Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den här förbannelsen, skulle inte den kunna vara lagt på ett föremål som det är en förutsättning för alla som vill erklära sig kung av Kardien måste vara i besittning av? Lite som Mora sten, Stone of Scone (den sten som Skottland nyligen fick tillbaka från England) eller Svärdet i stenen.

Den som vill bli kung måste kunngöra detta stående på en "ödessten" och så har alla kardiska kungar gjort. Häxmastaren lade så en förbannelse på denna sten så att alla som var av faltrakisk kungablod (vilket i praktiken innebefattade de flesta av de genom gifte besläktade faltrakiske adelsfamiljerna) som steg upp på stenen drabbades av svårmod, tungsinne och en oemotståndlig ovilja att härska. Echterna som inte var besläktade med faltrakierna kunde dock göra denna för kungamaktens tvungna (kanske för att erkännas av den Lysande Vägen?) ceremoni, och detta har också sedan bidragit till echternas motvilja att blanda sitt blod med andra.

Vad tycks? :?
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-08-15 09:02, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev:Hehe... inte blir jag förbannad, men kanske lite frustrerad att du inte inser det geniala med mitt upplägg. :P


Iaf, om förbannelsen var formulerad som: "[...] och Beronrik, Kippins son, skall av sitt eget folk avsättas då lusten att styra skall lämna honom och hans gelikar, [...] och ur faltrakiernas led skall ingen träda fram att leda detta folk, ty de skall av echterna styras[...]". Då skulle det ju innebära att mer eller mindre alla faltraker skulle leva helt vanliga liv och förbannelsen skulle inte påverka dem det minsta mer eller mindre. De muntra männen i skogen skulle kunna fortsätta att röva, de fåtaliga faltrakiska stormännen skulle kunna fortsätta försöka bli erkända av echterna och suga ut sina bönder, osv. Det skulle ju bara vara faltraker som hamnde i den positionen att de skulle bli sitt folks ledare som drabbades av förbannelsen, och det har ju ingen faltrakier gjort sedan echterna tog över styret. Vem vet förbannelsen kanske har tynat bort för länge sedan, även o jag tycker den skall vara gällande. Häxmästaren skulle ju tjäna på att häva förbannelsen, om han nu bara kunde det, då det faltrakiska folket kanske skulle kunna resa sig mot echterna med en ledare att enas kring osv. Ja... hoppas nu jag lyckats få fram hur jag tänker mig det hela. Om inte så försöker jag gärna förklara lite till... eller åtminstone tjata lite till. :P
Inse mitt problem - RP genom för ett herosikt uppdrag ochbefriar sitt folk från förbannelsen. De återvänder hem för att finna att... inget har ändrats. Faltrakierna är fortfarande helt maktlösa.Vill man ändre på maktförhållandena måste man göra det med våld (eller be riktikt snällt). Så vi är ändå tillbaka på ruta ett, det gör på sätt och vis ingen skillnad att häva förbannelsen, man måste ändå starta ett uppror eller liknande för att häva förtrycket. Förbannelsen blir här bara konstig tycker jag.

Samma sak med kungastenen (Sconesstenen, var det så?). Problemet är inte att man inte kan stå på en sten utan att man saknar maktmöjligheter att ens närma sig den.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Och vad får de heroiska hjältaran för lärdom då? Jo, att viljan att resa sig måste komma från folket och att det inte hjälper att bara lyfta en sten från deras axlar utan att det även krävs en gemensam ansträngning. Hela folket måste med, det räcker inte med att den tappre hjälten rider iväg på sin springare och viftar med sitt svärd för att lyfta ett folks kollektiva underdånighet.

Istället kanske de smarta hjältarna efterforskat om förbannelsen som det ju bara ryktats om. Har de kommit fram till att denna faktiskt har ett inflytande på sitt folk inser de kanske att de måste häva denna för att kunna resa sig mot echterna. Hur de häver den är en annan fråga, allierar de sig med häxmästaren i hans kamp mot Goiana, eller tar de kontakt med älvfolket för att få dem att häva förbannelsen i utyte mot något krävande? När de sedan hävt förbannelsen börjar ju det riktigt svåra att få en bonde befolkning att resa sig mot sina herrar, de stridtränade, stolta och skräckinjagande echterna. Ser som sagt hävandet av förbannelsen som ett intressant delmål i ett större projekt, vilket borde leda till att en sådan kampanj hade börjat med efterforskande och traditionellt äventyrande till att sedan gå en på mer politiskt rävspel och agiterande, alliansbildaden osv för att sedan gå in på mer maktkamp med bataljer osv. för att i slutändan förhoppningsvis sluta med att faltrakerna tar tillbaka sin kungakrona, kanske med en av rollpersonerna som den nya kungen...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Och vad får de heroiska hjältaran för lärdom då? Jo, att viljan att resa sig måste komma från folket och att det inte hjälper att bara lyfta en sten från deras axlar utan att det även krävs en gemensam ansträngning. Hela folket måste med, det räcker inte med att den tappre hjälten rider iväg på sin springare och viftar med sitt svärd för att lyfta ett folks kollektiva underdånighet.

Istället kanske de smarta hjältarna efterforskat om förbannelsen som det ju bara ryktats om. Har de kommit fram till att denna faktiskt har ett inflytande på sitt folk inser de kanske att de måste häva denna för att kunna resa sig mot echterna. Hur de häver den är en annan fråga, allierar de sig med häxmästaren i hans kamp mot Goiana, eller tar de kontakt med älvfolket för att få dem att häva förbannelsen i utyte mot något krävande? När de sedan hävt förbannelsen börjar ju det riktigt svåra att få en bonde befolkning att resa sig mot sina herrar, de stridtränade, stolta och skräckinjagande echterna. Ser som sagt hävandet av förbannelsen som ett intressant delmål i ett större projekt, vilket borde leda till att en sådan kampanj hade börjat med efterforskande och traditionellt äventyrande till att sedan gå en på mer politiskt rävspel och agiterande, alliansbildaden osv för att sedan gå in på mer maktkamp med bataljer osv. för att i slutändan förhoppningsvis sluta med att faltrakerna tar tillbaka sin kungakrona, kanske med en av rollpersonerna som den nya kungen...
Smack, där är ju hela äventyret/kampanjen! :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag anser att en förbannelse mycket väl kan ha använts till att betvinga det Brandiska kungahuset från tronen. Men den kan ha varit begränsad till familjen Brand.

Som jag sagt tidigare kom det brandiska kungahuset till makten genom en märklig händelse där en drake, Tallerind, tog kål på den föregående dynastins tronföljare samt valda delar av Faltrax kungaborg.

Dåvarande hertig Brand rider modigt ut och "dödar" draken (finns det några vittnen till den händelsen?). Hertig Brand blir omåttligt populär i folkskiktet och den senile gamle kungen, nu utan arvtagare, får lämna över kronan till Brand vid sin dödsbädd.

Vad jag vill komma fram till är:

1. Kan NÅGON av det Brandiska kungahuset (exempelvis hertig Brand sedemera Kung Brand) slutit ett avtal med Häxmästaren mot "skälig" betalning.

2. Kan priset ha varit Goianas skogar. ( Ett sådant pris innabär att det Kungen önskade av Häxmästaren måste ha varit något särdeles dyrbart eller viktigt).

3. När Häxmästaren gjort sin del av avtalet "glömmer" denne kung hastigt alla löften om betalning till häxmästare. Detta bör göra häxmästaren en aning förtörnad.

Om vi säger att det är den förste Kung Brand som är edsbrytare så kan det ha fått följden att när Brand solfarare dör i soltåg i Morelvidyn med stora delar av riddarna från Kardien så ser häxmästaren sin chans och anfaller Kardien med ett massivt svartfolksangrepp. Men Kardien lyckas oväntat besegra Svartfolket vid Grunderborg.

Eller så har avtalet ingåtts i senare tid.

Hur som helst så beslutar sig Häxmästaren för att ta till list för att nå sin hämnd och sitt pris. Han uttalar en förbannelse mot den Brandiska familjen samtidigt låter han gradvis sprida ut en mängd rykten om förbannelser över Faltrax etc för att skapa en stat som blir alltmer osäker på sig själv och kommer i gungning. Kanske går han själv runt exempelvis i skepnad som sagoberättare och sprider hiskeliga berättelser om dessa förbannelser.

Men än en gång dras han vid näsan. Några Faltraxer vänder sig oväntat till echterna om att låta dessa ta över. Detta är säkert inte något alla Faltraxer uppskattar och en del stridigheter uppstår. Men oppositionen bland Faltraxerna är för splittrad för att kunna bjuda något motstånd. Echterna är nu härskare av Kardien och häxmästaren står inför en ny mäktig fiende.


4. Innan Faltraxerna vänder sig till Echterna så har deras samhälle kommit i gungning av alla rykten som spridits ut från Svarta tornet och av det Brandiska kungahusets uppenbara oförmåga att styra staten.

När Häxmästaren tycker tiden är mogen skickar han sin horder för att nu ta sitt pris vilket är Goiana(?). Kanske känner han till den nya skogsande som finns i Goiana och vill utnyttja den för egen räkning.

Hur som helst Svartfolket angriper nordöstra Kardien och Goiana och de Faltraxiska riddarna förmår inte slå tillbaka angreppet. Kardien förlorar kontrollen över Goiana.

Men alvstammarna i Goiana har redan vuxit sig så starka att de förmår bjuda motstånd mot de horder som tränger in i Goianas skogar och de skickar bud till alla sina allierade och alla alver att skynda till Goianas försvar. Skogsfolkens motstånd blir så hårt att Svartfoken inte förmår att behålla greppet om Goiana.

Än en gång har häxmästaren lurats på sitt pris.[/b]

5. Missnöjda Faltraxiska adelsmän beslutar sig för att skicka en expedition för att undersöka denna "förbannelse". När man får redan på dess omfattning inser adelsmännen att det inte finns något som förhindrar dem att återta kungakronan om de kan förmå folket att resa sig.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-15 09:34, redigerad totalt 9 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag är medveten om att att den första konspirationen med draken är kontroversiell och möjligen långsökt. Det kan lika gärna vara så att Brand ÄR hjälte. Kanske har det brandiska kungahuset brutit ett avtal med häxmästaren. Kanske konspirerar häxmästaren själv att ta kontroll över Goiana.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-15 09:01, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det där med att Häxmästaren "använder" en drake tycker jag låter lite ...odrakiskt!

...men det här med avtalet med brandiska dynastin låter mer lovande! :)
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-08-15 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jo som sagt långsökt. Hmmmm.... :?

Glöm första delen med draken. Den var nog lite för mycket inspirerad av Pratchett.

Jag gör några förändringar.

Godmorgon förresten Birkebeineren. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det låter som om det skulle kunna funka, Fraxinus med lite små modifikationer, men det jag saknar är större roll hos älvfolket. Nu står de lite vid sidan, även om de har en roll. Hoppas att du förstår vad jag menar... I mitt upplägg blir ju både älvfolket och echterna mer involverade, men samtidigt tror jag att ditt upplägg kanske kan smältas av en större skara...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Bergdahl skrev:Det låter som om det skulle kunna funka, Fraxinus med lite små modifikationer, men det jag saknar är större roll hos älvfolket. Nu står de lite vid sidan, även om de har en roll. Hoppas att du förstår vad jag menar... I mitt upplägg blir ju både älvfolket och echterna mer involverade, men samtidigt tror jag att ditt upplägg kanske kan smältas av en större skara...
Alt 1. Allians Echter-älvfolk mot (bruten?) allians Brandiska dynastin-Svartatornet. Fråga: Vem lägger förbannelsen ?

Alt 2. Allians Echtiska ledarna-Svarta tornet mot Brandiska dynastin och Faltraxerna. Echeternas ledare bryr sig kanske inte så mycket om vad som händer i Goiana men är mer intresserade av kungakronan över hela Kardien och att sprida LV till resten av Kardien.

Efter att den Brandiska dynastin bröt sitt avtal mot häxmästaren så skickar häxmästaren sin agenter till Echterna. Dessa behöver inte ens veta agenten kommer från Svarta tornet bara att agenten "representerar starka intressen som önskar ett nytt ledarskikt i Kardien". Agenten kan rent av vara en makthungrig grupp faltraxiska ädlingar. Förbannelsen på det brandiska kungahuset fullbordar Svarta tornets planer.

Ett inbördeskrig i Karden ger dessutom Häxmästaren större utrymme att hugga Goiana åt sig själv.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Alt. 2 skulle väl iofs få konsekvensen att incitamenten för häxmästaren att blanda sig i Kardisk intressen minskar då det ju är Goiana (det är vi överens om va?) han i huvudsak är ute efter. Speciellt nu när Goiana är självständigt.

Så jag tror mer på alt. 1
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Måste ärkänna att jag inte helt och hållet har översikt över hela denna förbannelse-diskussionen så jag kan ha missat svaret på följande fråga:

Vad är Brandiska dynastins syfte med en allians? Har den något eget mål eller är det enbart för att stå emot en/flera motståndare som växer sig starkare?

God morgon själv Fraxinus, och Bergdahl!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Måste ärkänna att jag inte helt och hållet har översikt över hela denna förbannelse-diskussionen så jag kan ha missat svaret på följande fråga:

Vad är Brandiska dynastins syfte med en allians? Har den något eget mål eller är det enbart för att stå emot en/flera motståndare som växer sig starkare?

God morgon själv Fraxinus, och Bergdahl!
Det diskuteras om en förbannelse som gör det omöjlig för faltraker att regera. Jag har valt att modifiera det till det brandiska kungahuset men rykten om förbannelser över den Faltrkiska tornen har gjort att faltrakerna var ovilliga att axla kungamanteln. Således blev echterna härskare (efter mindre motstånd bland faltrakiska ädlingar)

Vad gäller allians så är det kanske ett för starkt ord. Jag ställde en fråga om det är möjligt att det Brandiska kungahuset har köpslått med häxmästaren i något ärende det kan ha varit angående Soltåg eller vad som helst. Ersättningen för häxmästarens tjänster var Goiana.

De brandiska kungarna svek sitt löfte om betalning till Häxmästaren.

Häxmästaren bör ha blivit förtörnad (milt uttryckt) och började planera för sin hämnd på det Brandiska kungahuset och att ta sitt pris med våld.

Problemet med den här teorin är att Echerna inte ingår mer än att de plötsligt väljs till nya herrar över kardien. Och älvfolken står också utanför denna konspirationshärva. De är bara försvarare av skogen när Svarta tornet låter sitt svartfolk falla in i Goiana för att ta priset med våld.

Och vad var det det Brandiska kungahuset ville ha som bara häxmästaren kunde ge. Något som var så viktigt att Goiana var priset?


Eller är det helt enkelt en enkel konspiration där Häxmästaren vill försvaga det Faltrakiska kungadömet i syfte att kunna lägga vantarna på Goiana.

Hans plan omfattar en förbannelse över den brandiska familjen och ryktesspridning samt att nyttja en grupp makthungriga faltrakiska ädlingar att söka kontakt med echterna och skapa inbördeskrig.

En variant av alt 2. helt enkelt.

Vad häxmästaren inte väntar sig att planen slår tillbaka mot honom själv. Echterna tar makten med förvånansvärt lite motstånd (behjälpta av älvfolkets välsignelser?) och sitter nu som ännu starkare härskare över Kardien, som allierade med älvfolket i Goiana(?) och ännu farligare fiender till Svarta tornet än vad det faltrakiska kungahuset var innan.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Är det inte i så fall snarare älvfolket som lägger en förbannelse över det brandiska konungahuset - kanske isf de älvfolk som inte är alver och således inte försvurna till passivitet.

Häxmästaren skulle ju kunna vara språkrör för den falktrakiska/folkliga/egalitära rörelse som vill avsätta det echtiska konungahuset. Han är fortfarande en moraliskt rutten person, som ägnar sig åt våldsdåd och skövling. Men där finns iaf en idealistisk kärna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur ser egentligen Goiana ut?

Det kallas en provins formellt underlagt Kardien till 424 eO. Var det inte egentligen ett hertigdöme; Hertigdömet Goiana?

Detta hertigdöme i östra Kardien var stort och glesbefolkat, bestod egentligen mest av stora sammanhängande skogar, västra Snoar-skogarna, med små timmerhuggar samhällen inklämda i gläntorna. En del alvstammar fanns, samlade ikring den ytterst sällsynta silverlinden som på ett fåtal platser växer här, men dessa lever i fred med människorna då de håller sig till olika delar av skogarna.

Så i början av 400-talet eO kommer svartbloden från bergen i öster. De härjar både kardiernas bosättningar och alvernas. Hertigen av Goiana samt kungen och hans riddare som kommit till till undsättning för att rädda den trots glesbygd ändå ganska värdefulla delen av kungariket Kardien, drivs tillbaka då ryttarkavalleri inte lyckas särskilt väl på smala skogsstigar. Alverna står ensamma.

Nu inför hotet att få sina hem och de heliga silverlindarna skövlade av svartblod, som nästan verkar veta vart alverna, och lindarna finns (?), kallar alverna på hjälp. Alver och älvfolk från hela Altor strömmar till skogarna men då dessa folk alldrig har varit talrika ser det ändå mörkt ut.
De gör till sist ett desperat försök på att kollektivt be Tevatenu om hjälp; Meditationen i Goiana ingås. Resultatet blir... enlil Talannen!

Hur låter detta? :? Skal jag fortsätta; skriva mer; har jag glömt något... ?

Har inte skrivit något direkt om Häxmastaren men ändå försökt låta honnom kunna finnas i faggorna. Sen ger den eventuella hertigen av Goiana en ny dimention till konflikten då hans Hus säkerligen vill ha tillbaka sin rätmassiga arv.
Skriv svar