Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Föreställer mig någon Km Stirpaz innan den flyter ut i Stirpazviken.
Det låter bra. Någonstans här nere ligger också hertig Stirzbergs sätesgård Stirzberget med fin havsutsikt.
Men jag tänkte även på området direkt nedanför Tofias stadsmur. Möjligtvis har du eller Jeb sagt något om det i tråden tidigare men jag hittar det inte. Är detta område helt obeboeligt eller finns det något här som ännu inte är kartlagt? Tofias hamnområde, finns inget sådant?
4) Är det verkligen tillräckligt med två stadsportar i Tofia där minst 4000 personer bor? Kanske ytterligare en port behövs i södra änden av staden och då ut mot flodsidan? Denna skulle då även kunna leda ner mot eventuella bryggor som ligger här eller ännu längre söderut (och kanske utanför kartan).
Det finns fyra portar. Norrporten, västporten, bron och Tre båtar i söder. Du kan jämför det med Visby som under medeltiden hade sex portar och 6000 invånare.
]Nu menade jag Tofia och inte Fil men städerna hänger ju också ihop så det räcker kanske? Förslaget med en öppning ut mot floden kvarstår dock. :)
För att svara på båda frågorna. Jag tänker mig att man försöker hålla rent åt söder eftersom pirater och svarta ankor antagligen är det största hotet då fred råder mellan Kardien och Zorakin. En port åt söder skulle minska Tofias murars strategiska övertag (varje port är en svaghet). Naturligvis kanske det finns en liten torn port för att borgarna skall komma ut till sina små täppor och djur men den är i så fall inte så viktig att den har en landsväg in till sig?
Ja, för att kunna låta skepp passera.
Båtar borde även kunna passera under de övriga brovalven.
Beror väl på hur höga master det har?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Fafnir »

Snibben skrev:Ny karta!
Fil-Tofia Karta Nova.png
Wow!!! :D
Börjar se mäkta tjusigt ut!


Kort inflik i antalet tempel diskutionen.
Snarare är det nog inte tillräckligt med markerade tempel i tidigare moduler. Där av att ni känner denna sticka ut. GT som slog mig när jag vandrat i Dublin, Edinburgh, Glasgow etc är mängden kyrkor. Ett skrytbygge varannat kvarter typ. I dag när även dessa platser är mer sekulariserade finns ett överskott varför flera kyrkor avkristnas och sedan nyttjas till typ bostäder. Halvt off topic kanske...

Vidare, tornet på bron. Jag ser dubbla kreneleringar? Ett torn i avsatser? Har du nån bild på ett dylikt torn så jag kan anpassa min skiss av fil tofia? :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Har gått genom vad som skrivits om Fil-Tofias timmerhandel och samlar det här:

Tidig idé av Fraxinus:
Fraxinus skrev:Floden klyver stadsdelarna och mynnar ut till en vik där Fil-Tofies dubbelhamn ligger.


Om handeln med timmer:
Jeb skrev:Timmer som flottas till Fil-Tofia flyter sakta under Kjesarbron, skickligt manövrerat av flottare. Ett skådespel för den som befinner sig på bron vid tillfället. https://sv.wikipedia.org/wiki/Flottning
I Stirpazbunkten tas det till timmerkajerna söder om bron. De finns på både Fil och Tofia sidan. Fartyg från hela Kopparhavet ligger och väntar här. Auktionshallarna är högljudda och ibland våldsamma. Flodbaroner, lokala handelshus och internationella köpare gör upp om priser och monopol. Oftast är timret redan sålt när det flyter under Kjesarbron.
Jeb skrev:Tycker vi att Flodbaronerna har kontor i FT om ja har de påverkan politiskt?
birkebeineren skrev:Det tycker jag. En fråga bara: är sammanslutningen känd för omvärlden eller någon form av hemligt samarbete?
Jeb skrev:Jag tycker de självgoda adelsmännen opererar i det öppna. De anser sig kontrollera flödet av timmer utan att riktigt förstå att slipade utländska handelsmän redan filar på motåtgärder. Flodbaronerna har gott självförtroende, det har de fötts med, men är okunniga i global handel och kommer käkas levande av de stora hajarna.
birkebeineren skrev:Okej. Då kan vi vidare kanske tänka oss att Flodbaronerna redan är eller på väg att bli utnyttjade av zorakiska intressen? Jag tolkar informationen i respektive land som att Zorakin handlar timmer internationellt men Kardien verkar huvudsakligen på den egna marknaden. Kardiernas timmer har potential till att nå ut även det men det är inte zorakierna intresserade av, åtminstone inte om det inte är de som kontrollerar det hela. Det kan således finnas zorakier som både motarbetar Flodbaronerna helt och hållet och de som vill hjälpa men då med målet att behålla kontrollen och det mesta av kakan själv. Involverade på något vis kan vara handelshusen Zoraks Kista och Jisaksson samt kanske Greverydska Orden?
Jeb skrev:Du har rätt i skillnaden mellan Kardiskt och Zorakiskt timmer. Detta ser även topparna i Flodbaronerna och arbetar febrilt för att utöka verksamheten i Zorkain. De mer traditionsbundna echterna vill hålla det innom familjen så att säga. När nu så timret från Stirpazdalen nått lite kvantiteter och börjar märkas på marknaden suger det åt sig resten av blodsugarna med näsa för goda affärer. Greverydska ordern är ett mycket intressant förslag. Flodbaronerna är egentligen en samling mellanchefer och det kan man inte tolerera i topparna.

Flodbaronerna vill kontrollera det kardiska timmerflödet via Stirpaz. Man tar kontakt med köpare och gör upp om leveranser. Verksamheten växer och kravet på timmer ökar. Baronerna lyckas tillfredsställa behovet och fler ansluter sig. Genom framgångarna får man kontakt med större internationella aktörer. Man behöver därför zorakiska baroner som idag redan handlar internationellt. De som fått en mindre del av kakan i Zorakin tidigare är intresserade och de som redan handlar vill inte låta sig kontrolleras av Flodbaronerna. Flodbaroneran internt litar inte helt på zorakerna, men ser guldmynten som det kan ge. De guldmynten ser även Flodbaronernas egna herrar. På flera möten med Greverydska ordern har det skrutits om allt guld timmerhandeln gett och det retar grevar och hertigar som inte riktigt anser att de får del av kakan. Ordern börjar lägga sig i och sätta tryck på lokala grevar för att försvåra (ökad rusttjänst för baroner, krångligare administration eller liknande)för Flodbaronerna.

Det går att krångla till det mer om man önskar, men kortfattat. Flodbaronerna tjänar grova stålar på timmer. Det är en mängd folk som vill åt förtjänsten. Timmer behövs utomlands. De som köper skiter i vart det kommer ifrån. Krånglas timmerhandeln till för mycket flyttas den någon annanstans.
birkebeineren skrev:Min kortfattade tolkning bara för att se om vi tänker likt: Flodbaronerna i Kardien säljer sitt timmer till zorakier i Tofia och tjänar goda pengar på detta. Zorakierna säljer timmret vidare till utländska uppköpare.

Olika intressen är inblandade och försöker påverka handeln:

*De som är nöjda med ordningen och vill fortsätta som för
*De som vill att zorakierna skall få ännu större kontroll
*De som vill att Flodbaronerna själva skall exportera sitt timmer

...och kanske: *De som vill att all handel med kardisk timmer skall upphöra

(försöker identifiera lite tydliga sidor som RP kan involveras med och det kan byggas äventyr utifrån :wink: )

Enligt källorna och det vi utvecklat på forumet är Zorakin och Berendien de enda stora exportörerna av timmer kring Kopparhavet. Att flytta handeln någon annanstans är därför inte helt enkelt. Zorakin exporterar från flera olika hamnar men Tofia borde ändå vara ganska betydelsefull och ingen plats man lämnar lättvindigt. Caddo och Erebos är de stora uppköparna men även Felicien är intresserad av timmer.
Om bron och hamnen:
birkebeineren skrev:Men innan vi bestämmer vidden på brovalven finns det en fråga till att ta hänyn till: flottas det timmer under brovalven, eller samlas detta uppströms bron? Vet inte hur breda valven bör vara för att timmer skall kunna passera men inte för smalt gissar jag.
Jeb skrev:Jag nog att timret flyter under brovalven. Jag har alltid sett valven som både höga och breda. Antagligen mer fantasi än verklighet, men estetik är viktigt i fantasy. Bron bör vara
Snibben skrev:Stirpaz verkar vara en relativ lugn flod så flottarna binder nog ihop timmret till stora flottar som förbinds med rep (ungefär som en grupp pråmar). Lösa okontrollerade stockar är dessutom en fara för eventuell övrig trafik och bropelarna. Kanske är det till och med böter för att tappa en stock för flottisterna?
Stockar som skall exporteras via havet flottas enklast ned till hamnen för att där plockas upp och lastas på skepp. Stockar som skall föras vidare via land tas antagligen upp innan bron.
birkebeineren skrev:Har också en bild av att timmeret passerar under bron. Gissningsvis sker det inte kontinuerligt under året utan kanske endast under våren med ett högre vattenstånd än annars. Lite av en händelse i Fil-Tofia tiden när flottningen pågår, mycket folk samlas och all annan verksamhet på floden stannar upp. Det mesta handlar om timmer, flottning och flottare.
Jeb skrev:Stirpaz lugn varierar nog, men under flottningen passar man nog på när det är som mest gynnsamt. Självklart är det hårda straff om stockar saknas eller skadas. Destinationen på stockarna beror på var de ska och om de lokalt ska förädlas först. Ska de exporteras tycker jag man flottar dem under brovalven till allmän beskådan.

En idé är flottning är en styrd företeelse. Timret får inte säljas förrän timmerauktionen bestämt priser och auktionen öppnar inte förrän datum eller datumen X. Det gör att lagen säger: Inget timmer under bron innan auktionsklockan ringer. Detta kan dra ut på tiden och trafikstockningen ( :( ) som skapas vid bropelarna är en del av skådespelet den med. Ve den som flottar under bron innan priset är satt. På norrsidan av bron kan man dock fritt handla till lokala uppköpare, då oftast till lägre pris, men man tar sig ur risken att tryckas under bron och få lasten konfiskerad av staden. De lokala kan därför förse sin träindustri med billigt timmer och behöver inte gå via mellanhänder söder om bron. Detta går säker att utveckla, men det var en tanke.
birkebeineren skrev:Låter bra. Timmret flottas under bron i ordnade former. Det timmer som skall fraktas över land inåt i Zorakin eller Kardien kan tas upp innan bron om det är lättare.

Tänker vi oss hamnar både i Fil och i Tofia?
Snibben skrev:Varje träd är inbränt med ägarens märke och noggrant räknat vilket betyder att varje flottarlag är ansvariga för att föra denna träd till Fil-Tofia. Detta betyder också att eventuella lösa stockar som krockar med bron snabbt kan ägarkontrolleras. Ve den som släppt sina stockar lös med vilje - på sådant är det naturligtvis dödstraff. För den flottare som är oskicklig nog att att släppa en lös stock men inte träffar bron, eller stocken blir uppfångad innan bron av den lokala ordningsmannen - den får sitta i stocken :roll:
Jeb skrev:Hur bred är Stirpaz vid bron?
Skulle vi bara för skojs skull nypa bron i Orléans, George V Bridge är den 325m. Om Stirpaz är såpass bred tycker jag att Ingemansön ligger ca: 100m från Fil. Filsidan är stenigare och fasta kajer är förankrade i berggrunden söder om bron. Vid Tofa löper bron minst 50m över dyig träskliknande strand där samlare plockar kräftdjur och liknande när tidvattnet är lågt. På den sidan finns mer långa bryggor som låper både längs med och ut i bukten. Först lite sydöst om staden finns stenkajer som ogärdas av en klart lägre mur. Vad tror ni om det?
Jeb skrev:Hamn på Tofiasidan? Måste man under bron för att lägga till?
Snibben skrev:Ja ;) Det kan väl bara Fils fördel? Stirpaz gyttjiga stränder på tofiasidan hindrar att det finns bra hamnar. Man kan segla under bron till Tofia-brygga men det sker mest om man inte har möjlighet att frakt godset genom staden.
Vi verkar alla överens om att det finns minst en hamn men vart finns den? Vart tas egentligen det timmer som exporteras landvägen från städerna upp och vart lastas det timmer som skall exporteras sjövägen ombord på skeppen? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

="Snibben"Jag tänker mig att man försöker hålla rent åt söder eftersom pirater och svarta ankor antagligen är det största hotet då fred råder mellan Kardien och Zorakin. En port åt söder skulle minska Tofias murars strategiska övertag (varje port är en svaghet). Naturligvis kanske det finns en liten torn port för att borgarna skall komma ut till sina små täppor och djur men den är i så fall inte så viktig att den har en landsväg in till sig?
Det här låter egentligen helt fint men skall vi inte använda ytan i södra Tofia till en hamn?

Det kan vara att du egentligen har tänkt ut det här Snibben och att det är jag som inte fattar men i så fall hoppas jag du har överseende med mig :oops: (och förklara en gång till gärna).
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Det här låter egentligen helt fint men skall vi inte använda ytan i södra Tofia till en hamn?

Det kan vara att du egentligen har tänkt ut det här Snibben och att det är jag som inte fattar men i så fall hoppas jag du har överseende med mig :oops: (och förklara en gång till gärna).
Jag har tänkt på flera saker.

1) Geologi.
Philmarks sandiga och torra jord ligger som ett lock ovanpå den leriga jord som Darenslätten består av. Och just där de möts ligger Stirpaz. Darenslätten trycker ned sig under Philmark och den sänkning som bildas av detta är flodfåran. Därtill sköljer tidvattnet upp en bit varje dag och sätter stora delar av flodbanken under vatten. Detta gör att Stirpaz sydöststränder är leriga och vattensjuka saker där man lätt kan gå ned sig om man inte är försiktig (den är också idealisk om man vill dumpa ett lik som behöver försvinna...shh...).
Effekten blir att det är väldigt svårt att bygga bra bryggor för större skepp som kan ligga ett par dagar uttan behöva flyttas med tidvattnet.
Detta har jag tänkt på efter konversationer vi haft.

2) Ekonomi
Traktatet verkar ha samma friheter som EU dvs. fri rörlighet av personer, tjänster, varor och kapital. Om det finns en bra hamn och en dålig hamn kommer kaptenerna välja den bra hamnen först. Köpmännen i Fil-Tofia behöver ändå inte bry sig om hur varorna fraktas. Eventuella hamntullar kan också ha reglerats i traktatet - eller så kanske det inte finns några tullar för än varorna förs ut ur staden (hamnavgift måste dock betalas).

3) Politik
Fil-Tofia skall vara någon slags fredsstad vilket betyder att man kanske har stipulerat om att krigsfartyg inte får lägga till staden (undantaget Solriddarnas krigsfartyg på väg till Stirpazklyfta). Kardien och Zorakin är ändå inte de bästa sjöfartsnationerna och de har inte värst många krigsfartyg.

4) Skeppstillgång
Hur många skepp brukar ligga i hamnen? Om det ligger 10 så är det väldigt många skepp. Vanligen brukar nog 1-5 skepp besöka hamnen men det kan också gå tid då inget ligger inne. Förekomsten av skepp är inte så stor som man gärna vill tro.

Dessa fyra kriterier är det jag tänkt på när jag inte gett Tofia någon hamn.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Jag har fortfarande lite frågeställningar.

Jag hade en idé om att göra bron till ett slags riddarhus med sköldar hängandes ut emot Stirpazviken för att visa vilka ätter som verkar i staden. Är det något att utveckla?

Antalet byggnader i DLV´s regi. I mitt tycke jämfört med resten av Aidne är det för många. Jag delar Fafnirs bild av många kyrkor i medeltida städer, men tom. jämfört med dem tycker jag det är mycket. Inser att jag tjatar om detta, men jag anser det inte helt löst.

Hamn i Tofia är även det en nöt att knäcka. Snibbens förslag med vattenskadad sankmark där både det ena och det andra försvinner är allt för häftig för att slopa. Hur löser då staden gods som kommer? Precis som sagt så väljer den lättaste hamnen. Delar hela staden på hamnavgiften eller går den bara till Fil? De varor som ska till Tofia fraktas de över bron och i så fall hur? Flottas det av lokala personer över Stirpaz under bron? Jag är rädd att Fil blir ekonomiskt överlägset Tofia det är ju trots allt två länder och två hertigar). Vi kan lösa det med Traktatet, men då bör det uttalas hur.

Port i söder (Tofia) är kanske något vi ska fundera mer på? Pirater och ankor som seglar dit, hur stor och organiserad styrka anser vi de mönstra? Tar de sig an en stad av FT´s kaliber och är de militärt skickade att riva upp en port? Jämför vi här med Visby igen har portantalet varierat stort genom åren. Under min research inför FT-tråden svarade Gotlands museum så här på frågan om muren.
Det fanns ingen bebyggelse utanför muren vi den tiden. Man bodde innanför muren eller ute på landsbygden. Portar har satts igen och öppnats i takt med att behoven förändrats. Sjömuren hade t. ex. ett tiotal portar ursprungligen.
Jag tycker inte vi ska ha det antalet utan hålla oss i närheten av det material Äventyrsspel publicerat. Deras städer får ses som en mall för vår uppbyggnad tycker jag. Vi skulle därför kunna göra både och. Det fanns verkligen en port i söder. Efter ett lyckat anfall på staden, gissningsvis efter Sjökriget då flottan var försvagad, beslöt man att mura igen den. Idag finns en mindre port kvar, men den används mest av fotgängare.

Kolonilotterna, fick de vara kvar?

Östra tornet på Kjesarbron. Ska stadsvakten bo där och är det då stort nog anser ni?

Vem tar sista platsen i rådet?

Jag hoppas ni inte tycker jag är allt för gnällig. :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: Jag har tänkt på flera saker.
Jag anade det. Du brukar skriva genomtänkta saker. :)
Snibben skrev:1) Geologi.
Philmarks sandiga och torra jord ligger som ett lock ovanpå den leriga jord som Darenslätten består av. Och just där de möts ligger Stirpaz. Darenslätten trycker ned sig under Philmark och den sänkning som bildas av detta är flodfåran.
Det här skulle en hel del lärde troligen avfärda som villfarelser från uppe i Trakorien där det diskuteras kring tektoner och kontinentalförflyttningar i ljuset av den något fladdrande kunskapens låga vid Akademin i Tricilve. Men faktum är att även om dessa teorier inte är en del av kunskapstraditionen kring Kopparhavet och i södra Ereb så finns det spår i gamla myter och berättelser som kan ge ett visst stöd. Exempelvis har odosmunkarna tolkat snoaranernas myter om jättesköldpaddorna Divera och Daren som att detta kan röra sig om jorddragare eller tektoner. Men vem vet egentligen säkert ?

Snibben skrev:Detta gör att Stirpaz sydöststränder är leriga och vattensjuka saker där man lätt kan gå ned sig om man inte är försiktig (den är också idealisk om man vill dumpa ett lik som behöver försvinna...shh...).
Effekten blir att det är väldigt svårt att bygga bra bryggor för större skepp som kan ligga ett par dagar uttan behöva flyttas med tidvattnet.
Gillar detta. Utesluter dock inte tanken på någon form av brygga i kombination med detta så som Jeb är inne på men tills vidare kan vi låta sydöststranden vara endast lerig och vattensjuk.

Snibben skrev:2) Ekonomi
Traktatet verkar ha samma friheter som EU dvs. fri rörlighet av personer, tjänster, varor och kapital. Om det finns en bra hamn och en dålig hamn kommer kaptenerna välja den bra hamnen först. Köpmännen i Fil-Tofia behöver ändå inte bry sig om hur varorna fraktas. Eventuella hamntullar kan också ha reglerats i traktatet - eller så kanske det inte finns några tullar för än varorna förs ut ur staden (hamnavgift måste dock betalas).
Något sådant. En hamnavgift skulle kunna samlas gemensamt av två hamnfogdar med ett par soldater från båda stadsvakterna som stöd. Hamnfogdarna har ett gemensamt kontor ute på Ingenmansön och härifrån ror de ut till ankommande skepp och tar upp hamnavgiften som sen delas i två lika stora delar på plats. Eller någon liknade ordning.
Snibben skrev:3) Politik
Fil-Tofia skall vara någon slags fredsstad vilket betyder att man kanske har stipulerat om att krigsfartyg inte får lägga till staden (undantaget Solriddarnas krigsfartyg på väg till Stirpazklyfta). Kardien och Zorakin är ändå inte de bästa sjöfartsnationerna och de har inte värst många krigsfartyg.
Så kan det vara.
Snibben skrev:4) Skeppstillgång
Hur många skepp brukar ligga i hamnen? Om det ligger 10 så är det väldigt många skepp. Vanligen brukar nog 1-5 skepp besöka hamnen men det kan också gå tid då inget ligger inne. Förekomsten av skepp är inte så stor som man gärna vill tro.
Skulle gärna ha några ord från Fraxinus i den här frågan då han har det stora översikt över hela Zorakins ekonomi.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag hoppas ni inte tycker jag är allt för gnällig. :?
På inga vis. Bra att vi är flera om det här. :)

Återkommer med ett svar på ditt inlägg...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag hade en idé om att göra bron till ett slags riddarhus med sköldar hängandes ut emot Stirpazviken för att visa vilka ätter som verkar i staden. Är det något att utveckla?
Kanske kan stadsdelarna och deras milisers vapen vara de som hänger här?
Jeb skrev:Antalet byggnader i DLV´s regi. I mitt tycke jämfört med resten av Aidne är det för många. Jag delar Fafnirs bild av många kyrkor i medeltida städer, men tom. jämfört med dem tycker jag det är mycket. Inser att jag tjatar om detta, men jag anser det inte helt löst.
Såg du min summering?

Inne i staden finns bontisâlens palatstados och Lazarethklostret som de stora templen. Sen finns de lokala kvarterstemplen som är sjutton till antalet (kartan kan kanske ge intrycket av att de är stora men de behöver inte vara större än ett "vanligt" tempel så som lär finnas över hela Aidne). 5-6000 invånare fördelade på dessa blir 300-350 tillhörande varje tempel. Utöver detta finns fyra kapell.

Utanför staden finns fem bytempel i de olika förstäderna, ett kloster, ett kapell och två begravningsplatser med kapell. Hur många som bor här är lite oklart.

Om vi låter de flesta vara enkla tempel och kapell så tycker jag det kan fungera. De enda som egentligen sticker ut är Palatstadosen och Lazarethklostret, samt kanske ett eller två av kapellen.

Fler med åsikter? :?
Jeb skrev:Hamn i Tofia är även det en nöt att knäcka. Snibbens förslag med vattenskadad sankmark där både det ena och det andra försvinner är allt för häftig för att slopa. Hur löser då staden gods som kommer? Precis som sagt så väljer den lättaste hamnen. Delar hela staden på hamnavgiften eller går den bara till Fil? De varor som ska till Tofia fraktas de över bron och i så fall hur? Flottas det av lokala personer över Stirpaz under bron? Jag är rädd att Fil blir ekonomiskt överlägset Tofia det är ju trots allt två länder och två hertigar). Vi kan lösa det med Traktatet, men då bör det uttalas hur.
Hamnavgiften skulle kunna vara lösningen på den ekonomiska frågan men då återstår fortfarande logistiken med timmret.

Vi verkar överens om att timmret först stannar ovanför bron där det säljs på auktion och det sen skickas under bron i lugna former. Men vart lämnar timmret vattnet så att säga? Tas det upp ovanför bron där det sorteras och säljs innan det släpps ut i vattnet igen och fraktas under bron varifrån det sen någonstans tas upp på nytt och flyttas ombord på köparnas skepp? Eller sorteras timmret ute i vattnet ovanför bron, säljs där och lämnar först vattnet nedanför bron då det lastas ombord på köparnas skepp?

Kan vi tänka oss timmerhamnar utanför murarna ovanför och/eller nedanför staden? Bearbetas timmret möjligtvis innan det säljs och vart sker i så fall detta? Kan långa sammanhängande timmerlänsor (sammanlänkade stockar som hägnar in och samlar timmret när det flyter ute i vattnet) övanför eller nedanför staden vara något?
Jeb skrev:Port i söder (Tofia) är kanske något vi ska fundera mer på? Pirater och ankor som seglar dit, hur stor och organiserad styrka anser vi de mönstra? Tar de sig an en stad av FT´s kaliber och är de militärt skickade att riva upp en port? Jämför vi här med Visby igen har portantalet varierat stort genom åren. Under min research inför FT-tråden svarade Gotlands museum så här på frågan om muren.
Det fanns ingen bebyggelse utanför muren vi den tiden. Man bodde innanför muren eller ute på landsbygden. Portar har satts igen och öppnats i takt med att behoven förändrats. Sjömuren hade t. ex. ett tiotal portar ursprungligen.
Jag tycker inte vi ska ha det antalet utan hålla oss i närheten av det material Äventyrsspel publicerat. Deras städer får ses som en mall för vår uppbyggnad tycker jag. Vi skulle därför kunna göra både och. Det fanns verkligen en port i söder. Efter ett lyckat anfall på staden, gissningsvis efter Sjökriget då flottan var försvagad, beslöt man att mura igen den. Idag finns en mindre port kvar, men den används mest av fotgängare.
Igenmurad port nu endast öppen för mindre färdsel kan kanske vara kompromissen vi letar etter?
Jeb skrev:Kolonilotterna, fick de vara kvar?
Det tycker jag.
Jeb skrev:Östra tornet på Kjesarbron. Ska stadsvakten bo där och är det då stort nog anser ni?
Den kan få hålla till där tycker jag. Endast den tjänstgörande delen av vakten behöver få plats, samt förråd. Kanske finns baracker längs insidan av stadsmuren söder om tornet som inte syns på kartan.
Jeb skrev:Vem tar sista platsen i rådet?
Skall leta lite...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Förväntar mig inga färdiga svar på frågorna jag ställer utan skriver bara ut funderingar som jag tänker kan vara relevanta även för er. :)

Ytterligare en sådan är den om hur flottningen går till, eller snarare när? Jag har hela tiden sett före mig en period under våren när vattenståndet är högt och stora lager av nyhugget timmer ligger redo vid flodbräddarna uppe i skogen norr om staden. Timmret släpps vid en tidpunkt ut i floden där strömmarna för det med sig ner till en uppsamlingsplats där det sen tas upp innan vidare förädling och transport. Ungefär så det gick till i min hembygd i Norge fram till 1985. Men det kanske inte behöver se ut så längs Stirpaz och i Fil-Tofia? Flottas det möjligtvis timmer hela tiden under året, i små partier som är lätta att hålla reda på och som heller inte stör fisket som är flodens andra stora verksamhet? Nere i Fil-Tofia tas timmret upp och bearbetas innan det lagras fram till den stora timmerauktionen som sen hålls vid en fast tidpunkt. På så vis får vi en kontinuerlig verksamhet som kan sysselsätta flottare hela året och en specifik händelse som är auktionen och de omtalade Flottardagarna/Timmerdagarna som vi tidigt i tråden beskrev som viktiga märkesdagar i staden.

En variant skulle kunna vara att timmret obearbetat lagras en bit ovanför Fil-Tofia och att det sen vid ett tillfälle släpps under Kejsarbron för att sedan tas upp och bearbetas där innan det slutligen lastas ombord på skepp för vidare transport. Detta förutsättar då en uppsamlingsplats ovanför staden, antingen på land eller bakom länsar ute i vattnet, och sen en plats för bearbetning och ombordlastning på skepp söder om staden.
den stora auktionen skulle kunna ske antingen med det obearbetade timmret ovanför staden eller med det bearbetade nedanför staden. Sen kan det tänkas att små partier timmer hela tiden kan tas upp både i Tofia (Tofia-Brygga) och i Fil (Långbryggorna?) för bearbetning och tillverkning av träprodukter på plats i städerna.

När vi utrett flottningen och timmret kan vi ta oss an fisket. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Några framstående personer som kan ta platsen i stadsrådet (vilket det nu är):

Tofia
Balvin Angelsson, för handelshuset Zoraks Kista
Titus Lindeblad, överhuvud för Lazarethklostret
Lisana ”Långe-Lisa” Borodriksdotter, ålderkona för bygghantverkarnas skrå
Eldrik Eldriksson, ålderman för båtbyggarnas skrå

Fil
Aldar Ellerbro, för handelshuset Ellerbro
Hinreke Steviansdotter, för handelshuset Gråberg
Valton av Kjostevi, överhuvud för S:t Andamiklostret i Philmark
Margeta Måne, överhuvudd för S:ta Melvinaklostret i Philmark (Ändrar till "överhuvud för Pilgrimshuset i Tofia")

Snibben ställde frågor om en skald har plats i stadrådet och jag om en vaktkapten? Sen återupprepar jag min önskan om namnbyte på Harpian Fjellgenser som skär i mina norska öron.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Kanske kan stadsdelarna och deras milisers vapen vara de som hänger här?
Det är också en idé. Gör bara de pompösa adelsmännen med på att stå i skymundan så?
Fler med åsikter? :?
Behåll tillräckligt med med antal så att alla i stan kan be med tak över huvudet. Antingen större tempel som servar fler kvarter eller som det är. Slopa klostren. Lazarteth är väl egentligen inte tänkt att vara ett kloster, men det är det nog. Begravningsplatserna är bra.
Hamnavgiften skulle kunna vara lösningen på den ekonomiska frågan men då återstår fortfarande logistiken med timmret.

Vi verkar överens om att timmret först stannar ovanför bron där det säljs på auktion och det sen skickas under bron i lugna former. Men vart lämnar timmret vattnet så att säga? Tas det upp ovanför bron där det sorteras och säljs innan det släpps ut i vattnet igen och fraktas under bron varifrån det sen någonstans tas upp på nytt och flyttas ombord på köparnas skepp? Eller sorteras timmret ute i vattnet ovanför bron, säljs där och lämnar först vattnet nedanför bron då det lastas ombord på köparnas skepp?

Kan vi tänka oss timmerhamnar utanför murarna ovanför och/eller nedanför staden? Bearbetas timmret möjligtvis innan det säljs och vart sker i så fall detta? Kan långa sammanhängande timmerlänsor (sammanlänkade stockar som hägnar in och samlar timmret när det flyter ute i vattnet) övanför eller nedanför staden vara något?
Jag fick en vild idé. Vi flyttar förstaden till Tofia söderut. Det timmer som ska på export flottas under bron ner till den nya förstaden. Man slipper då ha massa utländska köpmän i stan. Det har tidigare utförts sabotage och bränder på olika handelshus timmer och det vill man inte ha innanför murarna. Den Kard-Zorakiska marknaden är inte lika utsatt och sker därför i Fil vars stora hamn tar emot det timmer som stannar i Stirpazområdet. Både Zorakiska och Kardiska skepp lägger till i Fil. De övriga lägger till söderut. Förstaden (eller timmerlägret) håller flera natthärbärgen och nöjesliv och har lite Deadwoodkänsla över sig.
Igenmurad port nu endast öppen för mindre färdsel kan kanske vara kompromissen vi letar etter?

Ovanstående är ytterligare ett skäl att minska ner på portens storlek.
Den kan få hålla till där tycker jag. Endast den tjänstgörande delen av vakten behöver få plats, samt förråd. Kanske finns baracker längs insidan av stadsmuren söder om tornet som inte syns på kartan.
Det funkar.
Snibben ställde frågor om en skald har plats i stadrådet och jag om en vaktkapten? Sen återupprepar jag min önskan om namnbyte på Harpian Fjellgenser som skär i mina norska öron.
Vaktkapenen har redan fått sparken. Det är stadsskaldens stol som är upp för nyval. Snibben borde få en rådsmedlem minst. Vi har ju snott resten. :)

Stackars gamle Folke Fjellgenser rullar i sin grav. Jag som tyckte det var ett så fyndigt namn. Vad sägs om Fjällskjorta?

Dina förslag på rådsmedlemmar tycker jag vi ska ge andra framstående roller i stadsbygget.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Det är också en idé. Gör bara de pompösa adelsmännen med på att stå i skymundan så?
Vilka är i så fall denna pompösa adel? Lokal adel från Slättebo och Philmark som har en bostad i staden (i tillägg till sina eventuella sätesgårdar runt omkring i länen)? Detta kan vara intressant att reda ut oberoende av eventuella vapen på bron.

Om brovapnen skall vara adliga kan de annars kopplas till familjer som gjorde sig bemärkat under Belägrigen av Fil-Tofia kanske?
Jeb skrev:Behåll tillräckligt med med antal så att alla i stan kan be med tak över huvudet. Antingen större tempel som servar fler kvarter eller som det är. Slopa klostren. Lazarteth är väl egentligen inte tänkt att vara ett kloster, men det är det nog. Begravningsplatserna är bra.
Kvarterstemplen låter vi då vara som de är. Kan vara bra att ha om vi eventuellt skulle få för oss att justera upp stadsbefolkningen från de 5000 som anges i Aidne-modulen. Fraxinus tror jag har åsikter här. Klostren tycker jag skall få vara med. Det finns ju bara två stk. nu, det utanför Fil som vi inte kopplat till en orden ännu, och det som vi kallat Lazarethklostret i Tofia. Jag ser före mig att sjukstugan är separat från själva klostret men drivs av munkarna därifrån. Därför jag föreslog att munlkarna tillhörde S:t Mellins Orden som speciellt ägnar sig åt läkekonst. Eller vill du gärna ha Lazarethsjukstugan helt utan koppling till LV och solmunkar?
Jeb skrev:Jag fick en vild idé. Vi flyttar förstaden till Tofia söderut. Det timmer som ska på export flottas under bron ner till den nya förstaden. Man slipper då ha massa utländska köpmän i stan. Det har tidigare utförts sabotage och bränder på olika handelshus timmer och det vill man inte ha innanför murarna. Den Kard-Zorakiska marknaden är inte lika utsatt och sker därför i Fil vars stora hamn tar emot det timmer som stannar i Stirpazområdet. Både Zorakiska och Kardiska skepp lägger till i Fil. De övriga lägger till söderut. Förstaden (eller timmerlägret) håller flera natthärbärgen och nöjesliv och har lite Deadwoodkänsla över sig.
Det funkar för mig.
Jeb skrev:Vaktkapenen har redan fått sparken. Det är stadsskaldens stol som är upp för nyval. Snibben borde få en rådsmedlem minst. Vi har ju snott resten. :)

Stackars gamle Folke Fjellgenser rullar i sin grav. Jag som tyckte det var ett så fyndigt namn. Vad sägs om Fjällskjorta?

Dina förslag på rådsmedlemmar tycker jag vi ska ge andra framstående roller i stadsbygget.
Snibben kan få hitta en statsrådsmedlem.

Fjällskjorta låter utmärkt. Mycket lättare att ta både Folke och Harpian på allvar då. Är det inte så att namnet har en riktig lång historia bakom sig och härstammar från en hjältarna som i sin rustning av drakfjäll kämpade i De Trettio Tappras slag? :wink: Få adelsfamiljer kan visa upp en längre släktshistoria än Huset Fjällskjorta.

Mina övriga namn blir bara vanliga personer i staden.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Vilka är i så fall denna pompösa adel? Lokal adel från Slättebo och Philmark som har en bostad i staden (i tillägg till sina eventuella sätesgårdar runt omkring i länen)? Detta kan vara intressant att reda ut oberoende av eventuella vapen på bron.
Det var nog dem jag tänkte på. Jag tycker vi ser framöver vilka adelsmän som har bostäder i stan. Hittills är det Daggarna och Stirzberg.
Om brovapnen skall vara adliga kan de annars kopplas till familjer som gjorde sig bemärkat under Belägrigen av Fil-Tofia kanske?
Det kan vara en ännu bättre idé!
Kvarterstemplen låter vi då vara som de är. Kan vara bra att ha om vi eventuellt skulle få för oss att justera upp stadsbefolkningen från de 5000 som anges i Aidne-modulen. Fraxinus tror jag har åsikter här. Klostren tycker jag skall få vara med. Det finns ju bara två stk. nu, det utanför Fil som vi inte kopplat till en orden ännu, och det som vi kallat Lazarethklostret i Tofia. Jag ser före mig att sjukstugan är separat från själva klostret men drivs av munkarna därifrån. Därför jag föreslog att munlkarna tillhörde S:t Mellins Orden som speciellt ägnar sig åt läkekonst. Eller vill du gärna ha Lazarethsjukstugan helt utan koppling till LV och solmunkar?
Lazareth är numer ett kloster med sjukstuga. Det är tillägnat S:t Munde vilket är det bästa valet. Hur blir det då med pilgrimshusen? Ska vi ha det så föreslår jag endast ett och det på Tofiasidan utanför muren. Jag tycker idén med Williamsordern kan undersökas mer.
Snibben kan få hitta en statsrådsmedlem.
Japp!
Fjällskjorta låter utmärkt. Mycket lättare att ta både Folke och Harpian på allvar då. Är det inte så att namnet har en riktig lång historia bakom sig och härstammar från en hjältarna som i sin rustning av drakfjäll kämpade i De Trettio Tappras slag? :wink: Få adelsfamiljer kan visa upp en längre släktshistoria än Huset Fjällskjorta.
Då har de en sköld på bron... :D. Du får själv den stora äran att ändra namnet i kampanjmaterialet. Ska vi ta Fjellskjorta eller Fjällskjorta?
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... panj)#Phil och http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... eron_Dagge
Mina övriga namn blir bara vanliga personer i staden.
Fast viktiga, då de namngivits.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Det var nog dem jag tänkte på. Jag tycker vi ser framöver vilka adelsmän som har bostäder i stan. Hittills är det Daggarna och Stirzberg.
Jeb skrev:Det kan vara en ännu bättre idé!
Tills vidare kan vi konstatera att Kejsarbron pryds av heraldiska vapen av något slag.
Jeb skrev:Lazareth är numer ett kloster med sjukstuga. Det är tillägnat S:t Munde vilket är det bästa valet. Hur blir det då med pilgrimshusen? Ska vi ha det så föreslår jag endast ett och det på Tofiasidan utanför muren. Jag tycker idén med Williamsordern kan undersökas mer.
Då spikar vi Lazarethklostret med en anslutande sjukstuga som drivs av munkarna. Men vill du beskriva en helt ny orden vigd S:t Munde här eller använder vi S:t Mellins Orden som redan är tänkt som inriktade på läkekonst?
Det finns även en S:t Kefims Orden som särskilt ägnar sig åt fattigvård. Både S:t Mellins Orden och S:t Kefims Orden har stort utvecklingspotential då de än så länge är väldigt kortfattat beskrivna.

Ett pilgrimshus kan räcka och då gärna i eller direkt utanför Tofia. Willemiterorden har enligt källorna och utvecklingar på forumet endast verksamhet i Efaro. Självklart är det möjligt att ändra på det men är det inte då bättre att använda en av de flera mycket mera obeskrivna ordnarna till detta? Pilgrimshuset kan också kopplas till Lazarethklostret om vi vill det (det blir då i tillägg till en sjukstuga men det går väl?) eller till det obeskrivna klostret som Snibben ritat in utanför Fil. Även en möjlighet att det är bontisâtet som driver pilgrimshuset utan att det är tillknutet någon munkorden.
Jeb skrev:Då har de en sköld på bron... :D. Du får själv den stora äran att ändra namnet i kampanjmaterialet. Ska vi ta Fjellskjorta eller Fjällskjorta?
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... panj)#Phil och http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... eron_Dagge
Jag kan ändra till Fjellskjorta. :wink:
Skriv svar