Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Flodbaronerna är en motreaktion på Greverydska ordern. Greve Remmare och hans baroner stod utanför ordern. De ansågs inte högättade nog. De skapade då i en sinnesstämning av avundsjuka och egoism Flodbaronerna. Givetvis var det inte enda anledningen till starten, men det var Greverydskas elitism som gjorde att baronerna gick med i Flodbaronerna utan större knorr. Flodbaronerna har sedan rönt stor framgång på kort tid.

För att allt mer tydliggöra det har de 606e.O tagit över Greverydskas ekonomiska stöd till Flottarnas tempel. Greverydska ordern har försummat det åtagande de själva långt tidigare gjorde att hålla templet i gott skick. Flodbaronerna har sedan de tog över överkompenserat och nästan hädiskt smyckat det gamla templet. Det har höjts flera ögonbryn för att man glorifierar den gamla gudinnan Stirpazia i sin utsmyckning. Flottarna som lever av Stirpaz och nu har ett fint tempel att besöka i stan har knutits närmare Flodbaronerna. Kyrkan är nöjd för att någon annan betalar och ser mellan fingrarna med struntpratet om Stirpaziaglorifiering. Allt enligt Greve Remmare och hans kumpaners plan.
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Brynhildur
Snibben skrev:Förslag: Flottarnas kapell, eller "S:ta Avo och St Emrin i Fils fria flottares kapell" som det heter egentligen, är ett gammalt tempel från Jorpagnas imperietid. Ursprungligen var det vigt åt Stirpazia, Stirpaz gudinna, och vägfarande gick dit för att få lycka på färd över eller längs med Stirpaz. När Zorakin blev odoister omvigdes templet till kapell för S:t Emrin för att vara ett tempel för vägfarande. Dock så kom stad, kyrka och hertigen inte överens om vem som skulle stå för kostnader så det gamla templet förföll tills flodbaronerna kom överens om att sponsra det ca 425 e.O. Numera är det ett litet och väl restaurerat kapell men samtidigt med påkostade utsmyckningar inuti (flodbaronerna vill visa hur rika de blir på timret). Kapellet står främst till timmerflottarnas förfogande men alla som färdas över och på Stirpaz är välkomna.
Stirpazia kan ursprungligen ha varit den gudinna som snoaranerna längs floden dyrkade innan jorerna erövrade Aidne. De etinstrognas vördnad inför S:ta Avo och S:t Emrin har troligtvis inget att göra med den gamla gudinnan men avbildningar av nytolkningen jorerna gjorde av henne kan finnas kvar som mosaiker eller liknade i resterna av templet som nu ingår i dagens smyckade kapell. Tycker inte vi skall framhäva Stirpazia för mycket då både Kardien och Zorakin domineras närmast totalt av Lysande Vägen men gudinnan är inte bortglömd (och kanske bidar hon sin tid nere i djupet av floden?). Visst kan någon påstå att flottarna och timmerhandlarna avviker något från Stigen och den rätta Läran när de talar om Stirpazia men det lär inte vara det enda tillfället där gamla gudomar och helgon har blandats samman. Lysande Vägens prästerskap lär veta hur detta kan hanteras utan att Ljusa Handen behöver ingripa annat än i riktiga fall av misstänkt (eller påstådd?) avgudadyrkan.

Så här skrev Fraxinus om en flodgudinna:
Fraxinus skrev:Jag tänker så här. Fil-Tofia inklusive kejsarbro har sitt ursprung i Ingenmansöns existens. Namnet på ön kan vara av senare datum (från och med överenskommelsen mellan Penner och Echter att ön är neutral mark) men det kan också vara äldre.

Inom arkeologi är detta ett klassiskt landskapsfenomen. Vatten har i alla kulturer varit centrala inom religionerna. Rinnande vatten symboliserar både i romersk, grekisk och keltisk tro färdvägar mellan andevärld och denna värld. Mellan dödsriket och de levandes rike. Och givetvis är floder/åar färdvägar som möjliggör handel. Kanske därför som Hermes både är handelsmännens gud men också den gud som för de döda till dödsriket. Floder symboliserade resor, rikedom, liv och död. Öar och halvöar i floder blev fysiska symboler för dessa andra världar. På öar i floder hittar arkeologer därför ofta forntida helgedomar, begravningsplatser eller tingsplatser. Dvs under förutsättning att vattnets erosion inte flyttat ön. På eller i anslutning till sådana platser/öar bildades dessutom ofta handelsplatser.

Detta tillsammans gör att jag kan teckna ett litet porträtt av Fil-Tofia äldre historia. Ursprungligen låg på ingenmansön en liten tingsplats med en helgedom. Så småningom om anlade man en liten träbro på ena sidan och en färja eller vippbro på andra för att kunna släppa förbi båttrafik. På någon eller båda sidor växte det upp en liten handelsplats. När det jorpagniska kejsardömet nådde hit insåg dess ledare betydelsen av platsen och lät anlägga en större bro med torn för att kontrollera platsen och markera kejsardömets närvaro. Sannolikt anlade man även ett litet tempel på ön. Platsen läge gjorde Fil-Tofia till en naturlig omlastningsplats för varor som transporterades från inlandet mot havet. Resten är historia. Sannolikt finns ytterligare en lastplats/hamn längre uppströms innan Stirpaz blir för strid och svårframkomlig för båtar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Sedan tänker jag mig att halvlingar har annan social rangordning inom sina led. Halvlingarna högt ansedda byhövdning är för människor bara ytterligare en kort bonde. :)
Troligtvis är det som oftast så.
Jeb skrev:Jag har alltid dragit paralleller till den medeltida judiska befolkning med ankorna. De har status på grund av
duglighet och rikedom, men bespottas och särbehandlas av avundsjuka och misstro.
Viss likhet har diskuterats tidigare. Även till kineser i typiska "chinatowns".
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Stirpazia kan ursprungligen ha varit den gudinna som snoaranerna längs floden dyrkade innan jorerna erövrade Aidne. De etinstrognas vördnad inför S:ta Avo och S:t Emrin har troligtvis inget att göra med den gamla gudinnan men avbildningar av nytolkningen jorerna gjorde av henne kan finnas kvar som mosaiker eller liknade i resterna av templet som nu ingår i dagens smyckade kapell
.
Det tycker jag låter bra.
Tycker inte vi skall framhäva Stirpazia för mycket då både Kardien och Zorakin domineras närmast totalt av Lysande Vägen men gudinnan är inte bortglömd (och kanske bidar hon sin tid nere i djupet av floden?). Visst kan någon påstå att flottarna och timmerhandlarna avviker något från Stigen och den rätta Läran när de talar om Stirpazia men det lär inte vara det enda tillfället där gamla gudomar och helgon har blandats samman.
Jag tycker Stirpazia är en fullt levande sägen bland de som lever av och runt Stirpaz. Det sker ingen öppen dyrkan. -Nej här tror vi bara på Etin, heh heh.. (nervöst pillande i tunikans kant). Jag tycker dock att hon finns i deras liv. Innan fiskaren bordar sin båt pinkar han alltid, så han inte behöver göra det över relingen och störa Stipazia. Flottarna tar alltid första stocken och bygger en Stirpaziafackla för att få slippa olyckor.
https://www.architecturendesign.net/how ... t-one-log/
osv. Inget konkret kätteri utan mer vidskeplig tradition. Att sedan Flodbaronerna i skamlig populism implementerar vidskepelsen i sin tempelrestaurering är inte konstigare än näcken eller gargoyler eller smådjävlar förekommer i kyrkor. LV gillar det inte, men som värst kan en ilsken skrivelse komma och sedan lite silver åt andra hållet.
Lysande Vägens prästerskap lär veta hur detta kan hanteras utan att Ljusa Handen behöver ingripa annat än i riktiga fall av misstänkt (eller påstådd?) avgudadyrkan.
Japp

Jag gillar Stirpazias koppling till Snoarerna och vill gärna att vi låter henne leva kvar som en del av områdets folktro.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jag tänker mig Stirpazia som ett väldigt Jorpagniskt namn. Den gudinna som dyrkades vid Stirpaz kanske var namnlös eller hade ett hemligt namn bland "barbarerna" så de gamla jorpagnerna "uppfann" ett namn åt henne eftersom de hade svårt för dyrka gudar utan namn.

Den moderna dyrkan av Stirpazia kanske dessutom överfört till DLV eller lever kvar som folktraditioner där man inte riktigt vet varför man gör som man gör utan det lever kvar för att man alltid gjort så. Te.x är stirpazstenarna en sådana gammal tradition man utför runt stirpaz.
Stirpazstenarna utgörs av en eller flera stora stenar från floden som målats blå. De brukar ligga på en kulle utanför byn och ibalnd har man även rest en stolpe för att markera (många sådana stolpar har numera DLV:s solsymbol på sig). Traditionen är att man häller vatten på stenen/stenröset för att få tur eller önska sig något (för den invigde är det ett offer till flodgudinnan). Vissa gör den i vetskap om vad det var medan det för andra är något som gjordes av generationen före och därför verkar naturlig. DLV:s folk samt lekmannaulepper är naturligtvis förbjudna att hålla på med sådant skrock....
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Jag tänker mig Stirpazia som ett väldigt Jorpagniskt namn. Den gudinna som dyrkades vid Stirpaz kanske var namnlös eller hade ett hemligt namn bland "barbarerna" så de gamla jorpagnerna "uppfann" ett namn åt henne eftersom de hade svårt för dyrka gudar utan namn.
Jag tycker Jorpagna döpte både flod och gudinna. Vad barbarerna kallade de båda vet de nog inte ens själva längre.
Den moderna dyrkan av Stirpazia kanske dessutom överfört till DLV eller lever kvar som folktraditioner där man inte riktigt vet varför man gör som man gör utan det lever kvar för att man alltid gjort så. Te.x är stirpazstenarna en sådana gammal tradition man utför runt stirpaz.
Stirpazstenarna utgörs av en eller flera stora stenar från floden som målats blå. De brukar ligga på en kulle utanför byn och ibalnd har man även rest en stolpe för att markera (många sådana stolpar har numera DLV:s solsymbol på sig). Traditionen är att man häller vatten på stenen/stenröset för att få tur eller önska sig något (för den invigde är det ett offer till flodgudinnan). Vissa gör den i vetskap om vad det var medan det för andra är något som gjordes av generationen före och därför verkar naturlig. DLV:s folk samt lekmannaulepper är naturligtvis förbjudna att hålla på med sådant skrock....
Snyggt!

Då föreslår jag att man målat tempelvalven blå i Flottarnas tempel. Det har bland DLV setts lite ansträngt och påtalats. Flodbaronerna har bagatelliserat deras uttalande. Ingen skulle väl drömma om att det har med avgudadyrkan att göra, men alla valven har mystiska fuktskador vid foten....
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: Då föreslår jag att man målat tempelvalven blå i Flottarnas tempel. Det har bland DLV setts lite ansträngt och påtalats. Flodbaronerna har bagatelliserat deras uttalande. Ingen skulle väl drömma om att det har med avgudadyrkan att göra, men alla valven har mystiska fuktskador vid foten....
Tror inte DLV har något problem med färgen blått i sig. Trotts allt är himlen, Etins hem, blå.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Tror inte DLV har något problem med färgen blått i sig. Trotts allt är himlen, Etins hem, blå.
Precis! :D Är du möjligen en av Flodbaronerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Färgen blå har en speciell status inom LV. Läs vad som står nederst i följande inlägg och i diskussionen vidare:

viewtopic.php?p=7814&sid=12969d9b1eda41 ... 13d6#p7814
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Jo, jag känner till det. Det känner även Flodbaronerna till. Det gör att färgen inte väcker mer anstöt än den gör. Tar vi Snibbens idé om blå stolpar blir det en lokal twist var min tanke. Typ avgudadyrkan i templet, fast ändå inte. Kanske var inte min idé så bra? :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Kan det kanske vara så att traditionerna med stenarna, stolparna och vattnet är en slags rest från Stirpazia och att blåfärgen (och solsymbolerna) tillkom med Lysande Vägen? De gamla ritualerna blev bara "målat över" och LV-ifierat av helig blå färg? Kanske har denna omtolkningen sin bakgrund i något helgonet S:t Emrin gjort?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

En sak vi borde reda ut är hur hertigen av Philmark ställer sig till Flodbaronerna? I ditt kampanjmaterial Jeb så verkar inte hertigen gilla företaket om jag tolkar det rätt? Det borde vi kunna anamma även här. Även hur hertigen av Slättebo förhåller sig till Flodaronerna och (den eventuella) konflikten som pågår mellan hertig Philmark och Flodbaronerna. Tullar och tillstånd, hur ser egentligen dessa ut för Flodbaronerna?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Kan det kanske vara så att traditionerna med stenarna, stolparna och vattnet är en slags rest från Stirpazia och att blåfärgen (och solsymbolerna) tillkom med Lysande Vägen? De gamla ritualerna blev bara "målat över" och LV-ifierat av helig blå färg? Kanske har denna omtolkningen sin bakgrund i något helgonet S:t Emrin gjort?
Snibben får avgöra tycker jag.
En sak vi borde reda ut är hur hertigen av Philmark ställer sig till Flodbaronerna? I ditt kampanjmaterial Jeb så verkar inte hertigen gilla företaket om jag tolkar det rätt? Det borde vi kunna anamma även här. Även hur hertigen av Slättebo förhåller sig till Flodaronerna och (den eventuella) konflikten som pågår mellan hertig Philmark och Flodbaronerna. Tullar och tillstånd, hur ser egentligen dessa ut för Flodbaronerna?
Både hertigarna är medlemmar av Greverydska ordern. Slättebo sedan tidigare och Philmark enligt min egen tolkning. Hertigarna likväl deras fäder före dem har varit medlemmar. I ordern har man slutit flera näringspolitiska överenskommelser och nyttjat sina kontakter med övriga medlemmar sedan starten. Allt har rullat på så att säga.

Hela tiden har hertigarnas vasaller haft full rätt att exploatera sina naturtillgångar, men om det ska fraktas på Stirpaz har hertigarna, beroende på tillgångarna nationella ursprung tagit tull på allt som fraktas. Baronerna vars laster har förtullas har inte låtit någon annan föra varor över gränserna på land i skräck för att någon ska bli mäktigare än någon annan. Så har det fungerat fram till nyligen. Alla har fått sålt sina varor och hertigarna har fått tullarna.

Inte förrän greve Remmare nekas inträde i Greverydska ordern och han blir vad man närmast kan beskriva som sur (Grundidén härstammar från Dave Mustaines avsked från Metallica för att sedan skapa Megadeth för att visa att han är nog så bra eller bättre än de andra. Finns massor av youtubefilmer om man vill träffa Dave Mustaine Remmare). Greven ihop med Traktatbaronerna Ravn-Järnsporre hittar kryphålet som gör de baroner som ansluter sig blir tullfria mitt under näsan på de båda hertigarna. När det som sedan blir Flodbaronerna har fräckheten att kontakta hertigarnas (genom Greverydska ordern) handelskontakter och fortsätta handla fast nu tullfritt blir mötena i ordern lite mer högljudda. Så har det varit ett tag nu. Handeln fortsätter helt enligt traktatet och alla utom hertigarna Stirzberg-Dagge tjänar på det hela.

De motåtgärder som pågår är ständiga skrivelser till kungarna utan större framgång. Hertig Dagge är arg och kastar saker i väggar och gormar. Hertig Stirzberg sitter framför kvällsbrasan med pannan i djupa veck och smider planer. Baronerna i sig är befriade från skatt, men inte rusttjänst. Hotet om ett svidande dyrt krig mot Svarta Tornet kanske kan få dem på andra tankar? Herti Stirzberg är bara orolig för att få med sig sin trögtänkte kollega i Kardien på avancerade planer. Hertig Dagge vill inte ha med brudrövaren i öster att göra överhuvudtaget.

Något sådant!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Det här låter mycket lovande. :)

Men bara för att hänga med, du tänker altså att greve Remmare lyckats få de så kallade Traktatbaronerna att ansluta sig till Flodbaronerna och att detta på något vis ger timmerkartellen rätt att handla förbi Fil-Tofia utan att betala tull? Det flottade timmret måste under Kejsarbron men hertigarna kringgås av något kryphål i ett av många traktat som undertecknats mellan Kardien och Zorakin i staden?

Fick flera idéer till åtgärder hertigarna kan ha tagit för att komma åt handeln men väntar med dessa till vi vet exakt hur kryphålet fungerar...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Det här låter mycket lovande. :)
Tackar! Det hoppas jag!
Men bara för att hänga med, du tänker altså att greve Remmare lyckats få de så kallade Traktatbaronerna att ansluta sig till Flodbaronerna och att detta på något vis ger timmerkartellen rätt att handla förbi Fil-Tofia utan att betala tull? Det flottade timmret måste under Kejsarbron men hertigarna kringgås av något kryphål i ett av många traktat som undertecknats mellan Kardien och Zorakin i staden?
Ja, Remmare har gjort ett avtal med de båda Traktatbaronerna. Tullfriheten kommer sig genom Schrödingers kattishlika regler. Ex. Baron Ravn i Zorakin är Kardier och betalar skatt till Philmark och hertig Dagge. Han bor dock i Zorakin och skulle med sin egendom betala skatt till Hertig Stirzberg. Inget konstigt här. Traktatet i Tofia kräver att en baron går åt var sitt håll över gränsen som "gisslan", men likt en ambassad är baronens gods tillhörande respektive barons nationalitet. Baronen lyder och skattar därför hertigen i sitt ursprungsland. Så har det fungerat sedan Traktatet skrevs. Först nu har någon kommit på att det finns möjligheter i detta. Hertig Slättebo kan inte kräva tull av Baron Ravn för han är Kardier och bor i Låtsaskardien. Han är därför både Zorak och Kardier på samma gång. Likadant är det med Järnsporre i Kardien.

Baronerna får därför godset "till skänks" varje last och ger sedan varandra en gåva i silver med jämna mellanrum. Värdet förefaller ofta vara samma som gåvans värde. Då det skänkta godset är en gåva tillfaller det baronen de givits och han tar med sig det som personligt bagage. Väljer han sedan, vilket han alltid gör att sälja godset krävs han inte på tull, då han bor i ett annat land. Lite krångligt, men så var det tänkt.
Fick flera idéer till åtgärder hertigarna kan ha tagit för att komma åt handeln men väntar med dessa till vi vet exakt hur kryphålet fungerar...
Jag har också idér. De flesta är illvilliga och innefattar äventyrare. :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Tror det står i Aidne-modulen att kardiska vasaller inte betalar skatt till sin länsherre så som zorakier gör. Kardierna utför endast rusttjänst (och har därför ett helt eget baroni/grevskap som sitt egna). Men just det borde vi kunna förklara oss förbi i det här fallet och få skattetrixandet att ändå fungera. Baron Järnsporre är zorakier i Kardien och betalar sin skatt till greven av Stirpaz i hertigdömet Slättebo. Således kan det vara den vägen greve Remmares Flodbaroner får till att flotta sitt timmer tullfritt under Kejsarbron. Timmret är stämplat som "skänketimmer" och tullarna i Fil-Tofia måste släppa det förbi. Nere i timmerhamnen söder om Tofia tas det sen upp, bearbetas och lastas på uppköparnas skepp.

Eller krånglar vi till det för mycket? Kanske är det någon gång sedan fredsavtalet mellan Kardien och Zorakin inskrivit i ett traktat eller ett avtal att ingen tull får tas upp på varor som fraktas på Stirpazfloden? :?
Skriv svar