Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Vill man sälja guld och ädelstenar bör man inte irritera kunden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-23 22:54 Vore det kanske troligt att säga att alla norddvärgar talar Regun istället för Gryndur? Har svårt att annars förstå varför dvärgarna i Kardbergen är de enda som talar Regun... Var skulle det kommit ifrån?

Och hur nära besläktade är Gryndur och Regun må tänka?
Regun är ursprungligen en forumskapelse och huvudspråk för dvärgarna i Kûldkres i Kardbergen. Vi skulle kunna göra det till ett allmänspråk för nordadvärgarna. Men låter vi i tillägg alla nordadvärgar vara kunniga i gryndur eller förbeåller vi det för endast vissa lite mer lärda nordadvärgar?

Om gryndyr och regun (samt andra nordadvärgiska språk) är likartade till trots för att språken skiljt sig i olika grenar långt tillbaka i historien kan kanske förklaras med att alla dvärgar använder samma skriftsystem som är runor självaste Karkôr (Terra) i urtiden skänkte stenfolken?

Att det finns många likartade dvärgspråk är försökt illustrerad med några av namnen som getts riken och städer:

Dvärgporten i östra Aidnebergen som heter Methbôr på det lokala grynnerdvärgspråket här heter Bôranû-Meth på gryndur.
Det fallna grynnerdvärgriket Mirinohn i Klomellerbergen är Mirin-Khôn på gryndur.
Nidadvärgarnas port Meth-Înhib ut mot Trasimo i södra Nargur heter Nahibû-Meth på gryndur.

Lite svårt att hitta på två dvärgnamn för varje plats men det låter sig göra med ordlistan för gryndur i wikin och är ganska kul :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Angående skäggen kan det kanske vara så att nidabergsdvärgarnas kvinnor rakar sig men behåller kindskägget i långa flätor som de även gillar att fästa smycken i?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Dvärgar

Inlägg av Albrekt »

"Ja" till språkförslagen! Det låter mycket bra tycker jag.

När det gäller dvärgkvinnor tycker jag det är bra att det finns ett alternativ i Ereb för den som vill spela dvärgkvinna men har svårt att acceptera skägget. :lol: Dessutom tror jag att det är helt sant att denna utveckling har med anpassning att göra. Å andra sidan skulle ingen nidadvärg medge detta! Inte ens för sig själv! Nidadvärgar är anpassningsbara, men de är ändå stolta! Anpassningen har hänt långsamt och successivt över generationer. Att kalla en nidadvärg "anpassningsbar" så han hör det, är ett säkert sätt att få en knytnäve i ögat (om man sitter ner, det vill säga).
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

-Jaså du systerdotter du ska till Berendien och arbeta på ambassaden?
-Ja moster det är sant. Du bodde ju själv där ett tag vil jag minnas.
-Stämmer gott och du ska få två råd av mig.
-Vaddå moster?
- Först av allt. Raka av dig. Ja jag vet att vad du kommer att säga. Men människor och en del andra med för den delen har svårt med skägg på kvinnor. Det finns en och annan människokvinna, främst de äldre som får hår på läpp och haka men det rycker de bort eller köper dyra salvor för att det ska försvinna. Men jag ska berätta en händelse. Nu kan man skratta åt det men då var det lite dråpligt.
-Vaddå, vad menar moster?
- Jo jag hade anlänt till ambassaden. Jag hade ju aldrig varit i Entika förut så jag som hade gott om tid för mitt arbete började inte på flera dagar att utforska staden. En dag så började det regna och jag smet in på ett litet kyffigt matställe. De kallade det värdshus, jag skulle säga ruckel. Jag satt där och beställde någon stuvning och var ensam kund. En kvinna, vi kan kalla henne "glädjeflicka" var den enda förutom värden som mest satt i köket och sura som var där. Hon tänkte nog som så här. En kund är en kund och alla dvärgar är rika, för det tror de i Entika. Allt nog. hon började kurtisera en annan och hon började en, ja jag säger parningsdans. Hon var bra men billig sa hon och hade en prislista på både det ena och det andra. Först blev jag förvånad, sedan arg men så förstod jag att hon trodde jag var karl. Hon blev ganska paff när jag till slut förklarade att jag var kvinna! Hon trodde mig inte först men sedan när hon förstod detta så trodde jag att hon skulle svimma. Som tur var började regnet avta så jag gick min väg.
-Ja det låter ju som en ganska ovanlig situation moster. Jag ska tänka på saken. Men vad är det andra rådet?
- Skaffa öronproppar. Pratekvarn gjorde mig galen med allt sitt kacklande!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Lysande och kul inlägg här vad gäller språk och skägg!

En sak som jag gärna skulle vilja se är mer mystik och unika inslag hor dvärgarna för att göra dem lite mindre "arga korta gubbar med skotsk brytning," och mer en helt egen ras.

Funderade till exempel på hantverkarnas relation med sina smedjor och masugnar. Jag tänker mig t.ex. att dvärgar har en speciell eld i sina ugnar som de kallar "bergseld." Var bergelden först tändes är det ingen som vet, men det sägs att den var given av Ervîvor i urminnes tider. Denna eld är speciell, och kan till och med ses som en slags elementarvarelse (i alla fall enligt vissa elementarmagiker).

Bergselden hjälper dvärgarna med deras smide. Naturligtvis kan en dvärg smida utan bergseld, men resultated blir sällan lika exceptionellt. Att arbeta med bergseld är en mycket andlig upplevelse för en dvärg - som menar att den ursprungligen uppstod från en gnista när Kârkor klöv jord och luft med sin yxa. Bergselden brinner varmare än vanlig eld, och kan inte lätt släckas av vind, jord eller vatten.

När dvärgar lämnar sina riken för att finna nya gruvor och boplatser bär alltid deras hantverkarpräster lyktor med bergseld med sig, för att tända sina nya ugnar med. En dvärg skulle aldrig ge den heliga bergselden till en utomstående, och skulle hellre släcka den än att ge den i fiendehänder. Det har hänt att vättar och grottalver fått sina händer på bergseld, men utan dvärgarnas insikt och kunskap har de sällan kunnat använda den på ett lika effektivt sätt.

Det sägs också att ädelsilver endast kan smidas över bergseld, men om det är sant vet bara dvärgarnas mästersmeder själva.

EDIT: I dvärgarnas mystiska tradition liknas ugnen vid Memâras sköte, och elden är livet som spirar i henne. Därför ses smideskonsten som en slags "förlossning" där råmaterialet får form och sedan föds genom hantverkarens skickliga händer.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Mer skägg!

Skägg tycks vara viktigt för dvärgar.
Men om skägget gör dvärgen så borde det se olika ut i olika faser i livet.

Exempel. Gäller för män främst.
Den unge dvärgen som börjar få fjun på kid och haka. Bär med stolthet dessa som de äldre skrattar lite igenkännande åt. De var ju i samma situation en gång. När den unge mannen fått första helskägget ställer man till med fest inom familjen. Släktingar bjuds in. Tecken på att man är vuxen.

Dvärgen gifter sig. Låter det växa ut ordentligt innan bröllopet som sällan sker i brådrasket. Vaxar och vårdar det. Har hänt att det är så mycket vax i brudgummens skägg att han har svårt att äta och dricka på festen.

Sorg. Dvärgen låter skägget klippas kort. han rakar inte av det men kortklipper det. Låter det vara kort fram till några veckor efter begravningen. En del dvärgar som mister fru och barn låter skägget vara kort resten av livet.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

skaraborgarn skrev: 2022-01-24 19:31 Mer skägg!
Men varför är skägg så viktiga/heliga för dvärgar? Det måste ju finnas en legend/mytologi bakom (och dessutom praktiska anledningar).
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Så man inte förväxlas med halvlängdsmän.

Skyddar delvis mot stendamm och kyla.

Dvärgar är små så och deras barn. Skägget visar att man är vuxen.

Alver de nedriga spetsörnen har inte skägg. Därför har dvärgar skägg.

Orcherna de nedriga spetsöronen har inte skägg. Därför har dvärgar skägg.

Skägg är markering för en grov naturkraft. Dvärgarna ser sig som kraftfulla och starka naturkrafter. Lagom starka och lagom långa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-24 19:48 Men varför är skägg så viktiga/heliga för dvärgar? Det måste ju finnas en legend/mytologi bakom (och dessutom praktiska anledningar).
En praktisk anledning går att hitta i följande lärda text rörarnde dvärgarnas äldsta historia:
Dvärgarna uppstod någonstans i Akrogal, eller rättare sagt under Akrogal, men mycket tidigt vandrade de västerut genom system av urgrottor. Överjorden var ett okänt begrepp även om de ibland lämnade djupet och utforskade mindre grottor nära ytan. Dvärgarna var fåtaliga och levde ett hårt men enkelt liv; de skylade nödtorftigt sina kroppar med hår och skägg, de drack källvatten och maten bestod av vilda svampar blandat med olika mineraler de knackade loss ur berget med enkla stenyxor. Den enda Guden var med dem. När dvärgarna såg Överjorden första gången har sedan räknats ut till att ha varit vid den åttonde fullmånen 6837 f.O. Platsen var någonstans i nordvästra Grynnerbergen och den första varelse dvärgarna såg och också den som nedtecknade händelsen var en alv vid namn Tirilion. Upptäckten av Överjorden var en mycket omskakande händelse för dvärgarna men de anpassade sig och från Grynnerbergen utforskades även denna nya värld. Dvärgarna såg det mesta av Ereb, Akrogal och Soluna både underifrån och ovanifrån, och flera kulturer utvecklades även om de flesta bosättningarna fortfarande var små och utspridda under denna Stenens Ålder. Först när dvärgarna i en bosättning under Grynnerbergen lärt sig odla svamp kunde en högkultur utvecklas och snart behärskades konsten att framställa metaller; Bronsets Ålder kunde inledas 3700 f.O. Andra bosättningar lärde sig snabbt men Grynnerbergens storrike sågs som det främsta bland jämlikar. När järnet upptäcktes 1700 f.O. var det i Grynnerbergen och nu började denna kultur kraftigt dominera andra dvärgar. Bruket av Grynnerdvärgarnas språk som allmänspråk härstammar från denna tid. När så förlusten mot människorna kom i Järnkriget 1534 f.O. och dvärgarna förlorade mycket av sin makt, utvandrade många från Grynnerbergens storrike. De dvärgar som blev kvar bildade nya mindre riken, varav ett är dagens Tarat-Khôn. Det äldre riket från Bronsets Ålder ligger numera förseglat djupt nere under de nyare rikena från Järnets Ålder.
- Nelvorik Ceriern, 584 e.O. vid Lyceet i Argald
Överguden Karkôr skapade dvärgarna med skägg (och avbildas troligen själv med ett mycket vackert sådant). Kan det vara så enkelt att dvärgarna därför anser att skäggen är närmast heliga?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Dvärgar ser sig själva och många människor anser det också at de är hårdföra men rejäla och rättframma. Skägg är naturligt och varför då ta bort det. Förkonstling och förfining men också falskhet signalerar den rakade hakan.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

skaraborgarn skrev: 2022-01-24 22:41 Dvärgar ser sig själva och många människor anser det också at de är hårdföra men rejäla och rättframma. Skägg är naturligt och varför då ta bort det. Förkonstling och förfining men också falskhet signalerar den rakade hakan.
Det här är nog det mest naturliga svaret: Om Kârkor skapade oss med skägg, varför skulle vi förkasta det och förneka det han skapade oss till.

Att raka sig är att sätta sig emot Kârkors uppenbara vilja. Som att tvinga brons att bli järn.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Dvärgar är lite snåla. Raka bort skägget när man fått det gratis? Sedan kostar det att skaffa rakkniv eller gå till barberare.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Dvärgar

Inlägg av gtjorgo »

Sedan är de ju begåvade med rejäla skägg därtill!
De får helt enkelt estetiskt tilltalande skägg. Hade det glidit runt med Jonny-Depp-fjun skulle de kanske vara mindre konsekventa?;)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Den onde nekormantikern har kommit på en ny besvärjelse. FÖRTVINA SKÄGG! :twisted:
Skriv svar