Utrustningslistor

Övriga diskussioner som rör regler
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Utrustningslistor

Inlägg av Oden »

Satt och pillade i ett långtidsprojekt jag återkommer till då och då, en gedigen utrustningslista till ereb med allting i gamla mått, vikter och mynt, men modifierade för ereb.
Nu när jag blivit klar med rådatan i ett löjligt stort exceldokument har jag börjat undra hur det är med layouten. Jag är rätt sugen på att göra indelningen "yrkesvis" typ smeden, finsnickaren, värdshuset osv. Ett annat alternativ, men mycket tråkigare enligt mig är den gamla uppdelningen såsom Vapen, Behållare, Kläder etc.

Vad skulle ni vilja bläddra i före/under rollspelsmötet? Synpunkter? Ta den enkla vägen eller köra på med yrkena? En av varje? Meningen är något av en bokform i slutet med bilder etc, men då jag är en artistisk antikrist så håller jag mig till text och simpel layout för tillfället.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Lättast att använda skulle nog vara den uppdelning som du föreslår: enligt typ av butik. Det skulle vara bra om föremålen var sökbara så att "slipsten" t.ex. kunde hittas både under "vapensmed" och "järnhandel".

Sedan borde allt även modifieras efter hur fin affären är också. En smed i en småstad och en vapenbutik i storstan har en hel del liknande eller t.o.m. identiska produkter, men kvalitet och kostnad kommer att vara annorlunda.

Bäst för en SL vore att kunna välja vilken sorts affär RPna befinner sig i och snabbt få en komplett lista på de varor som finns där. Om man lade till ett slumpmoment för vad just den handlaren råkar ha hemma just nu, skulle det verkligen vara ett användbart verktyg.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har du den där jätte-utrustningslistan som cirkulerade här ett tag?
Skriv svar