Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hustomtar rockar! Jag hade en hustomte-rp en gång som slogs med en nål som värja . De e cool...
Japp... Skitcoola. :D Och pysslingar också (flickvännens favorit...)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
Hustomtar rockar! Jag hade en hustomte-rp en gång som slogs med en nål som värja . De e cool...
Japp... Skitcoola. :D Och pysslingar också (flickvännens favorit...)
Och irrbloss!

Jag kommer att ge mig på alla de här senare. Så fort alverna är klara ger jag mig på övriga älvfolk. Ämnen ligger så nära varandra så det handlar mest om komplement än en ny artikel.

Jag älskar med alla de fräna gynnarna! :) Vilken Sinkadus presenteras tomtar i?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Psipo skrev:Jag älskar med alla de fräna gynnarna! :) Vilken Sinkadus presenteras tomtar i?
Sinkadus 6, sidan 8.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Jaha nu har det gått hela sex dagar utan nått nytt :wink:
Nu finns det lite nytt. Klicka på länken från första inlägget. Jag insåg när jag läste igenom idag att jag missat att få med en del. Diasporan måste fram, för den finns knappt ens mellan raderna nu. Jag är inte säker på dispositonen. Vad tror ni? Blir det för mycket avhandling? Å andra sidan är ju DoD ganska mycket avhandling. Gregorius text ska erebifieras en del. Jag ska även slänga in rena hänvisningar till andra texter, som exempelvis förbundet med Berendien. Jaja, lite nytt finns iaf.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Stor alvstad

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag tyckte att det vore tufft med en lite större alvstad.

Har en, inte, genomarbetad idé som tog kanske en halvtime att slänga ihop, men det är nåt att spåna på... kanske.

Bild


Mitt i mörkaste skogen ligger en sjö. Mitt i sjön ligger en ö. Mitt på ön växer ett GIGANTISKT träd. I trädet bor det alver.

runt det stora trädet växer vanliga träd, där bor det också alver.

Runt den stora ön ligger det små öar. Där ligger det saker såsom en marknad, jägarnas tillhåll, druidernas heliga gläntor osv i det stuket.

skrev ihop en sån där 1,2,3... -punktbeskrivning till kartan bara för att själv få en snabb överblick. Här är den också:


1. Moderträdet.

I mitten av den stora ön växer ett gigantiskt träd, dess lövverk överskuggar en yta på nära 500m och själva trädstammen är 200m bred. Här bor stadens härskare, hans vakter och de religiösa ledarna, liksom de de äldsta invånarna. "Palatset" och övriga rum och bostäder är formade direkt ur trädet liksom en hel del möbler.

2. Floden

Genom ena halvan av huvudön rinner en flod som förser moderträdet med vatten.

3. Marknaden

På en av öarna ligger marknadsplatsen. En marknadsplats såsom de flesta förutom att det här sker byteshandel. Det finns mängder med platser för försäljare att lägga ut sina varor och gott om plats för folk att röra på sig.

4. Huvudön

I mitten av sjön ligger huvudön. Den är ca. 1km lång från ena sidan till den andra och här ligger alla bostäder. I varje hörn av ön ligger det färjeläger från vilka det dagligen avgår massvis med små kanotliknande båtar ut till de små öarna som omgärdar huvudön.

5. Druidernas ö.

blah blah...

6. Den Vises ö

Mitt på den här ön i en glänta sitter Den Vise. Äldre än alla andra invånare har hon samlat så mycket visdom att hon valt att leva frånskiljd från resten av staden. Inga båtar går ut hit och skogen som omgärdar glänten låter ingen komma iland om inte Den vise tillåter. Senast Den Vise tog emot ett besök var när <Insert Event Of Impending Doom here> och härskaren över staden då var i desperat behov av rådgivning och stöd. Detta var <Länge Sedan(tm)> och sen dess har Den Vise fallit tillbaka till att vara nästan en legend.

7. Jägarnas ö.

Blah blah...



8. <Insert Cool Elven Thing here>

Blah blah...[/i]
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Dom här heliga lundarna
vilken funktion har de
och hur ser de ut
hur många
och hur uppkom de

Bara lite saker jag funderar på
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Boris skrev:Dom här heliga lundarna
vilken funktion har de
och hur ser de ut
hur många
och hur uppkom de

Bara lite saker jag funderar på
Fungerar som samlingsplats för druiderna

De ser väl ut som en glänta eller nåt?

En tror jag... Eller om det finns JÄTTEmånga druider så kanske det finns fler gläntor, fler gläntor till fler grupper med druider

Antingen så är det naturliga gläntor, eller så bad druiderna träden maka på sig en liten bit så de kunde få lite plats.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Läste själv igenom beskrivningen igen... jag undrar om floden verkligen rinner.... jag vet inte vad som krävs för att en flod ska rinna.... nedförsbacke?

Och isåfal borde inte resten av ön svämma över...

Ön kanske bara är delad itu på den sidan och vattnet bara är där.

En bagatellartad fotnot bara men jag tyckte själv att det lät konstigt. Ingen som är bra på er... fysik? Eller vad man nu behöver vara bra på för att veta hur en massa vatten kontra landmassa beter sig.

Nu svamlar jag, så jag slutar bara innan jag gör mig själv löjlig =P



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Ärligt! jag måste faktist säja jag fattar inte riktigt vad du menar
men sjön bör väl ha ett utlopp, kan vara underjordiskt
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Boris skrev:Ärligt! jag måste faktist säja jag fattar inte riktigt vad du menar
men sjön bör väl ha ett utlopp, kan vara underjordiskt

Jag vet inte heller riktigt vad jag menar =P.

Vad jag ville få fram var att jag inte vet hur en sjö fungerar i praktiken. Det jag ser när jag tittar på en sjö är en stor grop med vatten i.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Läste själv igenom beskrivningen igen... jag undrar om floden verkligen rinner.... jag vet inte vad som krävs för att en flod ska rinna.... nedförsbacke?
Grejen med en flod är väl just att vattnet förflyttar sig i den (annars hade den bara varit en mycket långsmal sjö). När man talar om vätskor som förflyttar sig brukar man väl säga att de rinner... :roll:

När det gäller sjöar så kan de ju ha underjordiska utlopp...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Dom här heliga lundarna
vilken funktion har de
och hur ser de ut
hur många
och hur uppkom de

Bara lite saker jag funderar på
Heliga lundar är maginoder genom vilka Moder Jord kan förmedla sin styrka i renaste form. Det finns inte speciellt många sådana lundar kvar och tecken på att en sådan börja vissna är något av de värsta alverna vet. De kan se väldigt olika ut men generellt anses de vara väldigt vackra. Om det beror på alvernas ompysslande eller vad det är är svårt att veta. Lundarna säga ha funnits före alverna själv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Heliga lundar är maginoder genom vilka Moder Jord kan förmedla sin styrka i renaste form. Det finns inte speciellt många sådana lundar kvar och tecken på att en sådan börja vissna är något av de värsta alverna vet. De kan se väldigt olika ut men generellt anses de vara väldigt vackra. Om det beror på alvernas ompysslande eller vad det är är svårt att veta. Lundarna säga ha funnits före alverna själv.
Det där lät interessant...

Skulle alvkolonin/akademin Santono inne i Torshem kunna vara en sånn?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:
Det där lät interessant...

Skulle alvkolonin/akademin Santono inne i Torshem kunna vara en sånn?
Det är möjligt. Förresten utgör den bosättningen min typiska bosättning i texten. Jag skulle nog säga att den heliga lunden i Torshem är vissnande eller har vissnat helt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Det är möjligt. Förresten utgör den bosättningen min typiska bosättning i texten. Jag skulle nog säga att den heliga lunden i Torshem är vissnande eller har vissnat helt.
Det är väl den enda alviska bosättningen som beskrivs i EA vad jag vet så den borde fungera som officiell mall, men i stället för brädväggar (som jag har för mig det ser ut som på kartan) så kanske lite mer som Mäster Ackegårds bild på en alvisk bosättning?

http://ackegard.com/gallery/v/character ... g.jpg.html
Skriv svar