Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael: Har du några ideer till hur en makthungrig morëlvidynier vid namn Zedufar (med avsmak för LV) har hamnat i norra Tolan på 100-talet eO? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Han hade lyckats bygga upp en liten fiskeby, Tapira, till ny piratstad. Han kastar girigt sig mot Caddos sydkust, men har oturen att råka på den caddiska flottan. Han lyckas dock undkomma, men Solriddare skickas till Tapira och förintar piratfästet och omvänder fiskebefolkningen. (Ett drygt år senare har dock dalkerna fördrivits av ettriga svarta ankor som inte vill se ereberna få fotfäste.) Själv råkar han ut för myteri och sätt i en jolle. Då LV förklarat honom kättare och galgar väntar i väster lyckas han på omvägar komma till Berendien. Vad tror du? Är han inte längre magiker o så?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Han hade lyckats bygga upp en liten fiskeby, Tapira, till ny piratstad. Han kastar girigt sig mot Caddos sydkust, men har oturen att råka på den caddiska flottan. Han lyckas dock undkomma, men Solriddare skickas till Tapira och förintar piratfästet och omvänder fiskebefolkningen. (Ett drygt år senare har dock dalkerna fördrivits av ettriga svarta ankor som inte vill se ereberna få fotfäste.) Själv råkar han ut för myteri och sätt i en jolle. Då LV förklarat honom kättare och galgar väntar i väster lyckas han på omvägar komma till Berendien. Vad tror du? Är han inte längre magiker o så?
Misstänker att han redan börjat fuska lite i magins konster under sin tid som pirat men vid mytteriet förlorade han sin formelsamling och i den feberyrsel ute på havet som nästan tog livet av honnom tappade han mycket ur minnet. Inte före han räddats av en erebosisk fiskarbaron norr om Anderos udde och följ med denne till sillbankarna utanför gamla Ventimiglia var han återställd. Här tog han sig i land och efter vidare äventyr antogs han som lärling av en magiker anställd som livmedikus i ett nordberendisk adelshus och kunde återupta studierna.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

973 f.O. Så småningom blev ankorna för många och de Svarta (rövarhövdingen Yaggamuk) utsatte de Bruna för den Stora Oförrätten. Det var också under denna tid som de svarta ankorna lämnade sitt ursprungsområde för att bosätta sig vid Kopparhavet, och då främst längs Morelvidyns kust.
971-907 f.O. Ankkriget. Efter den Stora Oförrätten, utvandrade majoriteten av de svarta ankorna från Krystalerna. Först som nyfikna skräniga upptäcktsresande, men då de genast blev illa omtyckta och blev behandlade illa, övergick deras utvandring snart till erövring. Orädda svarta ankor bara hälften så stora som morelvidynerna tog kustområdena med storm, och under de följande 70 åren gav de tillbaka mycket lite av vad de lyckades erövra. Tillslut slöts fred, och ankorna tog upp lokalbefolkningens vana i sjöröveri. Mindre krig och stridigheter har fortsatt ända fram till idag, men de svarta ankorna hade kommit för att stanna. Även de vita och bruna ankorna prövade sina omvandlade vingar, och spred sig längs Erebs alla kuster. Idag finns de största ankkolonierna, förutom i Morëlvidyn, i Berendien, Erebos, Caddo, Aidne och Ruhl i Trakorien. Det finns fortfarande grupper av framförallt vita ankor i Krystalerna, och då särskilt i staden Ankh-Castellum.
599 f.O. 5e Konfluxen. Morëlvidyn drabbas hårt av Köttbitare. Nästan 75% av befolkningen dör.

När anläggs Ankorath och Dunderin? Någon gång mellan 973-907 fO verkar möjligt i mitt tycke, men det kan ju ha skett efter konfluxen också? Dessutom finns ju en viss skillnad städerna emellan, vilket gör att Dunderin (som är blandad 50/50) kan ha anlagts av människor både före och efter denna tidpunkt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Karakh-khun föreställer jag mig som en stad på ca 200 år, religionen kanske 1000 år, men khuniternas övertagande av staden endast ca 40 år. Ett nytt blodtörstigt hot i västra Kopparhavet.

Ankorath och Dunderin är klart äldre 400-600 år gamla. sedan finns ju fler städer att välja från på Morëlvidynkartan sid 1 i den tråden.

Osahiln och Cadez är mycket äldre, 1000-1200 fO. Här anser jag den senaste kungen, "Haig-hamu" och hans kortlivade rike har sin vagga och HQ.

Visst skulle Ankorath eller Dunderin kunna vara äldre, men jag ser hellre att städer kommit och gått i historien, byggts upp, dominerat, plundrats och fallit i ruin, följt av arvtagande pirathamnar osv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har gjort en översikt över den morëlvidynska kalendern som används av pirater i hela Kopparhavet: "Piratkalendern"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Har gjort en översikt över den morëlvidynska kalendern som används av pirater i hela Kopparhavet: "Piratkalendern"
Bra! bör väl då spridas även till Montagor och Kasyr? Jag skall fundera på lite fler festdagar. Någon annan som har idéer för mer allmäna piratfester?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Noterat för Kasyrs räkning! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fick äntligen lite tid att plocka fram mina pennor igen... Här kommer en morëlvidynier, som jag föreställer mig dem.

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Man tackar JA! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Helt underbar! :D
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Snyggt! :)

Lite barbareskpirat över det hela.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Anders: Får man önska en bild av en ädel ("ädling") Morelver (beduinleverne)?
Morelverna: Dessa ättlingar till det härdade folket lever idag endast kvar i vildmarken och på landsbygden. Ibland tar någon morelverklan över styret för en hamnstad med motiveringen att de har släktskap med morelvernas kungahus. Klanerna är sex till antalet och ser sig som ättlingar till kungahusets döttrar och de ädlingar som överlevde den långa marschen. De är mycket noga med sin härkomst och barn från relationer utanför morelvernas klaner förskjuts. Man är mycket bittra över att de ”ofrälse” tagit makten och förnekar de gamla traditionerna. Klanerna träffas vart annat år på någon av klanernas område och gör upp allianser och giftermål. Klanerna lever huvudsakligen som nomader, befolkar öknen och slätterna, jagar slavar och undviker kustens dekadens. Klassiska morelver är något längre än morëlvidynerna är annars, men kortare än ereberna i genomsnitt. De har sandfärgad hy, mörkt hår och bruna ögon. De har långsmala ansikten och långa smala näsor. De bär svarta pipskägg, smäckra kroksablar och fotsida vita särkar eller kåpor. Morelvernas män bär turech (stora vita tygstycken) som huvudbonader. De hålls fast på huvudet av hårt virade ödleskinn. Med enkelhet kan tygstycket viras kring ansiktet som skydd för vind och damm. I strid bär de den traditionella spetsiga konhjälmen utan visir, tunna och smidiga ringbrynjor på kroppen. Kvinnorna klär sig i vackra dräkter av allsköns färger. Oftast bär de tunna pösiga hosor och luftiga blusar. Utanpå bär de en lång fotsid ärmlös mantelrock. På fötterna bär de mjuka sandaler av kattskinn eller vid finare tillfällen utsmyckad sandaler med guld- och silvertråd. Smycken är vanliga på kvinnor och örhängen bärs av både män och kvinnor. Ogifta giftasmogna kvinnor bär långa fjädrar kring halsen eller i öronen. Morelvernas hem, oftast låga vida tält, smyckas med djungeldjurens fällar och paradisfåglars fjädrar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael: Jag undrar om du har några ord om hur det ser ut i norra Samkarna ca 350 eO, jag funderar nämligen på att låta det Fjärde soltåget vara avsedd hit men av olika anledningar istället hamna i Efaro. Tanken är att de enda som beger sig mot Morëlvidyn är ett skepp tillhörande Solriddarordens flotta med exark Veremar I Martyren (352-353 eO) själv ombord och en ansamling Etinstrogna morëlvidyner från Hixani. Ovriga solfarare seglar mot Efaro for att där starkt bidra till Solstatens fall genom sitt agerande. Några vältaliga magiller, ett zorakisk brödrapar och en kalmurrisk slavinna är också inblandade.
Men mer om detta i Soltågstråden, jag vill bara veta om du har något morëlvsk jag kan skriva in i det hela?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Namn på personer, städer, borgar, byar mm i landet:
Guadiralim
Guadiralquiv
Guadiato
Bembezar
Odiel
Piesrad
Ecija
Zufre
Hornaculos
Belalzark
Ajdúnar
Azbirosco
Bénlai
Alcalá
Goraf
Monfeetrio
Agalam
Zelev
Vezel
Aridchona
Jimena
Fontera
Niebla
Pozo
Alcon
Corgetana
Matros
Tiloja
Fillabr
Neisul Ad Na
Sobética
Basta
Corta’
Fiuru
Borta vejdi
Bunfazi
Prapro
Aqjaddi
Algajol
Furnarbo
Fend
Batura
Tevu
Dado
Beya
Morèna
Sellraal
Tizona
Córbadom
Aftall
Sagrajas
Balansija
Allmanzor
Skriv svar