Wow! Kul att återvända och finna all denna skrivglädje!
Jag hade tänkta att gå in och snickra ihop lite områdestext till stan, men det får vänta. Nu till lite tankar i rörig ordning:
Älskar bryggorna. Önskar att Harald Hamrell bor i bryggorna.
Undervägarna blir allt med tydligt att de bara finns under Fil. Tofia har nog någon form av avrinning, med avloppssystem av undervägarnas storlek skulle de förstöra all mysig gyttja i Tofia. Även i Fil är det lite overkill, men äventyrsplatsen är för cool.
Jag kanske är blind men jag kan inte förstå vilken borg ni menar söder om Fil. Kul att du tar med Guedelonprojektet. Har du varit där Snibben? Är borgen av Gudelonstorlek blir den lite svårare att tillsätta av någon annat är en Dagge rent resursmässigt. Varför skulle en av Daggarna ha borg utanför muren? Kan vi inte göra så att borgen är i samma uppförandefas som Guedelon? Då har jag ett förslag på varför en ny borg är under uppförande....
Jag gillade verkligen Snibbens heraldiska symbolen, men delar åsikten om att dra ner på antalet stadsdelar.
Upptäckte Breja bro söder om Fil. Fantastiskt namn! Finns det någon bakgrund?
Det här med Kardisk-Zorakiska kapare. Inte helt övertygad. Jag tycker absolut att det är en lösning under Sjökriget, en bra sådan.
Jag anser dock att Kardien-Zorakin bara utfäster kaparbrev i krigstid och då endast riktat mot fienden. Det kan hända att det var så det var tänkt?
Virkesupplagen behövs i första hand för timret som flottas. Lade vi inte ett söder om stan? Norr om FT finns lasthamnar tillhörande Flodbaroner och annat löst folk, men jag tror inte de torrlastar sitt timer?
Jag kan sedan inte släppa det här med kyrklig närvaro. Jag har egentligen inga problem med antalet tempel, kloster och ordensborgar om det varit en medeltida stad. Norr om FT ligger Stirpazklyfte där Priorâtet huserar. En religiös punkt bara där. Flera kloster ligger i både Slättebo och Philmark. Du har bytempel och heliga platser längs hela Via Aidne. När då FT sedan stoltserar med 15+ soltempel, tados, lite olika orderhus och kloster. Det gör FT till hela Erebs överlägset tempeltätaste stad. Ekeborg och Arno inräknat. Må så vara att det finns lika många tempel eller fler i dessa städer men att man inte nämner dem på kartan. Jag kan inte komma ifrån att vi bör hålla samma "stil" som resten av det som skrivs på Erebaltor.se.
Mina kära lyftkranar då. Kranarna var tänkt att bilda en vy. Kranarna sticker upp mellan brovalven. Intill ligger den nyare, rörigare och smutsigare Tofia. På andra sidan Stirpaz ligger Fil med sina gamla ärrade murar. De nya tiden med handelsmän kontra de gamla med adel. De är ganska stora och två till antalet. Båda är hjulkranar med dubbla hjul. De lyfter ca: 3000kg, men kan pressas till tyngre laster, något som ogillas då de är dyra att reparera. Kranarna används för tyngre gods som inte snabbas lastas av med muskelkraft eller de mindre hävstångskranar. Hamnkranar som dessa användes på slutet av 1200-talet, medan flytkranar på pråmar kom först på 1300-talet. Ska vi då erebifiera det hela kan vi tänka oss att kranarna i FT har utväxling och är därför lite snabbare än var deras medeltida kollegor. Även lyftsling och rep till kranen är starkare än vad de troligen var på medeltiden. Med detta sagt tänker jag inte strida för kranarna. Det var en ide som andra och gillar vi den inte slopar vi den. Första tanken var timmerslussar, det kanske är bättre, men för eller senare måste timret i någon form lyftas och beroende på storleken är det ibland tungt. Snibbens ramper är inte dåligt det heller, men man ska sedan stapla antar jag och då blir det höjd igen. Timmergårdar måste vi oavsett ha redan i hamnen om vi inte kommer på ett bra sätt att få det därifrån. Flottar kanal, vagn eller bara få det över till nästa båt. Sedan är det ju inte bara timmer som kommer över Stirpaz, men det är en annan fråga.