Språk i Ereb i spelet

Övriga diskussioner som rör regler
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sopodlare skrev:Kamsun låg väl under Margylerrikets sista tid under Yndars inflytande?

Slempukarna mosade ju allt och alla MEN en liten och lätt förbisedd nekromantiker kanske slapp undan, han hade sedan hundratals år på sig att bygga upp sin styrka. kanske samlade han överlevande och gamla magiska skapelser under sig, och animerade nya odöda.

Felicierna kanske inet är de enda som fördrevs under denna tid, men var tog han vägen? Har han inrättat ett rike i Valgussjön? Dess ondska är ju ändå omtalad.
Margylerna kommer ursprungligen från Akrogal och erövrar Yndar så tanken är faktiskt bra.
Jag tror inte slempukarna mosade allt och alla men deras framfart hade en sådan förödande effekt på samhället att civilisationen föll. Därför kan man tänka sig att det finns grupper och småländer som reser sig, däremot så är imperiet för alltid förlorat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Själv drog jag slutsatsen för något år sedan att "kîmzon" givetvis är den feliciska varianten av "kamsun" utanför vars kust felicierna ju kom ifrån.
Personligen gillar jag inte tanken på att de stolta felicierna språkligt är besläktade med de illasinnade margylerna. Hellre isf att kîmzon tillhör den kamsunska språkfamiljen.
Sen kan man fråga sig om Valadûn verkligen var från Yndar som ju led gudarnas vrede 600 år tidigare... Den slemme nekromantikern kan iofs ha varit en överlevare från denna kataklysm som under de närmsta århundradena fortsatte att utöva sin ondska i mindre skala längs Kamsunkusten...
Kîmzon - Kamsun en for bra koppling som vi inte kan låta bli att anvanda. :)

Kanske ar det felicierna urhem Garumnos vi på kartan kan se som on utanfor kamsunkusten oster om Furgia?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Själv drog jag slutsatsen för något år sedan att "kîmzon" givetvis är den feliciska varianten av "kamsun" utanför vars kust felicierna ju kom ifrån.
Personligen gillar jag inte tanken på att de stolta felicierna språkligt är besläktade med de illasinnade margylerna. Hellre isf att kîmzon tillhör den kamsunska språkfamiljen.
Sen kan man fråga sig om Valadûn verkligen var från Yndar som ju led gudarnas vrede 600 år tidigare... Den slemme nekromantikern kan iofs ha varit en överlevare från denna kataklysm som under de närmsta århundradena fortsatte att utöva sin ondska i mindre skala längs Kamsunkusten...
Kîmzon - Kamsun en for bra koppling som vi inte kan låta bli att anvanda. :)

Kanske ar det felicierna urhem Garumnos vi på kartan kan se som on utanfor kamsunkusten oster om Furgia?
Låter som en god sak
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Språk

Inlägg av LoveFiction »

Som fornspråk har jag använt namnet Erdir (för det låter mer som ett språknamn än 'Forntunga' och det var det namn jag hittade i de moduler jag hade på den tiden jag tog det beslutet).

Vad gäller jorin har jag däremot tolkat diagrammen i EA-Kampanj mer ordagrant vad gäller Kejserlig Jori (språkfamilj?) Kontinental Jori (dialektgrupp?) och Nyjori (faktiskt språk).

Är det bara jag som gjort denna iakttagelse / slutsats? :?
Skriv svar