Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Jeb skrev:Dessa Flodbaroner börjar ta sig ton. Dags för andra organisationer att flytta fram gränserna innan de blir för mäktiga. Vad fanns innan Flottarnas tempel?
Innan flottarnas tempel? Tja, kanske ett mindre kapell? Eller så var det bara en fin platt gatstenslagd yta där grönsakshandlarna brukade ställa upp sina stånd innen de nu tvingas stå borta vid pilgrimshuset där det är mycket mera blåsigt? :x
Förslag: Flottarnas kapell, eller "S:ta Avo och St Emrin i Fils fria flottares kapell" som det heter egentligen, är ett gammalt tempel från Jorpagnas imperietid. Ursprungligen var det vigt åt Stirpazia, Stirpaz gudinna, och vägfarande gick dit för att få lycka på färd över eller längs med Stirpaz. När Zorakin blev odoister omvigdes templet till kapell för S:t Emrin för att vara ett tempel för vägfarande. Dock så kom stad, kyrka och hertigen inte överens om vem som skulle stå för kostnader så det gamla templet förföll tills flodbaronerna kom överens om att sponsra det ca 425 e.O. Numera är det ett litet och väl restaurerat kapell men samtidigt med påkostade utsmyckningar inuti (flodbaronerna vill visa hur rika de blir på timret). Kapellet står främst till timmerflottarnas förfogande men alla som färdas över och på Stirpaz är välkomna.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Om Tvillingstaden skall ha 5000 invånare så som färgkartan i Aidne-modulen anger blir det i genomsnitt ungefär 300 invånare i varje stadsdel. Då ser vi staden som ett och frångår att Fil verkar ha 2000 och Tofia 3000 invånare. Annars får vi förklara de flera stadsdelarna i Fil med att husen är lägre och har färre våningar med färre invånare än de i Tofia. Men vi kan också låta exakt invånarantal vara osagt eftersom det brukar råda oenighet om sådna siffror generellt. Vilket som.
Vi återkommer lite till frågan om stadens storlek. Jag tycker så som känslan utvecklat sig är häftig. Tofia är den moderna, men mer illaluktande och lite skitigare under naglarna. Fil är gammal, stensatt och organiserad. När det gäller invånarantalet kan vi lösa det med att antingen ändra storleksförhållanden mellan städerna. Fil 3000/ Tofia 2000. Vi kan hitta på ett räknesätt som skiljer sig från Kardien-Zorakin. Zorakin räknar inte de som bor i förstäderna. De är uppdelade på respektive baron. Fils befolkning och dess förstäder tillhör alla ätten Dagge och räknas därför ihop.
Ah.. inte så svårt att få ihop. 3000/2000 är naturligtvis stadens skattelängd dvs. alla borgförda män och kvinnor och deras hushåll.
Folk som inte är borgförda (alltså bokförda som borgare) och/eller skatteförda (de som tillhör borgarnas hushåll) kan mycket väl öka befolkningen i staden.
Ex på icke skatteförda i staden är:
Kriminella
Tiggare
Prostituerade (i vissa städer)
Pilgrimer
Gästande köpmän med hushåll
Adelsmän
Gästande adelsmäns hushåll
Kyrkans folk (dvs. bôntisaler, riarker och vigda ulepper samt munkar och nunnor)
Hyrknektar
Marknadsbesökare
Besättningar för skepp och båtar
Sjömän som vänta på att ta nya hyror
Fria flottarna
Fria murare
Fria timmermän
Hertigarnas soldater
Hertigarnas hov (de som bor i hertigarnas bostäder)
m.fl.

Förstädernas folk bör väl heller inte räknas in. De som bor där är mer eller mindre ockupanter av hertigarnas mark än borgare av staden. Anledningen till att de tolereras är att de annars kan stryka runt på landsbygden och störa bönderna. Om de samlas i små slumområden utanför staden är de mer kontrollerbara.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

För att få lite känsla för hur stor Fil-Tofia blir har jag gjort följande jämförelse:
Jämföresle.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Innan flottarnas tempel? Tja, kanske ett mindre kapell? Eller så var det bara en fin platt gatstenslagd yta där grönsakshandlarna brukade ställa upp sina stånd innen de nu tvingas stå borta vid pilgrimshuset där det är mycket mera blåsigt? :x
Anledningen jag frågar är att det borde vara en ganska dyr tomt.
Precis, T21 vid stora torget i Tofia. Simpelt tror jag inte det är då bontisâlen har resurser men det behöver heller inte vara pråligt. Kanske bara en stadig och ordentlig byggnad (med ett kapell där det kan bes till S:ta Ava) byggd av byggmästarskråets älderkvinna Långe-Lisa?
Jag tänkte bara att de inte vill ha fattiga pilgrimer innanför murarna. De rika bor bättre i lokaler de själva finansierar antar jag. Sedan är flödet av pilgrimer ända bort till Tofia oklart för mig. Ett såpass stort hus som det verkar vara på kartan kanske har fler funktioner än just pilgrimshus?
Förslag: Flottarnas kapell, eller "S:ta Avo och St Emrin i Fils fria flottares kapell" som det heter egentligen, är ett gammalt tempel från Jorpagnas imperietid. Ursprungligen var det vigt åt Stirpazia, Stirpaz gudinna, och vägfarande gick dit för att få lycka på färd över eller längs med Stirpaz. När Zorakin blev odoister omvigdes templet till kapell för S:t Emrin för att vara ett tempel för vägfarande. Dock så kom stad, kyrka och hertigen inte överens om vem som skulle stå för kostnader så det gamla templet förföll tills flodbaronerna kom överens om att sponsra det ca 425 e.O. Numera är det ett litet och väl restaurerat kapell men samtidigt med påkostade utsmyckningar inuti (flodbaronerna vill visa hur rika de blir på timret). Kapellet står främst till timmerflottarnas förfogande men alla som färdas över och på Stirpaz är välkomna.
Då är de mer än lovligt förutseende. Flodbaronerna startades 602e.O. :D. Det är en mindre ändring, men det gör templet relativt nytt i sin nuvarande form.
Ah.. inte så svårt att få ihop. 3000/2000 är naturligtvis stadens skattelängd dvs. alla borgförda män och kvinnor och deras hushåll.
Folk som inte är borgförda (alltså bokförda som borgare) och/eller skatteförda (de som tillhör borgarnas hushåll) kan mycket väl öka befolkningen i staden.
Ex på icke skatteförda i staden är:
Kriminella
Tiggare
Prostituerade (i vissa städer)
Pilgrimer
Gästande köpmän med hushåll
Adelsmän
Gästande adelsmäns hushåll
Kyrkans folk (dvs. bôntisaler, riarker och vigda ulepper samt munkar och nunnor)
Hyrknektar
Marknadsbesökare
Besättningar för skepp och båtar
Sjömän som vänta på att ta nya hyror
Fria flottarna
Fria murare
Fria timmermän
Hertigarnas soldater
Hertigarnas hov (de som bor i hertigarnas bostäder)
m.fl.
Alla förslagen bygger på att vi ser befolkningsmängden som: Så här många bor det om man räknar dessa. Eller ska vi göra: Ca så här många bor det SL fakta. Det sistnämnda tar inte hänsyn till hur det fungerar utan ser på hur det är. Jag tycker inte vi räknar bort de som inte betalar skatt. Det bor fortfarande i stan. Sedan anser inte jag ditresta vara stadsbor överhuvudtaget. De som räknas är de som kallar FT hem.
Förstädernas folk bör väl heller inte räknas in. De som bor där är mer eller mindre ockupanter av hertigarnas mark än borgare av staden. Anledningen till att de tolereras är att de annars kan stryka runt på landsbygden och störa bönderna. Om de samlas i små slumområden utanför staden är de mer kontrollerbara.
Hertigen äger även länderna utanför muren och tolererar inte sina livegna att ockupera marken. Hertigarna och deras vasaller låter dem inte flytta på sig överhuvudtaget. FT är ingen fri stad, så hållas sig undan ett år +1 hjälper inte heller.

Hur väljer vi då att göra?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Förslag: Flottarnas kapell, eller "S:ta Avo och St Emrin i Fils fria flottares kapell" som det heter egentligen, är ett gammalt tempel från Jorpagnas imperietid. Ursprungligen var det vigt åt Stirpazia, Stirpaz gudinna, och vägfarande gick dit för att få lycka på färd över eller längs med Stirpaz. När Zorakin blev odoister omvigdes templet till kapell för S:t Emrin för att vara ett tempel för vägfarande. Dock så kom stad, kyrka och hertigen inte överens om vem som skulle stå för kostnader så det gamla templet förföll tills flodbaronerna kom överens om att sponsra det ca 425 e.O. Numera är det ett litet och väl restaurerat kapell men samtidigt med påkostade utsmyckningar inuti (flodbaronerna vill visa hur rika de blir på timret). Kapellet står främst till timmerflottarnas förfogande men alla som färdas över och på Stirpaz är välkomna.
Jeb skrev:Då är de mer än lovligt förutseende. Flodbaronerna startades 602e.O. :D. Det är en mindre ändring, men det gör templet relativt nytt i sin nuvarande form.

Om vi justerar lite kring årtalen tycker jag detta låter bra. Om Flodbaronerna inte skall vara en organisation äldre än åtta år kan vi antingen justera fram 425 eO till 602 eO eller så hittar vi en slags föregångare till Flodbaronerna som sen dessa tar över för. Det känns inte helt orimligt att någon tidigare i historien än 602 eO skulle ha velat organisera sig på något sätt för att tjäna på timmerhandeln längs Stirpaz. Kanske kan dagens Flodbaroner vara en återuppväckning av en tidigara sammanslutning vid samma namn?

Eller är det Greverydska Orden som restaurerat Flottarnas kapell?

Kan inte du summera upp vad du tänkt om Flodbaronerna Jeb? Det har postats i olika trådar och således inte helt lätt att hänga med. Sen kan vi kanske få till en färdig text/artikel om Flodbaronerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:För att få lite känsla för hur stor Fil-Tofia blir har jag gjort följande jämförelse:
Jämföresle.png
Mycket illustrerande. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Angående befolkning så kan vi välja att tolka Aidne-modulens uppgifter som baserade på in-game siffror där det råder lite oklarhet om vilka som räknas tillhöra städernas befolkning och vilka som inte gör det. Då kan vi sen lägga till några och låta det kvarstå en oklarhet om hur många som verkligen bor där i vår version av EA. Jag önskar mig en SL-faktabox med exakta siffror men vi har aldrig lyckats komma överens om storlek på befolkning i länder och städer någonstans tidigare så jag tror inte vi vill lyckas här heller. Men vi kan ändå försöka för det brukar uppstå goda idéer och tänkvärda lösningar! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Förstädernas folk bör väl heller inte räknas in. De som bor där är mer eller mindre ockupanter av hertigarnas mark än borgare av staden. Anledningen till att de tolereras är att de annars kan stryka runt på landsbygden och störa bönderna. Om de samlas i små slumområden utanför staden är de mer kontrollerbara.
Jeb skrev:Hertigen äger även länderna utanför muren och tolererar inte sina livegna att ockupera marken. Hertigarna och deras vasaller låter dem inte flytta på sig överhuvudtaget. FT är ingen fri stad, så hållas sig undan ett år +1 hjälper inte heller.
Här kan det vara relevant att fråga sig vilken status befolkningen har i de olika hertigdömena och länderna? Livegna? Självägande bönder? Arrendebönder? Lite blandat tror jag både källor och utvecklingar på forumet anger. Skall läsa på lite och se vad som står...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Kriminella
Tiggare
Prostituerade (i vissa städer)
Pilgrimer
Gästande köpmän med hushåll
Adelsmän
Gästande adelsmäns hushåll
Kyrkans folk (dvs. bôntisaler, riarker och vigda ulepper samt munkar och nunnor)
Hyrknektar
Marknadsbesökare
Besättningar för skepp och båtar
Sjömän som vänta på att ta nya hyror
Fria flottarna
Fria murare
Fria timmermän
Hertigarnas soldater
Hertigarnas hov (de som bor i hertigarnas bostäder)
m.fl.
En lista som detta tycker jag kan vara mycket illustrerande att föra upp under rubriken Befolkning i stadsbeskrivningen. Kompletterad av invånare som räknas om borgare och kanske någons sorts procentuell uppdelning sociala stånd (gärna enligt mallen i EA-boxen och diverse regelutgåvor med Adel, Borgare, Skattebönder osv.) Det ger en bild av staden för den som vill skapa sig ett överblick. Nyttigt för oss för att visa upp vilken typ av stad vi beskriver och nyttigt för den som vill veta vilken typ av stad vi beskrivit.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: Då är de mer än lovligt förutseende. Flodbaronerna startades 602e.O. :D. Det är en mindre ändring, men det gör templet relativt nytt i sin nuvarande form.
Så de har bara hållit på i 8 år? Vem ägde rätten till att hugga och flotta timmer innan dess?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Förslag: Flottarnas kapell, eller "S:ta Avo och St Emrin i Fils fria flottares kapell" som det heter egentligen, är ett gammalt tempel från Jorpagnas imperietid. Ursprungligen var det vigt åt Stirpazia, Stirpaz gudinna, och vägfarande gick dit för att få lycka på färd över eller längs med Stirpaz. När Zorakin blev odoister omvigdes templet till kapell för S:t Emrin för att vara ett tempel för vägfarande. Dock så kom stad, kyrka och hertigen inte överens om vem som skulle stå för kostnader så det gamla templet förföll tills flodbaronerna kom överens om att sponsra det ca 425 e.O. Numera är det ett litet och väl restaurerat kapell men samtidigt med påkostade utsmyckningar inuti (flodbaronerna vill visa hur rika de blir på timret). Kapellet står främst till timmerflottarnas förfogande men alla som färdas över och på Stirpaz är välkomna.
Förslaget är bra. Lite justeringar, men totalt sett bra. Gillar gudinnan!

Om vi justerar lite kring årtalen tycker jag detta låter bra. Om Flodbaronerna inte skall vara en organisation äldre än åtta år kan vi antingen justera fram 425 eO till 602 eO eller så hittar vi en slags föregångare till Flodbaronerna som sen dessa tar över för. Det känns inte helt orimligt att någon tidigare i historien än 602 eO skulle ha velat organisera sig på något sätt för att tjäna på timmerhandeln längs Stirpaz. Kanske kan dagens Flodbaroner vara en återuppväckning av en tidigara sammanslutning vid samma namn?
Det får ni välja vad ni tycker passar. Jag ska sätta ihop en bättre text än den som finns?
Eller är det Greverydska Orden som restaurerat Flottarnas kapell?
Varför inte..
Kan inte du summera upp vad du tänkt om Flodbaronerna Jeb? Det har postats i olika trådar och således inte helt lätt att hänga med. Sen kan vi kanske få till en färdig text/artikel om Flodbaronerna?
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... dbaronerna
Så de har bara hållit på i 8 år? Vem ägde rätten till att hugga och flotta timmer innan dess?
Samma som idag. De baroner som "äger" marken tar del av de naturtillgångar som finns där. Flodbaronerna är ett relativt nystartat kooperativ eller kartell om man så vill för att kontrollera priserna. Ingen bjuder under varandra och ingen försäljning sker utan samförstånd. Flodbaronernas verksamhet har varit framgångsrik och de försöker övertala varandra att knyta till sig alla runt Stirpaz som försäljer timmer. Först då är målet uppnått. De har även funderat på att bygga upp lager av inköpt timmer. Dvs köpa timmer hugget av andra för att eliminera konkurrens. Idén kommer från nuvarande stenhuggerier i Bohuslän. Det är flera av dem är kooperativ och som det är idag blir det billigare att köpa sten från Kina och frakta hit än att hugga den själv. Jag tycker ändå att Flottarnas kapell och dess koppling till Flodbaronerna är en bra idé. Frågan kvarstår därför vad byggnaden innehöll innan?
Angående befolkning så kan vi välja att tolka Aidne-modulens uppgifter som baserade på in-game siffror där det råder lite oklarhet om vilka som räknas tillhöra städernas befolkning och vilka som inte gör det. Då kan vi sen lägga till några och låta det kvarstå en oklarhet om hur många som verkligen bor där i vår version av EA. Jag önskar mig en SL-faktabox med exakta siffror men vi har aldrig lyckats komma överens om storlek på befolkning i länder och städer någonstans tidigare så jag tror inte vi vill lyckas här heller. Men vi kan ändå försöka för det brukar uppstå goda idéer och tänkvärda lösningar! :D
Ohh en sådan faktabok vill jag också ha. Samtidigt är det nog bättre med lite luddiga siffror för att tilltala en bredare massa.
Här kan det vara relevant att fråga sig vilken status befolkningen har i de olika hertigdömena och länderna? Livegna? Självägande bönder? Arrendebönder? Lite blandat tror jag både källor och utvecklingar på forumet anger. Skall läsa på lite och se vad som står...
Echterna har lite mer livegenskap om man ska tro det som skrivits. Vi får heller inte glömma andra raser, halvlängdsmän, ankor och liknande. Har de samma rättigheter/ skyldigheter i båda länder?
En lista som detta tycker jag kan vara mycket illustrerande att föra upp under rubriken Befolkning i stadsbeskrivningen. Kompletterad av invånare som räknas om borgare och kanske någons sorts procentuell uppdelning sociala stånd (gärna enligt mallen i EA-boxen och diverse regelutgåvor med Adel, Borgare, Skattebönder osv.) Det ger en bild av staden för den som vill skapa sig ett överblick. Nyttigt för oss för att visa upp vilken typ av stad vi beskriver och nyttigt för den som vill veta vilken typ av stad vi beskrivit.
Nu har väl både Zorakin och Kardien de fyra? Adel, borgare, bonde och egendomslös. Lysande vägens folk vet jag inte hur ni diskuterat? Det behöver ju inte vara samma som våra historiska präster. Sedan får vi ju fundera även här hur vi delar in raser. Är de bara en del av befolkningen och kan i teori ha vilket stånd som helst? Står de utanför eller är de automatiskt egendomslösa i hänseende av social ranking? Listan är bra. Vi behöver bara komplettera med ev. fantasyyrken, trollkarl och liknande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Så här skrev vi tidigare om de kardiska Flodbaronerna och deras tänkta förehavanden med zorakier och Greverydska Orden:
Jeb skrev:Jag tycker de självgoda adelsmännen opererar i det öppna. De anser sig kontrollera flödet av timmer utan att riktigt förstå att slipade utländska handelsmän redan filar på motåtgärder. Flodbaronerna har gott självförtroende, det har de fötts med, men är okunniga i global handel och kommer käkas levande av de stora hajarna.
birkebeineren skrev:Okej. Då kan vi vidare kanske tänka oss att Flodbaronerna redan är eller på väg att bli utnyttjade av zorakiska intressen? Jag tolkar informationen i respektive land som att Zorakin handlar timmer internationellt men Kardien verkar huvudsakligen på den egna marknaden. Kardiernas timmer har potential till att nå ut även den men det är inte zorakierna intresserade av, åtminstone inte om det inte är de som kontrollerar det hela. Det kan således finnas zorakier som både motarbetar Flodbaronerna helt och hållet och de som vill hjälpa men då med målet att behålla kontrollen och det mesta av kakan själv. Involverade på något vis kan vara handelshusen Zoraks Kista och Jisaksson samt kanske Greverydska Orden?
Jeb skrev:Du har rätt i skillnaden mellan Kardiskt och Zorakiskt timmer. Detta ser även topparna i Flodbaronerna och arbetar febrilt för att utöka verksamheten i Zorkain. De mer traditionsbundna echterna vill hålla det innom familjen så att säga. När nu så timret från Stirpazdalen nått lite kvantiteter och börjar märkas på marknaden suger det åt sig resten av blodsugarna med näsa för goda affärer. Greverydska ordern är ett mycket intressant förslag. Flodbaronerna är egentligen en samling mellanchefer och det kan man inte tolerera i topparna.

Flodbaronerna vill kontrollera det kardiska timmerflödet via Stirpaz. Man tar kontakt med köpare och gör upp om leveranser. Verksamheten växer och kravet på timmer ökar. Baronerna lyckas tillfredsställa behovet och fler ansluter sig. Genom framgångarna får man kontakt med större internationella aktörer. Man behöver därför zorakiska baroner som idag redan handlar internationellt. De som fått en mindre del av kakan i Zorakin tidigare är intresserade och de som redan handlar vill inte låta sig kontrolleras av Flodbaronerna. Flodbaroneran internt litar inte helt på zorakerna, men ser guldmynten som det kan ge. De guldmynten ser även Flodbaronernas egna herrar. På flera möten med Greverydska ordern har det skrutits om allt guld timmerhandeln gett och det retar grevar och hertigar som inte riktigt anser att de får del av kakan. Ordern börjar lägga sig i och sätta tryck på lokala grevar för att försvåra (ökad rusttjänst för baroner, krångligare administration eller liknande)för Flodbaronerna.

Det går att krångla till det mer om man önskar, men kortfattat. Flodbaronerna tjänar grova stålar på timmer. Det är en mängd folk som vill åt förtjänsten. Timmer behövs utomlands. De som köper skiter i vart det kommer ifrån. Krånglas timmerhandeln till för mycket flyttas den någon annanstans.
Kan det då vara så att det är Greverydska Orden som restaurerat Flottarnas kapell i Tofia?

Greverydska Orden är ursprungligen en idé från Fraxinus men som inte hunnit utvecklas ordentligt än. Det är en sammanslutning av zorakisk adel i huvudsakligen norra Zorakin som verkar för egna intressen på olika vis. Några av deras största politiska motståndare kan hittas i Sydzorakiska Brödraskapet och Kungapartiet, även de kort beskrivna än så länge. Greverydska Orden är således tänkt vara inblandad i flera olika saker och timmerhandeln på Stirpaz är bara än av dessa. Vill bara påminna om detta så vi inte glömmer bort det i utvecklingarna här. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:
birkebeineren skrev:Här kan det vara relevant att fråga sig vilken status befolkningen har i de olika hertigdömena och länderna? Livegna? Självägande bönder? Arrendebönder? Lite blandat tror jag både källor och utvecklingar på forumet anger. Skall läsa på lite och se vad som står...
Echterna har lite mer livegenskap om man ska tro det som skrivits. Vi får heller inte glömma andra raser, halvlängdsmän, ankor och liknande. Har de samma rättigheter/ skyldigheter i båda länder?
Enligt det som skrivits av huvudsakligen Fraxinus och Regil så är det blandat med livegna, arrendebönder, och skattebönder runt om i både Zorakin och Kardien. Exakt hur fördelningen är i de olika hertigdömena varierar men hänger samman med fördelningen av folkslag.

I Slättebo är en stor del av befolkningen raxorer och dessa finns även i Philmark också efter utveckling på forumet. I Slättebo finns penner och i Philmark finns echter, huvudsakligen som adel men troligen i viss grad även som borgare och arrende/skatte-bönder.

Philmark är än så länge ganska obeskrivet men jag förslår att befolkningen här även kan bestå av en viss del livegna faltrakier. Raxorerna här har en viss frihet och utgör arrendebönder (och kanske skattebönder, eller möjligen skattegruvbrytare?). Echterna utgör adeln och en del av städernas borgare, men få bönder.

Slättebo är något mer beskrivet och en stor del av befolkningen utgörs av raxorer. Dessa har jag tolkat som huvudsakligen skattebönder men kanske även arrendebönder. En viss andel adel är också av raxorisk härkomst (exempelvis de raxoriska eorlerna som är en slags stamhövdingar). Pennerna utgör övrig adel men troligen också en viss andel av bönderna, antingen som skattebönder eller arrendebönder. Möjligtvis finns också livegna i Slättebo men från vilken kultur och i hur stor grad är jag osäker på. Skulle vilja höra Fraxinus åsikt om detta innan vi spikar något.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Echterna har lite mer livegenskap om man ska tro det som skrivits. Vi får heller inte glömma andra raser, halvlängdsmän, ankor och liknande. Har de samma rättigheter/ skyldigheter i båda länder?
Jeb skrev:Nu har väl både Zorakin och Kardien de fyra? Adel, borgare, bonde och egendomslös. Lysande vägens folk vet jag inte hur ni diskuterat? Det behöver ju inte vara samma som våra historiska präster. Sedan får vi ju fundera även här hur vi delar in raser. Är de bara en del av befolkningen och kan i teori ha vilket stånd som helst? Står de utanför eller är de automatiskt egendomslösa i hänseende av social ranking? Listan är bra. Vi behöver bara komplettera med ev. fantasyyrken, trollkarl och liknande.
De icke-mänskliga folkslagen i Aidne kan delas in i de som är en del av människornas samhälle och de som står utanför. Ankor och halvlängdsmän utgör en del av samhället i både Kardien och Zorakin, möjligen även några dvärgar. Enstaka individer av andra folkslag kan också finnas men då som enstaka ovanliga fall.

Det har skrivits lite om halvlängdsmän vilket det mesta är samlat här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... smän#Aidne

Halvlängdsmännen verkar utgöra huvudsakligen arrendebönder men kanske även skattebönder och enstaka borgare. I Kardien har de inte särskilt hög status förutom i hertigdömet Ekenfara där de står under kungligt beskydd. Tolkar det som att de huvudsakligen är arrendebönder men att de som bor i Ekenfara har det bättre än i övriga hertigdömen (alla arrendebönder behöver inte bli behandlat lika). I Zorakin ser det ut till att halvlängdsmännen har relativt god status och jag tolkar det vidare som att de då både är arrendebönder och skattebönder.

Min tolkning av halvlingar generellt är att deras skicklighet som jordbrukare är allmänt accepterad så kungar och andra övrighetspersoner brukar som oftast utnyttja detta genom att ge folkslaget viss frihet med det skäl att detta genererar större skatteintäkter. Åtminstonde på Aidnehalvön tänker jag att det är så, lite mer i Zorakin än i Kardien.

Ankor har vi inte sagt så mycket om tror jag men jag ser före mig dessa som arrendebönder eller borgare. De är inte lika väl ansedda som halvlängdsmännen och kopplas ibland till piratankor från Morëlvidyn eller kätterska vitankor från Caddo. Men även ankorna är skickliga i sina olika sysslor och Lysande Vägen förespråkar likhet mellan alla folkslag (åtminstonde står det så i Gyllene Boken) så jag tror de stort sett får hållas i fred så länge de betalar skatt och arrende.

Dvärgar ser jag före mig finns som enstaka borgare i vissa större städer, antingen som representanter för olika dvärgiska handelshus eller som hantverkare. De kan ha sin härkomst i antingen Klomellien eller östra Aidnebergen och Mörkrets Berg.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Kan det då vara så att det är Greverydska Orden som restaurerat Flottarnas kapell i Tofia?
Så kan det vara.
Flodbaronerna är en motreaktion på Greverydska ordern. Greve Remmare och hans baroner stod utanför ordern. De ansågs inte högättade nog. De skapade då i en sinnesstämning av avundsjuka och egoism Flodbaronerna. Givetvis var det inte enda anledningen till starten, men det var Greverydskas elitism som gjorde att baronerna gick med i Flodbaronerna utan större knorr. Flodbaronerna har sedan rönt stor framgång på kort tid.

För att allt mer tydliggöra det har de 606e.O tagit över Greverydskas ekonomiska stöd till Flottarnas tempel. Greverydska ordern har försummat det åtagande de själva långt tidigare gjorde att hålla templet i gott skick. Flodbaronerna har sedan de tog över överkompenserat och nästan hädiskt smyckat det gamla templet. Det har höjts flera ögonbryn för att man glorifierar den gamla gudinnan Stirpazia i sin utsmyckning. Flottarna som lever av Stirpaz och nu har ett fint tempel att besöka i stan har knutits närmare Flodbaronerna. Kyrkan är nöjd för att någon annan betalar och ser mellan fingrarna med struntpratet om Stirpaziaglorifiering. Allt enligt Greve Remmare och hans kumpaners plan.
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Brynhildur
Förslag: Flottarnas kapell, eller "S:ta Avo och St Emrin i Fils fria flottares kapell" som det heter egentligen, är ett gammalt tempel från Jorpagnas imperietid. Ursprungligen var det vigt åt Stirpazia, Stirpaz gudinna, och vägfarande gick dit för att få lycka på färd över eller längs med Stirpaz. När Zorakin blev odoister omvigdes templet till kapell för S:t Emrin för att vara ett tempel för vägfarande. Dock så kom stad, kyrka och hertigen inte överens om vem som skulle stå för kostnader så det gamla templet förföll tills flodbaronerna kom överens om att sponsra det ca 425 e.O. Numera är det ett litet och väl restaurerat kapell men samtidigt med påkostade utsmyckningar inuti (flodbaronerna vill visa hur rika de blir på timret). Kapellet står främst till timmerflottarnas förfogande men alla som färdas över och på Stirpaz är välkomna.
Skulle vilja höra Fraxinus åsikt om detta innan vi spikar något.
Det är nog lämpligt. Min uppfattning är att Echterna är lite hårdare mot sina underlydande och livegenskap är mer utbrett. Zorakerna är mer moderna och ser mer till ekonomi än förtryck. Både Penner och Echter har stor kontroll, men på lite olika sätt. Livegenskapen finns på båda sidor gränsen och varierar som du säger mellan hertigdömen. Jag tänker mig bara att odalbonen är vanligare i Zorakin. Raxorer som jag är så förtjust i har egen adel i form av sina Eorls, men jag föreslår att de är en fattig adel. Mer storbönder än adel. Under dem finns hela skalan ner till latringrävare och dyl.
De icke-mänskliga folkslagen i Aidne kan delas in i de som är en del av människornas samhälle och de som står utanför. Ankor och halvlängdsmän utgör en del av samhället i både Kardien och Zorakin, möjligen även några dvärgar. Enstaka individer av andra folkslag kan också finnas men då som enstaka ovanliga fall.
Min tolkning av halvlingar generellt är att deras skicklighet som jordbrukare är allmänt accepterad så kungar och andra övrighetspersoner brukar som oftast utnyttja detta genom att ge folkslaget viss frihet med det skäl att detta genererar större skatteintäkter. Åtminstonde på Aidnehalvön tänker jag att det är så, lite mer i Zorakin än i Kardien.
Sedan tänker jag mig att halvlingar har annan social rangordning inom sina led. Halvlingarna högt ansedda byhövdning är för människor bara ytterligare en kort bonde. :)
Ankor har vi inte sagt så mycket om tror jag men jag ser före mig dessa som arrendebönder eller borgare. De är inte lika väl ansedda som halvlängdsmännen och kopplas ibland till piratankor från Morëlvidyn eller kätterska vitankor från Caddo. Men även ankorna är skickliga i sina olika sysslor och Lysande Vägen förespråkar likhet mellan alla folkslag (åtminstonde står det så i Gyllene Boken) så jag tror de stort sett får hållas i fred så länge de betalar skatt och arrende.
Jag har alltid dragit paralleller till den medeltida judiska befolkning med ankorna. De har status på grund av
duglighet och rikedom, men bespottas och särbehandlas av avundsjuka och misstro.
Dvärgar ser jag före mig finns som enstaka borgare i vissa större städer, antingen som representanter för olika dvärgiska handelshus eller som hantverkare. De kan ha sin härkomst i antingen Klomellien eller östra Aidnebergen och Mörkrets Berg.
Så har även jag ansett det vara. Dvärgar som väljer att leva bland människorna gör det i stor utsträckning i städer. De blir då borgare. Jag har väldigt svårt att se en stolt dvärg som tiggare eller liknande. De skulle hellre då än leva med skammen.

Med det sagt tycker jag i Kardiens Philmark att alla som inte är människor har sämre status generellt. På samma sätt som än i dag en kvinna måste bevisa sig i allt hon gör eller en invandrare behöver vara lite bättre än manliga kollegor. Jag tror dessutom att vi kommit längre än Kardien i kampen mot sådana synsätt. Zorakin är i mitt tycke mindre brydda om härkomst i affärer. En god affär är en god affär.

Jag tycker att både Regil och Fraxinus har skapat mycket kött på benen, men deras åsikter hade nog varit värdefulla innan vi bygger för långt. Sedan är ju FT ett bra ställe på det sättet att det skiljer sig en aning. Både Regils och Fraxinus skapelse delar på stan och därför har en tolkning av informationen dykt upp. Jag vill påstå att personer från Tvillingstaden är mer FT-bor än Zorak eller Kardier. Vad tycker ni andra?
Skriv svar