Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Råttling låter bra, om man nu måste ändra.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Råttling låter bra, om man nu måste ändra.
Ja, råttling är fräckt. Jag köper det!



birkebeineren:
Vi har reptilmän med. Och svampmän :) Och kanske några till vi missat?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Mikael skrev:Råttling låter bra, om man nu måste ändra.
Ja, råttling är fräckt. Jag köper det!



birkebeineren:
Vi har reptilmän med. Och svampmän :) Och kanske några till vi missat?
Svampmän? Sinkadus 2? Snacka om något man kan stryka! :lol:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Råttling... hmm, det kan jag också gå med på :)
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

"Musling" :D

Hmm... nog för att råttling låter ok men jag tycker inte det är något fel på Råttman/Råttmän.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Om det inte är trasigt....fixa det inte:) personligen gillar jag råttmän (och alla "män" namn). Språkmässigt är det inte så konstigt att det ser ut som det gör då män är normen i samhället (det "normala") och kvinnor "de andra könet" (eg. det onormala)

Då rollspels hobbyn i sverige alltid varit (eller försökt) vara könsneutral så tycker jag självklart att vi ska fortsätta i den traditionen, men att ändra nama tycker jag inte är nödvändigt. Bättre att visa jämlikheten i texterna istället och inkludera kvinnliga hjältar och förebilder samt se till att kvinnorna inte glöms bort i texterna (så vi inte bara beskriver ett mansamhälle).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Wade: Du har helt rätt... Råttman/Råttmän fungerar ypperligt
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Wade skrev:personligen gillar jag råttmän (och alla "män" namn). Språkmässigt är det inte så konstigt att det ser ut som det gör då män är normen i samhället (det "normala") och kvinnor "de andra könet" (eg. det onormala)

Då rollspels hobbyn i sverige alltid varit (eller försökt) vara könsneutral....
Nu var det faktiskt inte på gund av genustänkandet som vi (mest jag) föreslog ett namnbyte utan för att man på ett enkelt sätt skulle kunna särskilja råttmän (folkslaget) mot råttmän (manliga råttmän).
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rickard skrev: Nu var det faktiskt inte på gund av genustänkandet som vi (mest jag) föreslog ett namnbyte utan för att man på ett enkelt sätt skulle kunna särskilja råttmän (folkslaget) mot råttmän (manliga råttmän).
Kan man då inte i texten ange detta genom att använda uttryck som "manliga råttmän", eller "männen gör si, kvinnorna så" (hanar o honor?)? Texten har ju förmodligen redan etablerat att det är råttmän (arten/folket) vi talar om.

I övrigt håller jag med Wade. Fast just råttmän är ju ingen favorit.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

har använt hane/hona i texten (självklart öppen för andra förslag)

Rickard: Då förstår jag dig. Men misförståndet om dina intentioner har väckt en spännande diskursion om genus i rollspel (i ereb?) så jag föreslår att vi startar en egen tråd om det:)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det bästa tycker jag är om man kan använda flera olika namnformer för en smula variation: e.g. "Råttmännen i grösskogen plockar ofta bär, man kan se råtthanar och råtthonor som hoppar bock och klistrar klut. Råttfolk från hela Ereb älskar ost"

el dyl
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Låter också bra...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Det bästa tycker jag är om man kan använda flera olika namnformer för en smula variation: e.g. "Råttmännen i grösskogen plockar ofta bär, man kan se råtthanar och råtthonor som hoppar bock och klistrar klut. Råttfolk från hela Ereb älskar ost"

el dyl
Ja, det håller jag med om. Och faktum var att precis som Rickard så var det språkliga biten som jag menade. En inte initierad läsare har rimligtvis ingen aning om att råttmän består av råttmmnhanar och råttmanhonor. Det är också en krånglig och i mina ögon onödig källa till missförstånd. Lite som när Riotminds döpte sina moduler till Ostland och Mittland. Att utgå från att alla är bekanta med smala fantasykonventioner är ett lätt misstag att göra, men det är inte lika kul om 50% av kundkretsen förbryllat undrar vad drakar har med ost att göra. :)

Vi är nördar, vi läser mellan nördraderna. Säger någon Råttman till oss frågar vi "hona eller hane?". Alla andra hör råttman, med betoning på man.

Så, trasigt är det utan tvivel.

Jag tycker att vi ska köra på Peters linje. råttkvinnor, råttfolk, råttlingar (små råttbarn), råttmän o.s.v. Enda bekymret blir väl rubriken?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:...källa till missförstånd. Lite som när Riotminds döpte sina moduler till Ostland och Mittland.
Ja, det fanns ju inga råttmän i Ostland. ;)
Psipo skrev:Jag tycker att vi ska köra på Peters linje. råttkvinnor, råttfolk, råttlingar (små råttbarn), råttmän o.s.v. Enda bekymret blir väl rubriken?
Äh, låt rubriken vara "Råttmän" så att folk känner igen sig, men sedan kan man variera sig i texten. Det tycker jag låter ypperligt för det gör i regel att man kan få en bättre känsla. Jag funderar fortfarande på vad de kallar sig själv. Kanske helt enkelt "råttor" (som i "vi råttor") eller så är det något som härrör till lukter eller sinnesstämning.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Det var ett tag sedan något skrevs i den här tråden, och jag vet inte riktigt hur långt arbetet har fortskridit. Men jag måste säga att jag gillar många av idéerna här. Personligen vill jag varken se råttmän som skavens eller som alltför alviska. Tvärtom, som en egen ras med egna attribut. Gillar tanken på att det är ett folkslag med så väl utseendemässiga och kulturella skillnader i levnadssätt istället för en uppdelning i svarta/bruna/etc råttmän. Om man utgår från dess djuriska föregångare i vår värld kan man ju hitta råttor i olika miljöer, ofta i nära anknytning till människor. För min del tycker jag att det skulle kännas som både logiskt och intressant om det fanns råttmän som livnär sig som jägare och samlare i skogsmarkerna, likväl som att det skulle kunna finnas råttfamiljer bosatta i städerna där de kan livnära sig av vad som kan passa dem - må det vara som tjuvar, hantverkare, kloakskötare eller något annat.

Har för övrigt postat en illustration av en råttman i tråden för illustrationer under Arbetsbordet-kategorin.
Skriv svar