Jätte- och Resefolk?

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Visst kan man ha kategorier, bara det inte är ett krav att allt skall passa in i dem. Så ifall det går bra att skapa varelser som är hälften människofolk, hälften svartfolk - eller låta jättefolk ha droppar av troll- eller svartfolksblod så går jag med på det. Att kategorien kommer i andra hand som en efterhandsuppdelning s.a.s.
Det viktiga för mig är att de iaf hamnar någonstans. Även om rasen "X" har 51% Svartfolksblod och 49% människoblod så hamnar den under svartfolk, men med det sagt så behöver den ju inte vara en generisk svartfolksprodukt... så svaret på din fråga med dessa förutsättningarna är: Självklart. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ok, nu kommer ni säker bli sura på mig men så får det väl bli =(

Har ja förståt det här rätt att ni ska ta bort alla "raser" bland svartfolk och enbart beskriva Svartfolk?

Det är ju somo beskriva Älvfolk som en rase enbart?
Rese, Orch Vätte, Nisse... detssa är ju helt olika raser bland svartfolk som kan leva iop elle i egna sammhällen och är på flera sätt helt olika. Varför inte beskriva dom var för sig som det alltid har gjorts.
Jag kanske är trög men ja förstår inte va alla dessa sidors tjattrande handlar om riktigt. Vad är en Rese?
Det står ju i MB va ddet är, en ras av svartfolk så som en Alv är en ras av Älvfolk.
Jag ogillar att allt ska generaliseras så mycke.

(fortsättnign följer)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag håller med dig Alendor... håller med dig... :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alendor skrev:...förstår inte va alla dessa sidors tjattrande handlar om riktigt.
:D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Visst kan man ha kategorier, bara det inte är ett krav att allt skall passa in i dem. Så ifall det går bra att skapa varelser som är hälften människofolk, hälften svartfolk - eller låta jättefolk ha droppar av troll- eller svartfolksblod så går jag med på det. Att kategorien kommer i andra hand som en efterhandsuppdelning s.a.s.
Det viktiga för mig är att de iaf hamnar någonstans. Även om rasen "X" har 51% Svartfolksblod och 49% människoblod så hamnar den under svartfolk, men med det sagt så behöver den ju inte vara en generisk svartfolksprodukt... så svaret på din fråga med dessa förutsättningarna är: Självklart. :)
Vi behöver ju inte definiera riktigt vad etiketten svartfolk betyder - utan låta varje författare själv avgöra vilk(en)a kategorier han vill assosciera med en viss grupp/beskrivning.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vi behöver ju inte definiera riktigt vad etiketten svartfolk betyder - utan låta varje författare själv avgöra vilk(en)a kategorier han vill assosciera med en viss grupp/beskrivning.
Jo vi bör definiera vad etiketten Svartfolk betyder. Det pågår just nu i en annan tråd.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Vi behöver ju inte definiera riktigt vad etiketten svartfolk betyder - utan låta varje författare själv avgöra vilk(en)a kategorier han vill assosciera med en viss grupp/beskrivning.
Jo vi bör definiera vad etiketten Svartfolk betyder. Det pågår just nu i en annan tråd.
Nu är det inte specifikt svartfolk jag menar, utan samtliga sådana kategorier/etiketter. Att sätta ett folkslag under en "kategori" skall inte vara en definitiv artbestämning, utan bara en fingervisning om vilken typ av varelse det rör sig om. Ett troll kan hamna under "Svartfolk" eller "Jättefolk" eller "Stenfolk" och det är egentligen inte så noga.

Detta är kärnan i min ståndpunkt. Det innebär ju ingen förlust för er som gillar kategoier och fack och fasta punkter - eftersom var och en har en viss tolkningsfrihet.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vi utgår från att alla arterna behåller sin nuvarande kategori TILLS VIDARE. Ska du (eller någon annan) börja skriva om troll eller något annat så får du ta upp ämnet på nytt; om troll (eller något annat) endast ska tillhöra sin orginalkategori eller ifall den ska spridas ut under flera kategorier.

Slutsnackat om detta nu
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så var jag tillbaks.
Vad har hänt... :shock: ooops!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Vi utgår från att alla arterna behåller sin nuvarande kategori TILLS VIDARE. Ska du (eller någon annan) börja skriva om troll eller något annat så får du ta upp ämnet på nytt; om troll (eller något annat) endast ska tillhöra sin orginalkategori eller ifall den ska spridas ut under flera kategorier.

Slutsnackat om detta nu
Spelknepe: ändra den där tonen. Om det är det här diskussionsklimatet som skall råda på forumet är jag djupt besviken. Jag har försökt att hålla mig saklig genom hela debatten, men du tycks inte kunna avhålla dig från att peka med hela handen, diktera och skriva på näsan i fetstil.

Jag är besviken, och hoppas på en attitydförändring. Erebaltor.se skall vara något vi sysslar med för att vi tycker att det är roligt.

Om vi skall släppa diskussionen kan vi göra det med överenskommelsen att vi inte definitivt bestämt _ifall_ vi skall ha kategorier eller inte. Inte med att du skriver din synvinkel i fetstil.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kom igen Peter, lite överkänsligt. Någon behövde stoppa diskussionen så att kallare sinnen kan återuppta den vid ett senare tillfälle. Spelknepe har den rollen. Det är fantastiskt va mycket energi som vi kan lägga på sådant här. Förmodligen för att det inte kräver så mkt kreativt arbete.

JAG (stort för att jag är jag. :D Ställde inledningsvis frågan för att få reda på om det fanns släktskap mellan jättar, resar, troll, tolgulder mfl., åsikter hade börjat dyka upp lite varstans och jag ville samla dem. OCH för att få en diskussion om vilka rubriker folken skulle ha och vilka som skulle utgå, kanske någon ny. Svaren som kommit innehåller flera bra förslag tycker jag.

Vi tycks inte komma vidare nu så diskussionen får väl återupptas när någon skriver om ett folk (Alver, Råttmän och HLM är väl på G?).

Skulle vilja sammanfatta.
*De gamla huvudkategorierna kvarstår (de är väl kända av dem som spelar och beteckningar som "HM:s svartfolk" används).
*JAG ÅTERKOMMER...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Jag är mäkta trött på denna diskussion och detta tycker jag definitivt inte är roligt. Jag försökte kompromissa men du trycker fortfarande på samma sak som gör att min kompromiss mister hela poängen. När jag trodde att detta var över så börjar allting blossa upp igen - superfrustrerande.

Jag är ledsen att säga det och jag är ledsen att göra dig besviken. Det är inget jag strävar efter. Tvärt om försöker jag in i det sista göra alla glada. Vi har tjatat om detta i 8 sidor, Bergdahl blev frustrerad och lämnade, det är väldigt tråkigt. Någon får ta ett beslut och tyvärr faller det på mig, och tyvärr blir det mot dig.

Jag hoppas verkligen att du kan leva med detta Peter. Du vet att jag tycker du är briljant och drivande men detta får ta ett slut nu.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fast du har ju inte försökt kompromissa, då kategorierna kvarstår i samma cementgutna stadga som från början. Jag antar att vi läst förbi varandras kompromisser. Jag är lika less på denna evighetsdiskussion som du.

Kan vi inte bara lämna ämnet därhän tills vidare? Och om man skriver "Svartfolk" på en orchbeskrivning är det väl inte så noga om det är en kategori, en etikett eller ett nyckelord. Jag vill återuppta min _kompromiss_ att vi helt enkelt inte fördefinierar kategorierna. Jag förstår inte varför den skall vara så svår att acceptera - för den som vill ha kategorier innebär det ju bara att dessa inte är definierade i just erebaltor.se materialet. I monsterboken etc står de ju kvar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan vi inte bara lämna ämnet därhän tills vidare?
Jo vi lämnar det därhän tills vidare.
Se nu till att skriv klart Palinor och sluta häng här! ;)
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-08-19 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Kan vi inte bara lämna ämnet därhän tills vidare?
Jo vi lämnar det därhän tills vidare.
Okej, bra! Som sagt var - jag är också trött på ältandet. Då säger vi så :)
Skriv svar