditbeordrade faltrakiska dikesgrävare ivrigt påhejade av nyutexaminerade riarker med tro i ryggen troligen snabbt råkar på en hel del oväntat inne i Marsklandet kommer sen. :)

Så här har som du säkert sett hertigdömet Nordmark beskrivits i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... n#Nordmark

Marsklandet kan också på kartan se ut till att ligga på gränsen mellan två grevskap och då kan eventuella gränstvister mellan olika länsinnehavare blandas in i intrigen kring ett utdikande av området. Kanske finns egentligen ingen tydlig gräns där ute i träsket? Och vad med kungen egentligen, vill han att Marsklandet skall dikas ut? ...och alverna? ...och magikerna? ...och DRAKEN?
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Kardien

Inlägg av Wolfhart »

Jamenväntanulite..! Marsklandet är väl inte någon utdikningsbar våtmark: är inte Marsklandet ett floddelta? Där floden Orquin mynnar ut i Faltraxbukten? Då hjälper inte att bara gräva diken som Västerhavet direkt fyller på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Ja vad är det egentligen Grisodlarn's prospektörer har intalat gamle hertig Nordmark om att ge sitt tillstånd till? :shock:

Eller är egentligen Marsklandet mycket större än det kartan i kampanjmodulen visar? Sträcker sig området inåt land längs Orquins något åt det hållet mindre våta brädder?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Marsklandet är väl både ett estuarium och ett äkta tidvattenpåverkat marskland? Ju längre ut i Marsklandet man kommer desto mer öppet (bräckt) vatten blir det med klippöar, sandbankar och vassruggsholmar. Djupare in torde lämna mer utrymme för strandängar, sankmark, gyttja, stinkgölar och mer träskartade miljöer (med träd som på framsidan till modulen). Om det bara är sandbankar och vass, så skulle man kunna se varenda tornruin, magikerakademin, etc på långt håll. För att inte tala om drakens håla. Var skulle den kunna finnas i ett floddelta?

Kolla t ex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Halosere

https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_marsh

https://en.wikipedia.org/wiki/Palustrine_wetland


Väldigt många nutida städer ligger just vid estuarier så utdikning, uppdämningar, jordvallar, etc måste ju ha ägt rum. Ofta var det munkar på medeltiden som fick utdika våtmarker, t ex The Wash i England.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-12 18:24 Marsklandet är väl både ett estuarium och ett äkta tidvattenpåverkat marskland? Ju längre ut i Marsklandet man kommer desto mer öppet (bräckt) vatten blir det med klippöar, sandbankar och vassruggsholmar. Djupare in torde lämna mer utrymme för strandängar, sankmark, gyttja, stinkgölar och mer träskartade miljöer (med träd som på framsidan till modulen). Om det bara är sandbankar och vass, så skulle man kunna se varenda tornruin, magikerakademin, etc på långt håll. För att inte tala om drakens håla. Var skulle den kunna finnas i ett floddelta?

Kolla t ex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Halosere

https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_marsh

https://en.wikipedia.org/wiki/Palustrine_wetland


Väldigt många nutida städer ligger just vid estuarier så utdikning, uppdämningar, jordvallar, etc måste ju ha ägt rum. Ofta var det munkar på medeltiden som fick utdika våtmarker, t ex The Wash i England.
Tycker det här låter som en bra tolkning av hur Marsklandet egentligen ser ut. Kartan i modulen ger i så fall inte hela den fullständiga bilden av träskområdet.

Berätta gärna mer om din planerade version! :) Och vad tycker du förresten om skälen jag nämnde ovänför till varför utdikningen önskas?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-04-12 22:44
Grisodlar'n skrev: 2020-04-12 18:24 Marsklandet är väl både ett estuarium och ett äkta tidvattenpåverkat marskland? Ju längre ut i Marsklandet man kommer desto mer öppet (bräckt) vatten blir det med klippöar, sandbankar och vassruggsholmar. Djupare in torde lämna mer utrymme för strandängar, sankmark, gyttja, stinkgölar och mer träskartade miljöer (med träd som på framsidan till modulen). Om det bara är sandbankar och vass, så skulle man kunna se varenda tornruin, magikerakademin, etc på långt håll. För att inte tala om drakens håla. Var skulle den kunna finnas i ett floddelta?

Kolla t ex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Halosere

https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_marsh

https://en.wikipedia.org/wiki/Palustrine_wetland


Väldigt många nutida städer ligger just vid estuarier så utdikning, uppdämningar, jordvallar, etc måste ju ha ägt rum. Ofta var det munkar på medeltiden som fick utdika våtmarker, t ex The Wash i England.
Tycker det här låter som en bra tolkning av hur Marsklandet egentligen ser ut. Kartan i modulen ger i så fall inte hela den fullständiga bilden av träskområdet.

Berätta gärna mer om din planerade version! :) Och vad tycker du förresten om skälen jag nämnde ovänför till varför utdikningen önskas?
Ja, både odlingsbar jord och en konvertering av diverse hedningar skulle nog stå högt på dagordningen. Att det sedan finns gamla ruiner med huggen sten som kan återanvändas till något nytt befästningsverk plus eventuella dyrbarheter bland ruinerna är ju ett extra plus. Jag postar det jag knåpade ihop om Marsklandet. Viss text är direkt lånad eller omarbetad från skribenter här, viss är från egen penna:

GREVSKAPET MARSKVIDDA
Vid Nordmarks midja, längs den södra kusten, ligger Marsklandet, ett område som sedan länge övergetts av Etin. Dyig sankmark, lerpölar, små holmar, vattenväxande träd, stinkande dunster och ilskna knottsvärmar är vad som väntar besökaren, men även tusen och åter tusen fåglar av alla de slag och små dammar täckta av undersköna träskliljor. Området får dock av naturliga skäl inte många besökare och har istället blivit hem åt ett flertal aparta grupper. Marsklandets mest talrika invånare är antagligen ett primitivt barbarfolk kallat Ker-Bosh. Dessa söker hålla sig undan resten av världen och de finns de som till och med tvivlar på deras existens. Utöver dem lever där sannolikt svartnissar eller svartalfer och det finns även rykten om att en ljusskygg magiskola har sin hemvist på en av holmarna. Mest ryktbar av Marsklandets invånare är tveklöst Kréurm, draken som har sin boning någonstans
i träskdeltats inre. Hon kom inflygande till Kardien för hundratals år sedan och spred till en början stor skräck i bygden. Ett par borgar blev attackerade och Vinkleborg ockuperades av draken i några månader innan hon tröttnade och flög vidare. Detta har medfört att de flesta borgar i Nordmark än idag är utrustade med kraftfulla arbalest och spikförsedda tak, även om det var decennier sedan Kréurm anföll någon av dem. Efter sin inledande aggresivitet så verkar det som om Kréurm slog sig till ro i Marsklandet och sedan dess tycks hon nöja sig med att norpa åt sig en och annan ko och emellanåt välta en fiskebåt. Ett flertal expeditioner har genomförts i syfte att döda besten, men hittills har ingen av dem återvänt. Det sägs att Kréurm är bosatt i en gammal borgruin som tidigare inhyste ett band av framgångsrika träskpirater, men det har aldrig kunnat bekräftas av pålitliga källor. Andra sägner som berättas om Kréurm är att hon skall ha utrotat en alvstam någon gång i forntiden samt stulit en dvärgaskatt.


Man måste tydligen formatera manuellt när man klistrar in från en pdf, så här är hela pdf:en med det jag plitade ihop rörande Marsklandet:

https://ufile.io/dw27afb8
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Ser mycket lovande ut. Försöker ge bättre kommentarer i morgon.
Skriv svar