Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag håller med dig om att de ska ha en klang av melankoli. Det är just det du trycker på som gör alven i helhet intressant. Jag gillar det. Men jag vill bara poängtera att alver kan fortfarande le, känna glädje, skratta och kanske förenas i sång tillsammans. Att spelleda varje alv som desillusionerad kan nog bli ganska enkelspårigt och träigt. Om de är så olyckliga hela tiden så varför bry sig om någonting? Varför bry sig om kultur, att snida vackra träfigurer?

Mitt förslag är att deras melankoli och sorg är något som gnager i dess skäl. Men kanske flera av alverna försöker dämpa det med just sång, skratt och lycka. Även döende människor i dagens värld kan känna lycka och skratt för ögonblicket, även om de är döda dagen efter.

Nu tror jag inte att du skulle göra alverna som världens desillusionerade folk. Ville bara ta fram undantaget till en spelare som kanske vill spela en glad alv som kanske inte bryr sig om sitt döende släkte i samma grad. ;)

Kanske de kan känna kollektiv lycka för stunden med sång tillsammans, eller teater? Men ödet för deras släkte gnagar i deras ben? På detta sätter öppnar vi ialla fall en möjlighet till att en spelledare kan beskriva att en grupp alver sjunger visor tillsammans, eller att alver har en teater tillsammans.

Vad tycker du?

P.s. Läste om ditt inlägg och såg att "individer kan fortfarande känna lycka som vi". Då kan du ignorera detta. ;) d.s
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:J
P.s. Läste om ditt inlägg och såg att "individer kan fortfarande känna lycka som vi". Då kan du ignorera detta. ;) d.s
Exakt, och för att förtydliga så menade jag med kollektiv inte "ett gäng alver" utan alla alver. I tidernas begyllelse kände alverna nämligen kollektiv harmoni, glädje m.m. Idag är det bara något de känna för stunden genom just sång, dans, fest och sådant som vi pysslar med för att liva upp oss.

Du sammanfattade mao mitt inlägg ganska bra. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Titta nu här vad bättre kommunikation gör! Nu började vi inte ens tjaffsa innan vi kramades! :lol:

Tycker detta låter bra Psipo. Ser lite scenen i Sagan om Ringen (aj, sluta kasta sten!) när de vitklädda alverna går i ett led och sjunger sorgsna sånger.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Titta nu här vad bättre kommunikation gör! Nu började vi inte ens tjaffsa innan vi kramades! :lol:
Men ditt skägg sticks! ;)
Spelknepe skrev:Tycker detta låter bra Psipo. Ser lite scenen i Sagan om Ringen (aj, sluta kasta sten!) när de vitklädda alverna går i ett led och sjunger sorgsna sånger.
SoR var sannolikt ÄS främsta (enda?) inspirationskälla till alverna så det är inte helt fel att titta åt det hållet.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Lite informellt sådär har jag ju delvis bevarat de olika subraserna och snarast låtit det vara upp till den enskilda SL´n att avgöra om grottalver har +1 i STY o.s.v. Därmed inte sagt att det inte finns skillnader på alver.

Kort om de olika alvrikena:

Kardskogen
Mer vilda och benägna att ta till våld. MB´s frostalver. De lever i kargare klimat, kargare omgivningar som har format kargare alver. De är fortfarande alver dock. Det handlar inte om barbaralver men det här är så långt från harmoni en alv kan komma. Visserligen är de mer harmoniska än sina grannar, men det kanske inte säger så mycket. Alvernas syfte här är överlevnad. De har inte tid att sörja sin förlorade guldålder, sin gudinna eller något annat.
Det här ska givetvis jämkas med vad övriga skriver om regionen. Ex. så är Jorduashur och alverna närmast allierade. Hur det är med Ransard vet jag inte. Nu snackar jag högpolitiskt. Alver behandlar individer på unefär samma sätt oavsett regional tillhörighet, men diplomatiskt utbyte kan ju förekomma.

Landori
Detta är alvernas urhem och den enda plats som Tevatenu talar med dom. Alverna tror att det är för att hon numera är så svag att det bara är tack vare Landoris heliga lundar hon fortfarande lever, eller vice versa. Egentligen är det en akademisk fråga, även för alverna. Ingen släpps in i Alvkungens hov. Den är magiskt skyddad och avfjärmad från omvärlden. Vet man inte vägen in hittar man inte dit. Landoris alver är lite som gamla högalver. Stolta, möjligtvis arroganta (åtminston svåra att begripa, och de har svårt att begripa människor), inåtvända och melankoliska. Tänk ett närmast drömskt tillstånd där de går omkring och längtar tillbaka, eller bort hela tiden. Det är vackert, oerhört vackert (lite Lothlorien i LotR). Utanför hovet finns "vanliga" skogsalver.

Återkommer med de övriga.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Landori

Inlägg av Mikael »

Gillar ditt sätt att tänka! Frostalverna i Kardskogen är väl den sydligaste kolonin för denna ... hmmm... typ av alver. Att alverna i Landori är s.k. skogsalver av noldor-typ gillar jag med. Låt vara att jag kan tänka mig Moder Jords närvaro även i Sivoa och Goiana, men om det räcker med mäktiga skogsandar besjälade av henne i de rikena så OK.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Landori

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Låt vara att jag kan tänka mig Moder Jords närvaro även i Sivoa och Goiana, men om det räcker med mäktiga skogsandar besjälade av henne i de rikena så OK.
Egentligen är Moder Jord närvarande överallt. Men det är en knepig gudom som jag inte tänkt klart om än. Tanken är iaf att alverna är närmast Tevatenu i Landori.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Håller på att sammanställa det jag skrivit hittills och passade på att uppdatera en del delar. Tex alvernas historia, som visserligen ska uppdateras mer men jag har lagt in lite nya tankar och annat:

Historia
Alverna var de första av de fria folken att anlända till Altor. Detta skedde enligt historiker omkring 9000 FO. De var skapta av sin gudinna, Tevatenu, även kallad Moder Jord, för att bevara tillstånden. Till en början levde de i harmonisk samklang med sin omgivning. Detta var i sanning en alvernas guldålder. Tevatenu frodades och alla de fria folken vördade henne. Sedan kom krigen. Människofurstarna roffade girigt åt sig av alvernas länder, rikedomar och hemligheter. Alverna stod emot väl men tvingades till slut dra sig tillbaka in i sina skogar. Tevatenu hade offrat en stor del av sin kraft när hon skänkte sin barn evigt liv och nu när de dog, en efter en, minskades hennes kraft ytterligare, och med det även alvernas. Vissa hävdar att detta var ett straff då alverna inte bara bevarat Altor utan strävat mot en vidare harmoni och fullbordan. Detta var inte deras syfte.
Många av Moder Jords folk lämnade nu skogarna för att söka efter orörda nejder där de kunde leva i harmoni och ägna sig åt sin uppgift. Från det köldslagna norr till det solstekta söder vandrade alverna och de slog sig ner i mindre stammar där de fann tillfällig frid eller där deras närvara krävdes. Några alver gav sig av ut på havet, de lämnade Tevatenus trygga famn för att skapa sin egen lycka, och för detta skulle de aldrig förlåtas av de första av de förstfödda. Andra tog sin tillflykt bland molnen och åter andra djupt under jorden. En grupp, förhärdade av kriget mot människorna, vände sig mot Tevatenu. De krävde att deras Gudinna skulle ge dom kraft att fördriva människor och dvärgar så att de än en gång kunde frodas. När Tevatenu vägrade uppstod blodspillan. Aldrig tidigare hade alvsläktet spillt sitt eget blod och Moder Jord grät. Lyckligtvis kunde denna grupp av förrädare fördrivas och de slog sig slutligen ner i Nargurs skogar. Idag känner vi dom som blodsalver, för det brott de begick mot sitt släkte.
Tiden gick och alverna framlevde sina liv på de platser där de slagit sig ner. Tvärt om mot vad de alverna trodde så återhämtade sig inte Moder Jord utan hon förblev i sitt svaga tillstånd. De alver som levde långt från urskogen Landori fjärmades allt mer från sina fränder. De havslevande alverna blev impulsiva och förlorade en del av sina gåvor, grottalverna gömde sig djupt ner i sina hallar och blev inåtvända och hårda som den sten de formade. Skogslaverna höll sig nära sin moder och bevarade henne.
Runt omkring alverna stod tiden inte stilla. Efter bästa förmåga försökte alverna bevara naturlagarna. Människorna, drivna av sin korta livstid, byggde riken, startade krig och alverna hade svårt att se nyttan i deras impulsiva världsbyggande. Men i de flesta fall höll de sig inom Altors lagar och det var alvernas uppgift att bevara det som var, och blev. Men med tiden blev Tevatenu allt svagare. Människorna och dvärgarna skövlade hennes nejder. Dvärgarna drev djupa sår i berget och människorna förgrep sig på skogarna för att bygga städer. Även svartfolken, med feg list, stal vad de kunde av alverna. För varje dag som går drivs alverna djupare in i sina skogar, för varje dag som gick blev Tevatenu svagare. Många av de äldre alverna bönföll Moder Jord att befria dom från sin plikt så att de kunde stärka henne, men Tevatenu var bestämd. Älvfolkens roll är inte att laga det trasiga eller bryta ner det fördärvliga utan att bevara det som är. Sådant var det bestämt. Några av de yngre alverna, som slagit sig ner i Goianas skogar, blev där varse en stark skogssjäl. Under krigen mot Häxmästaren kom fler unga älvfolk till Goiana och alla kände den nya kraften. För många var detta en ny början. Ett nytt syfte. Kanske kunde man lära sig en del av naturkraften? Kanske kunde man hindra Tevatenus fall?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bra grejer
En liten undran jag kan inte hitta i tråden nått definitivt hur det är med silveralverna har det bestämts hur de är med dem
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Bra grejer
En liten undran jag kan inte hitta i tråden nått definitivt hur det är med silveralverna har det bestämts hur de är med dem
De nämns i min historia ovan men bara kort att vissa alver tog sin tillflykt "till molnen" och djupare än så kommer jag nog inte att gå in på silveralverna.

Men, helheten som utgörs av alver börjar närma sig sin fullbordan. Det är inte många frågetecken kvar att reda ut. Jag har en kristalklar bild av hur alver funkar, ser ut och beter sig (och jag lovar att det äntligen kommer att gå att spela alv) utom på en punkt, som delvis är regelrelaterad. Alver har 4T6 i INT. Hur ter detta sig? Frågan är ju regelrelaterad såtillvida att jag egentligen inte vet vad INT är. Är det logik? Minne?

Wikipedia säger:
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmåga att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang och förmåga till inlärning. Somliga räknar även in hur snabbt man tänker, i motsats till att vara "trögtänkt", andra anser inte alls att hur snabbtänkt någon är, är ett kriterium för dennes intelligens.

Frågan är alltså, räcker detta eller ter sig deras klokskap på annat vis?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev: Men, helheten som utgörs av alver börjar närma sig sin fullbordan. Det är inte många frågetecken kvar att reda ut. Jag har en kristalklar bild av hur alver funkar, ser ut och beter sig (och jag lovar att det äntligen kommer att gå att spela alv) utom på en punkt, som delvis är regelrelaterad. Alver har 4T6 i INT. Hur ter detta sig? Frågan är ju regelrelaterad såtillvida att jag egentligen inte vet vad INT är. Är det logik? Minne?

Wikipedia säger:
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmåga att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang och förmåga till inlärning. Somliga räknar även in hur snabbt man tänker, i motsats till att vara "trögtänkt", andra anser inte alls att hur snabbtänkt någon är, är ett kriterium för dennes intelligens.

Frågan är alltså, räcker detta eller ter sig deras klokskap på annat vis?
Kanske det bara visar sig i färdigheter o kanske andra "bonusar"
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

[First post!]
Psipo skrev: Historia
...
Tevatenu frodades och alla de fria folken vördade henne. Sedan kom krigen. Människofurstarna roffade girigt åt sig av alvernas länder, rikedomar och hemligheter. Alverna stod emot väl men tvingades till slut dra sig tillbaka in i sina skogar. Tevatenu hade offrat en stor del av sin kraft när hon skänkte sin barn evigt liv och nu när de dog, en efter en, minskades hennes kraft ytterligare, och med det även alvernas. Vissa hävdar att detta var ett straff då alverna inte bara bevarat Altor utan strävat mot en vidare harmoni och fullbordan. Detta var inte deras syfte.
...
Kan man kanske utveckla det här för att förklara alvers melankoli. Man kan t.ex. tänka sig att många alver frivilligt mötte döden p.g.a. detta och att det fortsätter leda alver mot döden. Ett resultat av att många alver frivilligt möter döden (betydligt fortare än 10000år) skulle vara att det finns desto fler yngre alver (100-200 år gamla) som kan vara mer lämpliga för RP:n att spela.

Högalver skulle kunna vara en grupp av de allra äldsta alverna som också brutit med Tevatenu genom isolering från omvärlden (inte som blodsalverna). Frågan är vad dom gör där. Kanske planerar dom den ultimata hämden mot människorna?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Psipo skrev:Alver har 4T6 i INT. Hur ter detta sig? Frågan är ju regelrelaterad såtillvida att jag egentligen inte vet vad INT är. Är det logik? Minne?
Har inte MB på plats just nu, men där har väl alverna en mer jämnställd intelligens. Frågan om få, långlivade generationer ger högre intelligens än många, kortlivade? Alv vs. Människa.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Fick jag önska skulle vi helt stryka Högalv, Ljusalv och Mörkeralv då jag tycker att de avviker för mycket från min egen definition av vad som är en alv.
Ljusalv = stadsalv? ...och där försvann hela poängen med alvernas avvikande livsåskådning jfr med människorna.
Högalv = egoalv? Total wonteva och därför oxå wontenu.
Mörkeralv = mördarmaskin? Umgås med svartfolk och demoner?!?!?!
Blodsalverna kan jag acceptera som en utstickare då jag gillar förklaringen av rasen i Sinkadus 19.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Didra skrev:Fick jag önska skulle vi helt stryka Högalv, Ljusalv och Mörkeralv då jag tycker att de avviker för mycket från min egen definition av vad som är en alv.
Ljusalv = stadsalv? ...och där försvann hela poängen med alvernas avvikande livsåskådning jfr med människorna.
Högalv = egoalv? Total wonteva och därför oxå wontenu.
Mörkeralv = mördarmaskin? Umgås med svartfolk och demoner?!?!?!
Blodsalverna kan jag acceptera som en utstickare då jag gillar förklaringen av rasen i Sinkadus 19.
Jag tror att vi nog har kommit fram till detsamma i en föregående post! :)
Skriv svar