Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut. Har vi tur kanske en stadskarta över Gråborg kan bli ett projekt för en av våra flera eminenta kartritare... Den är ju redan påbörjat i EA-boxen. Hur stor befolkning kan vi tänka oss i Gråborg då vi nu stort sett ökat de ganska låga siffrorna från källmaterialet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående slaveriet i Hynsolge hittade jag följande från källorna:
543
Hynsolge/Efaro. Brangorias adelsmän börjar handla med slavar. Speciellt män och kvinnor från Efaro och utländska krigsfångar förs på hemliga vägar till länet. Ingen vet vad slavarna används till.
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Tja, om vi tiodubblar Hynsolges befolkning ifrån EA så har landet totalt 1100000 invånare. Att tiodubbla Gråborgs invånarantal känns dock fel. Möjligen en fördubbling till att ha 2500 invånare?

Citatet om slavar tycker jag bara stärker tesen att släkten Riikov är med i Stjärnläran och vet på ett ungefär vad Parikila sysslar med.

Vad jag glömde ha med i texten om Gråborg är ett meddelande till SL om att Parikila kan ha varit en av de drivande krafterna bakom att Gråborg blev en fri stad.

Och så ett förslag på vad Fingalkultens stridsmän också kan kallas i folkmun: Fingalssöner.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Angående slaveriet i Hynsolge hittade jag följande från källorna:
543
Hynsolge/Efaro. Brangorias adelsmän börjar handla med slavar. Speciellt män och kvinnor från Efaro och utländska krigsfångar förs på hemliga vägar till länet. Ingen vet vad slavarna används till.
Detta är vad jag menade med att Stjärnlärans import är enda motivet som angivits, men jag gillar idén om stort projekt som täckmantel. Gruvor, fördämningsarbeten, befästningar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I alla fall inte färre än 2500 men det låter bra i mina öron. Befolkningssiffror är dock något som ibland kan orsaka väldigt intensiva diskussioner på forumet så du kan riskera mothugg. 😉

Riikovarna verkar veta ett och annat. Höga medlemmar i Stjärnlärans inre cirklar? Egentligen borde denna demonkult kunna vidareutvecklas i Hynsolge och även i Krun så som någon tidigare föreslog. Onaabys är ju ingen obetydlig existens utan en av demonerna i Oktagonen (som beskrivs i Krilloan-modulen).

Fingalsöner låter inte så dumt...
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Vi kan väl kompromissa och säga att det är 2500 invånare kvar efter det att en del flytt staden? Viss matbrist, påtryckningar om "bidrag för att försvara bovariet" från Riikov och en del annat kan nog ha fått en del invånare att röra på sig.

Ja, antingen så är dom det eller så måste vi komma på en förklaring hur Parikila har lyckats undvika frågan "Du, hur gammal är du egentligen, och varför tar du aldrig av dig den där satans huvan? Och vad är det för killar som levererar främmande personer till ditt rum mitt i natten en gång i veckan, personer som sedan aldrig mer ses till?" :wink:
Att kulten har spillt över till andra länder känns definitivt rimligt. Frågan är om den sprids landvägen eller om den spritts till Felicien och Berendien. Det senare innebär ju att Enhörningshornet relativt lätt kan göras om till början på en halvepisk demonbekämpar-kampanj.

Mikael: Jag gillar också tanken på storskalig slavimport som täckmantel för stjärnläran. Är det någon som vet hur arbetsintensivt det är med citronodlingar? Eller har slavdrift använts i gruvor eller på annat sätt använts till att försörja valda delar av Gråborgs hantverkarkår med råmaterial?
Senast redigerad av SrednaS den 2012-08-06 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Efter att ha skummat igenom tråden måste jag säga att det finns en del intressant skrivet... och andra saker också. Det hela är dock rätt rörigt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OM jag fick önska mig en liten del att spåna kring så är det västra Baldor, de delar som ligger väster om Gipulflodens sydligaste utlopp. Dvs om ingen annan vääldigt gärna vill skriva om dessa "skogmarker". Vill väva ihop Birkes idéer om Berendiska karavaner med egna tankar kring alver, skogsfolk, timmersmuggling m.m.

Övriga Baldor är jag inte intresserad av.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alltså, Onaabyskulten är ju mkt äldre än den i Hynsolge som uppstod långt efter 3K. Den lever ett parallellt liv i Efaros djungler där en annan Onaabysättling finns. Även i Morëlvidyn har Oktagonen hyfsat starkt fäste.

Stjärnläran som sådan skulle jag dock säga är unikt hynsolgisk...är ju en täckmantel för Onaabysdyrkan som är hemlig tom för de flesta medlemmarna. Den kan ju ha spritt sig till Krun tycker jag.
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Jo, det finns mycket bra i tråden, men det kan vara svårt att följa med när man läser. Det verkar dock finnas en fyra återkommande teman:
1. Den politiska geografin.
2. Krigsväsen
3. Relationen med alverna.
4. De olika religiösa grupperingarna.
På ett ungefär i alla fall. Dokumentet med utklippt intressant blev 35 sidor totalt, men jag ska försöka strukturera upp det och få ihop en summering.

Då kör vi på Stjärnläran som en hynsolgisk och möjligen en krunsk företeelse. Men vad får kultisterna egentligen ut av att vara med i kulten?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:OM jag fick önska mig en liten del att spåna kring så är det västra Baldor, de delar som ligger väster om Gipulflodens sydligaste utlopp. Dvs om ingen annan vääldigt gärna vill skriva om dessa "skogmarker". Vill väva ihop Birkes idéer om Berendiska karavaner med egna tankar kring alver, skogsfolk, timmersmuggling m.m.
Så länge jag får vara med ett hörn. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:OM jag fick önska mig en liten del att spåna kring så är det västra Baldor, de delar som ligger väster om Gipulflodens sydligaste utlopp. Dvs om ingen annan vääldigt gärna vill skriva om dessa "skogmarker". Vill väva ihop Birkes idéer om Berendiska karavaner med egna tankar kring alver, skogsfolk, timmersmuggling m.m.
Så länge jag får vara med ett hörn. :wink:
:lol: Couldn't do it without you! Or could I, hmm? :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bovariet Baldor är svårt att bortse från oavsett hur vi gör med berendiernas handel med länderna kring Masevabukten. Kan det vara en ide att låta antingen hela eller delar av länet vara i en berendisk hertigfamiljs händer, alternativt kungen själv, genom giftemål? Bovaren eller en lägre marekz (lite beroende på hur det blir med lågadeln i Hynsolge) skulle då ha skyldigheter som vasall till en berendisk herre samtidigt som han har det till en berendisk bovar eller kungen. Inspirerad (och lite förenklad) av hur det franska hertigdömet Aqutanien under en period faktisk underlagt den engelska kungen och att denne således egentligen hade skyldigheter gentemot den franska kungen. Lojalitetsbanden blev som en följd inte helt tydliga.

Bovaren av Baldor skulle då kunna tänkas tillåta berendierna att handla över sina domäner till fördelaktiga tullsatser för sig själv. Kanske det faktisk är hertigen av Lindaros som är bovar i Baldor (eller marekz av västra Baldor) och således gynnar handelshus från sitt berendiska län. Kungen av Hynsolge får en del i vinsten men han är beroende av hur hertigen agerar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det finns vissa motsägelser (surprise surprise) avs den störtade månbiten.
Författaren/na tycks ursprungligen ha tänkt sig att den slog ner i Gormowacs skog och att det var skogen centralt i Hynsolge. Förutom att stenen spred pest i Brangoria med omnejd, så förvandlade den Gormowac skog till en ond skog långt innan blodalven Gormowac kom dit. Senare i Helvetesfortet har Hyllmarskogen som i EA sades ligga längst åt öster mot Grynnerbergen angetts vara den centrala skogen. Gormowac fick istället bli den nordligaste skogen. Jobbigt.

Att den vattenfyllda kratern med månbiten finns i eller nära Brangoria får väl tas som spikat av källorna. Troligtvis norr om Gråborg någonstans.

Då behövs lite tweakande.
*Kratern är en giftig sjö. Vart förlägger vi en giftig sjö lämpligen norr om Gråborg?
*Gormowacs skogs förvandling, beror den på en annan mindre månbit eller är det en blandning av myter och det var istället blodsalven Gormowac som förvandlade skogen?

Har vi diskuterat detta tidigare så minns jag det inte. Nya förslag är i vilket fall välkomna.
Senast redigerad av Mikael den 2012-08-08 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar