Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Alendor skrev:Jag gillar nog mer den som finns i Monsterboken. In stor nästintill perfekt människa, slät hud, muskelös men inte upppumpad, reda andletsdrag.
Mikael skrev:Håller med om att ansiktena är viktiga. Skulle inte sakna om de saknade mun, ju slätare destå bättre. (Telepati behöver ingen mun.)
Usch, då är det ju något sånt här ni menar...

Bild

Då är vi tillbaka vid en sådan där utomjording som jag (och vad jag trodde, även andra) avskyr och får väldigt svårt att passa in på Aidne... Men, men... Om det är det majoriteten gillar så blir det väl så. :(

Usch och fy... :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fraxinus skrev: Citat direkt ur Aidneboken (Går det bra eller ska jag ta bort det?):

-"Än mer förvånad över lndiskiarnarnas sinnelag blir man om man studerar dem lite närmare. Man kan lätt tro att ett så aggressivt folk är barbarisk och saknar kultur, men sannigen är raka motsatsen. De konstskatter som hittades i det övergivna Pharynx betraktades som ovärderliga och tydde på att de var mycket skickliga hantverkare och konstnärer. Endast dvärgarnas allra finaste smide kunde mäta sig med lindiskiarnarnas och endast de mest framstående alverna kunde prestera konstverk i klass med deras."
Åhh...suck. Dom är visst bra på allt. Vem ska hejda dom från att ta över hela Altor? Med tanke på tidigare åstadkomna underverk så kan dom säkert vändas till något bra, men personligen skulle jag bara vilja glömma bort dom.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hmph... Alternativet är väl kanske något så här. Jag har tagit bort mycket av rese-influensen i ansiktet... Det är väl bara till att rösta.

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:Hmph... Alternativet är väl kanske något så här. Jag har tagit bort mycket av rese-influensen i ansiktet... Det är väl bara till att rösta.
Personligen fördrar jag den här bilden. Den är så som jag föreställt mig Lindiskiarnarna..

bild borttagen av admin.

Även den första bilden du gjorde, med mer influenser av rese, var mycket bra. Den andra bilden liknar dock lite för mycket så som den tecknats i Aidne-boken. Vilket jag inte tycker så mycket om.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-10 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Gunther skrev:
Fraxinus skrev: Citat direkt ur Aidneboken (Går det bra eller ska jag ta bort det?):

-"Än mer förvånad över lndiskiarnarnas sinnelag blir man om man studerar dem lite närmare. Man kan lätt tro att ett så aggressivt folk är barbarisk och saknar kultur, men sannigen är raka motsatsen. De konstskatter som hittades i det övergivna Pharynx betraktades som ovärderliga och tydde på att de var mycket skickliga hantverkare och konstnärer. Endast dvärgarnas allra finaste smide kunde mäta sig med lindiskiarnarnas och endast de mest framstående alverna kunde prestera konstverk i klass med deras."
Åhh...suck. Dom är visst bra på allt. Vem ska hejda dom från att ta över hela Altor? Med tanke på tidigare åstadkomna underverk så kan dom säkert vändas till något bra, men personligen skulle jag bara vilja glömma bort dom.
De var få till antalet, de kan inte använda järn, de var så krigiska (fanatiska) att alla vände sig emot dem. De verkar inte öka i nämnvärd hastighet. Trots att de har levt undangömda i någon dal i norra aidnebergen i 650 år så är de fortfarande inte fler än ca 100 individer.

De har med andra ord en hel del...eh...nackdelar som uppväger deras andra "överlägsna" egenskaper.

Eftersom de inte är så bra med järn och så kanske vi ska tona ner deras smidekonst. Staden och konsthantverket var magnifikt men deras bronsvapen var inte mycket bättre (eller sämre) än bronsåldersmänniskorna - och definitivt inte bättre än de stålvapen som dagens människor och i synnerhet dvärgar tillverkar.

Dessutom bör de ha föredragit stridsklubbor och stridsyxor framför svärd av brons. Dessa är om inget annat lättare att tillverka med en så svårframställd legering som brons.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Apropå det...anders.

Jag såg bilden som Regil beställde av dig. Eh..skulle man möjligen kunna få tillgång till en liknande tjänst i ett eller två ärenden i Zorakien?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu är jag långt borta och reser, men det hade varit kul om Lindskiarner faktiskt var en bluff. Lite som "The Village". En kardisk/zorakisk myt som hålls i liv av lokala omständigheter. :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Spelknepe skrev:Nu är jag långt borta och reser, men det hade varit kul om Lindskiarner faktiskt var en bluff. Lite som "The Village". En kardisk/zorakisk myt som hålls i liv av lokala omständigheter. :)
Mja, nja. De skapade ju staden Pharynx. Brände ner Indarsol och belägrade Luksilo vilket även Caddiska och Erebosiska historiker verifierat.

Däremot kan ju deras fantastiska och otroliga begåvningar som övermänskliga krigare vara en överdrift som förklarar och ursäktar de mänskliga stammarnas misslyckande att försvara sig mot Lindiskiarnarna.

De var vid den här tiden helt enkelt mycket mer bevandrade i militär taktik än de mänskliga stammar som då bebodde Aidne. Människorna hade just börjat återhämta sig efter konfluxen och små statsbildningar hade börjat träda fram. Dessa stammar och statsbildningar låg mer eller mindre i konstant krigstillstånd med sina grannar så något samordnat motstånd var det inte tal om. Dessutom var människornas kunskap om militär taktik och organisation vid denna tid inte särskilt framstående. Det mesta hade glömts bort under den mörka tid som efterföljt konfluxen.

Att då säga att en stam av okänt ursprung helt enkelt utnyttjade det faktum att de hade större kunskaper om militära spörsmål, var mer väldrillade taktiskt, hade bättre organiserat samhälle, var skickligare konstnärer och byggde vackrare städer samt utnyttjade människornas okunskap, inre splittring och vidskepelse är en ganska...eh... tuff dom mot dåtidens militära och politiska ledare som exempelvis Vidar den I.

Bättre då att helt enkelt säga att de uppenbart var magiska varelser som hade tillgång till förbjuden kunskap och magi och därför var de trots sitt ringa antal så svåra att besegra.

Ungefär som när Rom demoniserar Karthagerna samtidigt som Kartagherna just då var ett betydligt mer civiliserat och kulturellt framstående folk än Romarna (trots sin relativt obehagliga gudadyrkan).
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-10 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Nu är jag långt borta och reser, men det hade varit kul om Lindskiarner faktiskt var en bluff. Lite som "The Village". En kardisk/zorakisk myt som hålls i liv av lokala omständigheter. :)
Historierna kring lindskiarnarna är om inte en bluff så iallafall rejält upptrissade och förvanskade. Hur det egentligen ligger till kan jag forsöka lämna ett förslag till under dagen i Zorakin-tråden.

Rörande utseendet så blev även magikersekten förvånade när de äntligen kunde öppna sarkofagerna under Pharynx ruiner och linda fram varelserna... fast de var å andra sidan från den Första Skapelsen! :wink:
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

anders skrev: Då är vi tillbaka vid en sådan där utomjording som jag (och vad jag trodde, även andra) avskyr och får väldigt svårt att passa in på Aidne... Men, men... Om det är det majoriteten gillar så blir det väl så. :(

Usch och fy... :wink:
Nja ja vet inte det. Tycker dom ser lite ut som storvuxna kraftiga alver eller nå. Och dom ska väl komma från en tid då allt va annorlunda, innan människorna o alla dom raser som befolkar Altor nu?

Tycker gärna dom får va lite utomaltoriska.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillade första bilden bättre, den mer "rese"-lika. Hur blir den utan mun Anders, helt utan mun?

För mig får de gärna vara de där stora klumpiga "aliens" som besitter oanad skicklighet i konst och kultur, är trots sitt utseende fredliga. (Lindskiarnakrigen var en kort tid i deras historia av militärt ledarskap som endast ledde till deras egen undergång. Sedan dess har de återgått till dolda dalar och djupaste skogen för att döär i harmoni leva sina liva i sina bulkiga kroppar.) Idag finns färre än 500 kvar totalt. De har långa cykler för att föröka sig och får få barn de gånger det händer. Dagens Altor passar dem inte...varför?

Ursprung? vet inte...
Från före Gudarnas Vrede? OK
Utomaltoriska? Nej
Magiskt ursprung från efter 1K? OK
Magiska senare? Bra
Inblandning av källan i Goiana? Kanske
Senast redigerad av Mikael den 2008-01-10 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Titta till Zorakin-tråden och säg vad ni tycker!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Gillade första bilden bättre, den mer "rese"-lika. Hur blir den utan mun Anders, helt utan mun?
Hur gör de när de talar jori helt utan mun?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:Gillade första bilden bättre, den mer "rese"-lika. Hur blir den utan mun Anders, helt utan mun?
Hur gör de när de talar jori helt utan mun?
För att inte tala om att äta mat!! :shock:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

anders skrev:
Adragoor skrev:
Mikael skrev:Gillade första bilden bättre, den mer "rese"-lika. Hur blir den utan mun Anders, helt utan mun?
Hur gör de när de talar jori helt utan mun?
För att inte tala om att äta mat!! :shock:
Ja, äter de mat? Jag menar, om de är magiskt animerade gör de kanske inte det. Dessutom, vad åt de till att börja med? Vore lite småkul om de var kräsna vegetarianer, på sätt och vis, även om det går emot min raukk-teori.

Jag gillar birkes bakgrund skarpt, även om jag gärna skulle se en rebelliskhet som då och då, magin till trots, bryter ytan och gör dem svårkontrollerade. Kanske till och med har några (få!) individer brutit sig loss och lever som hopplöst kringvandrande spöken.

(Tillbaka till kampanjklurandet med dig, Ahni! Inte sitta här och filosofera på speldag!)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Skriv svar