Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Angående det jag sa om försiktigthet och det Osbjer sa om konservatism, så tycker jag inte att era idéer är dåliga. Det är inte det, utan jag är bara tveksam på om det passar. Projektets mål är, som sagts tidigare, att fylla ut och finjustera lite. Jag delar helt enkelt inte er "aha-upplevelse". =)

Men jag är också ganska konservativ av mig...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Ja det är inte lätt, jag är för finjusteringar jag med jag vill behålla mitt ereb
men samtidigt så tycker jag att det är en riktigt häftig ide
det skulle kanske kunna bli en maffig kampanj om älvfolken undergång eller överlevnad
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Bergdahl skrev:Problemet är väl vad havsalverna skulle knyta an till.
Problemet med havsalverna är väl snarare att de håller sig på havets yta? Det är som om skogsalverna skulle vakta utanför skogarna.

Sedan har jag väl rätt svårt för silveralverna också. Moder jord i luften?

Men, men. Man kanske inte ska ta bort på grund av personliga preferenser. Bättre att ha något kvar än att helt förkasta det, för då får spelledaren göra det valet istället?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ähhh... nu är ni bara neggiga. :wink: Är det nått som suger så är det ju Alvermodulen. Efter att ha ögnat igenom den har jag inte sett någon anknytning till Ereb, snarare en massa som inte passar in. Som bäst kan väl man ta och hämta lite inspiration från den, och hälst då inte från alla döds hit och döts dit grejjer. :?

Sen kan jag inte direkt komma på något skrivet om alver som skulle motsägas av det som spånats på här. Kanske då om alvernas ålder eller nått. Men om de nu skulle åldras när de var ifrån sina heliga platser (kraftnoder) så kan ju det förklara varför människorna tror att de åldras om än mycket långsamt.
Hur fungerar det att spela en alv som vill resa runt och inte vara samlad vid en nod (eller i närheten i alla fall) hela tiden?
Nu vet jag ju inte riktigt vad Psipo har för tankar kring detta men så som mitt förslag var skulle det ju inte vara några problem för en alv att resa omkring och inte ständigt sitta och dricka vin jämte "noden", han/hon skulle helt enkelt åldras, när inte Tevatenus kraft är tillräckligt stark. Denna åldring är dock så liten så att en alv som skulle hålls borta från en "nod" skulle leva i flera hundra år ändå.

Alverna skulle ju som Psipo också skriver fortfarande vara grönklädda skoggsnissar med bågar och schysta stövlar eller storörade grottnissar med bling bling juveler, så det är ju egentligen inte så mycket som faktiskt förändras förutom att de får en mer utbroderad bakgrund som går att bygga vidare på, till skillnad från den platta bakgrundshistoria som finns nu.

Sen för att vara lite OT, så tycker jag inte det finns något självändamål med att träda fram försiktigt in absurdum, en del grejjer kanske måste bankas till rejält för att få det att funka och bli intressant, men det är ju bara vad jag tycker.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Rickard: Håller med om att det kan bli lite problem med havs-/gråalverna, men det skulle ju kunna lösas med att de har någon slags "nod på sina gigantiska flytande öar. Men enklast hade ju varit att skippa dem helt och hållet, men det är nog att stampa på drakar lite för mycket. :D Sen så är ju silveralverna också ett problem och ska jag vara ärlig har jag aldrig riktigt tyckt om dem, men men... ska nog inte skriva mer nu. :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ok... nu tycker jag detta börjar spåra lite.

Att blanda in en dramatik i form av en gudom som är "förbannad/skadad, etc" skulle nog passa mer in under ett väldigt dramatiskt äventyr än som ett koncept för alverna i det stora hela. Det är för stort och FÖR omvälvande för att kunna tryckas i svart.

Alver är för många kära, och de ska inte ändras och pillas för mycket med. Så jag tycker INTE om denna ide med noder och förbannelse och att de ej kan föröka sig. Det känns långsökt och "för" påhittat.

Nu vill jag inte verka negativ, men jag måste se till så att vi alla är överens, och detta är lite för flummigt för att vi ska komma överens.

Jag tycker att vi ska behålla alverna som de är. Saker som är "övernaturliga" är gåvor från Tevatenu, eller rent av något som ingen kan förklara. Det handlar om uråldriga krafter, skapade långt innan människan såg dagens ljus.

Det jag tycker att man ska fokusera på är deras unika egenskap att leva väldigt länge. Cirkulera kring detta och fundera på HUR en alv tänker, hur en alv kanske dröjjer med allt, och hur en alv påverkas av de "dödliga" raserna i sin omgivning.

Jag gissar på att alver är väldigt fredliga till sinnet. De tar avstånd från de andra krigiska och hetlevrade raserna och finner harmoni med att leva på den plats de lever i enighet med naturen.

Håll det ENKELT!

;)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tycker inte att vi ska skippa gråalver. Gråalver är bra! Dom behöver bara lite motiv, ett hem och intergreras i världen. Här är det vikigt att vi gör någonting åt deras ö vid Faltrax t ex.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

För att inte stöta sig med övriga forumet så kan det vara på sin plats att fråga vad som är viktigt att behålla oss alverna. Kan någon säga 10 punkter som dels krockar med vad som spånats om och dels som gör alver till något annat än människor med evigt liv och annan kultur.

Jag kan inte komma på några men kan ge en generell beskrivninga av ÄS alver:
  • Alver är odödliga
    Det finns olika släkten
    De är skickliga hantverkare
    De tillber Moder Jord
    De har god fysik och kan inte bli sjuka
    De har god syn och hörsel
    De lever av naturen
    Deras skogar, berg eller vad det nu är anses ibland heliga
    Vissa alver är Moder Jords sändebud (verkar kallas amari i alvboken men är inte riktigt samma sak)
    De är finlemmade och vackra
    De kan forma träden
    De gillar pilbågar
Det är typ det. Sedan finns det nyanser som många inte tycker är helt kosher. Blodsalv eller mörkeralv eller båda eller ingen? Högalv? Injir? O.s.v

Att ge alver en mening utöver klyschorna ovan är inte bara ett självändamål, det är nödvändigt. Det har nämligen hänt en hel del sedan ÄS skrev vad de skrev. Närmare bestämt är det 14 år sedan alvboken kom...Det är alltså inte konstigare än att resonera kring vilka kontakter Krun har med omvärlden eller hur språken ser ut eller vad som helst. I mina ögon är det i högsta grad att fylla ut en bråddjup lucka.

Jag tror många överdramatiserar det hela. :)[/list]
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror det är svårt att få en uppfatting om hur era idéer kommer att påverka alvernas sätt att vara och agera. Jag är iaf helt inne på Spelknepes linje. Men...javisst, lite klyschiga är dom allt. Men jag tror att det helt enkelt beror på att Ereb Altor skrevs på stenåldern och då var dom nog inte så klyschiga.

Frågan är: Gör det något? Jag stör mig inte på det. Så länge vi skiljer dom lagom mycket från Tolkiens värld.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte annat än hålla med Psipo. :P Vet inte vad det är som skrämmer er så, är det orden "nod" och "noder"? Använde dem bara för att ni skulle förstå vad jag menade, men det kanske var ett dumt ordval. Om vi istället kallar dem heliga silverlindslund för skogsalver, helig grottsal för grottalver osv. låter det mindre skrämmande då? Å jag håller inte med om att alverna som "förbannade" skulle vara för stort utan bara ge dem mer som skiljer dem från människorna. Att moder jord försvagats är väl heller inget problem utna kan vara en förklaring till att alvernas "guldålder" är över och att männislor och annat oknyt "tagit" deras plats.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Att moder jord försvagats är väl heller inget problem utna kan vara en förklaring till att alvernas "guldålder" är över och att männislor och annat oknyt "tagit" deras plats.
Känns lite Tolkien...men å andra sidan, när jag tänker efter...när hade alverna sin guldålder i Ereb?

Jag vill inte att alverna ska vara ett förbannat folkslag. Att deras kraft sinar av en eller annan anledning...okej. Men förbannad av en trollkarl?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alver må vara "Klyshiga". Men som nämt tidigare så är denna "klyscha" inte fel. Äldre koncept fungerar, vissa saker behöver inte förändras, för att det är bra redan.

Att alverna skrevs på "stenåldern" är för mig bara ett större skäl till att inte förändra detta för mycket. Det har visats att det är uppskattat och att det fungerar. Det är trots allt baserat på "elf", vilket är mycket äldre än Äventyrsspel, och ett väldigt etablerat begrepp som alla känner till.

Jag tycker att Psipo gjorde en kort och enkelt sammanställning på alverna i det stora hela. Ta dessa punkter och utveckla dem istället för att revolutionera om hela alvsläktet.

Man behöver inte förklara varför en alv är odödlig... men om JAG skulle ge en förklaring så skulle det vara någon i stil med att det är en gåva från Tevatenu. Tevatenu skapade träd och natur... alverna skapades för att vara trädgårdsmästare, för att beskydda skogarna och hålla en balans i naturen. Genom årens lopp så lämnade vissa grupper av alver skogarna och sökte sig till grottor (grottalver), haven (gråalver), etc. PÅ senare tid under människornas ålder så har alver t.o.m. blandat sig med människor.

De äldre alverna minns deras plats, och de försöker bevara traditionen att de är tevatenus skogsväktare, vilket är svårt i en värld dominerad av människor och otyg.

Att de är tåliga mot sjukdomar och gifter är en självklarhet. Sjukdomar och gifter komma oftast från naturen, och inte vill Tevatenu att hennes egna barn ska kunna ta skada av naturen som de själva beskyddar - gåva från Tevatenu.

Att alver "tillber" naturen är också självklart. De tillber Moder Jord, och Moder Jord ÄR naturen. Varje trädm sten, rot och buske är för dem något heligt...

Vi kan inte sätta en prägel på att alverna "håller på att dö ut" eller att de har mist sin kraft. Detta skulle sätta en jävla fart på varenda alv i Ereb, vilket skulle bli en för stor förändring för hela alv-konceptet. Då ändras ju helt plötsligt deras livstil.

Så... please. Håll detta enkelt. Utveckla och finputsa det vi har snarare än att förändra något som redan fungerar.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-02-28 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev: Jag vill inte att alverna ska vara ett förbannat folkslag. Att deras kraft sinar av en eller annan anledning...okej. Men förbannad av en trollkarl?
De är inte ett förbannat folkslag. Alverna i Eon är förbannade, möjligtvis är det de i Tolkien med, jag vet inte. Jag har inte heller så bra koll på dom där.

Vad som skrevs ovan var att Moder Jord var försvagad av någon anledning och att alverna försvarade henne. Punkt. En massa annat brainstormades vidare och luddigare men temat var att Moder Jord var som starkast i hennes heliga lunder. Vilket man har stöd av i Alvboken där samma sak hävdas. Fast inte varför.

Vidare sades det inte att alver inte kan föröka sig, utan att de har lägre fertilitet än människor vilket hämmar deras reproduktion. Alver i Ereb är få, det vet vi väl från Erab Altor-boxen? Varför är de få? För att de har gott om tid och väntar på det rätta ögonblicket? :P

Jag kan fortfarande inte se vad som är så förskräckligt med detta. Jag antar att det i andra kapitel begåtts betydligt värre övergrepp mot det oficiella materialet. Inte minst eftersom det här inte är ett övergrepp alls. Men, men. Får se om jag har ork eller lust att skriva om alvboken... :roll:
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Spelknepe skrev:
Man behöver inte förklara varför en alv är odödlig... men om JAG skulle ge en förklaring så skulle det vara någon i stil med att det är en gåva från Tevatenu. Tevatenu skapade träd och natur... alverna skapades för att vara trädgårdsmästare, för att beskydda skogarna och hålla en balans i naturen. Genom årens lopp så lämnade vissa grupper av alver skogarna och sökte sig till grottor (grottalver), haven (gråalver), etc. PÅ senare tid under människornas ålder så har alver t.o.m. blandat sig med människor.
Jag tycker att man ska förklara varför en alv är odödlig det är en ganska stor grej ändå
Att vissa alver skulle lämna sin uppgift att vårda skogen måste bero på några drastiska händelser, kanske inbördeskrig?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm... står väl inte ordagrant om någon "guldålder" bara jag som svävade iväg lite gran. :? Dock så står det i erebaltorkapanjboken att när människorna lärde sig järnsmidets konst så strävade deras furstar efter att behärska alvernas länder, bestjäla dem på deras rikedomar och finna odödlighetens gåva.

Sen var det väl inte tänkt att de skulle vara förbannade av en trollkarl, tror inte det finns någon som skulle kunna klara av en sådan grejj, utan det skulle väl i sådanna fall vara en gudom som är fientligt inställd till Tevatenu...

Men, men... motståndet från alvkramarna verkar rätt kompakt. :wink:
Skriv svar