Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

2. Slå ihop religonen till en enhet med flera gudar och andra högre andeväsen samt en uppsättning druider som sköter religon och mystik= Helt OK för mig!

3. Druider är både män och kvinnor=Utmärkt!

4. Endast de främsta druiderna sitter på en pinne i Gladaskogen=Utmärkt! (och under dessa träd ligger måhända de mossbelupna benknoterna av de druider som inte var värdiga nog att den här gången nå det eviga livet.)

(Eller förs benen av de druider som dog till en närbelägen grotta där de kan få ro i den stora Moderns famn?)

5. Mer vidskepelse åt folket!

6. Hur många Penter finns det och hur är deras samhälle organiserat? Det här är den svåra frågan. Gladaskogen och den omgivning som Penterna rör sig runt är betydligt större än Pampernas landområde. Och det även om Penterna inte nyttjar de centrala delarna av Gladaskogen annat än i sin religon och jakt.

Antalet invånare borde ändå vara ganska begränsat på grund av det relativt primitiva jordbruket och att folket behöver rätt stora arealer för sin jakt för att försörja sin stam. Jag skulle dela upp dem i tre huvudstammar.

En nordlig, en västlig och en östlig, eller något ditåt. Dessa huvudstammar består av ca 5000-7000 invånare. Varje "by" består av 40-60 invånare. Det ger ca 100-120 byrevir inom varje huvudstamområde. Nu har jag inte räknat på vad som är rimligt sett till areal men ska man ha fyra boplatser att vandra mellan samt tillhörande jaktmark så bör det nog inte bli fler människor och byar. Summa sumarum bör det bli någonstans mellan 20000-25000 penter. Kanske fler om det finns fler skogsområden de är bosatta vid.

Penterna bygger kanske ett antal flerfamiljshyddor på boplatserna. Kanske 4-6 hyddor. Varje familj består av låt säga 6-8 personer. Så det blir ganska stora hyddor. Men å andra sidan spar man virke genom att bygga förre och större konstruktioner än många små. Till detta kommer en förråd och ett stall (för det fåtal getter man släpar med sig). Smedjan ligger i mitten tillsammans med druidens hydda.

7. Stammöten= Intressant tanke och spännande. Men för att det ska vara genomförbart i teori och praktik föreslår jag att man har stammöten inom de olika huvudstammarna. Maxantalet besökare på mötet blir då kanske 5000-7000 personer. Dessa tar plats ändå stor plats. Däremot kanske alla byars druider samlas en gång vart fjärde år någonstans i mitten av Gladaskogen!
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 14:28, redigerad totalt 3 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Låter bra. benknotorna får nog ligga, det blir roligare så.

Jag tror att jag kör på dina befolkningssiffror, men dubblar bystorlekarna. Det blir för futtigt annars tycker jag.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Låter bra. benknotorna får nog ligga, det blir roligare så.

Jag tror att jag kör på dina befolkningssiffror, men dubblar bystorlekarna. Det blir för futtigt annars tycker jag.
Jag tänkte det också först men jag funderade på hur stor plats 80-120 personer kräver. Det blir en rejäl glänta. Och det krävs en del spannmål och jaktbyten att föda så många människor.

Vad tror du om 60-80 personer?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Planen är att skriva ihop penterna under helgen, så har ni ytterligare åsikter så tala nu! (or forever hold your peace)
Never ever! :twisted:
* De kustlevande penterna får nog stryka på foten. Det räcker med en sort och nu när vi satsat så mycket på de skogslevande riskerar de andra att bara bli mesiga. och jag är inte beredd att beskriva dem lika grundligt, det är dags att flytta vidare mot nya djärva mål. (det blir för mycket med två "sorter". less is more, i alla fall idag)
"En same som bor i gård och har en ko är ingen lapp."
* Osäker på antal. 1000? 10 000? I alla fall inte mer. Hur många personer kan samsas i en stam? helst så många som möjligt. fraxinus har du lite historiska data att löst luta sig mot?
Inte fler än 10.000 tycker jag.

Ser lovande ut! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:"En same som bor i gård och har en ko är ingen lapp."

Inte fler än 10.000 tycker jag.

Ser lovande ut! :)
Same? nää, penter. det här är Ereb. nu förstår jag inte...? :wink:
Jo, det är ju givetvis en lösning. En assimilering av öviga penter, omvända till Etin, bofasta fiskare och jorbrukare.

Jag vet att du aldrig kommer att tystna och jag uppskattar det.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Regil skrev:Planen är att skriva ihop penterna under helgen, så har ni ytterligare åsikter så tala nu! (or forever hold your peace)
Never ever! :twisted:
* De kustlevande penterna får nog stryka på foten. Det räcker med en sort och nu när vi satsat så mycket på de skogslevande riskerar de andra att bara bli mesiga. och jag är inte beredd att beskriva dem lika grundligt, det är dags att flytta vidare mot nya djärva mål. (det blir för mycket med två "sorter". less is more, i alla fall idag)
"En same som bor i gård och har en ko är ingen lapp."
* Osäker på antal. 1000? 10 000? I alla fall inte mer. Hur många personer kan samsas i en stam? helst så många som möjligt. fraxinus har du lite historiska data att löst luta sig mot?
Inte fler än 10.000 tycker jag.

Ser lovande ut! :)
Jag är uppe i ..hmm...få se nu...ca 18000 penter.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Anders:
Om jag lägger ut en önskan om en bild, kan det tänkas att... :roll:

jag chansar. jag skulle vilja ha en bild som illusterar hur echterna klär sig. i det här fallet avser jag varken den rikaste högadelns överväldigande kreationer eller böndernas enkla tunikor utan kläderna hos en ganska vanlig riddare.

En riddare och hans dam klädda inför en bankett.
Riddaren har en kortärmad tunika som räcker nästan ner till knäna. Under bär han en undertunika som sticker ut "över" knäna och i ärmarna ser den i det närmaste ut som en skjorta. Tunikan är v-ringad, undertunikan syns under. I midjan ett bälte som är virat två varv och sedan hänger ner mot golvet. i bältet hänger en kniv samt ev svärd (up to you). Tunikan är broderad i "blomster & geometriska mönster" enligt ditt huvud. Anletsdrag etc spelar ingen roll.

Damen är iförd en klänning i ett tungt men mjukt tyg (hur man nu ritar det). Ärmarna är smala längs överarmen men vidgas till kanske 2-3 dm storlek vid ärmslutet (enligt medeltida modell). Hon bär en underklänning under som sitter tätt runt handleden. Klänningen når ända ner till golvet och är även den smyckad med någon form av mönster. I midjan har även hon ett bälte, virat ett par tre varv som sedan hänger ner mot golvet. Då de är inomhus behöver damen inte skyla sitt hår. Hon bär givetvis ett halsband och så gör även hennes make. utseende i övrigt är inte viktigt. hon kan varken bli för söt eller för ful. :wink: Ålder mm är också helt upp till den eventuella tecknaren.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Jag är uppe i ..hmm...få se nu...ca 18000 penter.
Har du fått med gumman Bivide uppe vid Galtgällmyren och hennes dottersondotter? Lätt att missa henne. Tror även hon har något dårhushjon boende hos sig men han sägs vara av halvt magillisk härstammning och skal formodligen inte räknas. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...råkade visst dubbeltposta...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Jag är uppe i ..hmm...få se nu...ca 18000 penter.
Har du fått med gumman Bivide uppe vid Galtgällmyren och hennes dottersondotter? Lätt att missa henne. Tror även hon har något dårhushjon boende hos sig men han sägs vara av halvt magillisk härstammning och skal formodligen inte räknas. :P
Förbaskat också! Jag visste att jag glömt någon...var var jag nu?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Anders:
Om jag lägger ut en önskan om en bild, kan det tänkas att... :roll:

jag chansar. jag skulle vilja ha en bild som illusterar hur echterna klär sig. i det här fallet avser jag varken den rikaste högadelns överväldigande kreationer eller böndernas enkla tunikor utan kläderna hos en ganska vanlig riddare.

En riddare och hans dam klädda inför en bankett.
Riddaren har en kortärmad tunika som räcker nästan ner till knäna. Under bär han en undertunika som sticker ut "över" knäna och i ärmarna ser den i det närmaste ut som en skjorta. Tunikan är v-ringad, undertunikan syns under. I midjan ett bälte som är virat två varv och sedan hänger ner mot golvet. i bältet hänger en kniv samt ev svärd (up to you). Tunikan är broderad i "blomster & geometriska mönster" enligt ditt huvud. Anletsdrag etc spelar ingen roll.

Damen är iförd en klänning i ett tungt men mjukt tyg (hur man nu ritar det). Ärmarna är smala längs överarmen men vidgas till kanske 2-3 dm storlek vid ärmslutet (enligt medeltida modell). Hon bär en underklänning under som sitter tätt runt handleden. Klänningen når ända ner till golvet och är även den smyckad med någon form av mönster. I midjan har även hon ett bälte, virat ett par tre varv som sedan hänger ner mot golvet. Då de är inomhus behöver damen inte skyla sitt hår. Hon bär givetvis ett halsband och så gör även hennes make. utseende i övrigt är inte viktigt. hon kan varken bli för söt eller för ful. :wink: Ålder mm är också helt upp till den eventuella tecknaren.
Mannen: Vilken typ a byxor/hosor? Mantel (lång/kort)? Stövlar/skodon?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Mannen: Vilken typ a byxor/hosor? Mantel (lång/kort)? Stövlar/skodon?
Hosor: ingen aning..., men de syns ju endast på nederbenet. ganska smala tror jag.

Mantel: nej, jag tror inte det, han är inomhus.

Skor: spetsiga, utan att vara övedrivna snabelskor. det går utmärkt att gå i dem.

och, ett litet tack på förhand... :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Helt otroligt. =)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

:D Underbart! Ett stort tack! :D

Vad snabb du är...
Skriv svar