Vargmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Har uppdaterat texten om vargmännens ursprung, ändrat till Lirslätten och tagit bort antalet uppe i faktarutan mm.

I wikin alltså...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije skrev:Har uppdaterat texten om vargmännens ursprung, ändrat till Lirslätten och tagit bort antalet uppe i faktarutan mm.

I wikin alltså...
:oops:
Såg nu att Grynnerpasset finns med i Spelledarboken till EA. Sorry for the misshap. Iofs passar Lirslätten också för den ytan. Kanske har kärt barn många namn?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Utanför drottältet står en gästpåle som besökare får "markera" varpå krigarna snusar på pålen och avgör om man tillåts stiga in i drottens tält.
Lite luddigt det där tycker jag.
Markera, ska det va som när djur kissar på träd då eller?
Hur blir det med andra raser, ska dom också "markera"?


Om deras antal.
Att dom är sällsynta kan ju enbart betyda att dom inte påträffas speciellt ofta. Kan ju stå 100 vargmän i dungen men vi kommer aldrig se dom.
Är dom som indianer och flyttar runt så kan det ju va så att när dom tycker att andra raser har blivigt för vanliga i området så drar dom sig vidare.

Jag gillar bilden som finns i MonsterBoken I, där vargmannen står med ett stort 2 handssvärd (grymt brutal, gjorde att min första karaktär blev just en vargman =D ).
Deras teknologi kan ju vara primitiv enbart för dom inte har nå behov av nå annat. Dom använder kanske inte båge o svärd utan mer spjut och andra mindre vapen.

Dom är folkskygga kanske inte av räddsla utan av ett ointresse av dom flesta andra raser.
Kanske ett fåtal ger sig ifrån stammen för att röra sig bland andra raser.
Krigare, livvakter etc, (är ju trots allt intimiderande att ha en stor vargman med ett gigantiskt svärd som livvakt)

På marjura finns ju Snaphanarna, arbetar åt människan om än inte befinner sig ibland dom särskillt ofta.

i Gigant finns ju bilden på Vargmanen som åker skidor framför lavinen bärandes på en ung kvinna får ju en att tänka sig att dom kan tänka sig beblanda sig med andra raser.

Jag gillar personligen inte bilden av Vargmen man får av De Humanoida raserna (från Monsterboxen), och även "Orklets fyra ögon" 8tror det va där).
Helt ocivilierade "bestar" som springer runt utan kläder o gläffsar åt varandra o kissar på träd.

Edit:
Ni va inne på deras historia och att dom funnits längre än människan.
Kanske det va så att dom fanns i ett större antal för årtusenden sen och dom kom i konflikt med någon annan större ras, kanske svartfolk eller nå.
Dom kanske va mer civilierade då, vapen av metall och större flockar än nu men att något.
Kanske att dom ansåg sig gott ifrån sin gammla tro, att vapen av järn enbart skapa större konflikter så dom övergav allt o drog sig tillbaks för att leva ett undanskymt liv.
Den tid som gott sen dess har antadligen fått den mesta kunskapen av smide etc att gå i graven men att kanske ett fåtal har den kvar. Några vapen undangömda kanske?
Kanske är därför ett fåtal lämnar stammen för att ge sig ut bland dom andra raserna, dom vil veta mer om deras historia, va dom en gång va?
Dom har haft kunskapen om att smida vapen av järn, dom vet hur dom används men till skillnad från andra raser så har dom valt att inte använda dom pga av vad det gett dom i historien.
Krig, Girighet.



Men ja babblar bara, kanske blir förstort för att sammanfatta. =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Att "markera" är luddigt beror på författarens sinne för dekorum :) Man måste pissa på pålen, helt enkelt.

Vad gäller förekomsten av järnvapen torde denna bero på hur utvecklade handelskontakter just den flocken har.
njord
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-03-08 12:29
Ort: Tofte, Buskerud, Norge

Inlägg av njord »

Angående vargmän och smide:

Vargmännen består av en massa hårtussar, som när det blir tillräckligt varmt, luktar illa samt att en liten gnista från härden får vargmannen att bli en levande fackla...som ser bra ut och sprider mer ljus än vanligt men jag tror inte att det uppskattas av vargmannen!

Kortsagt: Vargmän passar inte bra som smeder om det inte skulle finnas några pälslösa vargmän som har tagit denna syssla på allvar och rakat av sig håret...

Självklart är det mindre riskabelt för vargmännen att byta till sig metalvapen med andra raser som behärskar detta bättre och har bättre förutsättningar så som dvärgar eller människor.

Gillar för övigt vad som har diskuterats tidigare!!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Alendor: Precis som Peter och Njord skriver så är det nog handel som gäller för vargmännen ute i vildmarken om de skall komma i besittning av metallvapen.

Däremot så torde vargmän i mänskliga samhällen säkert alltemellanåt ses kånka runt på tunga stridgissel eller kanske en köttig 2H-yxa av rostigt spadjärn. (Bara de anser sig behöva det, och så länge samhället inte sätter stopp för det...)

Vargmän har inte något principiellt emot metaller, tvärtom uppskattar de bra vapen högt. Grejen är bara det att deras benhårda leverne i små och isolerade samhällen inte gett möjlighet till utveckling av gruvdrift. Jakt och kampen för överlevnad upptar deras vardag. Därtill har säkert pälsen också inverkan i det hela.

Håller med dig om att bilden i Monsterboxen är riktigt dålig.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ligger i nå det njord säger med Vargmän och eld =)

men jag pesonligen gillar inte iden att Vargmän ska va nå primitivt folk som springer runt nakna , gläffsande och kissar på träd.
Av bilden i Humanoida raser får man nästan den tron, att dom ska va djuriska.
Även delar av Oraklets Fyra Ögon får man lite av den kännslan (kunde vara SL som gjorde den så men ja tvivlar)

Edit:
kan komma tillbaks till Indianerna och krutvapen. Det va ju inget dom själva tillverka men det är i flertalet filmer där man ser dom använder det o färre inte.
Om man träffar på vargmän någonstans så är det säkert i närheten av ett människosamhälle och dom bör då ha tillgång till mer teknologier av metall.

Fast å andra sidan så behöver kanske inte Vargmän så mycke metall förutom då kanske i Vapen. Dom är ju antadligen till större delen köttätare så plogar o så för jordbruk behövs ju inte.
Men personligen tycker ja dom ska va bra på nå iaf, träsnideri eller nå dom faktisk har stor nytta av.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Den snygga PDF:en fick mig att läsa vargmannatexten från början till slut igen, och jag är fortfarande imponerad :)

En stämningsfull, speltillvänd och inspirerande beskrivning av dessa bitska vargfolk :) Bra jobbat Vije!

Jag lyckades med noggrant granskande gräva upp en eller två saker att komentera på, men det är bara detaljer. Om du känner att du redan lagt sista handen vid texten så strunt idem.

* Lägret (s.3): mycket snygg text, men borde kanske läggas upp som att det är _ett exempel_ på hur ett vargmannaläger _kan se ut_. En enkel mening i styckets början torde räcka.

* Tro (s.4 - rättrådigs brev) En ingametext borde kanske inte nämna adrenalin: hellre ilska eller rovlystnad.

* Språk (s.5) Kanske Kadrash skall presenteras som ett av flera språk, inte det enda språket. Många vargflockar lever ju långt ifrån varandra och har knappast fortf. samma språk.

Dessa tre punkter är hur som helst småsaker som egentligen inte påverkar din mycket gedigna och inspirerande insats :)

p.s. det står "av Vije" på framsidan. Vore det inte roligare med ditt riktiga namn?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Peter skrev:Den snygga PDF:en fick mig att läsa vargmannatexten från början till slut igen, och jag är fortfarande imponerad :)

En stämningsfull, speltillvänd och inspirerande beskrivning av dessa bitska vargfolk :) Bra jobbat Vije!

Jag lyckades med noggrant granskande gräva upp en eller två saker att komentera på, men det är bara detaljer. Om du känner att du redan lagt sista handen vid texten så strunt idem.
Tackar tack! Alltid trevligt med kommentarer :D Alla bra poänger dessutom. Skall definitivt justera lite enligt dina punkter vid tillfälle.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Alendor skrev:men jag pesonligen gillar inte iden att Vargmän ska va nå primitivt folk som springer runt nakna , gläffsande och kissar på träd.
Är detta den bild du får av att läsa wikin? Det är i alla fall inte min avsikt att framställa dem som så primitiva.

Däremot tycker jag att det vargiga (och djuriga) i dem är roligt och något som jag försökt framhäva. Det är ju trots allt deras egenhet.
Jag tycker själv att text och bild ger befog att tänka sig vargmännen som icke-nakna, men nog gärna gläfsande (och ibland även lite trädkissande).
Men berätta gärna vilken bild du får från wiki-texten, jag ändrar gärna om den ger ett felaktigt intryck :D

PS. Urinpålen och kissandet, skrevsnusandet och en hel del morrningar kommer från Briors Oraklets 4 ögon-text, och får iaf mig på gott humör :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

PÅ bussen slog det mig att alla vargmansillustrationerna visade ganska "neutrala" vargmän. Funderade på hur en mer "hotande" indivd skulle kunna se ut. Så här kanske?
Bild
Den är skissad med bläckpenna, så det är mycket öh skissartat :?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Coooooool! Dock påminner den ganska mycket om en varulv, men skillnaden är väl ganska hårfin...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

hårfin...
:lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Har äntligen läst PDF´en och gillar det skarpt. Bra jobb!

En sak bara, borde inte utgångspunkten vara att gestalta vargmän snarare än kika på dom från utsidan? Nu spelar det kanske inte så stor roll för den beskrivande texten men äventyrsuppslagen, eller iaf några av dom, borde vara utformade med vargmän som tänkta huvudrollsinnehavare. Den stora frågan när det gäller vargmän (och alver, orcher, dvärgar m.m.) är hur man kan variera rollen. Hur kan en grupp med vargmän se ut? Vilka äventyr och konflikter kan man utnyttja där?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Fafnir skrev: Så här kanske?
GAAH! Perfekt! Gillar den skarpt. Det är ordentligt med fart över den.
Gillar överlag din "fräsiga" ritstil.

Den här typen av snabba skisser är vad jag tror att vårt projekt mår mycket gott av. De tar inte ohemult mycket tid och är ofta mycket stämningsfulla, och lämnar utrymme för egen fantasi. Lite konceptskisser liksom.

För att låna Spelknepes ord:
YYYYYYYYYL!
Skriv svar