Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Lite om "De rakade". Egentligen är detta ett specifikt magikeryrke jag skapade för DoD91 och DoD Magi. De har en magiskola baserad främst på en blandning mellan symbolism, animism och spiritism och en del krigiska besvärjelser menade som understöd åt krigarna: Lite röstmagi och krigsmagin.

De Rakade och Aesirseíden

De Rakade är jordukaerlarnas motsvarighet till präster och magiker, sorts magiker med anor tillbaka till stamsamhället i fornnargurisk tid. De Rakade är väldigt specifika för Jorduashur och påträffas inte på andra ställen såsom i Ransard eller Kasenu utan dessa kulturer har sina egna säregenheter. De Rakade är först och främst något man kallar dessa i främmande kulturer. Deras jordiska namn är ”Aergir” men de kvinnliga ”rakade”(vilka självklart inte rakar sina ansikten) kallas ”Vála”(eller Völva). De som är inriktade på att bruka Rúun, Galder och Sejdr. Dock så är inte detta några fasta kategorier utan alla Gandman/Vala kan nyttja alla formerna. Rúun: Runor/symbolism, Galder: besvärjelser/Animism och Sejd:/Spiritism. Sejd och Galder hade sedan länge de narguriska barbarfolkens shamaner eller präster lärt sig nyttja genom alverna och sin egen närhet till naturen och förfädersandarna, men Rùun (hemlighet) lärde man sig först när jordukaerlarnas hövdingagud, Wódur, i urtiden sägs ha köpslagit med draken Galdhögg om att som hans ombud lära hans folk att nyttja drakspråkets kraft ( Fafnamål ) och därmed en del av gudarnas och skapelsens kraft. Det är förbjudet att någonsin lära Rúun till andra folk som inte är trogna Aesir, oftast endast folk av jorduätt.

Jordukaerlarna skiljer inte som mer civiliserade folk på magi och religion. Därför har man största respekt och ofta rädsla för magiker då det är gudarnas kraft man använder. Världen är bygd av gudarna och dom är en del av den och allt levande och inte avlägsna betraktare som Etin eller högre skapargudar. Världen i sig är en manifestation av det gudomliga, både det goda och onda, kaos och ordning. Ingenting, inte ens aesir, är helt onda eller helt goda och därför måste man vara vaksam och först och främst sätta tillit till sig själv och sina blodsfränder, familj och ätt. Det är denna världssyn som gör att Aergir kan nyttja magi från flera olika källor av medvetande, liv, ordning och kaos. Genom Rúun har man lyckats införliva flera olika av kosmos aspekter med runmagin. Det finns en viss uppdelning mellan manliga och kvinnliga prästmagiker. Männen lutar oftast åt att bruka runmagin medan de kvinnliga inriktar sig främst på spiritism/sejd. Völvor som vigt sig åt att skåda in i den andliga världen ses med en blandning av skräck och respekt. Det finns en obskyr sed bland völvor som gör att en del skär ut sina ögon (under rituella former) för att se in i gudarnas och andarns värld klarare.

” :Vis Man: Ond Hand Mot Völva:
Han Akta Att Bära:
Ty Mot Krafter Döljda För Ögat
: Egg eller Eller Sårsvett Sällan Biter:"

Detta syftar på att Rùunmagin likt symbolismen påverkar främst den som ser runan medan Sejden är en kraft som kommer från kontakten med andarna och mycket mer skrämmande på detta sätt. Dock så fruktar sällan jorderna de dödas andar på samma sätt som andra folk ofta gör. För dom är en påhälsning av en sedan mansåldrar avliden anfader mer hedrande än skrämmande och dessas råd skall tas med stor vikt. Vandöda med någon form av intelligens skadar sällan någon som de vet att tillhör sin dennes ätt.

En Aergir är helt enkelt någon som tillhör aesirséidens livsåskådning och världsuppfattning och brukar dess magi. Termen är könsneutral och i det idealt manligt dominerade västnarguriska kulturen så räknas detta ofta som ett nedsättande uttryck mot män som brukar magin. Gandmännens tradtionella akt att raka sitt skägg ses av många som en akt om omanlighet, men det säger endast de modigaste(eller dummaste) i anisktet av en gandman. En Gandman eller Völva har oftast en prästelig status i samhället. Dock finns det flera vandrande Gandmän eller völvor som söker obskyr urgammal visdom och mystierier dom avskilda platser i Jorduashurs landskap.

Det finns speciella av gudarna utvalda sändebud med mäktiga krafter. Dessa brukar ha någon form av gudomlig gåva. Dessa kallas aktningsvärt för Thular eller Thulia.

Aergir som tjänar som Aesirs präster kännetecknas främst av att de bär svartbjörnspälsar ( med björnhuvudet kvar som huva ) eller vita pälsar ( kvinnor) från angyoner, snötiger eller dylikt. Även brukar man bära olika smycken av bronssmycket och en tung dolk av brons eller yxa av rimlig storlek.

Aergir använder oftast en så kallad runstav där man ristat in sina besvärjelser i form av runor. Detta fungerar som formelsamling. Dock så finns det varianter där man i stället har sina runor nedtecknade på skinnrullar eller huggna på runkavlar. I vissa större tempel, gudahoven (Aesiharg), finns det mäktiga runstenar med ett stort antal av aesirsedens magiska runor och visdom inristade.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Wow! Trevlig läsning! Välkommen till ErebAltor.se Krille... ser ut som om du har en del att tillföra... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Krille skrev:” :Vis Man: Ond Hand Mot Völva:
Han Akta Att Bära:
Ty Mot Krafter Döljda För Ögat
: Egg eller Eller Sårsvett Sällan Biter:"

Gillar dessa Rakade!

Ser också ut som om mycket interessant kommer att kunna hittas i Jorduashur, en favorit var svartnissen under ladugårdsgolvet. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag ser gärna att Jorduashur växer fram som en mix av det nordiska, keltiskt, maori, Trudvangs/Ö-Saphynas/Cerevaltrollens sagostil, men med tyngdpunkt i vikingatid och inte Trudvang light!
Enligt EB-Spelledarbok så finns det ca lika många orcher i Jorduashur som människor. Hur som helst har orcherna en ganska viktig plats i Jorduashur genom sitt höga antal och stora utbredning. Halvorcher lär inte vara något direkt ovanligt i Jorduashur.
Nja inte riktigt så, människor 50%, svart- och stenfolk (ej dvärgar) 33% (EASL s.53), men de är mååånga. Halvorcher lär förekomma, men deras förekomst skall kanske inte överdrivas.
Hur är det med orchriket Orxygg som skall finnas beläget i Jorduashur?
Omfattar då kanske Orxygg även Kardskogen?
Orxygg-”riket” omfattar höglandet norr om jarldömet Sigsdals nordgräns på den nordligaste halvön som kallas Ederls huvud (EASL s.53), och ja jag tycker dess inflytande och svartfolkens dominans följer höjderna in i nordligaste Kardskogen. I Kardskogen tycks det inte bo så våldsamt mkt humanoider, men svartfolk dominerar i norr, och ett mindre alvrike med kopplingar till det i norra Ransard finns i skogens södra delar (sydväst Alvskogen i folkmun EASL s.53). Mellersta delarna av Kardskogen tolkar jag som lite av en outforskad buffertzon. Här finns en hel del omkringströvande svartfolk, men snarare resar, troll, svartalfer och småknytt än orcher (att orcher finns där framgår dock av EASL). Här finns också Kards minotaurer som ser till att svartfolken inte breder ut sig allt för mkt. Det är i denna buffertzon jag gärna ser nordiska sagomiljön med mossiga skogsjättar, mjukare skogstroll osv, långa vandringar i obefolkad tallskog, rik på villebråd.

Svartfolk finns dock på rövarstråt ända ner i södra Allnemark (EASL s54).

Norra Norddal kan knappast räknas in i det jarldömet då det tillhör Orxygg. I Norddal kan jag se en del halvorcher och orchmän. Vissa av dem bor förmodligen med orcherna, andra unika tas om hand av kärleksfulla styvfamlijer, men vanligast är kanske små byar av utstötta. (Själv har jag förlagt en människoby mitt inne i Kardskogen vid en blank sjö där floden blir å, av andra kallad ”Trollboleby” då dess invånare i olika grad har svartblod i ådrorna, vilket syns på dem. Själva ser de sig dock som speciella människor.)

Jag tolkar texten på s.55 som att dvärgriket hävdar sitt rike omfattar hela jarlriket Sigsdal, men rikets kärna och dess två städer ligger i bergmassivet på Sigsudd-halvön. Bergen delar de med orcher och resar som även de tycks ha gruvor i området, troligtvis då dess östra delar som ligger delvis i Kardskogen. Ibland har orchhövdingarna varit starka nog att kräva skatt av jarldömets människor. Även människorna har gruvor som gör jarldömet rikt.

Själv så försöker jag få ihop lite kampanjmaterial till Jorduashur och har placerat Orxygg(Krauk med underlydande grottorcher) i dom norra högländerna/kullarna om Kardskogen. Krauk i Kardskogen lyder under Orxygg som vasaller. Orcherna i Sigsdal är bergsorcher och är fåtaliga och autonoma från Orxygg. Till detta följer även den stora gruppen slättorcher som lever som nomader och kan återfinnas i norra Sigsdahl och Nordhal men om det tryter rör de sig ned mot Krakelid för att plundra. Dessa är svårkontrollerade av Orxygg då de är nomadiska men har vissa fasta boplatser och allierar sig med dom nordahlska istrollen (en av dom mest primitiva trollraserna).
Den jordiska krigsföringen kanske påverkats mycket av orchernas taktik (eller brist på taktik), där man möter den anstormande orcherhorden sin slutna fylkningar som kan påminna lite om hoplittaktik, fast som bryts när man fått överhanden och bärsärkargången och den mer individuella striden får träda fram?
Toppen, give us more! (jag skall spela lite i Jorduashur nu så ös på!)


Och längst de farliga svarta klipporna längst halvöns kuster finnes Hajmän i oroande stora antal. Dessa rovdjur med sina hem bland vattenfyllda grottor är ett farligt oväntat tillskott i dessa frusna vildländer. Men även finnes det godhjärtade varelser längst världens kanter. Särlingar dyker ibland upp för att hjälpa fiskare och sjöfarare i nöd och de uppskattar gärna att en god sång eller melodi då och då…
Nja, nog för att brugdhaj och vithaj trivs i kalla vatten så känns det som hajmän hör varmare vatten till. Sälingar (Särlingar är de kanske också eller? :wink: ) är perfekt, säkert kring de nordligaste öarna och Svalöarna.
Andra bestar som synes i djupen, speciellt nära Drakrännan och Svalöarna, lever Ichyosaurus och havsodjuret Mosasaurus samt Svanödlor i varma underhavsgrottor som hjälper dom klara det kalla klimatet.
Det här med dinosaurier i Ereb…svanödlan kan få plats, men annars tycker jag vi kan skippa dem. (Kanske finns en nedgång på svalöarna till Jules underjordiska land där de finns. Finns kanske också kvar djuuuupt in Juronatrsken i Samkrana).
Varulvar är mycket vanliga och så gott som varje människa i Jorduashur känner eller känner till någon som drabbats av förbannelsen. De är en viktig del i jorduakernas folktro. Finns även historier om varulvsorcher/varulvsalfer
Så gott som varje låter i flesta laget. Att lykantroper är vanligare i Kard och Mirel än i övriga Ereb tycker jag dock är toppen.
Angyoner finns i flockar bland de flesta klippor och berg i Jorduashur och både bergslevande människor och dvärgar tämjer och föder upp dom som riddjur.
Angyonerna får gärna förvisas till Orghin och Jih-pun.
de kvinnliga ”rakade”(vilka självklart inte rakar sina ansikten) kallas ”Vála”(eller Völva). Völvor som vigt sig åt att skåda in i den andliga världen ses med en blandning av skräck och respekt. Det finns en obskyr sed bland völvor som gör att en del skär ut sina ögon (under rituella former) för att se in i gudarnas och andarns värld klarare.
Låt de rakade vara män och ha ensamrätt på religion och magi. Jag har istället lagt fram idén att det finns visa gummor, Völsporna (völva), kvinnor som är ansvariga för rikets, jarldömets, klanens och familjens historia. Detta från Aesir-tråden:
men de skall inte vara spågummor (det sysslar de rakade med), utan snarare respekterade gamla gummor som hjälper till med födslar, veterinär och läkeörtskunnig, men också bevarare av landets, jarldömets, klanens och familjens historia. (Självklart är de kunniga i legender, profetior och redan avgivna spådommar...det är ju del av historien.)
Låt dig inte nedstämmas av mina kommentarer! Fråga de andra, jag skriver så här (och inte vet jag hur man använder smilies med rätt etikett), och talar bara om vad jag inte gillar, och det jag gillar får glada tillrop, och när jag inte sagt något speciellt betyder det att det låter bra det med. Ös på! Vore kul om du ville bli huvudansvarig för Jorduashur! :D
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael:

Det att ändra. Det mesta är mer riktlinjer och förslag på vad man kan tänkas stöta på, mest för att man i spelväg skall känna att det finns flera olika varesler man kan kasta in.

Men jag gissar på att du är huvudansvarige så du för självklart använda det du känner för.

Min tanke om Völver var att dom jorduakiska völverna skulle skilja sig från Torshems narguriska völver genom att dessa en gång i den narguriska urtiden var just det som du beskrev , men att de utvecklats och fått en ganska jämlikare plats inom aesirseden. Jag ville att völvan både skulle kunna motsvara den gamla knotiga gumman som kastar benknotor/runor och förtäljer viljan hos förfädernas andar med det kvinnliga germanska kvinnliga prästerskapet ( Sagan Om Valhalla, Jordens Moder I Norden och Tacitus Germania är inspiraitonskällor). Har möts den upphöjda nobla vitpälsklädde vackra Thulian/Völvan med sina blonda flätor med den tidigare nämnda arketypen. Helan min idé var helt enkelt en viss distans mot den tidigare narguriska kulturen genom omständigheterna. Fast det är i mitt Ereb.

Hajmän kan man plocka bort. Jag placerade dom där då jag hade för mig att i MB1 står det att de återfinnes i subarktiskt klimat.

Dinosaurierna var mer att jag ville införliva lite sjömonster. Men sjöormar och Svanödlor kanske borde passa dock (med tanke på legenden om Lochness).

Annars tycker jag dina synpunkter kan vara ganska rimliga. Dock vill jag minnas att orcherna även har stor kontroll över Kardskogen enligt EBSL. Där nämns det att människorna har svårt att införskaffa trä från skogen på grund utav orcherna och därför måste fråga alverna om lov.

Idén med en halvorchisk by i Kradskogen tycker jag låter som en utmärkt idé. Jag kan ha överskattat ochernas antal men jag har inte läst på boken så noga på ett tag och gjort lite egna modereringar.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
Krille skrev:” :Vis Man: Ond Hand Mot Völva:
Han Akta Att Bära:
Ty Mot Krafter Döljda För Ögat
: Egg eller Eller Sårsvett Sällan Biter:"

Gillar dessa Rakade!

Ser också ut som om mycket interessant kommer att kunna hittas i Jorduashur, en favorit var svartnissen under ladugårdsgolvet. :D
Jag hade tänkt mig att hustomtar förekommer ofta på gårdarna och därmed införliva lite klassisk svensk och nordisk folklore. Tomtarna såg till att man behandlade djuren väl och kunde sköta om dom eller hjälpa till att bära in skörden under nattetid. Därför "blotar man" till dom, vilket i sig inte är en religiös cermoni utan att man ställer ut mat och gåvor till dom för att hålla sig på god fot med dom. Att ha en tomte på gården (som nästan alltid håller sig dold för människorna) är en stor tillgång för husbonden. Men behandlas tomten illa så börjar han ställa till med jäkelskap och om det ter sig riktigt illa så sticker han.

Därför: "Behandla lilleman väl, ananrs kanske svartnissem flyttar in" :twisted: .
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krille skrev:Mikael:

Det att ändra. Det mesta är mer riktlinjer och förslag på vad man kan tänkas stöta på, mest för att man i spelväg skall känna att det finns flera olika varesler man kan kasta in.

Men jag gissar på att du är huvudansvarige så du för självklart använda det du känner för.
Inte alls Krille!!!
Jag är INTE ansvarig, bara full av tyckande och lite idéer. Jag vill att DU skall ta tag i remmarna och försöka jämka ihop våra olika idéer, men framförallt ge Jorduashur mer kött på benen. Jag upprepar: släpp loss!

Uppenbarlgen får vi diskutera mer om völvorna/völspornas roll i nordmännens rike.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag tycker att detta ser mycket intressant ut. Fortsätt fortsätt!

Jag håller också med om att orchiska samhällen i områden UTAN stora plundringsmöjligheter helt enkelt MÅSTE kunna tillverka en del saker själv, men att man kanske får se att de nordiska svartfolken ligger en bit under sina kusiner i söder rent teknologiskt.

Jag måste för övrigt protestera lite mot aversionen mot verkliga urtidsdjur. Mammutar och grottbjörnar verkar helt ok. Varför inte Mosasaurier Bild (förutom att vi självklart kallar dem något helt annat, att slänga in latinska namn i mixen passar enligt mig INTE de nordiska språken)

Dinosaurier däremot känner även jag ett litet obehag inför, men någon här och där kanske är ok.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Krille skrev:Min tanke om Völver var att dom jorduakiska völverna skulle skilja sig från Torshems narguriska völver genom att dessa en gång i den narguriska urtiden var just det som du beskrev , men att de utvecklats och fått en ganska jämlikare plats inom aesirseden. Jag ville att völvan både skulle kunna motsvara den gamla knotiga gumman som kastar benknotor/runor och förtäljer viljan hos förfädernas andar med det kvinnliga germanska kvinnliga prästerskapet ( Sagan Om Valhalla, Jordens Moder I Norden och Tacitus Germania är inspiraitonskällor). Har möts den upphöjda nobla vitpälsklädde vackra Thulian/Völvan med sina blonda flätor med den tidigare nämnda arketypen. Helan min idé var helt enkelt en viss distans mot den tidigare narguriska kulturen genom omständigheterna. Fast det är i mitt Ereb.
Detta skilje mellan kvinnliga magiker/prästerskap/sjamaner bland de västnarguriska och de centralnarguriska folken passar helt fint med hur jag beskriver "volvindan" i Nargur (och även Torshem och Barbia). De har ett gemensamt urprung och därav en hel del likheter, men sedan 900-talet fO har de utvecklats åt olika håll.

Om inte De Rakade inbefattar kvinnor så skulle de ändå kunna ha en stark ställning som egen "grupp" kanske?

Tävnker du dig annars "rakningen" som gällande for både hår och (ev) skägg eller endast håret/skägget?
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-02-15 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeinaren:

Som jag hade tänkt så syfter egentligen är namnet "dom rakade" en halvt felöversatt term av Ibn Shahalatan i hans reseskildring. Det rätta amnet är aegir hämtat från forngermnskans "ergi" vilken är en nedsättande term riktad mt manliga trollkarlar, och kan översättas som "omanlig". Min tanke är att Erebs norra barbarkulturer skilde sig ordentligt från den matriarkala kulturen på Meluckha, och när alver först kom till Ereb och förmedlade mycket av sin vidom om naturen till barbarerna kallades dessa för (utan skägg/omanlig). Alvera ansågs vara en form av högre väsen och kan liknas med naturandar. Flera hundra/tusen år senare så har begreppen blandats och formats efter tidens gång och fått sina särskilda betydelser i den jorduakiska kulturen. Både en Gandman och en Völva är Aergir, då dessa brukar gudarnas kraft/magi (nedstigen både från draken Galdhögg, alverna och andetron).

Har ont om tid men återkommer......
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Krille skrev:Som jag hade tänkt så syfter egentligen är namnet "dom rakade" en halvt felöversatt term av Ibn Shahalatan i hans reseskildring. Det rätta amnet är aegir hämtat från forngermnskans "ergi" vilken är en nedsättande term riktad mt manliga trollkarlar, och kan översättas som "omanlig". Min tanke är att Erebs norra barbarkulturer skilde sig ordentligt från den matriarkala kulturen på Meluckha, och när alver först kom till Ereb och förmedlade mycket av sin vidom om naturen till barbarerna kallades dessa för (utan skägg/omanlig). Alvera ansågs vara en form av högre väsen och kan liknas med naturandar. Flera hundra/tusen år senare så har begreppen blandats och formats efter tidens gång och fått sina särskilda betydelser i den jorduakiska kulturen. Både en Gandman och en Völva är Aergir, då dessa brukar gudarnas kraft/magi (nedstigen både från draken Galdhögg, alverna och andetron).

Har ont om tid men återkommer......
Den felanvända beteckningen orsakad av Shahalatan låter som en bra förklaring (med det namnet borde han ju inte vara helt tillförlitlig :wink: )). Dina aergirer verkar genomtänkta!

Dock för att fläta in dina ideer kring en patriarkals kultur bland nargurerna i Kard, som sedan påverkats av matriarkalska tankar från alverna, bör du ha ett par saker i åtanke så att det går att införliva med det som redan skrivits om de narguriska folken:

1) Västnargurerna uppstod som "grupp" ca 900 fO då de skiljdes från sina fränder i Nargurs skogar efter att ha kämpat mot Kejsardömet Jorpagna tillsammans med mirelierna. Innan detta tillbad de en gudinna, Nahriguhr, som också hade många aspekter utöver den klassiska modersgudinnan; dödsgudinna, krigsgudinna, domsgudinna mfl. Alverna respekterades på sitt sätt, på avstånd, som en del av naturen (nära kontakt har dock funnits men det var tusentals år tidigare, innan Gudinnan dök upp ur sin Källa). Vandringen mot nordväst och Kard gjorde att västnargurerna tappade kontakten (åtminstonde den direkta) med Nahriguhr och mycket av sitt tidigare levndssätt.

2) För att västnargurerna skal kunna hinna utveckla sin mer "manliga" kultur bör de inte ha etablerad alltfor nära kontakter med alverna i Kardskogen (som redan fanns där när jorderna anlände på 800-talet fO) före än efter ett tag. Detta borde inte vara något problem då det rör sig om rätt lång tid, men som sagt; för att det skal hänga ihop behövs en förklaring och förmodligen en viss mängd passerad tid.

Förstår du hur jag tänker? Vill inte lägga mig i alltför mycket men bara att allt skal hänga ihop! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Krille skrev:birkebeinaren:

Som jag hade tänkt så syfter egentligen är namnet "dom rakade" en halvt felöversatt term av Ibn Shahalatan i hans reseskildring. Det rätta amnet är aegir hämtat från forngermnskans "ergi" vilken är en nedsättande term riktad mt manliga trollkarlar, och kan översättas som "omanlig". Min tanke är att Erebs norra barbarkulturer skilde sig ordentligt från den matriarkala kulturen på Meluckha, och när alver först kom till Ereb och förmedlade mycket av sin vidom om naturen till barbarerna kallades dessa för (utan skägg/omanlig). Alvera ansågs vara en form av högre väsen och kan liknas med naturandar. Flera hundra/tusen år senare så har begreppen blandats och formats efter tidens gång och fått sina särskilda betydelser i den jorduakiska kulturen. Både en Gandman och en Völva är Aergir, då dessa brukar gudarnas kraft/magi (nedstigen både från draken Galdhögg, alverna och andetron).

Har ont om tid men återkommer......
Det germanska *ergi/erki syftar iofs på bock i första hand... Är det *arg du tänker på...? Iofs kan ju vokalerna ha varit lite vad som helst...
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Adragoor skrev:
Krille skrev:birkebeinaren:

Som jag hade tänkt så syfter egentligen är namnet "dom rakade" en halvt felöversatt term av Ibn Shahalatan i hans reseskildring. Det rätta amnet är aegir hämtat från forngermnskans "ergi" vilken är en nedsättande term riktad mt manliga trollkarlar, och kan översättas som "omanlig". Min tanke är att Erebs norra barbarkulturer skilde sig ordentligt från den matriarkala kulturen på Meluckha, och när alver först kom till Ereb och förmedlade mycket av sin vidom om naturen till barbarerna kallades dessa för (utan skägg/omanlig). Alvera ansågs vara en form av högre väsen och kan liknas med naturandar. Flera hundra/tusen år senare så har begreppen blandats och formats efter tidens gång och fått sina särskilda betydelser i den jorduakiska kulturen. Både en Gandman och en Völva är Aergir, då dessa brukar gudarnas kraft/magi (nedstigen både från draken Galdhögg, alverna och andetron).

Har ont om tid men återkommer......
Det germanska *ergi/erki syftar iofs på bock i första hand... Är det *arg du tänker på...? Iofs kan ju vokalerna ha varit lite vad som helst...
Jo du kan nog ha rätt. Jag hade dock för mig att det var ordet "ergi" jag letade efter men kan ha misstagit mig. Vet inte riktig hur det uttalades eller egentligen stavades utan är något jag fått återberättat (av en inte helt tillförlitlig källa kanske)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
Krille skrev:Som jag hade tänkt så syfter egentligen är namnet "dom rakade" en halvt felöversatt term av Ibn Shahalatan i hans reseskildring. Det rätta amnet är aegir hämtat från forngermnskans "ergi" vilken är en nedsättande term riktad mt manliga trollkarlar, och kan översättas som "omanlig". Min tanke är att Erebs norra barbarkulturer skilde sig ordentligt från den matriarkala kulturen på Meluckha, och när alver först kom till Ereb och förmedlade mycket av sin vidom om naturen till barbarerna kallades dessa för (utan skägg/omanlig). Alvera ansågs vara en form av högre väsen och kan liknas med naturandar. Flera hundra/tusen år senare så har begreppen blandats och formats efter tidens gång och fått sina särskilda betydelser i den jorduakiska kulturen. Både en Gandman och en Völva är Aergir, då dessa brukar gudarnas kraft/magi (nedstigen både från draken Galdhögg, alverna och andetron).

Har ont om tid men återkommer......
Den felanvända beteckningen orsakad av Shahalatan låter som en bra förklaring (med det namnet borde han ju inte vara helt tillförlitlig :wink: )). Dina aergirer verkar genomtänkta!

Dock för att fläta in dina ideer kring en patriarkals kultur bland nargurerna i Kard, som sedan påverkats av matriarkalska tankar från alverna, bör du ha ett par saker i åtanke så att det går att införliva med det som redan skrivits om de narguriska folken:

1) Västnargurerna uppstod som "grupp" ca 900 fO då de skiljdes från sina fränder i Nargurs skogar efter att ha kämpat mot Kejsardömet Jorpagna tillsammans med mirelierna. Innan detta tillbad de en gudinna, Nahriguhr, som också hade många aspekter utöver den klassiska modersgudinnan; dödsgudinna, krigsgudinna, domsgudinna mfl. Alverna respekterades på sitt sätt, på avstånd, som en del av naturen (nära kontakt har dock funnits men det var tusentals år tidigare, innan Gudinnan dök upp ur sin Källa). Vandringen mot nordväst och Kard gjorde att västnargurerna tappade kontakten (åtminstonde den direkta) med Nahriguhr och mycket av sitt tidigare levndssätt.

2) För att västnargurerna skal kunna hinna utveckla sin mer "manliga" kultur bör de inte ha etablerad alltfor nära kontakter med alverna i Kardskogen (som redan fanns där när jorderna anlände på 800-talet fO) före än efter ett tag. Detta borde inte vara något problem då det rör sig om rätt lång tid, men som sagt; för att det skal hänga ihop behövs en förklaring och förmodligen en viss mängd passerad tid.

Förstår du hur jag tänker? Vill inte lägga mig i alltför mycket men bara att allt skal hänga ihop! :)
Nej det är lungt! Jag har inte kollat igenom så mycket av det som tidigare skrivits om nargurerna här på forumet utan mest bara haft gamla DoD moduler att tillgå. Främst är är mina aergir skapade efter att dom ska vara en sorts blandmagiker mellan animism, symbolism och spiritusm efter DoD Magi. Om du/ni vill får man gärna ta material av saker jag nämnt ovan och fläta ihop det med det man känner för av tidgare nargurisk historia för att till projektet få en sammanhängande bild. Min tanke är att jorduakerna är ett starkt patriarkal samhälle, men att magi är något som ändock är mycket kopplat till kvinnor/kvinnlighet. Min tanke var att förska skapa en sammanhängande mix av de nordiska/isländska sagorna och Ereb Altor med inslag av den mer kvinnligt framträdande religionen som fanns under bronsåldern bland germanerna och kelterna. Främst för spelande så jag har ingen direkt bra koll på mer exkata saker i forntiden förutom jorduakernas egna myter (Wódur och Galdhögg exempelvis).

Själv så har jag ingen som helst koll på Sapfyna och folken där.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Vem är jarl i Allnemark?

Inlägg av Krille »

Enligt EB Spelledarbok så är Elfhelm Korp, Jarl av Allnemark den som styr Jarladömet Allnemark från Halle. Han är också självutropad kung över Jorduashur men stöds bara av ett av de andra jarladömena. Den gamla konungaborgen ligger i Halle.
Men sedan nämns det dock under beskrivningen av Halle att det finns en viss ung jarl vid namn Sigurd Brandsvedd i Allnemark som styr från Halle!

Frågan är då vem är då Jarl av Allnemark? Är det kungen med en underjarl? Är Brandsvedd kungens son? Frågetecknen är många.
Skriv svar