Landsfakta

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Landsfakta

Inlägg av birkebeineren »

Bra sammanfattad Mikael.

Har nu lagt till Morëlvidyn i listan med Landsfakta. Gjorde några små tillägg under Religion och Övrigt.

Vill understryka att jag exprimenterar lite med hur och vilken information som visas upp. Ändringar görs efter behov. Målet är att skapa en enhetlig sammanställning för alla länder.

Nya frågor:

Skall alla export/importvaror föras upp eller bara de viktigaste? Kanske bara använda de varor som visas upp i EA-Kampanj med symboler på en landskarta? Som en blinkning till gammalt källmaterial? Några tillägg lägger jag dock gärna till: Efarervaror, Akrogalervaror och Dvärgvaror (ingame beteckning på typiska varor med detta ursprung).

Skall endast dominerande religioner föras upp eller skall även mindre men ändå viktiga? Här också frågan om Oktagonen skall listas som en religion eller bara de eventuella demonfurstar som dyrkas? Och fungerar beteckningen Anktro om ankors olika (och inte så kartlagda) trosföreställningr?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Landsfakta

Inlägg av Patrik Höij »

Jag tänkte faktiskt på procentsatsen särskilt när jag menade att det fanns 6% ankor i Kasyr, 510 st av totalt invånarantal på 8500. Därmed inte sagt att de exempel som ni visat på med jättarna exempelvis blev särskilt bra.

Jag tycker dock att man måste nämna de vanligast förekommande folken, men naturligtvis inte alla. Man får inte glömma bort de icke-mänskliga folken om de utgör en märkbar del av befolkningen och kan enligt mitt tycke inte bunta ihop dem i en övrig-grupp tillsammans. Man får heller inte glömma bort ett osedvanligt högt antal jättar i ett land, även om de inte är 1000 stycken. Jag tror att i den snabböversikt som uppgifterna är tänkta att ingå i kan man inte gardera sig för allt. Det får istället framgå på andra ställen i texten som hör landet till.

Ett förslag istället för att ha procent är siffror, likt invånarantalet istället. Då blir nämnandet av bara 50 jättar ganska mycket trots allt kan jag tycka. Det gör också att man i relativitet till det totala invånarantalet kan bedöma om förekomsten av ett visst folkslag är stor eller liten i förhållande till territoriet.

Jag håller med Mikael när det gäller invånarantalet. Det bör vara en siffra för att vara enkelt jämförbart mellan länder.

När det gäller Birkes förslag om handelsvaror så tycker jag i förstone att det låter som en bra idé.

När det gäller religioner så bör man ange en eventuell statsreligion först om sådan finns och sedan de övriga. Om man vill kan man även här använda siffror för att ange antal utövare, vilket gör dem jämförbara både med andra länder och mellan religioner.

Mycket siffror blir det förstås...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Landsfakta

Inlägg av Adragoor »

När det gäller befolkning i olika länder hoppas att alla kommer ihåg den här diskussionen: http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php ... ror#p12208

Poängen var ju att räkna ut befolkningen i ett land genom att uppskatta den troligaste befolkningstätheten efter hur kartan ser ut. När jag själv satt och räknade back in the days, delade jag in kartan i ett rutnät och satt och adderade. Tätheten på befolkningen fick jag genom att tänka logiskt. Hur långt från varandra ligger gårdar och byar om ett område är glest befolkat? Är ett område tätt befolkat om det genomsnittliga avståndet mellan byar är 2 mil, etc. Hur mycket land kräver en stad för att kunna försörja sig osv.

Sen när det gäller andelen icke-mänskliga folkslag så är väl frågan öppen för den som skriver om det...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Landsfakta

Inlägg av birkebeineren »

Kommer ihåg den metoden. Tror jag försökte använde den när jag räknade ut Nargurs befolkningsmängd. Lite tidkrävande men borde ge ett bra resultat.

Men om vi skall göra på det viset så behövs ett rutnät över hela Ereb så att det blir likt för alla länder. Då kan också olika personer räkna ut olika länder. Något Spelknepe kan ordna?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Landsfakta

Inlägg av Adragoor »

Jo, egentligen borde det väl ha gjorts redan när vi började diskutera revideringen av folkmängden. Sen vilket rutnät som används är väl egentligen stunt samma sålänge man använder samma grunder för beräkningen överallt. Jag vill minnas att vi kom fram till en del siffror i tråden jag länkade ovan. Men en karta över hela Erebs befolkningstäthet hade ju varit fantastisk!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Landsfakta

Inlägg av Fraxinus »

Några korta svar. Ca 250000 älvfolk för Zorakin låter onekligen mycket. Visserligen har Nordbergaalverna en egen stat i staten löst kopplat till någon typ av avtal/trohetsed till med kungamakten. Men jag har svårt att se att de skulle vara så många. Min spontana tanke är att sifforna för halvlängdsmän och älvfolk helt enkelt skulle bytas mot varandra. Låt mig fundera en smula på det.

Gällande befolkningsmängd i Pendon vill jag minnas att vi satte att den idag ligger någonstans mellan 23000-25000 invånare. Kollar siffrorna och återkommer.

Siffran 7500 är historisk och baseras på en folkräkning/skattelängd som färdigställdes ca 100-150 år tillbaka i tiden. Dess riktighet blev omtvistad redan när den presenterades vid hovet. Upphovsmannen var en något misslyckad acolyt som fick i uppdrag att sammanställa skattelängden av kungamakten. Han fick uppdraget snarare på basis av släktskap och kontakter i hovet än på faktisk kompetens. Acolyten var en kronisk suput och mutkolv och det ryktas att han uppmuntrades att glömma bort att registrera folk i utbyte mot lite extra fickpengar från diverse intressenter. Hans osunda intresse för alkohol och akuta ointresse för arbete kan förstås också ha påverkat kvaliteten i folkräkningen. Han finns förövrigt inte omnämnd i Mandelordens register över framstående alumner.

Vid närmare eftertanke kan det ju ha varit samma folkbokförare som räknade ihop halvlängdsfolken och älvfolken.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Landsfakta

Inlägg av Peter »

Hej medforumiter. Bara kort angående Palinor - med bakgrund i de siffror som ses ovan och diskussionen i tråden känns nuv. befolkningsiffror (118 500) rätt. Möjligen skall Palinorisk Stridshäst läggas till under exportvaror?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Landsfakta

Inlägg av birkebeineren »

Behåller siffrorna, eventuellt finjusterar till 120 000 för att det inte skall sticka ut jämfört med hur det ser med exaktheten för andra länder. Lägger till Stridshästar under Export.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Landsfakta

Inlägg av birkebeineren »

Gjort några uppdateringar:

Pendon 24 000 invånare (Källa: Fraxinus)
Ekeborg 13 000 invånare (Källa: Regil)
Entika 20 000 invånare (Källa: Melindors återkomst)
Arkhaz 200 000 invånare (Källa: Bergdahl (och någon Sinkadus?) — Erebs största stad
Arno 23 000 invånare (Källa: Anders och wikin)

Ädrade också Palinors Export och Import som råkat få Mirels uppgifter till Peters uppgifter från forumet, där Stridshäst redan uppgetts.
Skriv svar