Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Jag har inte hunnit ta upp omritande. Om du har åsikter eller önskemål så tar jag gärna emot.
Sen är iof tanken att ”min” karta kommer vara gammal och osäker på korrekthet. Men iaf :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Lite mer av arkipelagen kan ha varit del av Incia och varit med om att skydda riket från jordaker som vid den här tiden plundrade längs kusterna av Västerhavet. Bland Alvholmarna fänns troligen redan då älvfolk och jordakerna respekt för dessa kan ha varit bidragande. Står också i Aidne-modulens historieavsnitt att de stammar och enkla samhällsbildningar som bildades i Kardien under den tidiga Mörkertiden gjorde det främst i inlandet.

Nu minns jag inte alla detaljer i Rösten från forntiden men kan det gå att få med något landmärke eller namn på kartan som kan vara av nytta i äventyret?
Kartan skulle då kunna komplettera ett pergament med texten om Incia och även den vara sammanställd av mandelmunken Uvertum Alvklok när han utbildade kung Ovar Förstekung.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev: 2020-10-17 10:59 Skulle ngn som kan regionen bättre markera på kartan hur stort man tror Incia var?

Vad pratar vi ish för årtal här btw?
Jag skulle säga att Incia var som störst ca 370 f.O., innan dess snabba fall ett fåtal decennier senare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: 2020-10-20 07:56 Lite mer av arkipelagen kan ha varit del av Incia och varit med om att skydda riket från jordaker som vid den här tiden plundrade längs kusterna av Västerhavet. Bland Alvholmarna fänns troligen redan då älvfolk och jordakerna respekt för dessa kan ha varit bidragande. Står också i Aidne-modulens historieavsnitt att de stammar och enkla samhällsbildningar som bildades i Kardien under den tidiga Mörkertiden gjorde det främst i inlandet.

Nu minns jag inte alla detaljer i Rösten från forntiden men kan det gå att få med något landmärke eller namn på kartan som kan vara av nytta i äventyret?
Kartan skulle då kunna komplettera ett pergament med texten om Incia och även den vara sammanställd av mandelmunken Uvertum Alvklok när han utbildade kung Ovar Förstekung.
Från kartan i äventyret finns tyvärr intet att hämta. Jag skulle markera Falkön i arkipelagen, men inte Zeen-ättens borg i Inmark.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Nytt utkast
Bilagor
9D84E593-6668-4972-9EB6-23E2B3D3E2E3.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket tjusigt! :D

Uvertum Alvkloks teori var att denna karta troligen återger Incia under kungarikets senare del. Detta på grund av att den första huvudstaden Kateniks inte finns utsatt på kartan men att Insula falko, Falkön, gör det. Där lät en av rikets senare kungar nämligen utropa sig till härskare enligt textfragmenten. En del av dagens Inmark (Insa-mark spekulerar broder Alvklok) omfattas också vilket tyder på en datering från efter att delar av denna region inlämmades i Incia. Intressant är att staden Carigal tydligt är markerad då historien inte ger några anvisningar till varför. Kan det tänkas att detta var Incias siste kung Pretzov Zeens huvudstad?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Jag sätter givetvis gärna ut huvudstaden också :)
Var finns den?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Huvudstaden under rikets tidiga historia är Katenkis, dagens Khatenekis som syns på Adragoors handritade karta ungefär mitt emellan dagens Faltrax och Ekeborg. Men enligt Mikaels text verkar den överges vid något tillfälle. För min del kan du låta den fortsätta vara frånvarande från kartan, annars måste jag också ändra om och ta bort broder Alvkloks gissning om att Cardigal blev ny huvudstad. Fast inte jätteviktigt, gör som du vill. :) Eller vad säger du Mikael?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

En ruin kanske? Eller en symbol av en stad i brand? Kan tänka mig andra samhällen med gamla namn där nya står idag.

Lite mer namn överlag utan att bli för mycket eller för detaljerat.

Ska också testa andra penslar än den jag använde nu och se om jag kan få en mer realistisk tuschkänsla :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

Nja, jag tänkte mig nog inte att Karenkis övergavs förrän faltrakierna brände ner den, men dess äldre dominans hade vid tiden för Zeen-kungarna minskat, ...uppenbarligen till fördel för Carigal. :shock:
Jag misstänker dock att karta är ritad efter Incias fall då fiskebyn Phalto-rach - som börjat få betydelse som handelshamn i Incia - antagits som huvudort och fått namnet Faltrakij. 8)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Jag är dåligt insatt i historien. Faltrakii hittade jag på som en ålderdomlig stavning av faltrax. Men kan givetvis ändra till phalto-rach om ni vill :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Senaste versionen
Bilagor
288C76D4-AA47-45BF-9769-43428347C68B.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Texter i havet bör editeras. Bakgrundspappret kan vara för lågupplöst.
Andra ändringar? Ska jag ”skita ner” dokumentet mer för att påvisa dess ålder? Isf hur? Hål? Bläckfläckar? Andra idéer? :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Blir bara snyggare och snyggare! :)

Om du tycker texten i havet bör ändras så gör det. Men behåll gärna namnen som de är, gillar dem. Upplösningen känner jag inte att jag kan uttala mig om, gör som du tycker är bäst.

Vet inte om några andra ändringar som behövs men i angående ålder och skick på kartan är kanske en relevant fråga när den ritades? Var det under Incias existens på 3-400-talet fO? Eller vad med min idé om att den ritades av mandelmunken Uvertum Alvklok som en del av utbildningen till kung Ovar Förstekung någon gång 60-80 eO? Är kartan från rikets tid kan kartan vara lite mer medtagen men om den kommer från Uvertum och Ovars tid kan den möjligen vara i bättre skick då den kanske länge varit bevarad i kungliga arkivet? (varifrån den försvann när echterna tog över styret 424 eO eventuellt...)

Om du inte ritar en bläckfisk så vad med en jordukaaerl på ett långskepp som under kungariket Incias tid rörde sig längs kusten? Och kanske en orch uppe i bergen?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Kul med feedback :)
Jag tänker mig att kartan är den som Alvklok använt men att inte han heller riktigt vet när den är ifrån och vem som gjort den.

Texten i havet är mest för att texterna ska kännas skrivna av samma skapare.
Jag har använder en pensel för kolorering som blödit ut på underlaget, sannolikt pga av bristfälligt förvarande. Av den anledningen kan jag tänka mig att ”skada” kartan mer samtidigt som jag inte vill att den ser ut som en skattjaktskarta för ett barnkalas.
Jag har överlag inspirerats av text och bild från relativt tidig medeltid så att den inte ska kännas samtida med exempelvis den fantastiska handrullade kardienkartan (som jag har haft som underlag) möjligen är den för korrekt jämförelsevis med våra andra Kardienkartor.

Det är ett pågående jobb som jag tecknar digitalt i lager så no worries om ni vill ändra eller lägga till saker.

Jag kan absolut lägga till symboler för svartfolk och sjöbestar så länge det inte blir ovan nämnda skattkarta... ;)

Nordmans grav tänkte jag som ön närmast och efter ett slag med jordaker som besegrats men behöver å andra sidan aldrig förklaras om man inte vill. Kan lika gärna vara i själva sjön. Kanske kan rp hitta ”fornfynd” om de väljer att utröna platsen ytterligare?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar