Officiellt material

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jo, ni kanske har rätt båda två. Om någon vill ta tag i silveralver, injirer Sharger etc så torde det vara möjligt bara det görs snyggt. Lindiskiarner har ju trots allt skötts väl av projektet enligt mig så varför inte inlämma andra folk. Det största problemet är väl uppdelningen av alvfolken, men detta tas bäst på alvtråden ;)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Detta är en viktig tråd som jag tycker det finns orsak att blåsa liv i igen. Diskussioner om exakt hur ErebAltor.se projektet förhåller sig till officiellt Drakar & Demoner material kan bli lite jobbiga, men två nya utvecklingar gör, i mitt tycke, detta viktigt nu:
  • 1. RiotMinds gratis online-utgivning av allt D&D originalmaterial,
    2. Vår gode vän Mäster Briors böcker och Fria Ligans rollspel, Svavelvinter.
Båda dessa utvecklingar är förstås fantastiska, men jag tycker att de förändrar vår situation och att vårt förhållande till dem måste definieras tydligt.

RiotMinds gratisutgivning gör originalmaterialet tillgängligt på ett nytt vis. Det betyder att det vi skapar här får en mycket tydligare status som material att alltid användas "tillsammans med" och aldrig "istället för". Jag tycker det är en stor skillnad. För största användbarhet borde vi klart definiera (kanske i varje pdf-moduls introduktion) exakt vilka originalmoduler vårt material är kompatibelt med och därmed vilka moduler vi ser som icke relevanta (Chronopia, t.ex.). Jag tycker också att vi nu kan hänvisa på ett klarare sätt till regler än vi gjort hittills i våra moduler, t.ex. genom att att lista SLPs grundegenskaper och färdigheter, definiera vilka besvärjelser som används, etc.

När det gäller Svavelvinter tycker jag att vi bör ha en klar policy att det Altor vi utvecklar finns i ett annat universum än det Argond som Fria Ligan nu utvecklar. Vårt Trakorien finns i en värld där Kardien och den Lysande Vägen existerar, t.ex., vilket bara det borde göra en ganska stor skillnad. Men hur förhåller vi oss till de texter som Äventyrsspel publicerade om Trakorien? Dessa finns inte utgivna gratis online. Ska vi förutsätta att folk har tillgång till dem ändå? Borde vi undvika att tala om Trakorien och den Femte Konfluxen överhuvudtaget?

Dessa nya utvecklingar borde göra ErebAltor.se mer relevant och populärt, men om vi inte vet/visar exakt hur vi förhåller oss till dem, riskerar vi motsatsen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

- Källorna, det gamla materialet. Så här långt har vi dragit en gräns någonstans när handböckerna dyker upp 1992, de anse väl vara i en gråzon.
Drakar och Alver har vi inte velat ha med då de (liksom monsterboxens alver och människor) - inte längre tycks ha med gamla DD att göra utan redan börjat bli Chronopia. Och C är inte en särskilt omtyckt produkt, även om jag inte tror att vi har en slutlig dom över hur vi ska göra med dess existens. Vissa vill helt skrota C, medan andra med Altors Baksida som verktyg vill behålla C. För egen del spelar det ingen större roll då C ligger på Altors baksida och inte har något med Ereb att göra.

- Svavelvinter, det nya. Vi utgår från Svavelvinter det gamla Trakorien som finns i Källorna, men där finns mycket tomrum som kan fyllas ut. För egen del tycker jag att nya Svavelvinter kan användas som inspiration och information i de delar det inte handlar om Argond eller krockar med Källorna. Det är gamla Trakorien som har företräde, exempelvis har vi ankor och inte träskfolk.

Personligen ser jag inte problemen, men kanske behövde detta förtydligas här. Tycker att både "tillsammans med" och "istället för" funkar. Regler har vi uteslutet främst p.g.a. att de sällan tillför något till spelvärlden Ereb, folk har allt för många husregler, olika spelsystem och vår ambition är en beskrivning av Ereb alla kan använda.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bra tankar Albrekt! Det borde förtydligas vad vi är kompatibla med, och jag delar 99% av Mikaels inlägg ovan. Dock tycker jag att kartan över Altors Baksida kan bestå, men innehållet kan göras om totalt, inklusive namnen på de länder som ligger där.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra det här. Angående Trakorien och att tillhörande material inte finns på Riotminds sida så beror det på att Brior har rättigheterna till detta och bad om att länkarna blev borttagna. Jag vet att Brior tidigare sagt att han skulle kunna tänka sig att lägga ut sitt material fritt men att han då ville göra det själv. Hur det nu blir med det efter att ett det nya spelet Svavelvinter kommit ut vet jag dock inte. Men jag kan fråga! Om vissa folk inte skulle ha tillgång till de gamla Trakorien-modulerna får vi heller se till att vårt material förklarar tillräckligt bra hur det ser ut. Både landet och hela metafysiken kring konfluxerna är allt för väl integrerat i gamla EA till att kunna uteslutas.

Angående regler så har vi tidigare bestämt att vi inte skall referera till några sådana. Men det skulle kanske kunna gå att göra helt separata regeltillägg, ett till varje land exempelvis, och diskutera fram dessa i Regelforumet? Det skulle väl i så fall bara bli data för SLP och olika folkslags grundegenskaper, beskrivna antingen med Expert-reglerna eller DoD 91?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag frågade Brior om hans gamla alster kommer att bli tillgängliga i någon form och han svarade att på sikt är detta avsikten, om förutsättningarna är de rätta. Dock finns ännu inga konkreta planer.

Hur som helst så tycker jag att vi inte bör utesluta något om Trakorien och konfluxerna i projektet utan använda oss av det material vi känner från de gamla modulerna och som är anpassad Ereb. Vi får helt enkelt se till att det Trakorien projektet beskriver är tillräckligt bra för att fungera för eventuella oinvigda. En av grundtankarna med projektet är ju att även om det vi utger baserar sig på gamla källor så skall vårt material fungera utan tillgång till dessa. Det gamla materialet skrivs om med våra ord men innehållet är det samma.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Jag frågade Brior om hans gamla alster kommer att bli tillgängliga i någon form och han svarade att på sikt är detta avsikten, om förutsättningarna är de rätta. Dock finns ännu inga konkreta planer.
För att förtydliga så ställer jag mig positiv till nypublicering i någon form men prioriterar själv arbetet med mina romaner i det nya Trakorien. Konflux-modulerna kan ju inte läggas ut rakt av eftersom texterna måste extraheras och nytt bildmaterial ritas. Till skillnad från RM så tror jag mig inte äga rättigheterna till illustrationerna i de gamla verken.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:En av grundtankarna med projektet är ju att även om det vi utger baserar sig på gamla källor så skall vårt material fungera utan tillgång till dessa. Det gamla materialet skrivs om med våra ord men innehållet är det samma.
Denna grundtanke är precis det jag menar möjligen bör tänkas om nu, Birke. Alla har nu alltid tillgång till de gamla källorna. Det finns ingen anledning att producera något som fungerar utan dem. RiotMinds' material är nu minst lika tillgängligt som det vi producerar. Det var det inte tidigare och det förändrar allt.

Vår utmaning nu, under dessa nya förutsättningar, är att producera material som kompletterar originalmaterialet och gör det lättare att använda.

Jag tycker alltså att argumenten för att hålla oss nära originalmaterialet stärkts. Jag tycker att det nu blir viktigare att hänvisa till originalkällorna i det vi skriver. Jag tycker att vi mycket klart bör definiera vilka originalalster vi inte använder oss av och vilka koncept vi ratat från de gamla källor vi använder oss av.

Jag älskar Briors originalalster om Trakorien i Ereb Altor och det är fantastiskt att du är ett sådant stöd för det här projektet, Brior! Jag tycker att vi mycket klart bör definiera Argond som ett parallellt universum som är likt Ereb Altor, ibland helt identiskt, men helt klart en helt annan värld. Detta ger båda världarna bästa möjlighet att utvecklas separat, vilket de bör kunna göra så mycket som möjligt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Albrekt skrev:Alla har nu alltid tillgång till de gamla källorna. Det finns ingen anledning att producera något som fungerar utan dem. RiotMinds' material är nu minst lika tillgängligt som det vi producerar. Det var det inte tidigare och det förändrar allt.

Vår utmaning nu, under dessa nya förutsättningar, är att producera material som kompletterar originalmaterialet och gör det lättare att använda.
Trodde jag var det vi redan gjorde? (Vilket förklarar varför jag inte ser skillnaden. Dessutom har det ju funnits pdf-listor med materialet på nätet redan innan RM. RM har ju tom använt vissa av dessa.)

Det vi gör ska ha med så mycket som möjligt från Källorna, men ändå vara ett eget alster som ska kunna stå på egna ben då det har med grundmaterialet (omskrivet) och fördjupning...även om det blir än bättre om man har kombinationen. Det ska inte enbart produceras appendixar till Källorna.
Jag tycker alltså att argumenten för att hålla oss nära originalmaterialet stärkts. Jag tycker att det nu blir viktigare att hänvisa till originalkällorna i det vi skriver. Jag tycker att vi mycket klart bör definiera vilka originalalster vi inte använder oss av och vilka koncept vi ratat från de gamla källor vi använder oss av.
Jag håller med om att vi kan bli tydligare och ser gärna hänvisningar till originalen när det passar. Kanske en tråd här i Arbetsbordet där vi tar upp de grundläggande begränsningarna för nykomlingar?
Skriv svar