Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ekeborg
Historia
Echtherborg anlades på en höjd strax bredvid vad som idag kallas för Ekeborgsfloden. Konstruktionen skedde på Valentin Echthes initiativ, även om denne aldrig han se det färdiga resultatet. Borgen var inte av den massiva typ som är vanlig i Kardien idag, utan bestod av ett flertal pallisadförsedda vallar, vars yttersta krets omfamnade hela kullen. Syftet med borgen var inte heller att utgöra en maktbas för länsherrens rytteri. Nej, Echtherborg var en folkborg. Hit flydde echterna när svartfolken kom plundrande, pirater rädade längs kusten eller krigsherrar kom stormande från Faltraxnäs. Borgen rymde över 20 000 personer och kom att användas flitigt under mörkertiden. Med tiden kom så en handelsstation att uppföras innanför murarna, Jarlen tog borgen som sitt residens och staden började småningom formas. Vid tiden för Odos födelse var Ekeborg, som staden så kom att kallas, en liten välmående köping med ungefär 1 000 invånare. Själva borgen hade nu utvecklats till ett enkelt, men imponerande högt och muromgärdat stentorn. Den innersta försvarsmuren omvandlades så till en låg stadsmur som täckte sydvästra halvan av kullen. Ekeborg kom så att bli ett av den lysande vägens huvudsäten i Aidne, här byggdes en mindre solkatedral och staden växte. När den stora schismen blev ett faktum och Ekeborg blev huvudsäte för den Aidniska kyrkan lät man uppföra en ny stadsmur som omfamnar hela den sydvästra halvan av kullen. Innanför de nya murarna uppfördes så den mest storstilade katedral som någonsin skådats på Aidne. Långsamt så bebyggs hela området innanför den andra stadsmuren. När echterna tar makten över hela Kardien år 424 eO är Ekeborg en välmående stad med drygt 3 000 invånare. Nu inleds en mer expansiv fas i Ekeborgs historia. Echterborgen byggs ut för att utgöra en mer ståndsmässig boning för Kardiens ny konung, Vidar II. Den ökade handeln gör att Ekeborgs hamn, Linhamnen, växer rejält och även den stadsdelen får nu en egen stadsmur. Kungen samlar så alltmer resurser i Ekeborg, med Elfstan Fagerkinds meglomana slottsbygge som pricken över i. Området mellan staden och Ekeborgsfloden blir alltmer tättbebyggt och när Vidar VI tar över styret av Ekenfara (571 eO) och centraliserar dess ekonomi blir inflyttningen hit närmast explosionsartad . Vidar låter efter sin kröning besluta om byggandet av en fjärde stadsmur som täcker det stora området mellan Ekeborgsfloden och Ekeborg och knyter ihop staden med Linhamnen. Den fjärde stadsmuren stod färdig år 608 eO och lämnar Ekeborg gott om utrymme at växa. Idag är Ekeborg en mycket välmående stad med växtvärk. Bostadspriserna har skjutit i höjden och hantverkarna räcker aldrig till att bygga de hus som efterfrågas. Befolkningen är nu uppe i 13 000 och ökar för varje månad.


Saknar kanske lite intriger och mustighet, får jobba in det i själva staden (hoppas jag). Saken är att Ekeborg verkar ha stått fredligt genom seklerna utan någon action.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kul med lite tidlig echter-historia. Hittar vi något i staden som ar särpräglande för tiden när den enbart var huvudort/stad i Echterrike, exempelvis jarlarnas kansli, Valentins grav, det gamla slavtorget (från innan 34 eO när slaveri forbjods av LV)?
Och vad med "ambassader" för Kardiens politiska kontakter, finns sådana?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Kul med lite tidlig echter-historia. Hittar vi något i staden som ar särpräglande för tiden när den enbart var huvudort/stad i Echterrike, exempelvis jarlarnas kansli, Valentins grav, det gamla slavtorget (från innan 34 eO när slaveri forbjods av LV)?
Och vad med "ambassader" för Kardiens politiska kontakter, finns sådana?
Bra ideer!
Slavtorg har jag tänkt på själv (men inte skrivit in i texten än!), och Valentins maosoleum är ju ett måste!
Jarlarnas kansli är nog echterborgen, mer avancerat än så blev det inte...

Finns det ambassader i Ereb?
I sådant fall så har vi ju några stycken.
Zorakin har väl en markis eller likande vid hovet (bor mao i slottet i ett eget torn).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:Kul med lite tidlig echter-historia. Hittar vi något i staden som ar särpräglande för tiden när den enbart var huvudort/stad i Echterrike, exempelvis jarlarnas kansli, Valentins grav, det gamla slavtorget (från innan 34 eO när slaveri forbjods av LV)?
Och vad med "ambassader" för Kardiens politiska kontakter, finns sådana?
Bra ideer!
Slavtorg har jag tänkt på själv (men inte skrivit in i texten än!), och Valentins maosoleum är ju ett måste!
Jarlarnas kansli är nog echterborgen, mer avancerat än så blev det inte...

Finns det ambassader i Ereb?
I sådant fall så har vi ju några stycken.
Zorakin har väl en markis eller likande vid hovet (bor mao i slottet i ett eget torn).
Det finns ambassader i Ereb. Åtminstone i Nohstril...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JO, ÄS har låtit ambassader och intrigerande ambassadörer vara förhållandevis vanligt runt om i de moderna länderna i Ereb.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vad kan vi tänka oss då?

Zorakin bara måste ha en.

Magilre.
Addiaska i Klomellien.
Erebos.
Caddo (en inofficiell sådan som alla vet vem det är)
Berendien?
Monturerna?

Sedan har Palins orden även ett ordenskapitel här tänkte jag mig, vilket blir som en inofficiell ambassadör även det.

I övrigt så vet jag inte om övriga länder borde ha någon.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Berendien kanske är nöjda med en i Zorakin?

Monturerna tycker jag kan ha en. (intrigen med de odöda på Monturerna kan ha en sidospår här!)

Trakorien? Visst svider Torilia, men Trakorien är en otroligt viktig handelsnation och Kardien ligger med ett ben i Västerhavet och det andra i Kopparhavet.

Felicien? Ingen direkt eller ens historisk fiendeskap vad jag kan komma på. Felicien är säkert intresserade av att få tillgång till Västerhavet?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Berendien kanske är nöjda med en i Zorakin?

Monturerna tycker jag kan ha en. (intrigen med de odöda på Monturerna kan ha en sidospår här!)

Trakorien? Visst svider Torilia, men Trakorien är en otroligt viktig handelsnation och Kardien ligger med ett ben i Västerhavet och det andra i Kopparhavet.

Felicien? Ingen direkt eller ens historisk fiendeskap vad jag kan komma på. Felicien är säkert intresserade av att få tillgång till Västerhavet?
Ja, vi slänger väl in en Trakorisk ambassadör. Kardien utgör ett av de ben vilken Tricilves försörjning står på.

Kanske är det så att Kardien är ett av få kopparhavsländer som inte har så mycket otalt med felicien? I avsaknad av egentlig handelsflotta drabbas man inte av feliciernas organiserade piratverksamhet. (Jag kommer inte ihåg vad "Tabellen" säger).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Lite kort om utrikeskontakter innan jag skriver ihop det:

Zorakin - mycket hjärtligt. Kungarna kommer väl överens. Tänk skandinavismen vid förra sekelskiftet. Gemensam kyrka, riddarordnar, och delvis adel.

Caddo - dalker är alltid avskydda, men relationen är något minder frostig fn.

Trakorien - Echterna ser ner på de dekadenta Paratornierna, men kan inte bortse från deras styrka. Viktig importör av spannmål.

Berendien - goda kontakter. Åtminstone med de rättrogna Berendierna. Köper mycket ull.

Jorpagna - populärt att åka hit och tjäna som legosoldat för att få chansen att kriga lite. Härifrån kommer Pergonitergardet. Inge direkta diplomatiska kontakter

Erebos - lite varken eller. Accepteras utan att på något vis uppskattas. Föredras framför dalkerna.

Klomellien - Mycket goda kontakter med Addiska. Hit åker många arvlösa riddare för att finna lyckan. Kardien understödjer i viss mån addiaska i kriget mot Mercana.
Fiendskap gentemot Mercana som ligger i krig med Addiaska.

Magilre - ganska goda kontakter.

Palinor - Kardien är genom enskilda adelsmän en av Palinors största bidragsgivare (genom Palins ordenskapitel i Ekeborg). Nekromantibiten är i allmänhet helt okänd. Vissa äventyrliga riddare beger sig hit för att strida för sin tro.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående relationerna med Felicien så tänk på att detta är en slavhandlande stat och att LV vars ena säte ligger i Kardien fördömmer denna verksamhet. Sen så sympatiserar förmodligen kardierna med sina fränder i Zorakin som möjligtvis fortfarande har nederlaget vid Selim friskt i minnet. Dock gäller detta kanske mest officiell politik och betyr i praktiken inte så mycket då kontaktpunkterna länderna emellan är få.

Några kardier som inte borde gilla Felicien är daremot de ordensriddare som trädt in i S:t Willems Orden. I den fjarran Efaro där denna riddarorden har sin verksamhet hör konflikter med felicierna i Bylos till den vardagliga politiken. Dock bedriver orden delvis sin helt egna agenda och detta borde inte ha alltfor stor betydelse i Aidne. Willemiterna är dessutom inte enbart kardier utan har medlemmar från de flesta Etinstrogna länder.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:Kul med lite tidlig echter-historia. Hittar vi något i staden som ar särpräglande för tiden när den enbart var huvudort/stad i Echterrike, exempelvis jarlarnas kansli, Valentins grav, det gamla slavtorget (från innan 34 eO när slaveri forbjods av LV)?
Och vad med "ambassader" för Kardiens politiska kontakter, finns sådana?
Bra ideer!
Slavtorg har jag tänkt på själv (men inte skrivit in i texten än!), och Valentins maosoleum är ju ett måste!
Jarlarnas kansli är nog echterborgen, mer avancerat än så blev det inte...

Finns det ambassader i Ereb?
I sådant fall så har vi ju några stycken.
Zorakin har väl en markis eller likande vid hovet (bor mao i slottet i ett eget torn).
i krilloan nämns i alla fall hynsolge, felicien, trakorien, caddo, erebos, berendien att ha ambassader i staden.
finns det där bör man ju ha det i andra länder med..
min tanke i alla fall i "mitt ereb altor"
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

leinder skrev: i krilloan nämns i alla fall hynsolge, felicien, trakorien, caddo, erebos, berendien att ha ambassader i staden.
finns det där bör man ju ha det i andra länder med..
min tanke i alla fall i "mitt ereb altor"
Det får nog bli en del ambassader i Kardien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att städer som Krilloan, Nohstril, Staden O och Tricilve har flera ambassader är inte konstigt då de är viktiga handelscentra och knytpunkter. Mindre viktiga städer, som Ekeborg, kanske inte skall ha så många...din första instinkt med få ambassader tycker jag låter bra Regil.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Regil skrev:Vad kan vi tänka oss då?

Zorakin bara måste ha en.

Magilre.
Addiaska i Klomellien.
Erebos.
Caddo (en inofficiell sådan som alla vet vem det är)
Berendien?
Monturerna?

Sedan har Palins orden även ett ordenskapitel här tänkte jag mig, vilket blir som en inofficiell ambassadör även det.

I övrigt så vet jag inte om övriga länder borde ha någon.
Vad tror ni?

Fullt utvecklade ambassader:
Zorakin
Addiasska
Erebos
Trakorien
Magilre

Ständiga sändebud:
Monturerna
Palins orden
Caddo - liknar i allt en ambassad, men erkänns inte fullt ut.
Berendien

Felicien, Hynsolge etc har för lite kontakt med Kardien
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ser bra ut. Addiaska, är det för den klomelliska saltexportens skull?
Skriv svar