Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Övriga Folkslag

Inlägg av Psipo »

Visserligen har Landori, Goiana och lite andra alvskogar fått var sin tråd i Länder-delen av forumet men nog bör alver, dvärgar, orcher, halvlängdsmän och inte minst ankor få en egen tråd?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

ANKOR!!! yes, yes, yes. Jag vet att många föraktar dom, men jag tycker att dom är super grymma.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Icke-människor

Inlägg av Spelknepe »

Psipo skrev:Visserligen har Landori, Goiana och lite andra alvskogar fått var sin tråd i Länder-delen av forumet men nog bör alver, dvärgar, orcher, halvlängdsmän och inte minst ankor få en egen tråd?
Ska jag öppna nya trådar för "Raser" eller föredrar du att jag placerar alla raserna som "länder" (som jag har gjort med Goiana), typ Nidabergen, Aidnebergen, etc... ?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tror att "Raser" är att föredra för att det inte skall bli för svår navigerat. Gärna i ett nytt träd/hierarkisystem (tå jag tänder på dylikt)

Exempel:

Raser
(raser)Dvärgar, Alver, ANKOR etc.
/dvärgar)Nidabergen, Grynnerbergen etc.

Risken annars är att de stora nationerna svämmar över i diverse svartfolksklanser, ANKhAndelshus och dvärgbosättningar.

En liten ANKnekdot (förlåt) som jag helt offtopic kan lämna här är när några av mina spelare spårade en stulen artefakt. Artefakten hade stulits av en svartfolksstyrka och sedan lämnats över till felicier. Spelarna (varav två dvärgar med personlig anknytning till artefakten) "rekvirerade" en berendisk kogg för att förfölja den Feliciska galären. På vägen plundrades galären av svarta piratankor och målet för förföljelsen ändrades. Innan ankorna lokaliserats (av de nu mycket frustrerade spelarna) nedgjordes de av en trakorisk piratjägare, vilken senare ankrade i Kardien där spelarna slutligen kom i kapp. Väl i land och inte helt på det klara hur allt gått till får dvärgaran syn på Föreståndaren för ett handelshus (Vit anka). Spelaren tänkte efter en stund...
Få se, jag är en grynnerdvärg på jakt efter ankor. Där är en anka. Känner jag till skillnaden mellan raserna? Nej, sannolikt inte...
Således rusar tv å ursinniga dvärgar tvär över kajen där den ena håller livvakter i scack medelst stor yxa, medans den andra börjar puckla på ankan med knytnävarna skrikandes på Gryndor respektive Berendiska: Vart har du gjort av våra saker ditt as. (Knäckt näbb och visst blodvite uppstod)

Kontentan av ANKnekdoten, är att vi precis som i andra fall även kan lista olika fördomar etc som cirkulerar i de olika länderna /raserna om olika raser. I en nation utan ankor kan mycket väl befolkningen tro att alla ankor är elaka och ondskefulla baserat på de sjömanshistorier som går runt. (Av någon anledning har väldigt många rollpersoner i mina kampanjer helt klart för sig att alver suger blod(!?))
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag kommer skriva om Goiana i Aidnetråden hade jag tänkt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det kan ju också vara lämpligt då dessa områden ofta nämns tillsammans.

Sedan är det ju inget som hindrar att man kör en copy-paste på goianamaterialet och stoppar in det i Goianatråden också för att underlätta sökande av information.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Icke-människor

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Ska jag öppna nya trådar för "Raser" eller föredrar du att jag placerar alla raserna som "länder" (som jag har gjort med Goiana), typ Nidabergen, Aidnebergen, etc... ?
Kan vi inte bara slå ett slag för saken och kalla det för "folkslag" istället?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:ANKOR!!! yes, yes, yes. Jag vet att många föraktar dom, men jag tycker att dom är super grymma.
Me too! :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Icke-människor

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Kan vi inte bara slå ett slag för saken och kalla det för "folkslag" istället?
Folkslag är bättre än raser.

Spelknepe: En tråd till varje folkslag vore bra (eller med underrubriker om det går). Frågan är vilka folkslag som behöver en egen tråd. Råttmän? Sälingar? Karkioner? Alver, dvärgar, orcher, halvlängdsmän och ankor är ju givna men det finns ju så många fler. Vättar och svartalfer?

Eller kanske större grupper.

Skogsfolk: Alver(skogs), satyrer osv
Svartfolk: Orcher, svartalfer m.fl
Stenfolk: Jättar, dvärgar...
O.s.v ?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Eller kanske större grupper.

Skogsfolk: Alver(skogs), satyrer osv
Svartfolk: Orcher, svartalfer m.fl
Stenfolk: Jättar, dvärgar...
Varför inte Älvfolk för alverna? Monsterböckernas uppdelning vore väl konsekvent av oss att använda?
charlielarsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-02-11 14:26
Ort: spanien, manilva

Inlägg av charlielarsson »

monsterboken ja... minns en svunnen forntid nar jag spelade monsterboken... gor karaktarer, ni moter vad det nu ar som star pa sidan 1 i monsterboken. Vill minnas att man brukade ga hadan mot buffelhjord eller nagot sadant... 2T100+20 bufflar anfaller...
hehehe

Hursomhelst ar monsterboken ett viktigt supplement, gripar, hippogriffer, stryparANKOR, och illusionstrad klarar man sig inte utan.
I Spanien finns inga a, a eller o...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...och med skillnaden från första och andra monsterboken då, att lägga till "djurfolk" ifall någon vill mecka med vargmän,kattmän etc (och ANKOR), Om någon har skrivit mängder med prylar om karkioner onaqui etc, kanske dom passar in här?

Sen misstänker jag att hjortider, sälingar etc heltenkelt är alvfolk med hamnskifte förmågan, snarare än egna folkslag (Kan hålla med att benämningen "raser" kanske låter lite...nidländskt) Åh andra sidan kan det finnas massor av tidigare felaktiga sammanställningar om just dessa hamnskiftare. Gregorius den Röde kanske under sina dokumentationer om alvfolken misstog två alvkninnor med förmågan hamnskifte-svan för en egen underart. När han frågade om dem förklarade alverna att dom kallades för svanmöerna varför Gregorius trodde att det var ett "artnamn" och skrev en kort avhandling om dem. Förekom inte dessutom sälingar i Trakorienmodulen?

He he, det måste ju förstås finnas mängder av felaktig fakta "out there" somspelarna kan få tillgång till via skattgömmor och dammiga bibliotek. Sedan när dom skall visa sig på styva linan bland bättre vetande blir dom utskrattade och hånade.

(Jag vill minnas att linné delade in naturen i tre undergrupper; växtriket, djurriket och ...stenriket. Alltså under tron att alla tre former besatt ngn form av liv.)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:.Gregorius den Röde kanske under sina dokumentationer om alvfolken misstog två alvkninnor med förmågan hamnskifte-svan för en egen underart. När han frågade om dem förklarade alverna att dom kallades för svanmöerna varför Gregorius trodde att det var ett "artnamn" och skrev en kort avhandling om dem.
Såna twister är lysande och det som kommer att göra Ereb -07 till en mer spännande plats. även för de som redan varit där (runt 80-90 sådär).

Älvfolk (inkl. hamnbytingar/metamorfer/eller nått) är en bra undergrupp. Likaså djurfolk.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hmmm... Begreppet "ras" tycker jag kan passa in i en fantasyvärld även om det inte går att dela in människor i vår värld i raser... Anledningen till detta är att om man bara talar om "folkslag", blir skillnaden mellan nargurbarbarer och högalver inte större än skillnaden mellan nargurbarbarer och jorer. (Dessutom kan konstiga fenomen som alv-ankor eller ödleman-dvärgar uppkomma). Eller ska vi kanske använda oss av begreppet "arter"? (Isf. borde ju människor och orcher inte kunna få produktiv avkomma...)
Kanske vi borde hitta på lite tydligare definitioner...
Ett förslag är att alver, människor och svartfolk på sätt och vis tillhör samma "art" allihop (om det inte är så att halvorcher och halvalver är infertila), medan dvärgar, ankor, kattmän etc. alla är egna arter. (Det finns ju som bekant inga halvankor eller kattdvärgar!)
Eller så är det så som skrevs i ett svar på frågan om alver är däggdjur i någon Sinkadus... Nej, alver är inte däggdjur. Magi är inblandat...

Linné delade f.ö. in människan i olika "variationer" också... (Och idén med "mineralriket" är ju inte helt tokig... Vi vet ju idag att mineraler på sätt och vis kan uppstå eller förändras genom biologiska processer. Även om det är mikrober i stenarna som lever och inte stenarna själva.)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Adragoor skrev:Hmmm... Begreppet "ras" tycker jag kan passa in i en fantasyvärld även om det inte går att dela in människor i vår värld i raser... Anledningen till detta är att om man bara talar om "folkslag", blir skillnaden mellan nargurbarbarer och högalver inte större än skillnaden mellan nargurbarbarer och jorer. (Dessutom kan konstiga fenomen som alv-ankor eller ödleman-dvärgar uppkomma). Eller ska vi kanske använda oss av begreppet "arter"? (Isf. borde ju människor och orcher inte kunna få produktiv avkomma...
Jaha, du börjar se det rent biologiskt? Jag pratar mest om det språkliga; de olika folkslagen: älvfolket, människofolket, stenfolket, svartfolket.

Vad gäller biologi. Visst, halvalver och halvorcher är väl balla, men vem säger att man måste skilja de åt rent regelmässigt? Egentligen skär det i hjärtat, men personligen så är halvfolken rätt knas och borde kapas bort. En avkomma förekommer antingen inte, såvida det inte är naturens nyck (Sereg den Mörke) eller så blir det antingen det ena eller det andra folkslaget... och så får avkomman lida de kulturella betingelserna istället.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar