Mystiska öar under Beyural?

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Mystiska öar under Beyural?

Inlägg av Patrik Höij »

Jag funderar på vad det kan vara för mystiska öar som finns på kartan i EA boxen under ön Beyural (Erebos). Ögruppen Hakkai (Montagor) är det i allafall inte. Öarna ser ut som ett litet större kluster.

Någon som vet vad det är för öar? Har de något namn och vem äger dem?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror du menar Kasyr (ur Monster och Män)!?
Tror Spelknepe av misstag har raderat dem på sin karta.

Källmaterial blandat med eget:
665 f.O.
Kejsar Ergyr av Imperiet grundar en omlastnings, vatten och förråds hamn på ögruppen Kasyr. Inte mycket finns kvar från den tiden, och först 276 e.O. började staden sakta växa från att endast vara fiskeby, till slavstad.

Kasyr är en mindre stadsstat i den lilla ögruppen Kasyr. Staden är en rik slavmarknad, om än av mindre snitt. Staden är befäst med höga murar och välbetalda legosoldater. Ön är karg och ger dåliga skördar. Fiske är därför huvudfödan på ön. Staden har gräddan av slavar på marknaden och är känd som en lugn luxuös plats att sälja och köpa toppkvalitet. Staden styrs av ett antal köpmän som mot 5% av handelsvarorna, dvs. slavarna, tillhandahåller det bästa en sjökapten kan önska sig. (se s.9-10 i Monster och Män.)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Ah, tack!

Ön spelar en hyggligt stor roll i min kampanj baserad på feliciska piratkriget, så det var en välkommen förklaring!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Mikael skrev:Jag tror du menar Kasyr (ur Monster och Män)!?
Tror Spelknepe av misstag har raderat dem på sin karta.

Källmaterial blandat med eget:
665 f.O.
Kejsar Ergyr av Imperiet grundar en omlastnings, vatten och förråds hamn på ögruppen Kasyr. Inte mycket finns kvar från den tiden, och först 276 e.O. började staden sakta växa från att endast vara fiskeby, till slavstad.

Kasyr är en mindre stadsstat i den lilla ögruppen Kasyr. Staden är en rik slavmarknad, om än av mindre snitt. Staden är befäst med höga murar och välbetalda legosoldater. Ön är karg och ger dåliga skördar. Fiske är därför huvudfödan på ön. Staden har gräddan av slavar på marknaden och är känd som en lugn luxuös plats att sälja och köpa toppkvalitet. Staden styrs av ett antal köpmän som mot 5% av handelsvarorna, dvs. slavarna, tillhandahåller det bästa en sjökapten kan önska sig. (se s.9-10 i Monster och Män.)
Bör denna med andra ord ingå i min pdf? Och isåfall hur omfattande skall de göras?

Har nu arbetat på att ha ett landsavsnitt på varje ö mer eller mindre och en sammanhållande större naturligtvis, då de skiljer sig från varandra så pass mycket. På den ena är det ju mer av gamla kulturen, på den andra den nya handelshusfärgade ön, på en tredje cykolper och sen småörikerna dessutom.

Efter att ha gjort disposition, skrivit ett par försökstexter och kluddat runt lite (några delar som jag sparat på mitt usb gick åt helvete när den tappades i vatten) så känns det som om er prognos av att ge ut Erebos under 2009 inte är så långt från sanningen. Antagligen kommer den större delen av arbetet göras i sommar, ska erkänna att jag slagit av på takten när jag insåg hur mycket arbete som kommer krävas...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lindén skrev:
Mikael skrev:Jag tror du menar Kasyr (ur Monster och Män)!?
Tror Spelknepe av misstag har raderat dem på sin karta.

Källmaterial blandat med eget:
665 f.O.
Kejsar Ergyr av Imperiet grundar en omlastnings, vatten och förråds hamn på ögruppen Kasyr. Inte mycket finns kvar från den tiden, och först 276 e.O. började staden sakta växa från att endast vara fiskeby, till slavstad.

Kasyr är en mindre stadsstat i den lilla ögruppen Kasyr. Staden är en rik slavmarknad, om än av mindre snitt. Staden är befäst med höga murar och välbetalda legosoldater. Ön är karg och ger dåliga skördar. Fiske är därför huvudfödan på ön. Staden har gräddan av slavar på marknaden och är känd som en lugn luxuös plats att sälja och köpa toppkvalitet. Staden styrs av ett antal köpmän som mot 5% av handelsvarorna, dvs. slavarna, tillhandahåller det bästa en sjökapten kan önska sig. (se s.9-10 i Monster och Män.)
Bör denna med andra ord ingå i min pdf? Och isåfall hur omfattande skall de göras?

Har nu arbetat på att ha ett landsavsnitt på varje ö mer eller mindre och en sammanhållande större naturligtvis, då de skiljer sig från varandra så pass mycket. På den ena är det ju mer av gamla kulturen, på den andra den nya handelshusfärgade ön, på en tredje cykolper och sen småörikerna dessutom.

Efter att ha gjort disposition, skrivit ett par försökstexter och kluddat runt lite (några delar som jag sparat på mitt usb gick åt helvete när den tappades i vatten) så känns det som om er prognos av att ge ut Erebos under 2009 inte är så långt från sanningen. Antagligen kommer den större delen av arbetet göras i sommar, ska erkänna att jag slagit av på takten när jag insåg hur mycket arbete som kommer krävas...
Kasyr känns inte som om det måste vara med i en Erebospdf. Kanske tillsammans med Montagor eller olika mindre platser i Ereb som inte är stora nog att bli egna pdfer...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Lindén skrev:Efter att ha gjort disposition, skrivit ett par försökstexter och kluddat runt lite (några delar som jag sparat på mitt usb gick åt helvete när den tappades i vatten) så känns det som om er prognos av att ge ut Erebos under 2009 inte är så långt från sanningen. Antagligen kommer den större delen av arbetet göras i sommar, ska erkänna att jag slagit av på takten när jag insåg hur mycket arbete som kommer krävas...
Det gäller att inte stirra sig blind på skogen utan fortsätta fokusera på träden så att säga.
Sedan så behöver ju inte allt vara av Caddo storlek, Erebos är väl i original inte mer än 10 A4?
Beklagar USB incidenten...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja Kasyr hör hemma i någon slags pirat pdf, eller kanske Morëlvidyn. :wink:
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Eftersom jag nu ändå börjat denna tråd med en fråga, så skulle jag även vilja ge ett förslag.

Betrakta Kasyr precis på samma sätt som ni har betraktat Hakkai. Öarna förtjänar en egen karta, precis som Hakkai med tanke på dess strategiska läge och (nu tar jag mig friheter...) ökända plats för diverse skumraskaffärer.

Militärt
Betänk vad som skulle hända i feliciska piratkriget om en felicisk havskår fick en bas där! En havskår på armslängds avstånd från Caddo och Erebos hjärtland!

Betänk vilken god plattform det skulle vara för anfall mot Morëlvidyn!

Finns säkert fler aspekter.

Handelsmässigt
Slavhandelns mecca synes det som enligt det material som redan finns. Till och med caddiska köpmän (som har öarna på bekvämt avstånd) kan syssla med denna handel trots att den är förbjuden (att de gör det trots lagarna framgår av monster och män). Piraterna från Mörelvidyn kan använda öarna som bas för att fylla på färskvatten och sälja av lite plundrat gods utan att några frågor ställs och det gör att de kan vara till havs längre perioder än om de skulle behöva fara ned till sitt eget land.
Finns säkert massor mer att nämna här!

Osv.

Det ser ut som att ni har tillräckligt att göra, men jag ville bara föreslå detta i all ödmjukhet :wink:

Ni gör sannerligen ett kanonarbete hittills!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker du kan bli huvudansvarig för Kasyr Patrik och bidraga med dina goda idéer! 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag ska kolla över öarna i nästa version av kartan. Då lägger jag till det som saknas.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Mikael skrev:Tycker du kan bli huvudansvarig för Kasyr Patrik och bidraga med dina goda idéer! 8)

Hmm, nog kan jag väl spåna lite på detta och se vad ni tycker om det, om ni tycker att det är en god idé.

Med mitt jobb och hemsituation med en gravid sambo så kommer det inte att gå med raketfart dock :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Patrik Höij skrev:
Mikael skrev:Tycker du kan bli huvudansvarig för Kasyr Patrik och bidraga med dina goda idéer! 8)

Hmm, nog kan jag väl spåna lite på detta och se vad ni tycker om det, om ni tycker att det är en god idé.

Med mitt jobb och hemsituation med en gravid sambo så kommer det inte att gå med raketfart dock :)
He! ytterst lite raketfart förekommer här, snarare lite ketchup effekt. Jag startar tråd under Länder. Glad to have you aboard! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Patrik Höij skrev: Med mitt jobb och hemsituation med en gravid sambo så kommer det inte att gå med raketfart dock :)
Så länge hon bara är gravid så är det väl bara att köra på i raketfart... :D
Skriv svar