KAP 4. EGENSKAPER: Grundegenskaper och dess Betydelse

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Om vi kör GE mellan 2-20 kan man ju om man vill slå fram köra 3T10 och välja bort en tärning, man kan slå alla 7(?) Grundegenskaperna och sen placera dom där man vill ha dom. Kanske tom. köra med 2-20 för alla spelbara raser men där vissa raser får en mod på +/- 1-3 eller nå?
Då håller man sig kvar vid samma tärningar och skala för allt och det blir inget extremt. Plus att man enbart behöver en T10 för att spela =)
Jovisst, det skulle vara enkelt med bara 1T10 i spel. Men ska halvlängsmannens STY också slås fram med 2T10? Eller är det bara människor och liknande varelser du tänkt ska ha alla GE mellan 1-20?
hm.. nu har jag inte i huvudet va dom har men kan dom inte köra 2T10 och sen -4 eller va det nu är för att komma till typvärdet?
2T10 är ju medel 11, har man TV mindre så får man så mycke - på slag och över ger +.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Rent regelmässigt så skulle samma skala för egenskaper vara i linje med t ex färdigheter. Däremot så innebär det en hel del meckande med konverteringar när vi ska beskriva varelsers GE. Det blir också mer jobb för de gamla Drakar och Demoner-spelare som vill försöka konvertera sin favorit-RP. Skalan som t ex 3T6 ger är ju standard i BRP, och något som många spelare skulle känna igen, oavsett om man spelat ÄS rollspel, Järnringens Mutant UA, Stormbringer, Runequest eller Call of Cthulhu.

Jag behåller gärna GE som de var i ÄS Drakar och Demoner, för att det är något som känns bekant, beprövat och lätt nostalgiskt. Mitt tänk är att Expert Redux (eller vad vi nu kallar det) ska bestå av "something old, something new, something borrowed, something blue", haha. Det som är helt nytt (jämfört med gamla Drakar) är t ex regler för Sociala konflikter, Resurser (om vi kör med det), tärningsmekaniken, magicirklar, strid (till viss mån), Uppväxtmiljöer och Livsvägar, Livsvägshändelser och en hel del annat.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Konverteringen tycker ja redan nu är kört då vi kör med 2T10 och sen mot varandra. Här är där skillnad i FV är så mycke högre.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Konverteringen tycker ja redan nu är kört då vi kör med 2T10 och sen mot varandra. Här är där skillnad i FV är så mycke högre.
Med vårt 2T10-system så får FV och GE får en större betydelse. Slagen med 2T10 normalfördelas mer än med 1T20 (som är en linjär kurva och i princip rent lotteri). Det är mindre chans att slå riktigt lågt och riktigt högt. Men om vi har en extra Specialtärning (typ Ödestärning) så öppnar det ju för att även folk med kasst FV får en chans.

I Drakar och Demoner användes ju Motståndstabellen för Motståndsslag (t ex STY mot STY i armbrytning). Enligt dina siffror och vårt system skulle en person med STY 16 som mäter sig mot en med STY 12 vinna 72.2% av gångerna, oavgjort 5.4% och förlora 22.4%. Med gamla Motståndstabellen skulle samma person ha 70% chans att vinna (slå under 14 med 1T20). Det är inte så stor skillnad. Vid 10 steg högre i STY, t ex STY 20 mot STY 10, så skulle personen med STY 20 vinna automatiskt. I vårt system skulle personen med STY 20, enligt dina siffror, ha 95,05% chans att vinna.


Konvertering av GE, SB och liknande är däremot en barnlek om vi behåller ÄS skalor.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alltså - ja, siffrorna blir kanske mer värda, men det är ju lika för alla spelare, SLP och monster och kreg. Förstår fortfarande inte vad problemet är?

Fan, snart föreslår jag att vi kör på ett förbättrat expert/91'an för att slippa allt regelsnack, vi kommer ju inget vart! :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Med vårt 2T10-system så får FV och GE får en större betydelse. Slagen med 2T10 normalfördelas mer än med 1T20 (som är en linjär kurva och i princip rent lotteri). Det är mindre chans att slå riktigt lågt och riktigt högt. Men om vi har en extra Specialtärning (typ Ödestärning) så öppnar det ju för att även folk med kasst FV får en chans.

I Drakar och Demoner användes ju Motståndstabellen för Motståndsslag (t ex STY mot STY i armbrytning). Enligt dina siffror och vårt system skulle en person med STY 16 som mäter sig mot en med STY 12 vinna 72.2% av gångerna, oavgjort 5.4% och förlora 22.4%. Med gamla Motståndstabellen skulle samma person ha 70% chans att vinna (slå under 14 med 1T20). Det är inte så stor skillnad. Vid 10 steg högre i STY, t ex STY 20 mot STY 10, så skulle personen med STY 20 vinna automatiskt. I vårt system skulle personen med STY 20, enligt dina siffror, ha 95,05% chans att vinna.


Konvertering av GE, SB och liknande är däremot en barnlek om vi behåller ÄS skalor.
Jo, va inte säker på det där med Motståndstabellen o DoD men hade för mig att det inte behövdes så mycke större för att vinna nästan automatiskt.

Spelknepe skrev:Alltså - ja, siffrorna blir kanske mer värda, men det är ju lika för alla spelare, SLP och monster och kreg. Förstår fortfarande inte vad problemet är?

Fan, snart föreslår jag att vi kör på ett förbättrat expert/91'an för att slippa allt regelsnack, vi kommer ju inget vart! :)
Visst är det lika för alla men jag har iaf erfarenheten att man har mer varierade tärningar i dom "gammla" reglerna. Färdigheter man använder har man ju minst 15 i o säkert 20+ om man spelat ett tag och då 5 i skillnad gör att du har 75% chans att vinna så är ju dom höga FV otroligt bra. För att inte tala om alla SLP i 91ans där dom har "Alla Besvärjelser i magiskola X til FV 15" och en masa FV på 15+ så blir det ju bra mycke svårare.

Men visst,ja har igentigen inget imot Expert-91 i grund =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Äh, jag tror inte det kommer vara så stor skillnad. I annat fall blir väl spelet mer "gritty", vilket vi efterfrågar.

Denna sidan är ganska bra för att kolla tärningskalyleringar

http://anydice.com/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Alltså - ja, siffrorna blir kanske mer värda, men det är ju lika för alla spelare, SLP och monster och kreg. Förstår fortfarande inte vad problemet är?

Fan, snart föreslår jag att vi kör på ett förbättrat expert/91'an för att slippa allt regelsnack, vi kommer ju inget vart! :)
Vi måste ju diskutera regler då grundboken nästan bara innehåller sånt. Det är ju bra om det finns en tanke bakom allt man gör.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Grisodlar'n skrev:
Spelknepe skrev:Alltså - ja, siffrorna blir kanske mer värda, men det är ju lika för alla spelare, SLP och monster och kreg. Förstår fortfarande inte vad problemet är?

Fan, snart föreslår jag att vi kör på ett förbättrat expert/91'an för att slippa allt regelsnack, vi kommer ju inget vart! :)
Vi måste ju diskutera regler då grundboken nästan bara innehåller sånt. Det är ju bra om det finns en tanke bakom allt man gör.
Jo det är helt riktigt, men det kändes bara som om vi hade snackat klart om grundmekaniken, sen pratas det om ett helt annat system igen. :(

Men du har rätt
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Förslag på GE kostnader och BP från början.

GE Kostnader:
GE BP
+7 -12
+6 -9
+5 -6
+4 -4
+3 -3
+2 -2
+1 -1
0 0
-1 +1
-2 +1
-3 +1
-4 +1
-5 +2
-6 +2
-7 +3

Från början får man 10BP vilket gör att vill man öka något till dom högre så måste man sänka eller skaffa massa Begränsningar eller inga Förmågor alls.

Har tänkt mig en variant av Grupp .
21-23 > 5
18-20 > 4
15-17 > 3
12-14 > 2
9-11 > 1
5-8 > 0
0-4 > -1

Jag räknar här med att ingen av Grundraserna har en GE som är mer än +3 högre i Typvärde (14) och max är 21. Med detaa måste man Maxa för att få den högre gruppen (18 för 4 och 21 för 5) och dom övriga blir något lägre än i Expert.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Förslag på GE kostnader och BP från början.

GE Kostnader:
GE BP
+7 -12
+6 -9
+5 -6
+4 -4
+3 -3
+2 -2
+1 -1
0 0
-1 +1
-2 +1
-3 +1
-4 +1
-5 +2
-6 +2
-7 +3

Från början får man 10BP vilket gör att vill man öka något till dom högre så måste man sänka eller skaffa massa Begränsningar eller inga Förmågor alls.

Har tänkt mig en variant av Grupp .
21-23 > 5
18-20 > 4
15-17 > 3
12-14 > 2
9-11 > 1
5-8 > 0
0-4 > -1

Jag räknar här med att ingen av Grundraserna har en GE som är mer än +3 högre i Typvärde (14) och max är 21. Med detaa måste man Maxa för att få den högre gruppen (18 för 4 och 21 för 5) och dom övriga blir något lägre än i Expert.
Är det inte taskigt att man bara får 3 extrapoäng om man sänker en GE med 7 steg?

Jag vill gärna att det där med GE ska ha en liten summa poäng, och att typvärden inte ska ha någon kostnad, precis som du också har med i ditt exempel. Men den andra tabellen, vad är det för något? Jag vill att saker ska vara relativt enkla och att kostnadstabeller och liknande undviks så långt det är möjligt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Är det inte taskigt att man bara får 3 extrapoäng om man sänker en GE med 7 steg?
Möjligt men ja tycker inte det ska ge så mycke mer, kanske 6 BP.
Blir ju för enkelt annars att få poäng om man bara kan sänka en GE maximalt för att höja en Maximalt.
Grisodlar'n skrev: Jag vill gärna att det där med GE ska ha en liten summa poäng, och att typvärden inte ska ha någon kostnad, precis som du också har med i ditt exempel. Men den andra tabellen, vad är det för något? Jag vill att saker ska vara relativt enkla och att kostnadstabeller och liknande undviks så långt det är möjligt.
Andra tabellen är grupp. Och det enda kostnadstabell nu är ju GE vid skapandet och sen för FV efter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Är det inte taskigt att man bara får 3 extrapoäng om man sänker en GE med 7 steg?
Möjligt men ja tycker inte det ska ge så mycke mer, kanske 6 BP.
Blir ju för enkelt annars att få poäng om man bara kan sänka en GE maximalt för att höja en Maximalt.
Anledningen till den höga kostnaden och den låga bonusen är för att jag inte tycker att det ska bli för vanligt med dom extremt höga och låga värderna.
Har du 18 i STY som människa så är du bland dom starkaste människorna i världen och det ska va ovanligt tycker jag.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Är det inte taskigt att man bara får 3 extrapoäng om man sänker en GE med 7 steg?
Möjligt men ja tycker inte det ska ge så mycke mer, kanske 6 BP.
Blir ju för enkelt annars att få poäng om man bara kan sänka en GE maximalt för att höja en Maximalt.
Anledningen till den höga kostnaden och den låga bonusen är för att jag inte tycker att det ska bli för vanligt med dom extremt höga och låga värderna.
Har du 18 i STY som människa så är du bland dom starkaste människorna i världen och det ska va ovanligt tycker jag.
Jo, jag kan hålla med om att extremt hög STY torde vara ovanligt. Bland de RP som jag har stött på som SL så har det alltid gått någon slags inflation i STY, och 18 skulle inte vara så märkvärdigt. Så jag uppskattar ditt synsätt att det ska kosta att vara extremt stark.

Jag kanske har fattat GE-kostnaderna fel, men får man +1 poäng oavsett om man sänker en GE med 1 steg eller 4? Eller är det +1 poäng/steg ned till fyra?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Alendor skrev: GE Kostnader:
GE BP
+7 -12
+6 -9
+5 -6
+4 -4
+3 -3
+2 -2
+1 -1
0 0
-1 +1
-2 +1
-3 +1
-4 +1
-5 +2
-6 +2
-7 +3
Har man 11 från början och vill höja till 15 (dvs +4) så kostar det -4 BP, om man nu har 10 BP från början så har man 6 BP efter höjningen. Vill sen sänka en GE från 11 till 8 (dvs -3) så får man istället 1BP.

Under Typvärdet ger (+) för varje - man vill ha.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar