Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ett lästips kan kanske vara den utmärkta artikeln om alver i Sinkadus 15... Det är sådant som jag personligen skulle vilja se mer utvecklat...
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:
Gunther skrev:Har för mig att alverna har ett konstant antal eftersom att själen hos dom alver som dör återanvänds för att skapa en ny alv eller (om dom gjort en allvarlig ond handling) blir en siren.

Med "skapa en ny alv" så menar jag inte att alver hoppar upp från små hål, utan att en själ behövs eftersom man inte kan föda ett barn utan själ. Det skapas alltså inga nya själar. Kommer inte ihåg vart jag läst om detta. Verkar inte vara MB iaf...kanske Alver.
Fast det där känns väl "för" påhittat om något? Precis som många andra är jag för logiska lösningar och föredrar att alver förökar sig precis som övriga folk. Låg fertilitet är fullt naturligt och betydligt mer lättköpt. Eller?
Här är något som jag blev uppmärksammad på under en diskussion på Rollspel.nu.
I Monsterboken 2, sida 68, var det någon som skrev:När världen skapades en gång i urtiden insåg Moder Jord att Hon skulle behöva egna barn som skulle vaka över det liv Hon frambringat och förhindra missbruk och rovdrift av det. Hon framfödde dessa barn, älvfolken, och gav dem själar och intelligens. /.../ Sålunda undanhöll Hon Dödsriket från älvfolken, vilket gör dem unika bland de intelligenta varelserna. /.../ Moder Jord skapade en annan lösning för sina barn. /.../ När kropppen dör så reinkarneras själen i en ny älvfolksvarelse, utan att någonsin lämna världen. /.../ Det finns alltså endast ett begränsat antal älvfolkssjälar i världen, som rör sig i ett ständigt kretslopp. Konsekvensen av detta är att det kan inte bildas ett älvfolksfoster förrän det finns en själ "tillgänglig".
Jag är väl inte jätteförtjust i den förklaringen, vilket jag gav ett svar på då.
Spelknepe skrev:Man behöver inte förklara varför en alv är odödlig... men om JAG skulle ge en förklaring så skulle det vara någon i stil med att det är en gåva från Tevatenu.

/.../

Att de är tåliga mot sjukdomar och gifter är en självklarhet. Sjukdomar och gifter komma oftast från naturen, och inte vill Tevatenu att hennes egna barn ska kunna ta skada av naturen som de själva beskyddar - gåva från Tevatenu.
Själv skulle jag vilja förklara det som att åldern är en sjukdom som drabbar alla varelser förutom alver... för de är ju immuna mot sjukdomar.
Senast redigerad av Rickard den 2007-03-01 01:18, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Själv skulle jag vilja förklara det som att åldern är en sjukdom som drabbar alla varelser förutom alver... för de är ju immuna mot sjukdomar.
Haha, intressant tanke. =)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Tycker som Boris skrev att vi bör fokusera mycket på alvernas kultur och tankesätt.
Jag tycker att vi fokuserar på alver. :) Nä, men i Ereb så saknas meycket eftersom det mest fkuserades på tankesätt. Själv har jag svårt att särskilja på filosofi, religion, kultur och alver plats i multiversum. Det ena hänger ihop med det andra.

Idén med själar är både bra och dålig. Som sades ngnstans känns den allt för mycket som en efterkonstruktion för att hålla antalet nere. Men det är möjligt att det går att lösa ändå.

Jag har läst hela alvboken, och i den ges inga svar. Det finns en del att utve ckla och behålla men det mesta är skit. Monsterboxen och Monsterböckerna ger en del grundläggande info men inte så mycket. Det är mycket dravel om att "alver är goda" och "har ingen skäggväxt". :)

I SInkadus presenteras filosofin om Ögonblicket. Den är bra, men måste nyanseras. Om alver alltid måste analysera varje upptänklig handling och dess konsekvenser blir de ospelbara. Istället anser jag att de är skickliga på att läsa ögonblicket och vet att inget ögonblick återkommer. Det gäller att handla när så krävs, men därimellan kan de ju göra de där sköa alvprylarna (baka lembas, tvinna rep, sjunga sånger, kika på stjärnorna) o.s.v.

En annan fråga som måste besvaras är hur man hanterar en alv som RP. Inte i regeltermer eller så men en öppning för de som vill spela alv utan att ta till det där om att unga ska få friår ute i världen (för den lösningen är riktigt dålig) eller att vara förvisade. Mitt förslag är att alver, precis som alla andra kan vara nyfikna, impulsiva, långsinta, småaktiga, drömmande o.s.v. Gärna mer homogena än människor (ja, det blir de väl automatiskt) men nyanser måste finnas. Då blir det också lättare att spela dom.

Melankolin är viktig. Mellankoli och idén om ögonblicket är vad som utgör ramen för en alv.

Hur ser allt det här ut?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:
Gunther skrev:Har för mig att alverna har ett konstant antal eftersom att själen hos dom alver som dör återanvänds för att skapa en ny alv eller (om dom gjort en allvarlig ond handling) blir en siren.

Med "skapa en ny alv" så menar jag inte att alver hoppar upp från små hål, utan att en själ behövs eftersom man inte kan föda ett barn utan själ. Det skapas alltså inga nya själar. Kommer inte ihåg vart jag läst om detta. Verkar inte vara MB iaf...kanske Alver.
Fast det där känns väl "för" påhittat om något? Precis som många andra är jag för logiska lösningar och föredrar att alver förökar sig precis som övriga folk. Låg fertilitet är fullt naturligt och betydligt mer lättköpt. Eller?
Jag håller med Psipo här. Vad det gäller den tidigare debatten om noder är min hållning och har varit från början att jag inte gillade idén med noder som gjorde alver odödliga. Det är bara en idé och när den är vidareutvecklad blir det säkert jättefint. Jag fick uppfattningen om (ja lite draget mot absurdum) att alver blev gråhåriga åldringar när de lämnade skogen och dog av bristsjukdomar om de var utanför en vecka eller två. Det viktigaste i min synvinkel är att förklaringar låter troliga, det vill säga något i stil med att "alver är egentligen demoniska portaler för moder jord att styra ereb och därför inte åldras" är big no-no.

Säg nu att noderna däremot finns eller att det finnns en, nämligen Landori. Alver åldras inte i Landori efter det att de blivit vuxna, men alver börjar åldras i snabbare takt ju längre bort de är från Landori där snabbare takt skulle innebära att en alv bortom Ereb fortfarande har en medellivslängd på ett tiotal tusen år (dvs mer än Erebs historia). Detta förklarar ju då varför gråalver och frostalver till synes inte åldras, eftersom de kanske har en medelålder på 100 000år.

Vad jag däremot ber er som vill skriva om alver är att ta bort silveralver och högalver. Mörkeralver får gärna vara kvar då de kan vara ett avbrott mot den oändliga ström av onda svartfolk som ständigt våldför sig på stackars rollpersoner. Silveralver är bara för mycket och högalver passar mer som unika varelser som kan dyka upp i storslagna kampanjer (t.ex. när RPna ska rädda moder jord från whatever).

Hoppas du vill fortsätta att skriva om alver Psipo!

/j
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte hålla mig borta. :P
Säg nu att noderna däremot finns eller att det finnns en, nämligen Landori. Alver åldras inte i Landori efter det att de blivit vuxna, men alver börjar åldras i snabbare takt ju längre bort de är från Landori där snabbare takt skulle innebära att en alv bortom Ereb fortfarande har en medellivslängd på ett tiotal tusen år (dvs mer än Erebs historia). Detta förklarar ju då varför gråalver och frostalver till synes inte åldras, eftersom de kanske har en medelålder på 100 000år.
Och det är ju detta jag skrivet mer eller mindre hela tiden, men ordet noder har ju fått hela adminkåren att gå berserk, jaja... Att alverna valt att bosätta sig där moderjords kraft är som störst är väl inte en så hemsk tanke?

Sen tycker jag också att silver alver borde tas bort, de har ju inte direkt integrerats i Ereb och jag tror det är få som skulle sörja dem. Dock ser jag hellre blodsalver än mörkeralver i Ereb, då de förstnämnda faktiskt idag finns i Ereb, men inte mörkeralverna... de bor ju i sin döskalleborg i det ospecificerade onda svarta berget eller nått sånt sugigt.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Ja behåll blodsalver de känns lite mer nyanserade än mörkeralver
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev:Vad det gäller den tidigare debatten om noder är min hållning och har varit från början att jag inte gillade idén med noder som gjorde alver odödliga. Det är bara en idé och när den är vidareutvecklad blir det säkert jättefint. Jag fick uppfattningen om (ja lite draget mot absurdum) att alver blev gråhåriga åldringar när de lämnade skogen och dog av bristsjukdomar om de var utanför en vecka eller två. Det viktigaste i min synvinkel är att förklaringar låter troliga, det vill säga något i stil med att "alver är egentligen demoniska portaler för moder jord att styra ereb och därför inte åldras" är big no-no.

Säg nu att noderna däremot finns eller att det finnns en, nämligen Landori. Alver åldras inte i Landori efter det att de blivit vuxna, men alver börjar åldras i snabbare takt ju längre bort de är från Landori där snabbare takt skulle innebära att en alv bortom Ereb fortfarande har en medellivslängd på ett tiotal tusen år (dvs mer än Erebs historia). Detta förklarar ju då varför gråalver och frostalver till synes inte åldras, eftersom de kanske har en medelålder på 100 000år.
Precis som Bergdahl sa, det var ju det som var tanken hela tiden. Som jag dessutom tjatat om är heliga lundar något som följt med Erebs alver väldigt länge. Däremot vill jag nog ha minst en helig lund i varje alvskog.
osbjer skrev:Vad jag däremot ber er som vill skriva om alver är att ta bort silveralver och högalver. Mörkeralver får gärna vara kvar då de kan vara ett avbrott mot den oändliga ström av onda svartfolk som ständigt våldför sig på stackars rollpersoner. Silveralver är bara för mycket och högalver passar mer som unika varelser som kan dyka upp i storslagna kampanjer (t.ex. när RPna ska rädda moder jord från whatever).

Hoppas du vill fortsätta att skriva om alver Psipo!

/j
Jag fortsätter skriva. Speciellt som jag nu lärt mig att många här hellre tar förändringar i små doser. Det kan vara bra att veta när jag presenterar andra idéer. I princip allt jag och Bergdahl snackade om har ju tagits emot efter att ni all fick chocka av er lite. :)

Vad gäller alvsläkten, kan vi inte lägga in en omröstning? Någon admin kan fixa det.

Stammarna:

Skogsalv
Gråalv
Frostalv
Grottalv
Ljusalv
Högalv
Injir
Mörkeralv
Blodsalv
Silveralv

Själv har jag inget till övers för:
Grottalv (vi har dvärgar och vättar, vad ska alverna där och göra? Käns lika ballt som skogsdvärgar eller havsdvärgar)
Ljusalv (Billigt publikfrieri)
Högalv (warhammerkopia utan anknytning till världen, som dessutom bara bor i vita torn långt borta. Tillför inget)
Injir (funkar som mänsklig nomadstam men är i övrigt ett värre och sämre stilbrott mot Erebs alver än jag någonsin skulle kunna tänka mig)
Mörkeralv(Ännu en warhammerkopia, sämre än blodsalv)

De jag gillar däremot är:
Skogsalv
(den sanna alven)
Gråalv (som jag vill använda som en brytning mot skogsalven)
Frostalv (för att de är lagom nyskapande, och ganska fräckt, egentligen bara en skogsalv i arktiskt klimat)
Blodsalv (även om de är töntiga så älskade jag dom förr, behöver broderas ut men får gärna vara kvar)
Silveralv (bör hanteras på annat sätt, men jag behåller dom gärna som ngt slags mystiskt älvfolk. De är ksnake inte ens alver? Men i en sagovärld får det gärna finnas sådana inslag)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bra alver:
Alv (vissa bor i skogen andra bor på andra ställen för att bestämma var så måste man nog titta på själva ereb och se vart finns de plats och varför de skulle vilja vara där)
Blodsalver (alver som hade goda intentioner men det gick förfärligt fel)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Bra alver:
Alv (vissa bor i skogen andra bor på andra ställen för att bestämma var så måste man nog titta på själva ereb och se vart finns de plats och varför de skulle vilja vara där)
Blodsalver (alver som hade goda intentioner men det gick förfärligt fel)
Helt rätt. Men jag upplever det här som ett nostalgiskt viktigt inslag. Alla alver är alver, de bara bor på olika ställen. Konsekvensen blir vissa skillnader, men det handlar om samma alver. Så jag tar gärna avstamp i de gamla sälktena.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jag funderar på om man ska förklara alvernas olika subrasernas egenskaper
med evolutionen isåfall enligt historie beskrivningen enligt detta forum och om jag fattar rätt så har alver levt ca:5000år längre än människan, med tanke på så långlivade alver är räcker det?
de torde inte ha delat upp sig så tidigt heller. jag känner att det nog inte räcker.
Alternativen är väl då antingen skapades de olika subraserna direkt eller har det hänt någonting utöver det vanliga senare
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Rickard skrev:
I Monsterboken 2, sida 68, var det någon som skrev:När världen skapades en gång i urtiden insåg Moder Jord att Hon skulle behöva egna barn som skulle vaka över det liv Hon frambringat och förhindra missbruk och rovdrift av det. Hon framfödde dessa barn, älvfolken, och gav dem själar och intelligens. /.../ Sålunda undanhöll Hon Dödsriket från älvfolken, vilket gör dem unika bland de intelligenta varelserna. /.../ Moder Jord skapade en annan lösning för sina barn. /.../ När kropppen dör så reinkarneras själen i en ny älvfolksvarelse, utan att någonsin lämna världen. /.../ Det finns alltså endast ett begränsat antal älvfolkssjälar i världen, som rör sig i ett ständigt kretslopp. Konsekvensen av detta är att det kan inte bildas ett älvfolksfoster förrän det finns en själ "tillgänglig".

Men här har vi ju annars en perfekt melankolisk bit annars...
Varje gång en alv blir havande sörjer sannolikt hela det alvsamhället att en alvs blod spillts någonstans. Om flera kvinnor blir havande samtidigt har således sannolikt en massaker inträffat. Då kan man sörja i flera år :)
Och i psykologiska termer kan det vara själ nog att växa upp till en melankolisk grubblare. Föräldrarna sörjer och man e "oönskad". Snacka tuff barndom... :wink:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev: Men här har vi ju annars en perfekt melankolisk bit annars...
Varje gång en alv blir havande sörjer sannolikt hela det alvsamhället att en alvs blod spillts någonstans. Om flera kvinnor blir havande samtidigt har således sannolikt en massaker inträffat. Då kan man sörja i flera år :)
Och i psykologiska termer kan det vara själ nog att växa upp till en melankolisk grubblare. Föräldrarna sörjer och man e "oönskad". Snacka tuff barndom... :wink:
Ja och nej. Jag gillar inte konceptet med begränsade själar. Alver får gärna vara "en del" av moder jord men inte på det sättet. Jag ser hellre att de lever i någon slags symbios där såväl Tevanetu som alvern drar kraft ifrån varandra. Om nu Tevatenu skapade alverna och skänkte dom evigt lig bör de vara sammanlänkade så till vida att Moder Jord blir svagare ju färre alver det finns. Jag tycker att det här konceptet är både rimligare och ger svar på en del som inte svarats på tidigare.

Helt enkelt, knyt upp nya (och gamla) idéer kring samma koncept och tema istället för att lägga till nya. På så sätt får vi ett homogent och trovärdigt släkte.
Boris skrev:Jag funderar på om man ska förklara alvernas olika subrasernas egenskaper
Det behöver vi inte. Regler lämnar vi utanför.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

osbjer skrev:Säg nu att noderna däremot finns eller att det finnns en, nämligen Landori. Alver åldras inte i Landori efter det att de blivit vuxna, men alver börjar åldras i snabbare takt ju längre bort de är från Landori där snabbare takt skulle innebära att en alv bortom Ereb fortfarande har en medellivslängd på ett tiotal tusen år (dvs mer än Erebs historia). Detta förklarar ju då varför gråalver och frostalver till synes inte åldras, eftersom de kanske har en medelålder på 100 000år.
Det kan dessutom gå hand i hand med magin i världen, som förklaras genom noder. Landori- och Goianaskogen kan ha var sin rejäla animistnod, som alverna samlats kring. Personligen gillar jag idén.
osbjer skrev:Vad jag däremot ber er som vill skriva om alver är att ta bort silveralver och högalver.
Man behöver inte säga att de inte finns, men man behöver inte skriva om dem. :) Detta förutsatt att man inte gör någon fånig uppraddning av vilka alvriken som finns. Istället kan man skriva om dessa som förslag på platser för spelledaren att använda.
Fafnir skrev:
Rickard skrev:"I Monsterboken 2, sida 68, var det någon som"]När världen skapades en gång i urtiden insåg Moder Jord att Hon skulle behöva egna barn som skulle vaka över det liv Hon frambringat och förhindra missbruk och rovdrift av det. Hon framfödde dessa barn, älvfolken, och gav dem själar och intelligens. /.../ Sålunda undanhöll Hon Dödsriket från älvfolken, vilket gör dem unika bland de intelligenta varelserna. /.../ Moder Jord skapade en annan lösning för sina barn. /.../ När kropppen dör så reinkarneras själen i en ny älvfolksvarelse, utan att någonsin lämna världen. /.../ Det finns alltså endast ett begränsat antal älvfolkssjälar i världen, som rör sig i ett ständigt kretslopp. Konsekvensen av detta är att det kan inte bildas ett älvfolksfoster förrän det finns en själ "tillgänglig".
Men här har vi ju annars en perfekt melankolisk bit annars...
Varje gång en alv blir havande sörjer sannolikt hela det alvsamhället att en alvs blod spillts någonstans. Om flera kvinnor blir havande samtidigt har således sannolikt en massaker inträffat. Då kan man sörja i flera år :)
Jag såg framför mig alvkvinnan som avundades människokvinnor och desperat vill ha barn. Jag undrar lite hur de tänkt angående halvalver. Ska dessa finnas? Jag har nog lite svårt för sådant utifrån detta koncept.
Psipo skrev:Om nu Tevatenu skapade alverna och skänkte dom evigt lig bör de vara sammanlänkade så till vida att Moder Jord blir svagare ju färre alver det finns.
Fast enligt det tankesättet så borde alverna knulla likt kaniner, för att stärka Moder Jord.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:
Fafnir skrev:
Rickard skrev:"I Monsterboken 2, sida 68, var det någon som"]När världen skapades en gång i urtiden insåg Moder Jord att Hon skulle behöva egna barn som skulle vaka över det liv Hon frambringat och förhindra missbruk och rovdrift av det. Hon framfödde dessa barn, älvfolken, och gav dem själar och intelligens. /.../ Sålunda undanhöll Hon Dödsriket från älvfolken, vilket gör dem unika bland de intelligenta varelserna. /.../ Moder Jord skapade en annan lösning för sina barn. /.../ När kropppen dör så reinkarneras själen i en ny älvfolksvarelse, utan att någonsin lämna världen. /.../ Det finns alltså endast ett begränsat antal älvfolkssjälar i världen, som rör sig i ett ständigt kretslopp. Konsekvensen av detta är att det kan inte bildas ett älvfolksfoster förrän det finns en själ "tillgänglig".
Men här har vi ju annars en perfekt melankolisk bit annars...
Varje gång en alv blir havande sörjer sannolikt hela det alvsamhället att en alvs blod spillts någonstans. Om flera kvinnor blir havande samtidigt har således sannolikt en massaker inträffat. Då kan man sörja i flera år :)
Jag såg framför mig alvkvinnan som avundades människokvinnor och desperat vill ha barn. Jag undrar lite hur de tänkt angående halvalver. Ska dessa finnas? Jag har nog lite svårt för sådant utifrån detta koncept.
Vi kanske helt enkelt bara behöver säga att alvers fertilitet är begränsad utan att berätta varför? Sedan om det är för att Moder Jord inte är så stark som hon var under guldåldern eller för att själarna är begränsade kan vi låta vara osagt. Dessutom kan det vara i princip samma sak om man istället ser de begänsade själarna som Moder Jords faktiska styrka i det här sammanhanget. Att de anser att en dör för att en annan föds kan vara en alvisk sed/kulturyttring eftersom man vet att i princip är det så det funkar, eftersom deras gudinna inte är stark nog att "reproducera" alverna. Gör jag mig begriplig?

Givetvis kommer det inte stå någonstans att högalver inte finns (om vi väljer att inte ha med dom). Att de inte nämns är iofs i mina ögon samma sak.

Halvalver? Ja, de blir ju ganska svårt...Halvalver och själkonceptet krockar ordentligt. En halvalv kan ju vara en bastardmänniska? Ett socialt stigma helt enkelt?
Skriv svar