Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Håller inte med om att det behövs en gudomlig magiker till. Vicotnik räcker. Istället tycker jag Häxmästaren är cool just för att han inte är supermäktig som de övriga nämnda magikerna
En lösning är isåfall att lämna det fritt till spelledaren. Vi behöver ju inte mynta "vad" han är eller "vad" han kan. Bara övergripande vad han sysslar med. Och sen spä på med "rykten" som spelledaren själv bestämmer ifall de ska vara sanna eller inte, som att "Häxmästaren försöker snärja hela Kardien" eller, "Häxmästaren har pakt med demoner".
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Låter bra Fraxinus, men jag skulle vilja involvera Goiana och skogsanden där, mer ... Som Psipo skriver:
Inte nog med att han ligger bakom Förbannelsen, han är dessutom låst i en kamp med den (demonologiska/gudomliga) kraften som mutat in Goiana som sin domän (och alltså själv Tevatenus kraft för egen räkning). Denna kraftmätning en en slags Yin vs. Yang-kamp som böljar fram och åter på ett esoteriskt plan men följderna syns alltid i Aides natur, politik m.m.
Detta tror jag skulle behöva framkomma mer, och på det sättet involveras Goiana och dess älvfolk tydligare. Nu ställer man ju sig lite frågande till varför häxmästaren skickar sina svartfolk in i skogen, när det är Kardien han vill åt.
Häxmästaren är alltså någon form av uråldig halvgud eller kanske snarare en Loke som lurat någon gudomlig entitet att skänka honom gåvor bortom det mänskliga.
Om häxmästaren skall vara involverad i en kamp med goianas skogsände ser jag gärna honom som mer än en vanlig dödlig. Att han kan ha "lurat någon gudomlig entitet att skänka honom gåvor bortom det mänskliga" tycker jag låter som en utmärkt grund att utgå ifrån.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Om att rota Häxmästaren i det kardiska samhället: Detta behöver ju inte betyda att han inte framstår som ett helt externt hot, är övermäktig och halvgudomlig och har kommandot över stora svartfolksstyrkor. Tvärt om blir alla dessa element intressantare om han är den säng kardierna bäddat åt sig själv.

Sedan behöver han inte _vara_ kardier, men han kan vara kopplad till något kardiskt missförhållande, någon inhemsk kardisk faktion eller något dylikt. Framför allt behöver det inte vara uppenbart att han har en kardisk koppling för kardierna själva.

Ett exempel i rätt väg är den huvudlöse ryttaren i Sleepy Hollow. Även om han själv inte är så kopplad till trakten (utom genom sin död), så återuppväcks han av den där häxan på grund av oförätterna mot henne, och det maktmissbruk som är grunden för de lokala familjernas nuvarande välstånd.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Bergdahl skrev:Låter bra Fraxinus, men jag skulle vilja involvera Goiana och skogsanden där, mer ... Som Psipo skriver:
Inte nog med att han ligger bakom Förbannelsen, han är dessutom låst i en kamp med den (demonologiska/gudomliga) kraften som mutat in Goiana som sin domän (och alltså själv Tevatenus kraft för egen räkning). Denna kraftmätning en en slags Yin vs. Yang-kamp som böljar fram och åter på ett esoteriskt plan men följderna syns alltid i Aides natur, politik m.m.
Detta tror jag skulle behöva framkomma mer, och på det sättet involveras Goiana och dess älvfolk tydligare. Nu ställer man ju sig lite frågande till varför häxmästaren skickar sina svartfolk in i skogen, när det är Kardien han vill åt.
Häxmästaren är alltså någon form av uråldig halvgud eller kanske snarare en Loke som lurat någon gudomlig entitet att skänka honom gåvor bortom det mänskliga.
Om häxmästaren skall vara involverad i en kamp med goianas skogsände ser jag gärna honom som mer än en vanlig dödlig. Att han kan ha "lurat någon gudomlig entitet att skänka honom gåvor bortom det mänskliga" tycker jag låter som en utmärkt grund att utgå ifrån.

Som jag skrev tidigare:
Jag får intrycket att huvudmålet för Svarta tornet är i början Goiana/Kardien. Anfallen mot Zorakin bär mer prägel av plundringståg och förledande angrepp för att binda Zorakierna hemmavid medan Svarta tornet angriper Kardien/Goiana. Förbannelsen mot Kardiens kungahus syftade i såfall till att försvaga Kardien inför svarta tornets angrepp mot Goiana.


Som sagt, det känns mer som Goiana är målet för häxmästaren. Och tidigare låg Goiana under Kardien. Därför var även Kardien måltavla i synnerhet norra Kardien.

Zorakin angrips för plundring och för att hålla Zorakin upptagna hemma så att de inte kunde skickade hjälp till Kardien. Och en allians mellan Dvärgarna och Zorakin kan mycket väl ses som ett allvarligt hot mot Svarta tornet. Därför svartfolksangreppen (och Salamoras angrepp?) mot Fristaden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus: Nu börjar jag förstå dig.
Kriget med Kardien var egentligen ett krig för området Goiana. kriget med Zorakin endast för att hålla dem sysselsatta medans huvudmålet attackerades. (?)

Aha. Ja det låter ju intressant. Häxmästaren är ute efter något i skogen. Och det är hela anledningen till att befinner sig just i aidne och ställer till där...

Men i dagsläget: varför behöver han nu hota Kardien och Zorakin? Vad betyder Goiana för dem idag? Varför skulle de hjälpa dem mot Häxmästaren? Han borde istället se till att ha goda kontakter med dem och sedan anfalla Goiana...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Men i dagsläget: varför behöver han nu hota Kardien och Zorakin? Vad betyder Goiana för dem idag? Varför skulle de hjälpa dem mot Häxmästaren? Han borde istället se till att ha goda kontakter med dem och sedan anfalla Goiana...
Öhh... han är ju typ ond ju, behöver han någon anledning? :twisted:

Nää, allvarligt, om man nu (förlåt Regil) återvänder till förbannelsen och som jag föreslog tidigare i tråden istället låter Goianas älvfolk ligga bakom den, kan det ju vara så att älvfolken tog kontakt med echterna och lovade dem makten i kardien mot att de svor en ed på att föralltid bistå goianas folk mot häxmästaren. Den faltakiske kungen kan ju som sagt ha slutit något oheligt avtal med den manipulerande häxmästaren som älvfolken inte kunde göra något annat åt än att få bort faltrakerna från makten... Allt detta har ju troligen inte vanligt folk någon aning om, och troligen inte heller echterna har någon aning om detta då älvfolket slöt avtalet med dåvarande ledare som inte spred det vidare utan lät det falla i glömska. Dock är edeba att försvara goiana mot mörkrets makter en mycket levande ed som de nobla echtiska riddarna tar mycket allvarligt på.
Häxmästaren skulle ju då ha en anledning till att frigöra faltrakerna från sin förbannelse, och har därmed en viktig anledning till att involvera sig i lönndom i Kardien. Sen så finns ju avtalet mellan Zorakin och Kardien att hjälpa varandra och det förklarar ju Zorakins inblandning i det hela till viss del. Även de zorakiska ädlingarna måste ju få visa sitt mod och "questa" mot mörkrets makter i bergen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Fraxinus: Nu börjar jag förstå dig.
Kriget med Kardien var egentligen ett krig för området Goiana. kriget med Zorakin endast för att hålla dem sysselsatta medans huvudmålet attackerades. (?)

Aha. Ja det låter ju intressant. Häxmästaren är ute efter något i skogen. Och det är hela anledningen till att befinner sig just i aidne och ställer till där...

Men i dagsläget: varför behöver han nu hota Kardien och Zorakin? Vad betyder Goiana för dem idag? Varför skulle de hjälpa dem mot Häxmästaren? Han borde istället se till att ha goda kontakter med dem och sedan anfalla Goiana...
De större Svartfolksangreppen mot Zorakin har de senaste omgångarna riktats mot östra Zorakin och Fristaden i synnerhet. Det vill säga där dvärgar och människor (Zorakier) möts. Det är även i närheten av Baroniet Eskilsdal.

Det är möjligt att Svarta tornet fruktar en sådan allians mellan bergsfolket och riddarfolket. Zorakins riddare har ju haft sina militära framgångar mot Svartfolket i öppna marker medan angreppen mot skogsområden och berg har varit mindre framgångsrika (naturligt nog med tanke på riddarnas taktik i hög grad är beroende av mer öppen mark).

Skulle dvärgarna gå samman med Zorakins arméer så skulle maktbalansen i bergsområdena skifta till människorna/dvärgarnas favör.

Jag skissar på en idé att kungamakten i Zorakin insett riddararméernas problem i bergen och börjat bygga välrustat infanteri som kan ta strider och hålla mark i berg och skogar, typ kejsardömets legioner.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-14 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Skulle dvärgarna gå samman med Zorakins arméer så skulle maktbalansen i bergsområdena skifta till människorna/dvärgarnas favör.

Jag skissar på en idé att kungamakten i Zorakin insett riddararméernas problem i bergen och börjat bygga välrustat infanteri som kan ta strider och hålla mark i berg och skogar, typ kejsardömets legioner.
Kanske kan zorakierna ha anlitat dvargar som läromästare i bergskrigföring?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Skulle dvärgarna gå samman med Zorakins arméer så skulle maktbalansen i bergsområdena skifta till människorna/dvärgarnas favör.

Jag skissar på en idé att kungamakten i Zorakin insett riddararméernas problem i bergen och börjat bygga välrustat infanteri som kan ta strider och hålla mark i berg och skogar, typ kejsardömets legioner.
Kanske kan zorakierna ha anlitat dvargar som läromästare i bergskrigföring?
Ja eller så är det tillräckligt hotfullt för Häxmästaren att möjligheten finns att dvärgar och människor möts och pratar om problem exempelvis Svart tornet och hur man kan göra något åt saken.

Konsten att strida med välrustat infanteri finns förövrigt i Jorpagna men det är inte osannolikt att dvärgar skulle kunna fungera som läromästare i bergsstrid i synnerhet om det riktar sig mot svartfolk.

Hur som helst har sådanan möjligheter säkert begränsats av Hertigen av Salamoras angrepp mot Fristaden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den där hertigen! :?

Kanske lärde redan de joriska legionärerna mycket från dvärgarnas stridsteknik? Sköldpaddsformation kan säkert vara mycket praktisk i de enorma Urgrottorna i underjorden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För att föra Psipos fråga vidare från Magilre tråden: Har Trakorernas gudar såsom... "Marduk, Tiamat och de andra gudomliga föreställningarna vi finner i dagens Trakorien", spridit sig bland nordmarkarna kring Torilia? Hotas LV:s inflytande bland nordmarkarna där stormännen ändå endast gett läpparnas bekännelse och annars föredrar gudafamiljer likt Aesir eller Trakoriska gudarna?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev:
Men i dagsläget: varför behöver han nu hota Kardien och Zorakin? Vad betyder Goiana för dem idag? Varför skulle de hjälpa dem mot Häxmästaren? Han borde istället se till att ha goda kontakter med dem och sedan anfalla Goiana...
Öhh... han är ju typ ond ju, behöver han någon anledning? :twisted:

Nää, allvarligt, om man nu (förlåt Regil) återvänder till förbannelsen och som jag föreslog tidigare i tråden istället låter Goianas älvfolk ligga bakom den, kan det ju vara så att älvfolken tog kontakt med echterna och lovade dem makten i kardien mot att de svor en ed på att föralltid bistå goianas folk mot häxmästaren. Den faltakiske kungen kan ju som sagt ha slutit något oheligt avtal med den manipulerande häxmästaren som älvfolken inte kunde göra något annat åt än att få bort faltrakerna från makten... Allt detta har ju troligen inte vanligt folk någon aning om, och troligen inte heller echterna har någon aning om detta då älvfolket slöt avtalet med dåvarande ledare som inte spred det vidare utan lät det falla i glömska. Dock är edeba att försvara goiana mot mörkrets makter en mycket levande ed som de nobla echtiska riddarna tar mycket allvarligt på.
Häxmästaren skulle ju då ha en anledning till att frigöra faltrakerna från sin förbannelse, och har därmed en viktig anledning till att involvera sig i lönndom i Kardien. Sen så finns ju avtalet mellan Zorakin och Kardien att hjälpa varandra och det förklarar ju Zorakins inblandning i det hela till viss del. Även de zorakiska ädlingarna måste ju få visa sitt mod och "questa" mot mörkrets makter i bergen.
Mitt problem med förbannelse i kort:

* Åneej, jag är förbannad! Jag kan inte göra något. Vojne, vojne. Jag får väl sitta på min röv och vara förbannad.

Vem är det som skall vara förbannad? Rp? (Åneej, jag kan inte bege mig ut på äventyr, jag är förbannad) Alla 14 kvarvarande faltrakiska stormän? De fredlösa som lever i skogen? (Åneej, vi kan inte röva, vi är förbannade!) Alla faltrakiska bönder? (Åååneeej, vi är förbannade, vi kan inte göra uppror!)

Att det har funnits en förbannelse, fine. Men, en förbannelse måste ju på något sätt inkräkta på folks normala beteende och därigenom på något vis utgöra ett hinder. Det är det som inte funkar för mig. Jag vill att allt skall vara öppet. Om förbannelsen var begränsad till ett maktlöst kungahus som används av okupationsmakten som marionetter så kan jag se att det funkar. Men nu så är ju echterna Kardiens legitima härskare.

Vem är det som skulle vara förbannad?

Snart blir väl Bergdahl det :D
Du får dock gärna ge ett seriöst svar på vem du tänker dig vara förbannad, trots mina lustifikationer.

Kanke finns det kvarlevor kvar av det brandiska kungahuset som fortfarande lider av förbannelsen. Om man kan lyfta den skulle dessa sedan kunna leda en faltrakisk revolt.

Får dock säga att jag gillar din senaste formulering av turerna kring förbannelsen. Riktigt bra faktist. Det ger ett starkt band mellan goiana och echterna som jag gillar och blandar in häxmästaren mer i Kardiens politik.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... inte blir jag förbannad, men kanske lite frustrerad att du inte inser det geniala med mitt upplägg. :P
Åneej, jag är förbannad! Jag kan inte göra något. Vojne, vojne. Jag får väl sitta på min röv och vara förbannad.

Vem är det som skall vara förbannad? Rp? (Åneej, jag kan inte bege mig ut på äventyr, jag är förbannad) Alla 14 kvarvarande faltrakiska stormän? De fredlösa som lever i skogen? (Åneej, vi kan inte röva, vi är förbannade!) Alla faltrakiska bönder? (Åååneeej, vi är förbannade, vi kan inte göra uppror!)
Som jag tänker mig förbannelsen (utan att vara någon förbannelseexpert då vill säga) skulle inte någon av dessa herrar och månne damer behöva vara förbannade, i bemärkelsen att det skulle kunna levaett liv som tillhörande vilket annat folkslag som helst, förbannade i bemärkelsen att de är arga är ju en annan fråga.
Att det har funnits en förbannelse, fine. Men, en förbannelse måste ju på något sätt inkräkta på folks normala beteende och därigenom på något vis utgöra ett hinder. Det är det som inte funkar för mig. Jag vill att allt skall vara öppet. Om förbannelsen var begränsad till ett maktlöst kungahus som används av okupationsmakten som marionetter så kan jag se att det funkar. Men nu så är ju echterna Kardiens legitima härskare.

Vem är det som skulle vara förbannad?
Måste en förbannelse verkligen inkräkta på folks normala beteende? Jag anser att den inte behöver göra detta och jag skall försöka förklarar varför och vem som skulle vara förbannad. Dock så har jag ju inga tidigare erfarenheter av att förbanna folkslag så om min oerfarenhet inom detta gebit lyser igenom hoppas jag ni har överseende med mig. :oops:

Iaf, om förbannelsen var formulerad som: "[...] och Beronrik, Kippins son, skall av sitt eget folk avsättas då lusten att styra skall lämna honom och hans gelikar, [...] och ur faltrakiernas led skall ingen träda fram att leda detta folk, ty de skall av echterna styras[...]". Då skulle det ju innebära att mer eller mindre alla faltraker skulle leva helt vanliga liv och förbannelsen skulle inte påverka dem det minsta mer eller mindre. De muntra männen i skogen skulle kunna fortsätta att röva, de fåtaliga faltrakiska stormännen skulle kunna fortsätta försöka bli erkända av echterna och suga ut sina bönder, osv. Det skulle ju bara vara faltraker som hamnde i den positionen att de skulle bli sitt folks ledare som drabbades av förbannelsen, och det har ju ingen faltrakier gjort sedan echterna tog över styret. Vem vet förbannelsen kanske har tynat bort för länge sedan, även o jag tycker den skall vara gällande. Häxmästaren skulle ju tjäna på att häva förbannelsen, om han nu bara kunde det, då det faltrakiska folket kanske skulle kunna resa sig mot echterna med en ledare att enas kring osv. Ja... hoppas nu jag lyckats få fram hur jag tänker mig det hela. Om inte så försöker jag gärna förklara lite till... eller åtminstone tjata lite till. :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan inte förbannelsen vara en akut guldallergi, så att ingen faltrakier kan bära krona, äpple och spira?



okej, jag skall vara tyst...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

:lol: Hehe... det var ju ingen dum ide, det skall jag nog försöka få in i min uppdaterade förbannelse version 0.2... eller kanske inte. :P
Skriv svar