Kamsun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kamsun

Inlägg av Adragoor »

Birke: Har du funderat vidare på en kamsunsk kalender? Jag sitter nämligen och funderar över hur man anger årtal (eller egentligen angav för sisådär 1200 år sedan). Tänkte författa ett fragment av en historisk text om Kîmzon och Farkhon på fornvästkamsunska vilket sedan ska vara en av grunderna för broder Tungoträtes teorier och då behövs ngn form av tidsangivelse...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Jag har funderat lite... Återkommer senare i kväll när min fyraåring somnat. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kamsun

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Jag har funderat lite... Återkommer senare i kväll när min fyraåring somnat. :)
:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Jag har sedan länge kortfattat beskrivit Feliciens kalender och då tänkt den som ett direkt arv från tiden på Garumos. Delar av kalendern och hur tiden mäts uppstod på ön men grunden går tillbaka till kimzonernas förhistoria på Kamsunkusten. Texten är lite uppstyckad och styltig men tanken har varit att putsa till den.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... _kalendern

Jag vill ändå inte kopiera systemet rakt av, några delar får vara unika för Garumos och Felicien, andra kan vara ur-kamsunska och de som används i broder Tungoträtes dokument.

Årets längd omkring 600 f.O. (1200 år sedan) lär ha varit 364 dygn långt OM margylerna behärskade den kultursfär dokumentet skrevs i. Ett år av denna längd uppstod på Yndar och används fortfarande helt eller delvis i många länder i Akrogal. MEN om dokumentet skrevs i en annan kultursfär lär året ha varit 360 dygn långt, något som motsvarar solåret och därför är vanligast på Altor. Jag gissar att den del av Kamsunkusten bröderna Kimzon och Farkhon lämnade 606 f.O. var margyldominerad så om då Tungoträtes dokument indikerar ett år med 364 dygn kan detta kanske vara ett argument han använder?

Att året har tre årstider skulle också kunna vara ett arv från Kamsunkusten:
1) Tidig vår till tidig höst - ca åtta månader
2) Tidig höst till sen höst - ca en månad
3) Sen höst till tidig vår - ca tre månader
Möjligtvis även systemet med att indela historien i såkallade Tidevarv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

...det skulle också kunna vara så att bröderna Kimzon och Farkhon tillhörde den sista rest av kamsuner som INTE erövrats av Yndar. De flyr ut i havet 606 f.O., bara några år innan Tredje Konfluxen, och margylerna hinner inte följa efter innan slempukerna förintar deras onda imperium 599 f.O.

Den garumosiska kalendern lär då ha använt ett år med 360 dygn.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kamsun

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:...det skulle också kunna vara så att bröderna Kimzon och Farkhon tillhörde den sista rest av kamsuner som INTE erövrats av Yndar. De flyr ut i havet 606 f.O., bara några år innan Tredje Konfluxen, och margylerna hinner inte följa efter innan slempukerna förintar deras onda imperium 599 f.O.

Den garumosiska kalendern lär då ha använt ett år med 360 dygn.
Vilken tur då att jag hittade på ordet wapdutscha för "kalender". Dutscha betydde ju "måne"... :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Följande ord tycker jag låter rätt för Kamsun, eller Kamsunkusten som många säger:
Snibben skrev:... Kamsunska språket verkar för övrigt vara det som binder samman kamsunerna?? ...
Kamsun har sällan eller alldrig varit samlat i en och samma statsbildning. Om man då inte räknar perioden 1400-600 fO då de onda margylerna på Yndar ockuperade regionen. Det kamsunska språket, eller förmodligen språkfamiljen, kunde förslagsvis lyckats hålla sig relativt opåverkat av ithilgrom (margylernas språk). Detta berodde kanske på att margylerna inte tillät andra att använda sitt språk utan lärde sig själva sin undersåtars talsätt? Eller så har kamsunskan genomgått en återfödsel någon gång efter Tredje Konfluxen då margylerna försvann?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kamsun

Inlägg av Snibben »

Bild

Helt klart så skiljer sig de mycket mellan Urbana kamsunerna i Närkamsun och Fjärrkamsun mot det mer nomadiska kamsunerna i Kamsunska öknen och de bergslevande herdarna i Kamsunska höglandet osv.

(Alla namnen,utom Kanth, är arbetsnamn. Tex. tycker jag att kalsaliska kamsun kan få heta Blåkamsun)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kamsun

Inlägg av Adragoor »

Själv har jag alltid sett namnet Kamsun som ett erebiskt samlingsnamn för länderna bortom Furgia. Lite som "Bortre Indien" i vår egen värld. Förmodligen finns det en mängd vitt skilda kulturer i Kamsun, som har rätt lite gemensamt, förutom att de flesta av dem talar något språk som tillhör den kamsunska språkfamiljen. (Dessa språk kan dock vara lika olika som svenska och litauiska.) Sen kan det gärna finnas ett antal språk som inte är kamsunska utan t.ex är släkt med ithilgrom, nomadspråken i norr, syd-akrogaliska eller är språkliga isolat utan kända släktingar. Kamsun blir mycket mer intressant om hela det jättelika området inte är ett homogent fantasy-arabien, utan en massa olika färgsprakande furstendömen, exotiska stadsstater, märkliga teokratier och dylikt som hämtar inspiration från mängder av olika verkliga kulturer...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Det lät nog lite fel det jag skrev... jag menade just det att Kamsun inte är enhtligt och ett rike, det enda som binder det samman är språket. Uttryckte mig otydligt. :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:... Blåkamsun)
Gillar namnet. :)
Skulle kunna vara härifrån den blåa färg som utvinns ur lapiz lazuli (bergart) berendierna eftertraktar långt borta i Ereb härstammar från?
De berendiska handelshusen i Lindaros köper upp lapiz lazuli i Lirvella och tanken är att denna kommer från Akrogal. Förslagsvis kommer denna blå bergart från östra delen av kontinenten via den norra karavanvägen till Dharbia. Blåvägen ett namnalternativ?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kamsun

Inlägg av Mikael »

Spännande. Hade också varit spännande att höra om Brior hade några tankar om Kamsun?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kamsun

Inlägg av Adragoor »

Blåkamsun tycker jag också låter rätt. Invånarna i Blåkamsun kallar säkert sitt land för något annat dock.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Några namn som eventuellt kan läggas till längst österut på Kamsunkusten:

Porpura
Drottningdöme känd för sin purpurfärg, sina undersköna hängande trädgårdar och handelkontakter med alverna i Vahla. Namninspirerad av Snibbens Purpurhav, fornstaden Palmyra och ett östafrikansk kejsarrike i Fantomens värld. Trädgårdarna kommer från Babylon och alvkontakterna från en påbörjad idé om något helt annat...

Stenskogen
Enorm förstenad skog där få om ens några växter eller varelser existerar. Skogen en av de lämningar efter Gudarnas Vrede som EA-boxen kort omtalar. Jag har alltid undrat vart dessa finns?

Ytterligare ett namn som jag inte kommit överens med mig själv om låter helt fel eller inte... :?

Ankenland
Statsbildning helt bestående av kamsunsktalande ankor, gärna med blått i fjäderdräkten (konstfärgad eller inte?). Det är dessa ankor som handelshuset Adragoor beskrev som finansiärer till Tungoträtes expedition har hört talas om och vill etablera kontakter med. Namninspirerad av just ankor men även Arkenland i Robert E. Howards värld om Conan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kamsun

Inlägg av birkebeineren »

Jag skulle vilja spika namnen som lagts fram i den här tråden och sen wikifiera dem.

Snibben, har du, eller någon annan, önskemål om ändringar? Annars rödfärgar jag och flyttar till wikin. Även om det inte finns så mycket information om namnen och platserna så är det en början.
Skriv svar